Olen kateellinen ihmisille, joilla ei ole mt-ongelmia ja kykenevät tekemään töitä.
Kommentit (29)
Minäkin voin teeskennellä aspergeria.
Onneksi meitä osaavia on palstalla paljon. Kerro tilanteestasi rohkeasti ja katsotaan kuinka voisimme muut lukijat olla avuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voin teeskennellä aspergeria.
Se ei olekaan mielenterveysongelma mutta ei estä myöskään työntekoa ellei lääkäri ole todennut henkilöä työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet kuitenkin saanut töitä naistenpalstan mielipidevaikuttajana, sekin on jo jotain
Erittäin positiivinen havainto. Onneksi olemme palstalaisina jo kehittyneet avuliaammiksi joten kiusaamistakin on ollut jo hieman vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää työnteon, siis käytännössä? Näetkö koko ajan jotain harhoja, jotka käskee sinun tehdä kaiken toisin kuin pomo käskee, vai mitä? En oikein keksi, miten mt-ongelma muuten estää työntekoa. Työstähän se riippuu.
Mainitsemasi oirekuva ei ole mielenterveydellinen ongelma. Lääkäriä sattaisi vaatia mutta sairaudenkaan diagnosoiminen ei estä automaattisesti työntekoa jos on vain todettu sairaus ja työkyky on hyvällä tasolla. Työturvallisuus on tärkeää työn mielekkyyden lisäksi joten erityinen suositus tarkastamaan itselle sopivat työ- tai opiskeluvaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää työnteon, siis käytännössä? Näetkö koko ajan jotain harhoja, jotka käskee sinun tehdä kaiken toisin kuin pomo käskee, vai mitä? En oikein keksi, miten mt-ongelma muuten estää työntekoa. Työstähän se riippuu.
Esimerkiksi aspergerit ovat usein kuin norsuja lasikaupassa, todella kömpelöitä niin fyysisesti, kuin sosiaalisesti.
Tulee usein paniikkihäiriöitä, kädet tärisee, esineet tippuu lattialle, pakenee paikalta kun tulee ahdistus.
On kasvosokea, ei aina muista kasvoja, jos ei ole kovin erikoisennäköinen. Ei osaa aina "lukea" ihmisten ilmeitä.
Saattaa hädissään alkaa sokeltaa tai sanoi jotain sellaista, joka ei ole korrektia. On suorasuu ja sanoo aina rehellisesti mielipiteensä julki.
Voiko sinusta tälla
Ei aspergeriin mutta kyllä hänkin ihmisenä voi saada paniikkikohtauksia. Paniikkihäiriö on eri asia kuin paniikkikohtaukset mutta tärinä ei ole paniikkihäiriötä automaattisesti. Monella menee asiat pahasti sekaisin. Häiriö ei tarkoita myöskään sitä että siitä kärsii koko ajan. Se voi olla kausittaistakin vain tai vain hyvin lievääkin.
Mt ongelmia on niin paljon erilaisia. Mulla on pari Fkoodia, mutta teen ihan täyttä työpäivää omalla alallani. En ole edes kertonut töissä noista ja ei niitä kai ole huomattu. Etenen urallani pikkuhiljaa, joten oletan ettei mun toiminnassa ole ollut moittimista.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku muu mt-ongelmainen voisi olla työkyvytön.
Olen itse pitkässä parisuhteessa, niin olen myös kummastellut niitä jotka eivät voisi alkaa kaveriksi/kumppaniksi mt-ongelmaisen kanssa. Ainakin mua on tuo sama henkilö jaksanut oikein hyvin pian 20 vuotta. :)
Ei ehkä kannata rajata kaikkia pois. :)
Mulla on skitsofrenia ja monia muita häiriötä. Olisin päässyt eläkkeelle, mutta halusin opiskella ja kokeilla työntekoa. Nyt on korkeakoulututkinto ja työpaikka. Vointi parani huomattavasti, kun sain järkevää tekemistä, arvostusta ja paremman itsetunnon.
Älä suotta, sehän on aivan normaalia olla työkykyinen ihminen. Mielenterveysongelmat eivät ole este työnteolle. Onko asennoitumisongelmia? Laiskuutta tai muuta? Tarvitsetko ammatinvalinnassa apua tai tukea työhakemusten tekemiseen?