Onko täällä ketään joka on nainen ja kantanut hautajaisarkkua? Miten jaksoit?
Kommentit (20)
Olen kantanut. Siihen ei munia tarvita välttämättä.
En ole koskaan nähnyt naista kantamassa. Eikös silloin käytetä kärryä jos ei mies kantajia löydy.
Olen kantanut. Ei paljoa painanut, koska kantajia monta. Ainoa mitä kannattaa katsoa on se, että toisella puolella olis about samankokoinen, vaikka liinat onkin. Arkun hautaan lasku oli hieman hankalaa, koska paino käsillä pelkästään ja tarvittiin myös puristusvoimaa ettei liina lipsu.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt naista kantamassa. Eikös silloin käytetä kärryä jos ei mies kantajia löydy.
Ei meillä ainakaan. Meitä oli 2 naista mukana..
Olen myös kantanut tätini arkkua. Ei ollut yhtään painava, meitä kantajia oli kahdeksan vai kuusi, mutta siis varmasti riittävän monta.
Siinä nainen kantaa kun rippikoulupoika tai vanha voimaton mies.. Mitä näillä on väliä..
Siinä nainen kantaa kun rippikoulupoika tai vanha voimaton mies.. Mitä näillä on väliä..
Olen kantanut mummuni ja äitini arkkua. Olimme siskoni kanssa keskellä. Kyllä se arkku jotain painaa, mutta jaksaa kyllä kantaa.
Kannattaa kiinnittää huomiota hyviin kenkiin ja sellaisiin vaatteisiin, että niissä on hyvä kulkea ja liikkua. Mielestäni hankalimmat paikat ovat portaat, kärryille nostaminen ja hautaan lasku. Eli silloin kun arkku on helposti vinossa. Kärryt olivat meikäläiselle vähän korkealle, eli arkkua sai siinä vähän nostaa (hiukan hankalaa pitää suorassa). Arkun lasku hautaan on tarkka paikka, pitää laskea kaikkien tasaisesti ja rauhallisesti. Meillä oli vielä uusi hautapaikka eli ensimmäinen arkku laskettiin syvälle, niin alkoi huolestuttaa, että kuinka alas pitää kumartaa, ettei tarvitse viimeisiä senttejä vaan pudottaa.
Enemmän asia on henkinen ja sitten se, ettei olisi kovin mukavaa siinä kämmätä jotain ja arkku on nurinniskoin jossain kappelipenkkien välissä. Ei sitä nyt kovin usein kuitenkaan kukaan tee. Kappelin vahvimestari ohjeistaa kyllä koko ajan ja sanoo miten liina pitää laittaa ja miten muutenkin toimitaan.
Viimeksi viime viikolla olin kantamassa arkkua ruumisautosta kappeliin, meitä oli neljä kantajaa.
Olen kantanut useampaankin otteeseen, ei ole mitenkään mahdoton tehtävä terveelle ihmiselle vaikka vainaja ihan aikuisen kokoinen onkin. Jalkojen puoli kevyempi kantaa. Oma elopaino huikeat 53 kiloa, pituutta mulla sen verran, että pituusero muihin kantajiin ei ole liinojen kanssa mikään ongelma.
Ei se itse arkun kantaminen erityisen raskasta ole, oikeastaan ainoa kohta, jossa joutuu olemaan tarkkana on hautaan laskeminen, jotta arkku saadaan hitaasti ja tasaisesti pohjalle. Hanskat kannattaa olla kädessä ja takin kaulus ylhäällä siinä kohden.
Nytkö viedään meidän miesten viimeinenkin virka myös naisille..
Siskoni on kantanut. Hyvin jaksoi. Kannattaa kiinnittää huomiota vaatteisiin, jotta ne eivät vaadi huomiota ja kenkiin. Mustat nahkahanskat, että saa hyvän otteen. Käsilaukku pitää antaa jollekin muulle kannettavaksi.
Eihän se arkku paina kuin jotain 25-80kg. Siihen raato päälle 80-170kg. Ei siitä paljoa tule kuudelle jaettuna.
Vierailija kirjoitti:
Arkku pitää siisrtää kappelin etuosasta sinne kärryille ja sitten taas hautausmaalla kärryiltä hautaan. Kappelin ulko-ovella pihalla nostettiin arkku kärryille, sitten mentiin avatun haudan viereen kärryillä (kantajat kulkevat arkun vierellä ja pitävät kädellä kiinni kärrystä) ja sitten viimeinen nosto kärryltä avoimen haudan päälle ja lasku.
Tuo kärryiltä siirto avatun haudan päälle oli mielestäni vaikein kohta, meillä oli kärryt ihan siinä haudan "jalkopäässä", saman suutaisesti kuin hauta. Hauta oli kuitenkin paljon leveämpi kuin arkki eli ei voinut kulkea enää ihan arkun vieressä. Siinä oli vähän kikkailua, kun ei varsinaisesti kannettu arkkua vaan liinojen "päällä" arkku siirettiin haudan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se arkku paina kuin jotain 25-80kg. Siihen raato päälle 80-170kg. Ei siitä paljoa tule kuudelle jaettuna.
Joo ja se paino jakautuu optimitilanteessa aika hyvin jokaiselle kantajalle. Eniten siinä voi olla ongelmaa, jos laskiessa joku laskee liian nopeasti tai sieltä jollain liina lipsahtaa, jolloin hetkellisesti painoa saattaa tulla kannattavaksi enemmän. Mutta ei se tosiaan mikään erityisen fyysisesti raskas tehtävä ole. Enemmän ehkä naispuolisilla kantajilla ongelmaa saattaa aiheuttaa vaatetus, koroissa on sorateillä tai nurmella oltava varovainen, jää nyt taas on pohjana huono kaikille.
Onneksi Suomessa ei kanneta arkkua olkapäillä, kuten monessa maassa tehdään. Vähän helpompaa lainojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa ei kanneta arkkua olkapäillä, kuten monessa maassa tehdään. Vähän helpompaa lainojen kanssa.
Miten se lasketaan hautaan, jos ei ole liinoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lasketaan hautaan, jos ei ole liinoja?
Tipautetaan se siihen lavalle.
Miksei jaksaisi, kantajia on useampia joten yhdelle ei sitä painoa paljoa tule ja kärryt on apuna, eli ei enää edes paljon kanneta.