HS: Päiväkoti viestitti Joensuun sossulle: "Soitatko [lapsen nimi] asiaan. Juteltiin äidin kanssa. T. [päiväkodin työntekijän nimi]"
Ymmärtäisitkö itse, että on hengenhätä ja priorisoisitko, jos on jo muutenkin kädet täynnä töitä?
Kommentit (353)
Eikö pitäisi soittaa 112, niin olen ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali käytöstapa on, että vuorokauden sisällä soitetaan. Toki liikaa sossuille, ne käytöstavat.
Ei vaan resurssien puute.
Miten umpiossa kasvanut pitää nykypäivänä olla, jos ei tiedä sosiaalitoimen tilannetta.
He ei vain viitsi, eikä osaa, eikä osaa priorisoida. Tai ajatella.
Ei heillä ole kristallipalloa. Miten itse priorisoisit vaikka parinsadan asiakkaan joukosta sen, joka eskaloituu kahden päivän kuluttua?
Ei millään yhteiskunnalla oo varaa näihin nisteihin ja heidän elämänsä hyysäämiseen. Nytkin melkoinen armeija sossuja pohtii, palaveeraa ja ajelee ympäri kaupunkia "auttamassa" näitä ihmisä, jotka eivät heidän apuaan edes halua. Parempi olisi näillekin tehdä sterilisaatio ja antaa luonnon hoitaa. Nytkin alkaa olla näitä ongelmaisia jo useassa sukupolvessa.
En ole sossuvastainen vaan realisti, joka tajuaa, ettei tähän ongelmaan auta työntekijöiden lisääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kerrottiin että päivässä 2-5 tapaamista ja tuntikausia bussiajelua jolloin ei tehdä mitään.
Yksi tapaaminen on vähintään tunnin. Bussissa ei voi lukea asiakaspapereita eikä kirjata eikä etenkään soittaa puheluita, koska on tiukka salassapitovelvollisuus. Sijaishuollon asiakkaita on vielä ympäri maata, niissäkin on välillä käytävä. Joskus niihin jopa lennetään.
Eli 2-5 tuntia töitä ja loppu köröttelyä. Onpa tooooooodella kovaa.
Tämä bussiajelu ei kyllä ole mikään yleinen tapa lastensuojelussa. Olen työskennellyt vuosia lasussa eri toimipisteissä. Ikävää, että joku käy tällaista kuvaa täällä antamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali käytöstapa on, että vuorokauden sisällä soitetaan. Toki liikaa sossuille, ne käytöstavat.
Miten umpiossa kasvanut pitää nykypäivänä olla, jos ei tiedä sosiaalitoimen tilannetta.
Ei heillä ole kristallipalloa. Miten itse priorisoisit vaikka parinsadan asiakkaan joukosta sen, joka eskaloituu kahden päivän kuluttua?
Jättäisin ne parittomat sukat ja makaronilaatikot hetkeksi vähemmälle huomiolle ja tekisin täysiä työpäiviä eikä noita kahden tapaamisen rupeamia ja opettelisin tehokkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti on sellainen, että ei laita hälytyskelloja soimaan, varsinkaan jos viestin vastaanottajana ei ole perheen ensisijainen sosiaalityöntekijä. Olisiko viestiin voinut lisätä esimerkiksi sanat: lapsen asia kiireellinen. Tästä lähtien varhaiskasvatuksen työntekijöiden on lapselle ilmaantuneiden ja vähänkin huolta ja kysymyksiä herättäneiden tapaturmien takia soitettava samantien poliisille. Vai kieltääkö joku lakipykälä tekemästä näin?
Ei tarvitse soittaa poliisille kun viranomaisohjeistus on että soittaa 112 ja pyytää sosiaali-ja kriisipäivystyksen puhelimeen. Sieltä me lähdetään samantien kun saadaan ilmoitus niin liikkeelle.
Sosiaali- ja kriisipäivystys ei lähde "saman tien" liikkeelle, jos lapsella on päiväkodissa mustelmia. Eri asia, jos esim. äidin epäillään olev
No nyt on mutua. Todellakin lasuasiakkuus, haiseva lapsi, aiempi huostaanotto, oudot mustelmat, lapsen muuttunut käytös, tehostettu tuki, äidin käytös ja lapsen yritys selittää asiaa siitä huolimatta, ettei osaa puhua - kaikki nämä on yhdessä soittelevat hälytyskelloja. Tilanne on akuutti ja kyllä, olisi ollut syytä järeämpään avunpyyntöön lapsen puolesta. Lapsi voidaan ottaa kiireellisesti huostaan kesken pk-päivän tilanteen selvittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko se ihan fyysisesti korvien väliin, jos on noin tyhmä kuin sinä?
Minä olen niitä jotka kustantaa näiden tollojen loputtomat bussiajelut.
Kun työnantaja ei tarjoa käyttöön muuta kuin bussikortin, niin millä sitten pitäisi kulkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnantaja ei tarjoa käyttöön muuta kuin bussikortin, niin millä sitten pitäisi kulkea?
opettele organisoimaan työsi paremmin ja hyödyntämään ne bussimatkat ja pysäkillä odottelut.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään yhteiskunnalla oo varaa näihin nisteihin ja heidän elämänsä hyysäämiseen. Nytkin melkoinen armeija sossuja pohtii, palaveeraa ja ajelee ympäri kaupunkia "auttamassa" näitä ihmisä, jotka eivät heidän apuaan edes halua. Parempi olisi näillekin tehdä sterilisaatio ja antaa luonnon hoitaa. Nytkin alkaa olla näitä ongelmaisia jo useassa sukupolvessa.
En ole sossuvastainen vaan realisti, joka tajuaa, ettei tähän ongelmaan auta työntekijöiden lisääminen.
Mielenterveyden hoitoa pitäisi kyllä alkaa ajaa ylös kiireellisesti. Ennaltaehkäisy on paras, eikä sit ehkä ongelmat jatkuisi sukupolvesta toiseen lisääntyen koko ajan. Pakkosterilisaatio on ongelmallinen, se on testattu jo mm. "moraalittomilla" tansseissa käyvillä nuorilla naisilla. Se ei ole ok, ja miten edes seuloisit riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kerrottiin että päivässä 2-5 tapaamista ja tuntikausia bussiajelua jolloin ei tehdä mitään.
Yksi tapaaminen on vähintään tunnin. Bussissa ei voi lukea asiakaspapereita eikä kirjata eikä etenkään soittaa puheluita, koska on tiukka salassapitovelvollisuus. Sijaishuollon asiakkaita on vielä ympäri maata, niissäkin on välillä käytävä. Joskus niihin jopa lennetään.
Tämä bussiajelu ei kyllä ole mikään yleinen tapa lastensuojelussa. Olen työskennellyt vuosia lasussa eri toimipisteissä. Ikävää, että joku käy tällaista kuvaa täällä antamassa.
Olet siis työskennellyt koko Suomen alueella? Vaikuttavaa. Paljonko on työvuosia? Olet varmmaan jo asiantuntijatasoa muiden lasutyöntekijöiden rinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnantaja ei tarjoa käyttöön muuta kuin bussikortin, niin millä sitten
Kerro oi guru miten minä hyödynnän vaikka pysäkillä odottelun vaikkapa Herttoniemessä tai bussimatkan Tikkurilan asemalta Pähkinärinteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko työt hoitaa ajoissa? Esimerkiksi sillon, kun lapsi palautettiin sijoituksesta ja huomattiin, että isäpuoli vaikuttaa huumeidenkäyttäjältä. Tuolloin ei tehty mitään.
Samassa osoitteessa oli myös keväällä poliisin kotihälytyksiä häiriökäyttäytymisen takia. Eikö sosiaalityöntekijä tiennyt niistäkään vai ei antanut vaikuttaa?
Lapsen olosuhteisiin olisi pitänyt puuttua silloin, mitä ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnantaja ei tarjoa kä
Selaa puhelimesi, järjestä yhteydenotot tärkeysjärjestykseen, vastaa tekstarina tekstareihin ja mieti valmiiksi missä väleissä soitat puhelut.
Suunnittele päivääsi niin että olet valmistautunut huolella ja tehokkaasti etkä vain pönötä ja marise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin ne parittomat sukat ja makaronilaatikot hetkeksi vähemmälle huomiolle ja tekisin täysiä työpäiviä eikä noita kahden tapaamisen rupeamia ja opettelisin tehokkaaksi.
Vaikka olisit kuinka taitava ja tehokas, et silti pysty näkemään tulevaisuuteen. Kaikkia lapsia et voi sijoittaa, koska niin paljon paikkoja ei ole.
Ja kyllä, tunnistan tuon ongelman josta puhut. Valmiit kässärit, joita häkessä ja mt-palveluissakin käytetään. Niiden pitäisi lisätä tehokkuutta, mutta eivät näytä lisäävän. Tonttuja on tuossa ammattiryhmässä myös siinä missä muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelaako sossut siis eri säännöillä eri kaupungeissa. Annatte lasten olla huumeperheissä, joissa on väkivaltaa ja käyttöä jos vaan biologinen vanhempi sanoo ettei käytä. Ei tuossa ole mitään järjellistä perustetta ja toiminta on tällöin lainvastaista lapsen oikeuksien näkökulmasta.
Hyvä huomio. Katsotaanko Joensuussa epäkohtia läpi sormien enemmän kuin sivistyneemmissä osissa Suomea? Joku kolumnisti muuten kirjoitti, että Joensuun poliisi salaa tapaukseen liittyviä asiakirjoja enemmän kuin olisi tarvis - viranomaisten toimintaa tai toimimattomuutta on nyt hankalampi selvittää.
Mitkä ovat sivistyneempiä osia Suomessa? En ole ikinä pitänyt asuinpaikkakuntaani mitenkään huonona. t. joensuulainen. Miten sivistystä mitataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyden hoitoa pitäisi kyllä alkaa ajaa ylös kiireellisesti. Ennaltaehkäisy on paras, eikä sit ehkä ongelmat jatkuisi sukupolvesta toiseen lisääntyen koko ajan. Pakkosterilisaatio on ongelmallinen, se on testattu jo mm. "moraalittomilla" tansseissa käyvillä nuorilla naisilla. Se ei ole ok, ja miten edes seuloisit riskejä.
Miten voit ennaltaehkäistä ongelmia nistin kanssa, joka peittelee ja valehtelee ongelmistaan? Ongelma juurikin on tuo, että hyssytellään ja ymmärretään ihan liikaa. Tämä pariskunta koki sossujen antaman avun häiriköintinä ja koko suku oli peittelemässä heidän touhujaan.
Enkä kirjoittanut viestissäni mitään mielenterveysongelmaisista vaikka oonkin samaa mieltä heidän hoidosta.
Selaa puhelimesi, järjestä yhteydenotot tärkeysjärjestykseen, vastaa tekstarina tekstareihin ja mieti valmiiksi missä väleissä soitat puhelut.
Suunnittele päivääsi niin että olet valmistautunut huolella ja tehokkaasti etkä vain pönötä ja marise.
Lastensuojelussa valitettavasti se päivä menee uusiksi monet kerrat, kun tulee jotain kiireellisempää. Itsekin olen monesti miettinyt, että nyt olisi hyvä päivä hoitaa paperitöitä ja soitella soittopyyntöjen perään. Ja sitten huomaankin olevani poliisipartion kanssa liikkeellä ennen lounasaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnantaja ei tarjoa käyttöön muuta kuin bussikortin, niin millä sitten
En tiedä mikä on syysi mollata. Esimerkiksi Kuopiossa toimipaikkana olevalla sossulla (ikäihmisten) vastuulla saattaa olla koko Pohjois-Savon hyvinvointialue. Mennään todella pitkiä matkoja että päästään asiakkaan luokse. Ja sitten takaisin toimipaikkaan. Voi olla, ettei esim. Vantaalla kaikilla lastensuojelun sossuilla ei ole ajokorttia tai autoa vaan joutuvat käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Vaikka välimatkat ovat lyhyempiä, kuluu siirtymisiin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset joutuvat nykyään asumaan päihdevanhempien kanssa?
Miten niin "nykyään"? Ainahan ne ovat joutuneet, nykyään harvemmin kuin ennen.
Minut on huostaanotettu alkoholistiperheestä, jossa ongelmat eivät olleet tuota luokkaa. Olen ollut onnekas.
Ihana asenne sulla!