HS: Päiväkoti viestitti Joensuun sossulle: "Soitatko [lapsen nimi] asiaan. Juteltiin äidin kanssa. T. [päiväkodin työntekijän nimi]"
Ymmärtäisitkö itse, että on hengenhätä ja priorisoisitko, jos on jo muutenkin kädet täynnä töitä?
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kerrottiin että päivässä 2-5 tapaamista ja tuntikausia bussiajelua jolloin ei tehdä mitään.
Yksi tapaaminen on vähintään tunnin. Bussissa ei voi lukea asiakaspapereita eikä kirjata eikä etenkään soittaa puheluita, koska on tiukka salassapitovelvollisuus. Sijaishuollon asiakkaita on vielä ympäri maata, niissäkin on välillä käytävä. Joskus niihin jopa lennetään.
Eli 2-5 tuntia töitä ja loppu köröttelyä. Onpa tooooooodella kovaa.
Tämä bussiajelu ei kyllä ole mikään yleinen tapa lastensuojelussa. Olen työskennellyt vuosia lasussa eri toimipisteissä. Ikävää, että joku käy tällaista kuvaa täällä antamassa.
Olet siis työskennell
Julkisilla kulku onnistuu vain pk-seudulla, ei muualla.
Toivottavasti Joensuun sossut ottavat opiksi, että narkit eivät sovi lapsen huoltajiksi. Narkki ei ole ihminen. Ei lasta apinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasussa julkisilla mennään. Siinä menee oma aikansa ja se tiivistää tietysti osaltaan työtahtia, koska työt on tehtävä, eikä matka-aikaa voi juuri hyödyntää.
Missä päin kuljetaan yleensä julkisilla? Minullakin se kokemus, että omat ja talon auto käytössä. Ja pyritään usein tapaamaan lastensuojelun toimistolla, ihan ajankäytöllisistä syistä.
Esimerkiksi pk-seudulla. Toimistolla on osa, mutta lapsia tavataan heidän kotonaan tai laitoksissa. Tämän lisäksi hoitotahojen kanssa, myös etänä.
Olen työskennellyt Espoossa ja Vantaalla. Suurin osa työntekijöistä kulki omalla/työparin/talon autolla ja kiireellisissä tapauksissa taksilla.. Itsekin hieman
Meneekö Espoossa ja Vantaalla busseja säännöllisesti myös kaupungin syrjäisimmille laidoille? Näin yhden eteläisen maakunnan keskuskaupungissa asuvana kun et pääse julkisilla joka paikkaan. Jonnekin kauemmas saattaa päästä esimerkiksi keskustasta sinne ja takaisin kerran kaksi arkipäivässä koululaisten kanssa samassa kyydissä. Maakunnan muissa kunnissa yhteydet ovat vielä sitäkin heikommat. Välttämättä edes kunnan keskukseen ei kulje viikonloppuisin busseja, kylille ei edes arkisin.
Täytyypä ottaa aihe verkostoissa keskusteluun. Huolestuttavalta kuulostaa, jos tunteja tosiasiassa kuluu näin päivittäin.
Harva nyt varmaan useammalla kotikäynnillä päivässä käy. Mutta kyllä siinä päivä hujahtaa, jos Helsingissä esim. aloittaa aamunsa vaikkapa omalla toimistolla, käy N1:llä hoitokokouksessa Töölössä, siitä lastenkotiin Naulakallioon ja ehkä ehtii vielä hetkeksi jatkaa päivää kotona etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasussa julkisilla mennään. Siinä menee oma aikansa ja se tiivistää tietysti osaltaan työtahtia, koska työt on tehtävä, eikä matka-aikaa voi juuri hyödyntää.
Missä päin kuljetaan yleensä julkisilla? Minullakin se kokemus, että omat ja talon auto käytössä. Ja pyritään usein tapaamaan lastensuojelun toimistolla, ihan ajankäytöllisistä syistä.
Esimerkiksi pk-seudulla. Toimistolla on osa, mutta lapsia tavataan heidän kotonaan tai laitoksissa. Tämän lisäksi hoitotahojen kanssa, myös etänä.
Olen työskennellyt Espoossa ja Vantaalla. Suurin osa työntekijöistä kulki omalla/työparin/talon autolla ja ki
Tietenkin kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt Espoossa ja Vantaalla. Suurin osa työntek
Ai useampi bussi tunnissa menee jonnekin Nuuksion nurkille, jos tulee tarve tehdä sinne suunnalle kotikäyntejä?
Suuri vastuu on kylla noilla perheen lahiomaisilla. He varmasti nakivat ja kuulivat mita perheessa oikeasti tapahtui, toisin kuin virkansa puolesta kotikaynteja tekevat. Tuskin esim aidin tai isoaidin vierailuja varten kauheasti tsempattiin. Miksi he antoivat tuon painajaisen jatkua? Koska olivat lojaalimpia vastuuttomia aikuisia kohtaan kuin puolustuskyvytonta lasta kohtaan.
Kokemuksesta tiedan etta noin se usein menee. Ei haluta sotkea valeja aikuisiin pitamalla lapsen puolia. Suljetaan silmat ja toivotaan parasta. Joskus sitten kay nain.
T: entinen kaltoinkohtelun uhri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työs
E ole sama kuin aiempi, mutta ei tulisi mieleen edes lähteä minnekään Nuuksion julkisilla, talon autolla menisin jos ei ole omaa
Olen käynyt siellä päin laitoksissakin, bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työs
Hypätkää työnantajan autoon. Ajattele jos kotihoito odottelisi bussia, niin potilaat jäisi hoitamatta. Ilmeisesti lastensuojelun asiakkaat voi jättää helpommin heitteille.
Ei meillä ole työnantajan autoa. Ei kyllä ole ajokorttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Joensuun sossut ottavat opiksi, että narkit eivät sovi lapsen huoltajiksi. Narkki ei ole ihminen. Ei lasta apinoille.
Sossut ei päätä huoltajuusasioista, vaan oikeus.
Itse olen "narkin" lapsi. Heitäkin on hyvin erilaisia, joten mahdotonta puhua kaikista samassa lauseessa.
Vierailija kirjoitti:
Etkä taida oikea sossukaan olla, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen "narkin" lapsi. Heitäkin on hyvin erilaisia, joten mahdotonta puhua kaikista samassa lauseessa.
Oikeus ei päätä yhtään mitään, jos sosiaalityöntekijä ei huostaanottoa edes valmistele kuten Joensuun tapauksessa. Huumeidenkäytöstä oli vahva epäily, mutta tilannetta seurattiin eli ei tehty mitään.
Kaiken kruunasi sosiaalityöntekijä, joka tapaamatta poikaa ja perhettä ikinä kertoi puhelimessa päiväkodin työntekijälle, että perheessä mennään parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä taida oikea sossukaan olla, ja hyvä niin.
Ihan virassa olen ja ollut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus ei päätä yhtään mitään, jos sosiaalityöntekijä ei huostaanottoa edes valmistele kuten Joensuun tapauksessa. Huumeidenkäytöstä oli vahva epäily, mutta tilannetta seurattiin eli ei tehty mitään.
Kaiken kruunasi sosiaalityöntekijä, joka tapaamatta poikaa ja perhettä ikinä kertoi puhelimessa päiväkodin työntekijälle, että perheessä mennään parempaan suuntaan.
Epäilys ei valitettavasti lain mukaan riitä kiireelliseen sijoitukseen. Ja lain mukaan siellä lastensuojelussa mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustelmat eivät valitettavasti ole syy soittaa sosiaalipäivystykseen, ei edes silloin kuin perhe on lastensuojelun asiakas. Pyrimme luottamaan siihen mitä sosiaalityöntekijä ja lapsen vanhemmat ovat tilanteestaan kertoneet. Nythän sossu oli sanonut että parempaan suuntaan ollaan menossa. En minäkään olisi sosiaalipäivystykseen osannut soittaa. Mistä ne päiväkodin työntekijät tietävät, että isäpuoli on väkivaltainen? 4v mustelmat voivat tulla myös siitä potkulautailemisesta.
Siksi tehty päätös konsultoida ensin sosiaalityöntekijää. Älkää nyt hyvät ihmiset syyttäkö päiväkodin työntekijöitä. Tekevät sen varmasti ihan itse. Ihan hirveää olisi olla nyt heidän kengissään.
T. Entinen lastenhoitaja
Lapsi sanoo että isä kiusaa. Haloo, valot päälle "ammattilainen"
Ja siitä pitäisi pystyä päättelemään, että isäpuoli on väkivaltainen?
Minä tykkään matkustaa bussilla. Olisiko nyt hyvä aika miettiä alan vaihtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän lailla se tiivistää kun joka työpäivä käkötätte tyhjän panttina tuntitolkulla?
Mikä se sinun vaihtoehto on? Lopetetaan kotikäynnit? Ei mennä katsomaan onko siellä kotona kuolleita lapsia tai huumeita lattialla. Sosiaalityö nyt vaan ei ole mitään kaupan kassan työtä, jossa istutaan suorittamassa pois lukien lounastunti ja kusitauko jossain välissä iltapäivää. Sosiaalityöntekijä tapaa perheitä näiden kotona tai toimistolla. Käy kouluissa, psykiatriassa asiakkaittensa kanssa. Sossu kirjaa kirjaukset, laatii suunnitelmat, hakee ja aloittaa palvelut ja puhuu puhelimessa. Lisäksi joka sossu viettää vuodesta määrä
Vaihtoehtoja kyllä löytyy. Kulkeminen talon autolla. Etätapaamiset verkostojen kanssa. Työpaikan vaihto. Näin muutamia mainitakseni. Jätä työ jollekin muulle, jos kuljet tunteja päivässä bussilla ja työt jäävät siksi hoitamatta.
Täytyypä ottaa aihe verkostoissa keskusteluun. Huolestuttavalta kuulostaa, jos tunteja tosiasiassa kuluu näin päivittäin.