Mistä johtui nykynuorison uupuminen?
En halua olla tökerö mutta olen syntynyt kasarilla. Töitä on painettu 13 vuotiaasta saakka ja kun kävin lukion 2005 niin ei sillon kukaan puhunut uupumuksesta. Siis sillä tavalla että "olen uupunut opiskeluun". Nyt päälle kolmikymppisenä tuon kaiken härdellin kokeneena ja aina töitä kovasti paiskineena tunnen ensi kertaa uupumusta oikeasti.
En tahdo vähätellä mutta tuntuu ettei minun tuntemani nuoret tee muuta kuin elä elämäänsä niinkuin kuuluukiin mutta kaikista opinnoista väsähdetään totaalisesti niin että tarvii hermoloman. En aivan ymmärrä...
Veikkaan, että osatekijä on some, jossa kaltaiseni entiset nuoret ovat influenssereita ja joka toinen burnoutissa. Niinpä nuortenkin pitää olla. En tiedä kuvittelenko mutta tältä tuntuu?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittaja ja minullakin oli perheessämme väkivaltaa ja todella paljon traumoja mutta en minä niissä tuolloin vellonnut.. ehkä ne sitten nyt tulevat myttynä kaikki kerralla kuka tietää.
Tarve nostaa itseä muiden kustannuksella on ainakin selkeä.
Tarkoitin kylläkin sitä, kun joku täällä kommentoi, että toisilla on taustalla traumoja. Pointtini oli se, että niin itselläkim mutta ollaan ihmiset erillaisia, että ehkä tämä itselläni sitten kasautuu vasta nyt.
Tuhanteen kertaan jauhettu tämäkin palstalla, pullamössönuoret sitä ja tätä ja kyllä minä sentään blaa blaa
Taiat itte olla äitylin pikku pullannuppu 😘
Ennen töissäkin hiukan eri tekemisen meininki ja nykyään nuorille jokin kauniit ja rohkeat meininki kun on nämä tunteet.
Nuorisonko laittas mummovainaan kanssa vähä Lottahommiin niin siinä ois nuorille ihmeteltävää.
Mutta kukakos tietääpi vaikkapa tuo sota tulloo vielä tännekki!
Ihan fiksua tajuta ettei ihmisen tarvitse tehdä työtä 8h päivässä.
Kun jotain paasataan jatkuvasti kuten uupumista, niin sitä alkaa itsekin uskoa olevansa uupunut. Suggerointia, rakas Watson.
Vierailija kirjoitti:
Ennen töissäkin hiukan eri tekemisen meininki ja nykyään nuorille jokin kauniit ja rohkeat meininki kun on nämä tunteet.
Kyllä. Valitettavasti olen tavannut aika paljo nuoria joita ei paljo tekeminen inspaa. Sadasta noin 5 ottaisin töihin, että kyllä jottai on pielesä.
Ja selvennyksenä jatkan että ihan TAVALLISIA NYKYNUORIA, EI ONGELMANUORIA.
No ajatelkaa jos on kehdosta asti kasvanut pumpulissa ja koko elämän aikana on ollut pelkästään oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia niin kyllähän siinä nuppi sekoaa kun näitä jälkimmäisiä alkaa tulla eteen elämässä.
Liian isot ryhmäkoot päiväkodissa ja koulussa. Eivät saa tarpeeksi aikuisen huomiota. Melu ja hälinä kuormittaa ikään katsomatta.
Olen ( jälleen ) aloittaja ja olen samaa mieltä näistä oikeuksista ja velvollisuuksista.👍 Mutta nyt poistun koska tästäkin joku väänsi taas ihan väärin mitä tarkoitin.
Kiito ja hei.
Ruohonjuuri tasolta pitäisi jo aloittaa tämä kasvattaminen. Ei niin ankarasti kuin ennen mutta ei kyllä niin lepsusti kuin nykyäänkään.
Ehkä seuraavat sukupolvet ovat jotain tältä väliltä.
Kuparikierukasta! Josta johtuu matalat ferrit
"Töitä on paiskittu 13-vuotiaasta saakka."
Se lienee oma valintasi, tai huonojen vanhempiesi vika, sillä Suomessa ei lasten tarvitse käydä töissä. Ei ole leuhkimisen arvoinen asia.
Ei kai 90-luvulla voinut lain mukaan palkata alle 15-vuotiasta. Ainakin mulle sanottiin joka firmasta vuonna -97, että olin liian nuori, kun olin 14-vuotias.
Olen aloittanut toimistotyöt vuonna 2010. Iso suomalainen pörssifirma, toimisto täynnä iltalehden lukijoita jotka esittivät tekevänsä töitä. Läppäriä ei saanut edes viedä kotiin. Tulos = työpäivät niin leppoisia ettei niiden jälkeen varsinaisesti tarvinnut palautua ja työt eivät tulleet koskaan kotiin.
Nykyään digitalisointi ym. on tehnyt työstä helpompaa, mutta samalla verkkaiset vanhat ajat on unohtuneet ja vaatimustaso noussut merkittävästi. Minun työpaikalla ei ole kellään aikaa selata uutisia ja jokainen hetki on tarkkaan aikataulutettu, ja jos työt venyvät niin sitten teet kotona iltaan asti. Tämä on nykypäivää ja normaalia valtaosassa asiantuntijatöitä. Tämä työpaikka on muuten paljon rennompi kuin moni muu, missä olen työskennellyt.
Kuulin myös, että meidän työpaikalle haki n. 1500 kesätyöntekijää ja otamme yhteensä 10. Jos meillä on työpaikalla kuormittavaa, niin opiskelijoilla vasta onkin kuormittavaa etsiä työpaikkaa opintojensa ohessa.
Lisäksi lukiokoulutusta ja opiskeluvalintaa on uudistettu siten, että mokaamista ei enää hyväksytä, jolloin kohtuuttomat paineet kerralla onnistumisesta on vyörrytetty jo lukiolaisille, ja siksi käytännössä jo yläasteikäisille, koska yläasteella tehdään päätökset lukiovalinnoista. Liikaa liian nuorille!
"En halua olla tökerö mutta, en halua vähätellä mutta..." :)