Lapsen mielestä liikaa vaatetta, mutta eipä tuosta kovasti voi vähentääkään.
Siis sellaiset aika ohuet parhaan pöyheytensä jo aikaa sitten menettäneet kevyttoppahousut ja vuorillinen välikausitakki, vuorittomat kurahousut niiden päällä, sitten ihan perus villasukat, kumpparit, lapaset, kurahanskat, ohut pipo jne. Eikä mitään ylimääräisiä välikerroksia! Ja lapsi 8v. valitti pihalla kun äsken oltiin, niin koko ajan, että tosi kuuma! Asteita +1. Mitä tuosta nyt voisi vähentää. Sitten joku naapuri kohta lasua tekemässä, jos t-paidassa antaa mennä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi rompeet ei hengitä yhtään, siksi hänellä on kuuma. Osta kunnon vettä pitävät välikausivaatteet sille lapsellsi.
Miten saat tavallisilla vk-vaatteilla lätäkköpfoofiksi? Meidän koululaisen koulu-ulkohousut on sellaiset, että lahje jää aika avoimeksi, eikä käytännössä kestä lätäkköhyppimisiä. Lätäkköhyppimisiä varten on kurahousut, joissa se lahje painuu hyvin tiiviisti saappaan varren ympärille ja lenkki saappaan alle. Ja vk-housut yltää vain vyötärölle, mutta kurahousut yltää ylemmäksi rinnuksille, jolloin näillä voi melkeinpä uida siellä.
En tiedä miten sain, mutta kolme lasta sain aikuiseksi kasvatettua pk-seudulla ilman kuriksia. Toki päiväkotiin ne piti olla, mutta ei niitä omassa kotipihassa ikinä käytetty. Tai enää alakoulussa. Ja kuivina nuo sisää
Ehkä tuo onnistuu kerrostalossa, jossa pihat on asfalttia. Luonnonläheisen omakotitalon pihalla ja lähimaastoissa ei onnistuisi se, että lapset ei käyttäisi vähintäänkin kumppareita ja kurahousuja. Erityisesti kevät on sellaista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi rompeet ei hengitä yhtään, siksi hänellä on kuuma. Osta kunnon vettä pitävät välikausivaatteet sille lapsellsi.
Miten saat tavallisilla vk-vaatteilla lätäkköpfoofiksi? Meidän koululaisen koulu-ulkohousut on sellaiset, että lahje jää aika avoimeksi, eikä käytännössä kestä lätäkköhyppimisiä. Lätäkköhyppimisiä varten on kurahousut, joissa se lahje painuu hyvin tiiviisti saappaan varren ympärille ja lenkki saappaan alle. Ja vk-housut yltää vain vyötärölle, mutta kurahousut yltää ylemmäksi rinnuksille, jolloin näillä voi melkeinpä uida siellä.
En tiedä miten sain, mutta kolme lasta sain aikuiseksi kasvatettua pk-seudulla ilman kuriksia. Toki päiväkotiin ne piti olla, mutta ei niitä omassa kotipihassa ikinä käytetty. Tai enää alakoulussa. Ja kuivina nuo sisää
Oliks tuo sinulle jonkinlainen periaatekysymys, että prkl kuriksiahan me emme käytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurikset pois, ei ton ikänen niitä enää tarvii. Vedenpitävät kuorihousut ja paksummat housut alle ja lämpösaappaat ilman villasukkia. Kevyttoppatakki ja vedenpitävät kuorihanskat vuorella riittää. Plussaa kuitenkin niin varmaan tulee hiki jos on kurikset ja alla toppaa ja villasukat saappaissa.
Millaisia pikkuvanhoja on teidän lapset, jotka ei tarvii? Vai olenko minä tässä oldschool-mummo? Lapsenlapsi jolla syksyllä oli 8-vuotissynttärit käy silloin tällöin meillä hoidossa ja vesikelillä äitinsä laittaa kurikset mukaan ja kyllä ne mielestäni tarpeen on olleet, kun ollaan pihalla tai lähipuistossa käyty.
Meillä mummo vaatii ne kurahousut, ei me muuten vietäisi!
Hänen mielestään ei mikään muu kestä vettä. Old school, kyllä, mutta kun ei usko niin ei.
Mummot kato tietää vähän paremmin, kokemuksesta.
Välikausihaalari kurahousujensa alla oli eilen 8:v:llä, oli sopivasti. Tais ne aloittajan toppahousut olla liikaa. Kumisaappaissa sukat ja kurarukkasissa lapaset ei kovin paksut, mutta oikeaa villaa, se toimii hyvin.
"Mistä tietää, onko lapsella ulkona sopivasti vaatetta? Asiantuntijatkin erimielisiä"
"tutkimuksessa jokainen 78-vuotias koki ainakin lieviä kylmälle altistumisen oireita."
"Asiantuntijat korostavat, että vanhempi ei ole huono tai uusavuton, jos lapsen pukeminen talvella on vaikeaa."
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tietää, onko lapsella ulkona sopivasti vaatetta? Asiantuntijatkin erimielisiä"
"tutkimuksessa jokainen 78-vuotias koki ainakin lieviä kylmälle altistumisen oireita."
"Asiantuntijat korostavat, että vanhempi ei ole huono tai uusavuton, jos lapsen pukeminen talvella on vaikeaa."
Onko tähänkin kaivettu joku homeinen dosentti kertomaan, mikä on totuus ?
Yksikään 8-vuotias ei todellakaan käytä kurahousuja ja kurarukkasia. Ihme provoilua nyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään 8-vuotias ei todellakaan käytä kurahousuja ja kurarukkasia. Ihme provoilua nyt taas.
Mistä Fuengirolasta kirjoittelet? Täälläpäin kyllä käyttää, eikä meidän lapsi ole suinkaan ainoa, jolla sellaiset pihalla tai puistossa on.
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että 8v voi olla vasta ekaluokkalainen, ihan pieni siis.
Aika paljolta kuulostaa, jos on toppavaatteet ja kurikset. Itse olin ulkona hiihtovaatteissa, joiden alla oli yläosassa softsell-takki ja toppimallinen paita ja alaosassa merinovillakalsarit, ja mullakin oli kuuma. Tein siis vähän kevyitä lumitöitä ja täällä on pakkasta viitisen astetta. Aurinko lämmittää jo yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljolta kuulostaa, jos on toppavaatteet ja kurikset. Itse olin ulkona hiihtovaatteissa, joiden alla oli yläosassa softsell-takki ja toppimallinen paita ja alaosassa merinovillakalsarit, ja mullakin oli kuuma. Tein siis vähän kevyitä lumitöitä ja täällä on pakkasta viitisen astetta. Aurinko lämmittää jo yllättävän paljon.
Minulla kovemmassakin pakkasessa hiihtäessä softshellvaatteiden alla riittää yksi pitkähihainen urheilualuspaita, vaikka rauhallisesti hiihtelen. Välillä plusasteilla hiihdellessä nähny vanhempiensa kanssa lapsia, jotka hiihtää kurahousut jalassa, ja vanhemmilla tietysti muodikkaat hiihtovaatteet. Ei ihme, jos lapsille tulee inho hiihtämistä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti tulla kertomaan tämän meidän ip-toiminnan vetäjille! :) Siellä nimittäin nämä pitää mukana olla ja vanhimmathan on ehtineet jo täyttämään yhdeksän. Joskus kun kyselin, perustelu oli ihan se, että samassa iltapäiväryhmässä on eskarit, ekat ja tokat, joten kaikilla on iästä riippumatta sama ohje vaatteita koskien. Ei näitä minun mielestäni oikeasti tarvitsisi, mutta minkäs teet, kun tuo on ohje. Vaan ei se nyt iso vaiva myöskään ole. Osa aamun rutiineja, että laitetaan reppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kovemmassakin pakkasessa hiihtäessä softshellvaatteiden alla riittää yksi pitkähihainen urheilualuspaita, vaikka rauhallisesti hiihtelen. Välillä plusasteilla hiihdellessä nähny vanhempiensa kanssa lapsia, jotka hiihtää kurahousut jalassa, ja vanhemmilla tietysti muodikkaat hiihtovaatteet. Ei ihme, jos lapsille tulee inho hiihtämistä kohtaan.
Mä oon ihmetelly sitä kun pikkupakkasessa lapset hiihtämässä paksuissa toppahaalareissa. Mahtaa olla kuumat oltavat kun tosiaan aikuiselle riittää pelkkä tuulenpitävä vaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihmetelly sitä kun pikkupakkasessa lapset hiihtämässä paksuissa toppahaalareissa. Mahtaa olla kuumat oltavat kun tosiaan
Välillä (= usein) pidetään taukoja.
Vierailija kirjoitti:
onkohan meillä harvinainen tapaus, kun yhtä vanha, huomatessaan että piha lainehtii, rupeaa itse vetämään kumisaappaita ja kurahousuja jalkaan ja kurarukkasia käteen, ei tarvitse edes käskeä. Ei kai ne silloin mitään kidutusta lapselle ole, jos oma-aloitteisesti pukee. Vai?
Muistan, että joskus oli haalareita, joissa oli lahkeet ja takapuoli muovipintaista materiaalia ja muuten tavallista vettähylkivää kangasta. Jos näitä on vielä, tämähän voisi olla vähän isommille lapsille hyvä, kun he eivät enää uimalla ui siellä loskassa, mutta istumista varten ja juostessa roiskuvaa kuraa varten olisi suojaava muovipinta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kurahousuja käyttää, mutta ei kurarukkasia vaan välikausisormikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä vaan käy, vaikka olisi kaikki lahkeet ja renksut paikallaan, nii jotenkin fysiikan lakeja uhmaten alla olevat vaatteet silti kastuvat! Osaako kukaan selittää tätä? :O
No eihän mikään lahkeensuu ole niin tiivis, etteikö sieltä välistä menisi kunnon puljauksella vesi sisään. Kahluusaappaat pitäisi olla, että oikeasti pysyisi kuivana.
Mutta loppujen lopuksi mitä se haittaa jos vähän kastuu, ainakaan tuolleen kotioloissa. Sitten tulee sisälle jos alkaa paleltaa ja vaihtaa kuivaa päälle.
8 vuotiaalla kurahousut? Meillä loppui niiden käyttö kun päiväkodista siirtyi kouluun.
En tiedä miten sain, mutta kolme lasta sain aikuiseksi kasvatettua pk-seudulla ilman kuriksia. Toki päiväkotiin ne piti olla, mutta ei niitä omassa kotipihassa ikinä käytetty. Tai enää alakoulussa. Ja kuivina nuo sisään tulivat ulkoilun jälkeen aina.