Lapsen mielestä liikaa vaatetta, mutta eipä tuosta kovasti voi vähentääkään.
Siis sellaiset aika ohuet parhaan pöyheytensä jo aikaa sitten menettäneet kevyttoppahousut ja vuorillinen välikausitakki, vuorittomat kurahousut niiden päällä, sitten ihan perus villasukat, kumpparit, lapaset, kurahanskat, ohut pipo jne. Eikä mitään ylimääräisiä välikerroksia! Ja lapsi 8v. valitti pihalla kun äsken oltiin, niin koko ajan, että tosi kuuma! Asteita +1. Mitä tuosta nyt voisi vähentää. Sitten joku naapuri kohta lasua tekemässä, jos t-paidassa antaa mennä.
Kommentit (109)
Tilanne saattaa olla se, että voit iloita siitä, että lapsellasi on huippukuntoiset ja -laatuiset mitokondriot.
Olen itse tällainen, lapsesta asti heti kun on vähääkään lihasrasitusta tuotan niin paljon lämpöä, että kymmenen astetta on t-paitakeli ja välillä on nolla-asteinenkin keli sitä, jos rasitusta on paljon. Olen kärsinyt ylikuumenemisesta liikkumisen yhteydessä ihan koko ikäni ja edelleen näin keski-iässä sama juttu.
Ihmettelin aikani mistä on kyse, kunnes mikrobiologi-tuttava kertoi mistä on kyse: Kun mitokondriot tuottavat enemmän ATP:tä eli kehon energiavaluuttaa, kuin sillä hetkellä tarvitaan liikkeeseen ja peruselintoimintoihin, ei sille ylimäärälle voi tehdä mitään muuta, kuin muuttaa sen lämmöksi.
Ja tämä on hieno juttu, sillä hyväkuntoiset/laatuiset mitokondriot näyttäisivät uudemman tutkimuksen mukaan olevan yksi tärkeimmistä tekijöistä terveyden ja pitkän iän taustalla. "Älä valita, se on hyvä juttu" sanoi tuo tuttavani.
Hyväksy se, että ihmiset ovat erilaisia ja lapsesi kertoo ihan rehellisesti miltä tuntuu. Ylikuumeneminen on epämiellyttävää, pahimmillaan tulee kuvotusta ja repivä päänsärky. Itse olen ikäni jotain koko ajan treenanneena saanut pahimmat urheiluvammani ylikuumenneena, koska silloin kehon kontrollikin heikkenee.
Tuossa kuvaamassasi vaatemäärässä ylikuumenisin jo rauhallisella kävelylläkin.
Jos alle puettavissa housuissa on myös vedenpitävä pinta, silloin on kaksi huonosti hengittävää kerrosta päällekkäin ja se voi olla syy. Riittäisikö aloittajan lapselle jos laittaisi kurahousujen alle vain pitkikset ja collegehousut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta sellainen fleece vuorinen kurahaalari, meillä menee sillä ilman mitään välikerrastoa noilla keleillä.
Laitetaanko siihen yleensä esim. vaan pitkikset ja collegepaita alle?
Juuri näin
Miten se nyt niin vaikeata voi olla. Meillä on kuumaverinen 8-vuotias, joka ei halua pipoja ja käsineitäkään kun vasta jossain viidessä asteessa. Silti ei ole vaikeaa pukea sopivaa määrää loskaan. Kurahousujen alle välikausivaatteet, ei toppavaatteita. Käsiin ohuet merinovillalapaset kurarukkasten alle. Saappaissa ohuet villasukat.
Jos on pakko olla kurahousut, niin tosiaan vain ohuet vk-housut sinne alle (softshell/kuorihousu/verkkahousu). Minunkin 8v on herkästi kuumissaan, ja varmaan hikoaisi noissa, kokeile itse juosta tuollaiset vaatteet päällä edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi rompeet ei hengitä yhtään, siksi hänellä on kuuma. Osta kunnon vettä pitävät välikausivaatteet sille lapsellsi.
Miten saat tavallisilla vk-vaatteilla lätäkköpfoofiksi? Meidän koululaisen koulu-ulkohousut on sellaiset, että lahje jää aika avoimeksi, eikä käytännössä kestä lätäkköhyppimisiä. Lätäkköhyppimisiä varten on kurahousut, joissa se lahje painuu hyvin tiiviisti saappaan varren ympärille ja lenkki saappaan alle. Ja vk-housut yltää vain vyötärölle, mutta kurahousut yltää ylemmäksi rinnuksille, jolloin näillä voi melkeinpä uida siellä.
Ostaa sellaiset vk-housut joissa on tiiviit lahkeet. Uimisen kestäviä vaatteita on vaikeampi löytää, jos lapsi sellaista harrastaa niin sit varmaan ne kurahousut mutta alle vaan vaikka verkkarit. Tai ihan ohuet vähän vettä pitävät tuulihousut kuten Molo Waits.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi rompeet ei hengitä yhtään, siksi hänellä on kuuma. Osta kunnon vettä pitävät välikausivaatteet sille lapsellsi.
Miten saat tavallisilla vk-vaatteilla lätäkköpfoofiksi? Meidän koululaisen koulu-ulkohousut on sellaiset, että lahje jää aika avoimeksi, eikä käytännössä kestä lätäkköhyppimisiä. Lätäkköhyppimisiä varten on kurahousut, joissa se lahje painuu hyvin tiiviisti saappaan varren ympärille ja lenkki saappaan alle. Ja vk-housut yltää vain vyötärölle, mutta kurahousut yltää ylemmäksi rinnuksille, jolloin näillä voi melkeinpä uida siellä.
Ostaa sellaiset vk-housut joissa on tiiviit lahkeet. Uimisen kestäviä vaatteita on vaikeampi löytää, jos lapsi sellaista harrastaa niin sit varmaan ne kurahousut mutta alle vaan vaikka verkkarit. Tai ihan ohuet vähän vettä pitävät tuul
Meillä koululainen ei halua kouluhousuihin tiukkoja lahkeita ja lenkkejä. Menee siis kouluun suoralahkeisissa ja kotona käyttää kurahousuja. Voisihan olla vielä toisetkin välikausihousut, mutta kun kuitenkin ne kurahousutkin tarvitaan, niin toimii näinkin. Sama jutta toppavaatteissa, koulussa suoralahkeiset toppahousut, kotona haalari, jossa kuminauhalahkeet ja lenkit.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko olla kurahousut, niin tosiaan vain ohuet vk-housut sinne alle (softshell/kuorihousu/verkkahousu). Minunkin 8v on herkästi kuumissaan, ja varmaan hikoaisi noissa, kokeile itse juosta tuollaiset vaatteet päällä edestakaisin.
Tuossa on just se ongelma, että jos istut mihinkään, pulkkaan, keinuun, ohut ulkohousu+kurahousu ei eristä yhtään kylmää! Kyllä minä laittaisin toppahousut ja takki voi olla ohuempi, tuleehan se kurahousu sen takin päälle aikä pitkälti kuitenkin. Mutta just sen takapuolen kylmettymisen vuoksi, en jättäisi toppaa siitä välistä pois. Jos on tosi kuumaverinen, niin en tiedä, mikä se optimi voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on just se ongelma, että jos istut mihinkään, pulkkaan, keinuun, ohut ulkohousu+kurahousu ei eristä yhtään kylmää! Kyllä minä laittaisin toppahousut ja takki voi olla ohuempi, tuleehan se kurahousu sen takin päälle aikä pitkälti kuitenkin. Mutta just sen takapuolen kylmettymisen vuoksi, en jättäisi toppaa siitä välistä pois. Jos on tosi kuumaverinen, niin en tiedä, mikä se optimi voisi olla.
mitenkäs esim. eskareissa toimitaan tai suositellaan? Onko siellä talviajan kosteilla säillä aina toppapuvut kurahousujen alla? Tarkoita että niillä varmaan hyvä kokemus mikä on sopiva määrä vaatteita.
Mun 7- ja 9-vuotiaiden loskapskakelin perusvaate on kirppishaalarit ja kurikset. Eivät ole vielä hengiltä läkähtyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä vaan käy, vaikka olisi kaikki lahkeet ja renksut paikallaan, nii jotenkin fysiikan lakeja uhmaten alla olevat vaatteet silti kastuvat! Osaako kukaan selittää tätä? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs esim. eskareissa toimitaan tai suositellaan? Onko siellä talviajan kosteilla säillä aina toppapuvut kurahousujen alla? Tarkoita että niillä varmaan hyvä kokem
toppavaatteilla koko talvi
No aika paljon kyllä. Kurahousut hiiteen, niin pääsee liika lämpö haihtumaan. Itselläni oli pitkähihainen, fleece, pitkät kalsarit ja retkeilyhousut, villasukat, kumpparit, hanskat ja pipo päässä. Ei siis takkia tai yhtään toppaa ja ihan melkein hiki puski lumitöissä, +0,2 .
Vierailija kirjoitti:
Tilanne saattaa olla se, että voit iloita siitä, että lapsellasi on huippukuntoiset ja -laatuiset mitokondriot.
Olen itse tällainen, lapsesta asti heti kun on vähääkään lihasrasitusta tuotan niin paljon lämpöä, että kymmenen astetta on t-paitakeli ja välillä on nolla-asteinenkin keli sitä, jos rasitusta on paljon. Olen kärsinyt ylikuumenemisesta liikkumisen yhteydessä ihan koko ikäni ja edelleen näin keski-iässä sama juttu.
Ihmettelin aikani mistä on kyse, kunnes mikrobiologi-tuttava kertoi mistä on kyse: Kun mitokondriot tuottavat enemmän ATP:tä eli kehon energiavaluuttaa, kuin sillä hetkellä tarvitaan liikkeeseen ja peruselintoimintoihin, ei sille ylimäärälle voi tehdä mitään muuta, kuin muuttaa sen lämmöksi.
Ja tämä on hieno juttu, sillä hyväkuntoiset/laatuiset mitokondriot näyttäisivät uudemman tutkimuksen mukaan olevan yksi tärkeimmistä tekijöistä terveyden ja pitkän iän taustalla. "Älä
Mielenkiinnosta kysyn, että miten kestät hellettä? Mulla on varmaan sit just tuo sama kuin sulla ja helteet on ihan tuskaa. Olen tosi huono hikoilemaan, vaikka mulla olisi kuinka kuuma, hiki ei vaan valu. Toki vaatteet kostuu sieltä mistä osuvat ihoon, mutta mulla on helteellä ihan hirveän tukalaa olla. Kuumuus tekee myös flegmaattiseksi, enkä jaksa mitään. Juon kyllä riittävästi (enkä ole lihava).
Tää vaatteiden kastumisessa pelossa lasten kuorruttaminen muoviin on jotenkin järkkyä. Ettekö ikinä itse tulleet penskoina kotiin takapuoli ja polvet märkänä (tai enemmänkin) ja rukkaset vettä valuvina? Menittekö jotenkin piloille?
Pistäkää hitsi itse joskus niitten muovisten kuorivaatteiden päälle muoviset sadevaatteet ja jotain lämmintä vielä alle ja sitten reippaalle lenkille plussakekissä!
Vierailija kirjoitti:
Tää vaatteiden kastumisessa pelossa lasten kuorruttaminen muoviin on jotenkin järkkyä. Ettekö ikinä itse tulleet penskoina kotiin takapuoli ja polvet märkänä (tai enemmänkin) ja rukkaset vettä valuvina? Menittekö jotenkin piloille?
Pistäkää hitsi itse joskus niitten muovisten kuorivaatteiden päälle muoviset sadevaatteet ja jotain lämmintä vielä alle ja sitten reippaalle lenkille plussakekissä!
Myönnän, että en hirveästi tuota asiaa ole edes ajattellut, koska ihan lapsen päiväkodin alusta asti olen oppinut sen, että nämä kurahousut ja kurarukkaset on ne, mitä märälle pihalle aina puetaan. Kyllä itsellä se tulee tavallaan selkäytimestä vieläkin, vaikka vanhin on jo tokalla, että tähän märälle pihalle kun lapset menee, niin vähän niinku automaattisesti otetaan nuo kaapista ja puetaan. Jos ei pukisi, niin olisi niinku menisi pakkaseen ilman pipoa. Kuulostaako ihan hölmöltä? Miten te muut sitten teette?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan menty piloille, mutta varmaan kivempi olisi silti ollut, jos olisi pysynyt kuivana!
Ja muuten, eihän kuori- ja kuravaatteita ole tarkoituskaan laittaa päällekkäin.
Toisille tulee herkemmin kuuma kuin toisille. Minä olen ihan hullu palelemaan, mutta puolisoni laittaa hanskat käteen vasta kun on -15. Serkkunsa kävelee talvetkin hupparissa jos nyt ei tuntitolkulla ole ulkona.
8v osaa myös jo itse vähän arvioida, mitä vaatetta tarvitsee. Kunhan huolehtii, että lisää on saatavilla jos on mennyt arvaus huti.
Ja ihan ensimmäisenä ottaisin ne toppahousut sieltä välistä pois! Ei kurahousujen alla plussalla tarvitse ulkohousuja välttämättä olla, jokin välikerrasto riittää ihan hyvin.
Laita itsellesi sadetakki ja käy hikilenkillä niin tiedät mitä lapsesi tarkoittaa . Harva lapsi seisoo pihalla jos on puettu sään mukaisesti vaan liikkuu luontaisesti . Luulen että toppahousut on kuumat plussakelillä kurahousujen alla .