Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin henkisesti huonosti surmatun 4-vuotiaan vuoksi

Vierailija
14.02.2024 |

Tämä tapaus menee pahasti ihon alle. En ole voinut välttyä uutisotsikoilta. Uusimpia juttuja en enää lue, mutta valitettavasti osui silmiin mm.tekotapa. Sattuu. Itkettää. Tapaus tulee ajatuksiin vähän väliä. Vääryys on niin suuri. En oikein tiedä, miten pääsisin tunteesta yli. En ole varsinaisesti uskovainen, mutta olen rukoillut. Kynttilän sytytin pientä ajatellen. 😥😭💔

Kommentit (522)

Vierailija
281/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, ettei lapsen isoäiti (naisen äiti) puuttunut asiaan, vaikka on sanonut olleensa lapselle yhtä läheinen kuin jos olisi tämän vanhempi.

Miten hän edes kehtaa väittää ettei tiennyt mistään mitään, esim päihteet, sotku, jne. Korvausten perässä? 

Vierailija
282/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenaikaan oli helpompaa. Pystyi ottamaan kasvattilapsia vapaamuotoisemmin jne. Ymmärrän, että asiat pitää tehdä hygienisesti ja juridisesti oikein ja kodit seulotaan kammalla, mutta se johtaa siihen, että sellaisia matalankynnyksen turvaanottoja ei tapahdu. Joskus kummi tai täti tai naapuri tai muu olisi voinut ottaa lapsen siipiensä suojaan eikä vanhempia olisi haitannut yhtään.

Luetun ymmärtäminen. Lapsi oli runsaasti hoidossa lähipiirin aikuisten luona ja lisäksi oli päiväkotipaikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, ettei lapsen isoäiti (naisen äiti) puuttunut asiaan, vaikka on sanonut olleensa lapselle yhtä läheinen kuin jos olisi tämän vanhempi.

Miten hän edes kehtaa väittää ettei tiennyt mistään mitään, esim päihteet, sotku, jne. Korvausten perässä? 

Miksi puolustaa lastaan mutta lapsenlapsi ei merkinnyt mitään? Yhtä seko kuin lapsensa, vankilaan vaan tämäkin.

Vierailija
284/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenaikaan oli helpompaa. Pystyi ottamaan kasvattilapsia vapaamuotoisemmin jne. Ymmärrän, että asiat pitää tehdä hygienisesti ja juridisesti oikein ja kodit seulotaan kammalla, mutta se johtaa siihen, että sellaisia matalankynnyksen turvaanottoja ei tapahdu. Joskus kummi tai täti tai naapuri tai muu olisi voinut ottaa lapsen siipiensä suojaan eikä vanhempia olisi haitannut yhtään.

Luetun ymmärtäminen. Lapsi oli runsaasti hoidossa lähipiirin aikuisten luona ja lisäksi oli päiväkotipaikka. 

Puhun ihan sellaisesta isommasta mittakaavasta. Sukulaistani oli ehdottanut 40-luvulla kolmekin eri perhettä ottavansa kokonaan kasvatiksi ja oman perheen lapseksi, kun huomasivat, ettei lapsesta huolehdita kotona. Sitä ei pyöritetty virastorumban kautta. 

Vierailija
285/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa sitten tulla niitä osoiteta, joihin voin viedä 7 vuotiaan pojan? Hän soittaa joka viikonloppu itse sosiaalipäivystäjälle, kun on jätetty viikonlopuksi yksin kotiin. Meille sosiaalitoimi ei suostu sijoittamaan, kun meillä on jo 13v ja 14v, kun lasten välinen ikäero on liian suuri. 

Kysyt näin tyhmiä?

Joko sinä soitat 112, tai poika soittaa.

Näin minä olen tehnyt, kun on ollut tarve saada pieni lapsi (lapset) turvaan, ja aina on poliisit tulleet, päivystävän lastensuojelun kanssa.

Et ole yhtään kykenevä huoltamaan ketään, etkä mitään, jos et tuota tajua.

Vierailija
286/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei hetkauta suuntaan eikä toiseen uutiset. Jos en tunne tai tiedä henkilöä, niin en ajattele mitään asiasta. Korkeintaan neutraali suhtautuminen. Ja vaikka olisikin jo tuttu, niin iästä riippuu miten suhtaudun. Jos joku kuolee vanhuksena, niin suhtaudun neutraalisti, ikään kuin elämään kuuluvana asiana.

Kyllä, olen tunnekylmä asperger. 

Vierailija
287/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa sitten tulla niitä osoiteta, joihin voin viedä 7 vuotiaan pojan? Hän soittaa joka viikonloppu itse sosiaalipäivystäjälle, kun on jätetty viikonlopuksi yksin kotiin. Meille sosiaalitoimi ei suostu sijoittamaan, kun meillä on jo 13v ja 14v, kun lasten välinen ikäero on liian suuri. 

Kysyt näin tyhmiä?

Näin minä olen tehnyt, kun on ollut tarve saada pieni lapsi (lapset) turvaan, ja aina on poliisit tulleet, päivystävän lastensuojelun kanssa.

Itse et taida tajuta, ettei poliisille soittamalla lasta viedä viltin alle kaakaota juomaan loppulapsuutensa uuteen kotiin.

Vierailija
288/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun ihan sellaisesta isommasta mittakaavasta. Sukulaistani oli ehdottanut 40-luvulla kolmekin eri perhettä ottavansa kokonaan kasvatiksi ja oman perheen lapseksi, kun huomasivat, ettei lapsesta huolehdita kotona. Sitä ei pyöritetty virastorumban kautta. 

Tuo äiti halusi pitää lapsensa. Ei hänellä ollut mitään tarvetta luopua hänestä, päinvastoin. Ei narkit näe itsessään mitään vikaa.

Vierailija
289/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt näin tyhmiä?

Itse et taida tajuta, ettei poliisille soittamalla lasta viedä viltin alle kaakaota juomaan loppulapsuutensa uuteen kotiin.

Aikuinen, joka ei ilmoita poliisille tai lastensuojeluun heitteillä olevasta lapsesta, ei voi selitellä käytöstään millään tekosyyllä. 

Vierailija
290/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt näin tyhmiä?

Tuossahan kerrottiin, että poika itse on soittanut sosiaalipäivystykseen ja mitään ei ole tapahtunut.

Vierailija
291/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-10831179

Tuli mieleen tämä sydäntäsärkevä elokuva lastensuojelulapsesta "Systeeminmurskaaja".

Vierailija
292/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt näin tyhmiä?

Aikuinen, jok

Lapsihan on jo itse soittanut itsestään.

Vierailija
293/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaksi poikaa, kouluikäisiä jo.

Itku tulee, kun katsoin tuon lapsen sänkyä. Olisin niin mielelläni ottanut tuommoisen pikkuisen meille vielä. Olisin laittanut nätin puhtaan yöpuvun, lukenut sadun ja peitellyt puhtaaseen petiin nukkumaan. Meille hän olisi ollut niin tervetullut. Suloinen pieni poika.

Minäkin olisin voinut ottaa ja rakastaa kuin omaani. Päihdeperheiltä pitäisi saada lapset pois niin kauaksi aikaa kun päihteitä käytetään. Voisivat tavat lapsiaan selvinä päivinä ja muutoin olla etävanhempina. Ottajia näille lapsille olisi tavallisissakin perheissä.

Jokainen lapsi ansaitsee selväpäiset vanhemmat.

Nyt kun lapsi on jo kuollut sanot että olisit voinut ottaa? Sanot saman, kun seuraava lapsi kuolee, sitä seuraava, jne. 

En ole tuo edelline kommentoija. Tämän pojan kohtalo toivottavasti sysää edes jonkun/joitain lähtemään tuki- tai sijaisperhe toimintaan mukaan, jos se yhtään kiinnostaa. Itse lähtisin samantien, jos mieheni olisi hommassa mukana. Se kun ei ole siitä kiinni, että vain minä haluaisin, vaan koko perheen pitäisi haluta. Keskustelimme asiasta jo monta vuotta sitten, mutta mieheni koki, että ei ole valmis sellaiseen lisävastuuseen omien lasten lisäksi. Toki voisin ottaa asian uudestaan puheeksi nyt, jos vaikka olisi ajatukset muuttuneet. Itse olen etsinyt erilaisia tapoja auttaa esim.verenluovutus ja vapepa, ettei tarvi myöhemmin miettiä miksi en tehnyt mitään kun olisin voinut.

Vierailija
294/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka kuukausi palstalle tulee ininäketjuja "mikä vika sinussa kun et ole lapsia hankkinut". Lukekaa tämän vain neljävuotiaaksi päässeen elämäntarina oikein ajan kanssa ja jättäkää seuraava ininäketju aloittamatta. 

Vihaksi pistää, niin tämän lapsen tarina kuin ne inisijätkin. 

Vierailija
295/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyviä koteja jää kelpuuttamatta noiden ikärajasäännösten vuoksi. Silti lapsia voi syntyä biologisesti samoihin oloihin sisarusten ja vanhempien väliset ikäerot).

Vierailija
296/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joka kuukausi palstalle tulee ininäketjuja "mikä vika sinussa kun et ole lapsia hankkinut". Lukekaa tämän vain neljävuotiaaksi päässeen elämäntarina oikein ajan kanssa ja jättäkää seuraava ininäketju aloittamatta. 

Vihaksi pistää, niin tämän lapsen tarina kuin ne inisijätkin. 

inininininini

Vierailija
297/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt näin tyhmiä?

Älä viitsi.

Olen soittanut lukuisia kertoja poliisille, ja päivystävälle lastensuojelulle.

Olen joka kerta kertonut nimeni, ja aina, joka ainoa kerta, minut on otettu tosissaan. Poliisit soittaaneet takaisin, kysyneet lisätietoja.

Lastensuojelu soittanut takaisin, niin saaneet tiedoksiannon hätäkeskuksen kautta, ja varmistaneet asioita 

Ja joka ainoa kerta, on tulleet poliisit ja kaksi päivystävää työntekijää tarkistamaan lasten olot 

Ja joka kerta lapset on saatu turvaan, ja yksikään heistä ei palannut enää kotiin.

Kaksi kertaa on ollut niin, että oli jo kiire. En epäröinyt hetkeäkään, että jos nyt ette tule tarkistamaan, niin menen itse, senkin uhalla, että itse joudun vaaraan.

Ja tulivat ja nopeasti.

On täydellistä typeryyttä väittää, ettei Suomessa saada lapsia turvaan, jos joku aikuinen välittää, ja käyttää siihen aikaansa, vaivaansa ja todella välittää.

Kyllä paikat löytyy jokaikiselle.

Ja jokainen lapsi ja nuori pääsee turvaan.

Sitä en tiedä, tarjotaanko heille heti kaakaota, ja ottaako poliisi heti viltin alle, mutta kyllä he hoitavat hommansa, kun se selkeästi heille sanotaan.

Ja kaipaako lapsi, tai nuori kaakaota ja vilttiä, kunhan pääsisi johonkin turvaan?

Ja kyllä 9 vee lapsi pääsi minun avulla pois kotoa, ja sijoitukseen, kun jätettiin toistuvasti yksin kotiin, ja öisin juoppo porukka tuli heille remuamaan.

Ja kyllä, nyt lapsi 15 vee. Ja pitänyt minuun yhteyttä, ja on kiitollinen kaikesta, ha varsinkin sijaisperheestään.

En voisi elää itseni kanssa, jos vain valittaisin, enkä toimisi.

Nyt olen asunut jo muutaman vuoden poissa tuolta alueelta, kerrostalosta, jossa sattui ja tapahtui kauhuja, mutta yhtäkään kertaa en kadu, että autoin lapsia ja nuoria.

Vierailija
298/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyt näin tyhmiä?

Itse et taida tajuta, ettei poliisille soittamalla lasta viedä viltin alle kaakaota juomaan loppulapsuutensa u

Ei se poista aikuisen vastuuta millään tavalla. Aikuinen ei voi tietää, miten lapsi on osannut ilmaista asian ja onko ylipäätään soittanut oikeaan paikkaan.

Vastuunpakoilua pahimmillaan tuollainen aikuiselta. Aikuisen velvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus, kun lapsi on heitteillä. 

Vierailija
299/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkareilta yms. lapset pois lopullisesti.

Vierailija
300/522 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee poliisi -ilmoitus !

No, minäpä teen seuraavalla kerralla.🤦