Säälittää sellaiset lapset, jotka on tehty esikoiselle sisarukseksi,
koska " sisar on paras lahja, mitä lapselle voi antaa" . Sanovatkohan vanhemmat sisaruksille, että te olette olemassa vain siksi, että esikoisella olisi sisar?
Kommentit (94)
muita huonommaksi? Koska näin pitkälle viedyt johtopäätökset 60 lyhyestä viestistä sait tehtyä, niin sinulla on ilmeisesti asian kanssa itselläsi vaikeaa. Mitäs jos kyselisit ammattiauttajan apua. Soita vaikka mielenterveystoimistoon ja varaa jutteluaika itsellesi.
Vierailija:
Yhden lapsen äiti ei ole äiti ollenkaan. Kysehän on nähtävästi naisten välisestä kilpailusta ja siitä, että se äiti on paras, kenellä on eniten lapsia. Paskan väliä sillä, miten ne lapset voivat.ap
Vierailija:
Sinä et halua tai saa enempää lapsia, se on aivan sama minulle. Mutta miksi sinä säälit meidän kuopustamme, joka SINUN MIELESTÄSI on hankittu vain sisarukseksi esikoisellemme, mutta todellisuudessa hän on olemassa siksi, että halusimme vielä lisää lapsia monestakin eri syystä?
Vierailija:
Tuollainen suvaitsemattomuus on vaarallisinta tässä maailmassa. Ja mitä useammalle lapselle sellaisen ehtii opettaa, niin sitä vaarallisemmaksi ja onnettomammaksi tämä maailma muuttuu.ap
Olen useasti kirjoittanut, että minusta on väärin tehdä lapsia vain sisarukseksi esikoiselle.
Taidat nyt ottaa tämän asian vähän liian henkilökohtaisesti, jos kuvittelet, että olen sinun perheestäsi kirjoittanut.
ap
Vierailija:
Kun on lusikalla annettu...
Vierailija:
Yhden lapsen äiti ei ole äiti ollenkaan. Kysehän on nähtävästi naisten välisestä kilpailusta ja siitä, että se äiti on paras, kenellä on eniten lapsia. Paskan väliä sillä, miten ne lapset voivat.ap
Vierailija:
tapa elää yhden lapsen kanssa on varmasti juuri sinulle/perheellesi paras ratkaisu.Eikö sekään sinulle kelpaa, että joku toteaa sinun valintasi juuri sinulle parhaimmaksi??????
Mutta ilmeisesi ei ole nyt tästä kyse, vaan sinua nyt itseäsi kaivelee se ettet saa/voi tehdä enempää lapsia.
ap
Hän ei puhu mistään valinnoista. Taidat nyt sekoilla itse... Ja koittakaa nyt tajuta, että minä en halua lisää lapsia. Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tai voisi tehdä. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?
ap
Vierailija:
muita huonommaksi? Koska näin pitkälle viedyt johtopäätökset 60 lyhyestä viestistä sait tehtyä, niin sinulla on ilmeisesti asian kanssa itselläsi vaikeaa. Mitäs jos kyselisit ammattiauttajan apua. Soita vaikka mielenterveystoimistoon ja varaa jutteluaika itsellesi.
Mutta muilla on nähtävästi tarve selitellä näin. Ja toooodella hyvä heitto tuo avun tarvitseminen ja mielenterveystoimistoon ajan varaaminen. Etkö enää keksinyt mitään asiallisia kommentteja, joten pitää tuollaisia asiattomuuksia laukoa? Ja enpä viitsi sieltä aikoja viedä väsyneiltä monilapsisten perheiden äideiltä.
ap
Otit esiin monelle arkaluonteisen asian. Tunnen monta äitiä ja isää, jotka itse ovat ainoita lapsia ja haluavat juuri tuon takia esikoiselleen sisaruksen.
Kiteytettynä hänen teemansa on, että hänen yksilapsisuuttaan ei saa sanallakaan kyseenalaistaa parhaana mahdollisena elämäntapana. Hän voi sen sijaan jo suoralta kädeltä, ainoana lapsena ja yhden lapsen äitinä, arvioida sen, että muut tekevät useamma lapsen vain siksi että " niin kuuluu tehdä" .
Kaikenlaista.
Vierailija:
Kiteytettynä hänen teemansa on, että hänen yksilapsisuuttaan ei saa sanallakaan kyseenalaistaa parhaana mahdollisena elämäntapana. Hän voi sen sijaan jo suoralta kädeltä, ainoana lapsena ja yhden lapsen äitinä, arvioida sen, että muut tekevät useamma lapsen vain siksi että " niin kuuluu tehdä" .Kaikenlaista.
Vaan tuomitsen sen, että tehdään toinen lapsi vain siksi, että " niin kuuluu tehdä" . Sääliksi kävi esim. erästä tuttavaa, joka väsyneenä selitti, että " kai pitäis tehdä se toinenkin" . Ei jaksanut edes ensimmäistä hoitaa kunnolla.
ap
Vierailija:
Vierailija:
tapa elää yhden lapsen kanssa on varmasti juuri sinulle/perheellesi paras ratkaisu.Eikö sekään sinulle kelpaa, että joku toteaa sinun valintasi juuri sinulle parhaimmaksi??????
Mutta ilmeisesi ei ole nyt tästä kyse, vaan sinua nyt itseäsi kaivelee se ettet saa/voi tehdä enempää lapsia.
ap
Hän ei puhu mistään valinnoista. Taidat nyt sekoilla itse... Ja koittakaa nyt tajuta, että minä en halua lisää lapsia. Ei ole kyse siitä, etteikö saisi tai voisi tehdä. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?
ap
Eikä 60 myöskään sanonut, ettet saa tehdä lisää. Hän vain totesi, että näin on varmasti parempi. Eli siis nykytilanteesi on varmasti sinulle parempi. Tuollaisella ajatuksejuoksulla voisi olla vaikeaakin olla äitinä monelle.
Vierailija:
Varmaankin on todellakin parempi ettet juuri sinä enempää lisäännyt. Et varmaankaan osaisi olla äitinä monelle. Muutenkin on parempi, ettei ajatusmaailmasi enempää saa " oppijoita" .
Minusta tämä on ilkeästi sanottu. Tämä kohdistuu minun persoonaani ja 60 vihjailee asioista, joita ei voi tietää minusta.
ap
Vierailija:
Vierailija:
KVaan tuomitsen sen, että tehdään toinen lapsi vain siksi, että " niin kuuluu tehdä" . Sääliksi kävi esim. erästä tuttavaa, joka väsyneenä selitti, että " kai pitäis tehdä se toinenkin" . Ei jaksanut edes ensimmäistä hoitaa kunnolla.
ap
Tämä kertoo sinusta aivan tarpeeksi. Sinulla on oikeus ruveta tuomitsemaan. Sinun valintojasi ei saa edes kyseenalaistaa... No, sitä saa mitä tilaa.
Taitaa aika monella naisella nykyään olla näitä paineita, että on pakko tehdä lisää lapsia, ainakin se toinen lapsi. Ei pysähdytä ajattelemaan, mitä itse halutaan, vaan tehdään niin kuin ympäristö edellyttää ja odottaa. Ei ihme, että lapset voivat nyky-yhteiskunnassa pahoin ja avioerojen määrä nousee, kun ei tehdä niin kuin on omalle perheelle parasta, vaan yritetään tavoitella jotain ihannetilaa. Hirveä pettymyshän siitä seuraa, kun elämä ei vastaakaan sitä ihannetilaa, johon on ladattu niin paljon odotuksia.
Vierailija:
Tämä kertoo sinusta aivan tarpeeksi. Sinulla on oikeus ruveta tuomitsemaan. Sinun valintojasi ei saa edes kyseenalaistaa... No, sitä saa mitä tilaa.
Sen sijaan, jos väsynyt ja masentunut äiti tekee lisää lapsia, niin siitä kärsii koko perhe. Siksi se on tuomittavaa.
ap
Jo otsikossa ilmoitat sääliväsi lapsia, jotka on tehty VAIN kaveriksi esikoiselle. Jo tuo otsikko kertoo asenteesi ja ymmärryksesi asioista.
Se, että sait tällaisen riidan aikaiseksi, oli ihan hakemalla haettua. Jos olisit kirjoittanut otsikon toisin, olisit saanut aikaiseksi hyvin toisenlaisen keskustelun.