Säälittää sellaiset lapset, jotka on tehty esikoiselle sisarukseksi,
koska " sisar on paras lahja, mitä lapselle voi antaa" . Sanovatkohan vanhemmat sisaruksille, että te olette olemassa vain siksi, että esikoisella olisi sisar?
Kommentit (94)
Se yksikin lapsi olisi kuulemma pitänyt jättää mieluummin tekemättä, kun ei sisaruksia aio tehdä lapselle.
Edelleenkin kiinnostaisi kuulla näin ajattelevilta, että kerrotteko nuoremmille sisaruksille, että he ovat olemassa vain siksi, että esikoisella on sisar?
t. ap
Tuskin kukaan PELKÄSTÄÄN sen takia lapsia tekee että on sitten sisaruksia keskenään. Mutta on se yksi hyvä syy! Joskus tulee aika jolloin vanhemmista (eli meistä) jättää aika, ja silloinhan perheen ainokainen lapsi jää tähän maailmaan yksin ilman läheistä verisukulaista. Suku saattaa olla pieni, esim. meillä ei lapsilla todennäköisesti tule olemaan edes serkkuja! Sisarussuhteet kestää kuitenkin läpi elämän, eikä vastaavaan muut pysty.
Siinä se.
Pitäisikö siihen olla joku korkeampi ja ylevämpi syy, miksi meillä on lapsia?
Mitä itse kerrot lapsellesi (oletan että sulla on vain yksi, siksi yksikkö) kun hän kysyy miksi on olemassa? Kerrotko, että vain siksi, että me haluttiin lapsi?
Vierailija:
Edelleenkin kiinnostaisi kuulla näin ajattelevilta, että kerrotteko nuoremmille sisaruksille, että he ovat olemassa vain siksi, että esikoisella on sisar?
t. ap
Tai että vanhempien kuollessa haettaisiin lohtua sisaruksista. Itse kuvittelisin hakevani lohtua omasta perheestäni, lähinnä miehestäni, johon minulla on kaikkein läheisin suhde.
t. ap
valitettavasti myös sisaruksia, jotka ei voi sietää toisiaan... Eikä edes minulla omat sisarukseni ole tärkeimpien ihmisten listalla... Toki Rakastan heitä, mutta....
Vierailija:
Mitä itse kerrot lapsellesi (oletan että sulla on vain yksi, siksi yksikkö) kun hän kysyy miksi on olemassa? Kerrotko, että vain siksi, että me haluttiin lapsi?
Lasten hankinnan tulee aina olla itsekästä, vanhempien tahdosta lähtevää. Meillä on lapsi siksi, että me halusimme lapsen.
t. ap
Sitäpaitsi, appivanhempien menetys tuskin sattuu mieheesi samalla lailla kuin omien vanhempien menetys sattuu sinuun ja mahdollisiin sisaruksiisi.
Vierailija:
Tai että vanhempien kuollessa haettaisiin lohtua sisaruksista. Itse kuvittelisin hakevani lohtua omasta perheestäni, lähinnä miehestäni, johon minulla on kaikkein läheisin suhde.t. ap
Myönnän ihan avoimesti, että se oli meillä toisen lapsen " tekemisen" syy. Nyt kun lapset ovat isompia, 6- ja7-vuotiaat, olen koko syyn jo unohtanut. Nyt on vain ihanaa, että on kaksi lasta. Rakastan molempia yksilöinä, molemmat ovat omalla tavallaan minulle rakkaita, ja itse asiassa kuopukseen on erittäin lämpimät ja hyvät välit. Ei niitä lapsia ajattele pakettina tai että kuopus olisi jotenkin vain tehty sisarukseksi, vaikka lähtökohta se taisi ollakin.
Vai kuvitteletko ihan oikeasti, että joku tekee toisen lapsen vastoin omaa tahtoaan, että esikoinen saisi sisaruksen? Ei. Se tehdään samasta syystä kuin esikoinenkin: koska halutaan lapsia.
Vierailija:
Vierailija:
Mitä itse kerrot lapsellesi (oletan että sulla on vain yksi, siksi yksikkö) kun hän kysyy miksi on olemassa? Kerrotko, että vain siksi, että me haluttiin lapsi?Lasten hankinnan tulee aina olla itsekästä, vanhempien tahdosta lähtevää. Meillä on lapsi siksi, että me halusimme lapsen.
t. ap
Vierailija:
Entäs jos miehesi jättää sinut? Keneen sitten turvaudut?
Sitäpaitsi, appivanhempien menetys tuskin sattuu mieheesi samalla lailla kuin omien vanhempien menetys sattuu sinuun ja mahdollisiin sisaruksiisi.
Vanhempien kuolema on varma asia, avioliiton päättyminen miehen jättämiseen sen sijaan ei ole. Joten turha spekuloida näillä asioilla. Avioliitto on tukemista, vaikkei asia koskettaisi tai satuttaisi itseään samalla tavalla kuin puolisoa. Samalla tavalla minä tuen, kun miehen vanhemmista aika jättää. Mutta siis, onko sisaruksen tärkein funktio olla vain tukena esikoiselle, kun vanhemmat kuolevat? Miksi tämä vanhempien kuolema nostetaan aina esille tässä yhteydessä?
t. ap
Meillä on vain tämä yksi lapsi, ja se näin tulee olemaankin. Kommentejä tosiaan on tullut kaikenlaista... Lapsesta tulee yksinäinen, Vanhuuden turvaa ei ole, Kuka huolehtii teistä kun vanhenette. Täytyy olla sisar...
Kun lapsesta kasvattaa sosiaalisen, toisen tunteet huomioon ottavan, ei lapsesta tule yksinäistä.
Vierailija:
Vai kuvitteletko ihan oikeasti, että joku tekee toisen lapsen vastoin omaa tahtoaan, että esikoinen saisi sisaruksen? Ei. Se tehdään samasta syystä kuin esikoinenkin: koska halutaan lapsia.
Että lapsi haluaa sisaruksen ja vanhemmat sen tekevät eli lapsi saa päättää perheen lapsiluvun. Oikeata curling-vanhemmuutta parhaimmillaan.
t. ap
Ja tämähän on yleisin ikäero. Meillä tämä 7-vuotias kinuaa vielä perheeseen vauvaa, mutta ei kai me vanhemmat nyt sitten häntä varten sitä tehdä, hyvänen aika! En minä enää jaksaisi hoitaa pietnä, kun ovat jo noin isoja ja melko itsenäisiä.
t. se 6- ja 7-vuotiaiden äiti
Vierailija:
Hän ei kykene näkemään edes mahdollisena vaihtoehtona sitä että lapsia halutaan ihan vain itsensä vuoksi. Mistähän moinen asenne tulee?
Varmaan jossain kansalaisopistossa voisit sitä harjoitella. 94 sinun jälkeesi oivalsi asian pointin täydellisesti.
ap
Vierailija:
Vierailija:
joku taisi ymmärtää alkuperäisen viestin lähettäjän tarkoituksen. Näin juuri - emme tee toista lasta, vain siksi, että lapsellamme olisi sisarus.Eihän tästä enää puutu kuin se, että sinä ymmärtäisit etteivät muutkaan niin tee. Mutta koko ketjun luettuani, en usko, että tulet sitä tekemään.
Perustelitkos muuten itse sitä miksi teille ei tule kuin yksi lapsi? Muut ovat täällä aika hyvin perustelleet syynsä siihen, että niitä lapsia on useampi.
Me emme halua lisää lapsia. Minusta sen parempaa perustelua ei voi ollakaan.
ap
Vierailija:
Mutta, usein kun katson lasten touhuja, en voi olla ajattelematta, että ilman sisarusta he jäisivät paljosta paitsi.Sinä ap et ainoana lapsena tiedä sitä, etkä osaa edes kuvitella, mitä lapsesi saisi sisaruksiltaan. Toisaalta säälin lapsia, joilla ei sisaruksia ole, mutta ne kehoita ketään sen vuoksi tekemään lisää lapsia.
että he haluavat lapsen itsekkin. olet nyt kyllä käsittänyt asian väärin. ensin tulee vanhempien tahto saada lapsi ja sitten esikoiselle sisar. ei kukaan tee lasta sen takia, että esikoisen pitää saada sisar.
miksi joku kokee tarpeelliseksi tulla tänne selittämään kuinka säälii tuollaisia lapsia. Mistä ihmeen syystä ap kuvittelee, että ketään kiinnostaa hänen mielipiteensä.
En ole koskaan ymmärtänyt tällaisia keskustelunavauksia ja vielä vähemän niitä, jotka näihin idioottimaisiin aloituksiin vastaavat.
Ja ei, tällä päätöksellä ei ole mitään merkitystä lapsemme elämään. Ainoat lapset elävät -usko tai älä- ihan normaalia elämää sen kummemmin kaipaamatta sisaruksia.ap
jaa, oletko itse ainoa lapsi? Minä olen, ja koko (aikuis)elämäni olen toivonut että minulla olisi sisaruksia (edes yksi), ehkä siten olisin oppinut joitakin elämässä tärkeitä ryhmätaitoja ja myöskin olisi joku kantamassa kanssani huolta ikääntyvistä vanhemmista.
Se voi toki olla yksi syy, mutta onhan sillä kuopuksellakin sisarus sitten...
Sisaruussuhde ON rikkaus, samanlaista suhdetta ei voi olla kenenkään muun välillä kuin sisarusten.
Tuskin kukaan tekee väkisin toista lasta, vaikka ei yhtään haluaisi, vain saadakseen sisaruksen esikoiselleen. Mutta yksi syy se toki voi olla: halutaan antaa lapsille mahdollisuus sisarukseen, samalla lailla kun itselläkin on tod. näk. ollut.