Valta osa omakoti taloissa asuvista asuu tönössä
Eli eipä ole hirveästi ylpeiltävää tuossakaan asumis muodossa.
Kommentit (126)
Toiset arvostaa työleiriä ja toiset helppoa elämää. Kuulun jälkimmäiseen ja asun siksi kerrostalossa nykyään. Omakotitalossa asuin 20 vuotta ja sitten riitti raataminen.
Mutta tönössäpä onkin mukava asua <3
Lämmitän saunan, jossa puukiuas, hiihtolenkin jälkeen ja saunasta pääsen takapihalle vilvoittelemaan.
Kesällä grillailemme takapihalla ja napsimme mansikoita suoraan omasta mansikkamaasta.
Koira voi ulkoilla omalla, aidatulla pihalla vapaasti ympäri vuoden.
Voin luukuttaa musiikkia tai pestä pyykkiä vaikka keskellä yötä!
Autotallissa mahdun nikkaroimaan ja askartelemaan.
Ei ikinä kerrostaloon - ei ainakaan niin kauan, kuin pää ja jalat jotenkuten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Omistan omakotitalon jonka arvo on sama kuin aiemmin kerrostalokaksioni. Asumme syrjemmässä, mutta palvelut ovat lähellä, neliöitä on moninkertaisesti ja elämänlaatu paljon parempi. Lisäksi on oma piha ja ei tarvitse stressata äänistä (omista tai naapureiden). Jos naapuri joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, en minä joudu maksamaan hänen lainojaan, remppojaan ja kulutuksiaan. Remontit ym. saa päättää itse, niin ajoituksen, laajuuden kuin tekijänkin. Ja esim. putkiremppa täällä maksaa muutaman tonnin, ei 50-100 tuhatta kuten aiemmassa kt-kämpässä olisi tullut eteen.
Toisaalta, jos naapuriksi sattuisi joku häirikkö, olisitte pahassa pulassa. Naapuritontti on silloin kaikenlaisen romun kaatopaikka. Naapuri huudattaa stereoita yötä päivää ikkunat auki lämpimänä vuodenaikana. Naapuri voi huudella asiattomia joka kerran, kun te menette ulos talostanne. Mikää taho ei oikein tule apuun noissa tilanteissa. Ja jos päätätte muuttaa pois, kuka haluaa ostaa talonne?
Miettikää kerrostaloautuutta Lehtisaaressa,Vantaan seurakuntayhtymän tonteilla.Kustannukset pilvissä, kukaan ei osta...Talot mätänee käsiin kohta.Omalla tontilla tönössä noin ei käy...Kiinteistövero toki nousee jatkuvasti.
Tönöt ovat mukavia. Ei niitä tarvitse jatkuvasti olla korjailemassa. hö.
Kennostaloissa asuu Suomen lihavimmat ja laiskimmat ihmiset, omakoti asukkaat taasen ovat hoikkia ja riuskoja. Rivari asukitt siinä välissä, kutakuinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä oma pihan on kiva. Tykkään kutsua kaverit puutarhajuhliin. Grillataan auringonpaisteessa, kuunnellaan musiikkia, köllötellään riippumatossa ja juodaan jääkylmää muumilimpparia.
Harvoin on sillon juolahtanut mieleen ajatus: Hitsi, kun olisi kerrostalokämppä niin ei tarvitsisi nurmikkoa leikata koskaan.
Tämä se onkin vasta elämää. Tykkään myös laittaa savusiikaa ja lohta pihalla avotulella savustuspöntössä.
Semmoiset harrastukset eivät toteutuisi kerrostaloyksiössä jossain keskustassa.
Aidatulla pihamaalla on mukavaa leikkiä koiran kanssa. On ihana lillua saunan jälkeen paljussa ja kuunnella lintujen laulua.
Täällä pohjoisessa se yökin tahtoo olla niin valoisa, ettei huomaa nukkumaankaan mennä.
Tervetuloa tönöasukkaiksi kaikki joiden elämää täytä materiaali ja toisten silmän palvominen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmiset tosissaan vastaamaan näihin provoihin? Annatte mielihyvää jollekin hullulle.
No niinhän se on, mutta me vastaajat ollaan niin kilttejä ja suostutellaan se hullukin tähän tönöautuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan omakotitalon jonka arvo on sama kuin aiemmin kerrostalokaksioni. Asumme syrjemmässä, mutta palvelut ovat lähellä, neliöitä on moninkertaisesti ja elämänlaatu paljon parempi. Lisäksi on oma piha ja ei tarvitse stressata äänistä (omista tai naapureiden). Jos naapuri joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, en minä joudu maksamaan hänen lainojaan, remppojaan ja kulutuksiaan. Remontit ym. saa päättää itse, niin ajoituksen, laajuuden kuin tekijänkin. Ja esim. putkiremppa täällä maksaa muutaman tonnin, ei 50-100 tuhatta kuten aiemmassa kt-kämpässä olisi tullut eteen.
Toisaalta, jos naapuriksi sattuisi joku häirikkö, olisitte pahassa pulassa. Naapuritontti on silloin kaikenlaisen romun kaatopaikka. Naapuri huudattaa stereoita yötä päivää ikkunat auki lämpimänä vuodenaikana. Naapuri voi huudella asiattomia joka kerran, kun te menette ulos talostanne. Mikää tah
Aina se vaara on, mutta jos alue on sellainen nukkumalähiö sauvakävelijöineen ja hieman arvokkaamman hintaiset talot, hoidettuine pihoineen niin eivät viihdy alueella. Eivät tykkää olla silmätikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Provo kuin provo mutta kyllä mua ihan aidosti välillä huvittaa kun ihmiset jotka asuvat sellaisessa omakotitalossa josta joku hyvänä päivänä maksaisi korkeintaan 100 000 ylpeilee kerrostalo- ja rivitaloasujille, joilla on uudemmat, hienot ja arvokkaammat asunnot :D
Koska asunnon arvohan on ainoa asia, joka elämanlaatuun vaikuttaa ja kaikki ihmiset ostavat asunnon sillä ajatuksella, että se myydään jossain vaiheessa.
Minua säälittää kaltaisesi yksisilmäiset ihmispolot, jotka näkevät asiat vain omasta vinkkelistään.
Ei ole käynyt mielessä, että joku ostaa talon kodiksi, eikä sijoituskohteeksi? Sekin on kai unohtunut, että se uusi ja hieno täytyy myydä pois parin vuoden päästä, jos siitä haluaa edes omansa pois. Nykyrakennusten arvo ei nouse, kun ne vanhenevat, koska ovat purkukuntoisia jo neljässä, viidessä vuosikymmenessä.
Mutta tärvätkää toki rahanne niihin kuvitellen, että saatte muhkeat voitot. Ei ole minulta pois, jos tyhmät luulette, että 5-10 vuoden päästä ei ole markkinoilla taas uusia hienoja kämppiä, joiden kanssa se omanne, silloin jo vanha ja vanhanaikainen, kilpailee.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaihtaisi uutta kerrostaloasuntoani omakotitaloon. Se työn määrä ei kiinnosta ja kaiken korjaat ja maksat itse.
Miksi maksat vastiketta? Eikö se ole itsemaksamista vai mitä rahaa siihen käytetään? Olen kuullut niistä putkirempoista jotka maksaa vaikka mitä kerrostaloissa ja pitää ottaa lainaakin niitä varten. Keitä ovat ne jotka jatkuvasti kirjoittelevat mölyävistä ym. häiritsevistä naapureista? Ovatko he ok-asujia? Mikähän se työn määrä sitten on, samalla tavalla ok-taloa siivotaan kuin kerrostalokämppääkin. Olen asunut koko aikuisikäni ok-talossa enkä tiedä vieläkään mikä se "työn määrä" on, miten se määritellään työksi, jos se on esim. kasvimaa ja puutarha mitkä ovat rakkaita harrastuksiani. Pari sireenipensasta on leikattu nopeasti ja muutama kukkamaa järkätty keväällä kuntoon, näistä on paljon iloa koko kesäksi. Nuohoojalle ja ränninputsaajalle maksaa jonkun kympin vuodessa.
Asun paljon parjatussa Kannustalon Lato-talossa. On kuulkaa avokeittiö - olohuone ja kaikki mitä on haukuttu.
Mutta mielelläni juuri nytkin lämmitän takkaa täällä, ja samalla leivon laskiaspullia, ja aurinko paistaa ikkunarivistä sisälle. On puhdasta, on uudehkoa, on tilaa <3
Vierailija kirjoitti:
Asun paljon parjatussa Kannustalon Lato-talossa. On kuulkaa avokeittiö - olohuone ja kaikki mitä on haukuttu.
Mutta mielelläni juuri nytkin lämmitän takkaa täällä, ja samalla leivon laskiaspullia, ja aurinko paistaa ikkunarivistä sisälle. On puhdasta, on uudehkoa, on tilaa <3
Ihana tönö sinulla. Pullantuoksuakin vielä, kyllä kelpaa.
Tässä 1913 rakennetussa "tönössä" on 9 h ja k plus sauna. Eihän tämä komea ole mutta maksettu ja ihana oma rauha, iso puutarha missä marjapensaita yli 20 viinimarjoja, vadelmia, mansikkaa, karhunvadelnaa, pensasmustikkaa jne. On omena, luumu ja päärynäpuita. On kasvimaa ja 3 kasvihuonetta. Ei juuri kaupassa tarvi kulkea. Puolukka ja mustikkamaat 5 min kävelymatkan päässä. Ei jatkuvia sääntöjä miten elää vaan omaan tahtiin mennään. En ikinä muuttaisi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä oma koti talossa asun ennenkun vuokra murjussa tai kerros talo kuutiossa silli purkissa minä osaa kylä kirjottaa ihan hyvää suomen kieltä ihan hyvin
😀
Hauska! :)
Mutta oon kyllä sitä mieltä, että okt on #1, vaikka kaikki maksaa ja kaikkea pitää itse tehdä. Sillipurkkiin palaan sitten ehkä seniorina.
Asun epäkäytännöllisesssä rintamamiestalossa, tönöjen tönössä. Ei olisi ollut varaa uuteen omakotitaloon. Hyvin on viihdytty. Eipä tällä päääse kehuskelemaan mutta tärkeint että jokainen valitsee itselleen sopivan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi pn täynnä niitä vanhoja töllejä, jotka ei enää ole minkään arvoisia. Omistajat pitävät itseään astetta parempina ihmisinä, kun on OMA talo 😂
OKT-asukas ON AINA laadukkampi ihminen verrattuna muiden nurkissa luuhaavaan hyyryläiseen. Tiedä se!
Inhoan ihmisiä niin paljon, että en halua asua missään muussa kuin omakotitalossa. Olen aivan tarpeeksi saanut kokea kerrostalo- ja rivariasumista, että mieluummin se tönö kuin ihmisten keskellä.
En halua enää kuunnella toisten vessaääniä, ääniä rappukäytävässä, muiden p*skaa musiikkimakua, muiden riitelyä, en halua haistaa tupakansavua. En halua, että aina joku kyttää ikkunasta kuka menee ja missä. Haluan tulla rauhassa omaan kotiin ja lähteä rauhassa ilman, että aina tulee joku vastaan jossain kohtaa akselilla oma ovi-parkkipaikka.
Ei, vaan maksatat omat korjaukset muilla.