Valta osa omakoti taloissa asuvista asuu tönössä
Eli eipä ole hirveästi ylpeiltävää tuossakaan asumis muodossa.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Provo kuin provo mutta kyllä mua ihan aidosti välillä huvittaa kun ihmiset jotka asuvat sellaisessa omakotitalossa josta joku hyvänä päivänä maksaisi korkeintaan 100 000 ylpeilee kerrostalo- ja rivitaloasujille, joilla on uudemmat, hienot ja arvokkaammat asunnot :D
Mutta siellä mökissä ei tarvitse kuunnella naapurien häiriötekijöitä. Saa olla pihassaan vaikka alasti omassa rauhassa. Voi soittaa musiikkia vaikka koko yön eikä kukaan häiriinny. Vapaus on se josta saa nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi pn täynnä niitä vanhoja töllejä, jotka ei enää ole minkään arvoisia. Omistajat pitävät itseään astetta parempina ihmisinä, kun on OMA talo 😂
Oma talo voittaa kämäisen vuokraluukun mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Provo kuin provo mutta kyllä mua ihan aidosti välillä huvittaa kun ihmiset jotka asuvat sellaisessa omakotitalossa josta joku hyvänä päivänä maksaisi korkeintaan 100 000 ylpeilee kerrostalo- ja rivitaloasujille, joilla on uudemmat, hienot ja arvokkaammat asunnot :D
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
400 000 ihmistä Suomessa tekee osa-aikatyötä ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaihtaisi uutta kerrostaloasuntoani omakotitaloon. Se työn määrä ei kiinnosta ja kaiken korjaat ja maksat itse.
Kerrostalossa maksat samalla muiden asukkaitten kuluja ja korjauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
400 000 ihmistä Suomessa tekee osa-aikatyötä ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset.
Eläkeläisiä tulee harmittamaan, kun työikäiset jättävät yhtiölainat ja vastikkeet maksamatta ja menee kaikilta asunto.
Alkaa kerrostalojen konkurssi karkelot.
Tönön pihassa sentään voi säilyttää matkaiku-autonsa, veneensä, mönkijän, moottorikelkan yms. isommat harraste vehkeet. Miten ne kopperon harrastukset, ai niin. Ei ole rahaa niihin vehkeisiin.
Ei ole varaa mihinkään vuokra asuntoon puhumattakaan osa omistus kämppään missä kuukautiset kulut voivat helposti olla yli 1500 euroa, pakko siis asua velattomassa omakotitalossa.
Mikä saa ihmiset tosissaan vastaamaan näihin provoihin? Annatte mielihyvää jollekin hullulle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa saa tönön laiminlyömällä siivoukset, huollot ja remontit. Esim. 40 vuotta vanha omakotitalo on arvoltaan enää tontin arvo miinus purkukustannukset. Siinäpä sitten perikunta ihmettelee, myydäkö tappiolla vai poltattaako palokunnalla.
Palokunta ei enää nykyään ota taloja harjoituskohteeksi tosta vaan. Voi olla asbestiakin vanhoissa taloissa ja jätteet pitää nykyään lajitella, myös rakennusjätteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa mihinkään vuokra asuntoon puhumattakaan osa omistus kämppään missä kuukautiset kulut voivat helposti olla yli 1500 euroa, pakko siis asua velattomassa omakotitalossa.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim 1970-luvun, jos tulee vesivahinko. Remontteja on pakko tehdä.
1980- luvun omakotitalossa oli kattoremontti maksanut 23000 euroa, oli asbestia.
Niin tönöä omakotitaloa ei ole etteikö sellaisen helsinkiläisen betonisellin voittaisi. Just eilen puhuttiin töissä että jos pitäisi Helsinkiin muuttaa niin en tekisi päivääkään töitä, koska olisi aivan sama asuuko sellaisessa betonibunkkerissa tukien varassa vai työllä ansaitusti, elinolot olisivat joka tapauksessa todella karsea. On aivan eri herätä aamulla kuin hotellista uudesta omakotitalosta luonnon keskellä kuin ankeasta betonisellin tapaisesta bunkkerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia esim 1970-luvun, jos tulee vesivahinko. Remontteja on pakko tehdä.
Moni tekee kattoremontin, putkiremontin, ikkunat ja ovet ennen eläkkeelle jäämistä.
Pienellä eläkkeellä ei saa välttämättä remonttilainaa.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Jos myy omakotitalon on 5 vuoden homevastuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin tönöä omakotitaloa ei ole etteikö sellaisen helsinkiläisen betonisellin voittaisi. Just eilen puhuttiin töissä että jos pitäisi Helsinkiin muuttaa niin en tekisi päivääkään töitä, koska olisi aivan sama asuuko sellaisessa betonibunkkerissa tukien varassa vai työllä ansaitusti, elinolot olisivat joka tapauksessa todella karsea. On aivan eri herätä aamulla kuin hotellista uudesta omakotitalosta luonnon keskellä kuin ankeasta betonisellin tapaisesta bunkkerista.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Jos työkkäri määrää työkokeiluun työmarkkinatuella niin tulee karenssi, jos ei mene.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Jos työkkäri määrää työkokeiluun työmarkkinatuella niin tulee karenssi, jos ei mene.
Työtön ei saa kilometrikorvauksia.
Ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Ja kulukorvaus 9 euroa per päivä saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Suurin osa taloista 1990- luvun vanhanaikaisia murjuja. Olen itse ostamassa omakotitaloa ja pakko rajata haku vuoteen 2020 että niitä pystyy edes katsomaan. Aivan järkkyjä taloja myynnissä.
Minä rajaan vuoteen 1935. Sen jälkeen on rakennettu taloja vain purettavaksi. 2020 rakennettu talo puretaan viimeistään 2060. 30v taitaa olla mitä pakettitalojen luvataan kestävän.
Oma talo on 100 vuotias ja tulee olemaan pystyssä vielä toiset 100v jos vaan lapset/seuraavat asukkaat pitävät huolta.
Omakotitalossa, on se millainen tahansa, on suurin arvo se vapaus.
Sitä ihmiset itse asiassa tavoitteleekin. Parhain on vielä sellainen tönö, jossa ei ole naapureita ihan vieressä. En ymmärrä, miksi oman talon pitäisi olla joku luksus. Kun luksus on siinä vapaudessa. Et ole naapureista riippuvainen, ei ole sääntöjä eikä aikataulutuksia. Oma piha, vieläpä jos se on mahdollisimman suuri, on ihana asia. Parveke ei KOSKAAN ole samanveroinen.
Kerrostaloasukit höpisee alituiseen täälläkin jostain lumitöistä, ikään kuin niitä olisi joka ikinen päivä vuodessa ja aamusta iltaan, ja jostakin pihan laitoista ja RÄNNEISTÄ (!). Aivan kuin niitäkin kuuluisi tehdä alituiseen. Ihan kaamea vaiva, kuulemma.
Eikö ihmisen sitten pidäkin tehdä edes joskus jotain? Onko joku itseisarvo olla tekemättä mitään?
Onko omakotitalo teidän mielestänne oikea asumismuoto vain silloin, jos se talo on luksuslukaali jossain hienolla paikalla? Entä jos me "tönöissä" asuvat ei arvostetakaan teidän haluamianne asioita?
En ole koskaan ajatellut taloni arvoa rahassa. Arvo on siinä vapaudessa. Voitte haukkua ihmisten talot vaikka miksi, mutta vapauden arvoa ette voi kieltää. Minä voin pihassani tehdä mitä tykkään ja tehdä siitä sellaisen kuin haluan. Miksi sen talon pitäisi olla jotain huippuhienoa? Minä en arvosta sitä asiaa ollenkaan, riittää kun on nättiä ja lämmintä ja talossa on juuri ne elementit mitä tarvitsen.
No jos 50 vuotiaana ostaa uuden talon niin ei sen tarvi pysyä pystyssä kuin 30 vuotta. Sitte olen jo toivottavasti haudassa. Perikunta ei taloa vaivoikseen halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tupa, oma lupa. Niin se vaan menee. Ei tartte neuvotella taloyhtiönhallituksen kanssa jonninjoutavia.
Jep, vain tällä on väliä, ei talon hinnalla tms.
Jos 80-luvun sähkölämmitteisen todennäköisesti homeisen omakotitalom omistaminen saa kuvittelemaan että sinulla on parempi elintaso kuin 300 000 euron upouuden rivitaloasunnon omistavalla, niin ihan miten vaan. Ihmiset ei osta niitä tönöjä siksi että ei pystyisi tai ei olisi rahaa, vaan siksi että se ei ole enää nykyaikainen asumismuoto.
Mulle saisi maksaa tuon 300 tuhatta että muuttaisin rivitaloon.Hirvein asumismuoto.
Mitäs kesällä teet murjussasi? Minä asun marras-toukokuun välin rivari murjussa ja väliajan talossani.