Valta osa omakoti taloissa asuvista asuu tönössä
Eli eipä ole hirveästi ylpeiltävää tuossakaan asumis muodossa.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo kuin provo mutta kyllä mua ihan aidosti välillä huvittaa kun ihmiset jotka asuvat sellaisessa omakotitalossa josta joku hyvänä päivänä maksaisi korkeintaan 100 000 ylpeilee kerrostalo- ja rivitaloasujille, joilla on uudemmat, hienot ja arvokkaammat asunnot :D
Mutta siellä mökissä ei tarvitse kuunnella naapurien häiriötekijöitä. Saa olla pihassaan vaikka alasti omassa rauhassa. Voi soittaa musiikkia vaikka koko yön eikä kukaan häiriinny. Vapaus on se josta saa nauttia.
Ostin aikoinani itselleni kodin jossa haluan viihtyä. Elää omannäköistä elämää omassa rauhassa. Se oli vanha ok-talo. Remontoitiin kunnioitten vanhaa. Kesti jonkun aikaa etsiä sellaisia kuin ovenkahvoja ym. mutta valmista tuli. En ole koskaan ollut kiinnostunut uusista taloista ja miten se "hienous" ilmenee oikein. Se arvokkuus ei kestä kauan uusissa kerrostaloissa, hyvin rempatussa vanhassa ok-talossa sen sijaan voi arvokkuus kestää toisen vuosisadan ja enemmänkin. Niin, ja se vapaus, se on parasta lepoa ihmiselle. En käppää alasti pihalla enkä huudata musiikkiakaan yökausia mutta kukaan ei millään rempalla eikä kolinoilla, riidoilla ja biletyksellä häiritse minua koskaan.
Mä rakastan mun "tönöjä"!
Suomessa vain pikkutalo, muutaman vuoden vanha 120m2 meille kahdelle.
Lisäksi etelä-Euroopassa 200m2 maatila. Talo on hyvin vanha mutta täysin rempattu.
Kerrostaloon mua ei saa elävänä!
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaihtaisi uutta kerrostaloasuntoani omakotitaloon. Se työn määrä ei kiinnosta ja kaiken korjaat ja maksat itse.
Kuka ne tulevat korjaukset maksaa kerrostalossa.?😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan omakotitalon jonka arvo on sama kuin aiemmin kerrostalokaksioni. Asumme syrjemmässä, mutta palvelut ovat lähellä, neliöitä on moninkertaisesti ja elämänlaatu paljon parempi. Lisäksi on oma piha ja ei tarvitse stressata äänistä (omista tai naapureiden). Jos naapuri joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, en minä joudu maksamaan hänen lainojaan, remppojaan ja kulutuksiaan. Remontit ym. saa päättää itse, niin ajoituksen, laajuuden kuin tekijänkin. Ja esim. putkiremppa täällä maksaa muutaman tonnin, ei 50-100 tuhatta kuten aiemmassa kt-kämpässä olisi tullut eteen.
Toisaalta, jos naapuriksi sattuisi joku häirikkö, olisitte pahassa pulassa. Naapuritontti on silloin kaikenlaisen romun kaatopaikka. Naapuri huudattaa stereoita yötä päivää ikkunat auki lämpimänä vuodenaikana. Naapuri voi huudella asiattomia joka kerran, kun te menette ulos talostanne. Mikää tah
Moninkertaisesti enemmän naapureita kerrostalossa on. Pahimmassa tapauksessa samassa talossa heti seinän takana joku k-pää. Taloyhtiössä on vielä lisäksi pakko tehdä yhteistyötä näiden ihmisten kanssa. En ikimaailmassa haluaisi olla taloyhtiön kokouksessa hankalien ihmisten kanssa. Omakotitalossa saan päättää itse kaikista asioista. En tarvitse naapurilta lupaa jos haluan pihalle kasvihuoneen tai sähköautolla latauspaikan.
Omakotitalomme on rakennettu v. 2021. Voit ostaa tämän 400k€:lla.
No eipä siinä kyllä mitään OKT:ssa ylpeilyn aihetta ole. Mutta olen itse muuttanut keskustan kerrostalokämpästä maalle vanhaan omakotitaloon, jota aiemmin pidin mökkinä. Luultavasti tämän arvo kaikkineen on alle puolet siitä kerrostalokämpästä ja muutenkin olosuhteet ovat vähän heikommat. Nurkista vetää jne. Ainoa absoluuttisesti parempi asia verrattuna siihen keskustan kerrostaloon, on ilmalämpöpumppu, jolla saa kesälläkin sisälämmön pidettyä viileänä. Muut on sitten puhtaasti makuasioita - tykkään tästä ja olen jättänyt kaupunkiasunnon vuokralle. Ja tiedän kyllä, että nykyään on myös kerrostaloja joissa on viilennystä, mutta yhä se on harvinaista ja puhuinkin vain omasta kämpästäni. Ei siis tämä mun mökkini ole uusi, hieno, eikä arvokas, mutta täällä on mukavaa asua.
Teemu Selännettä lainatakseni - kukin tyylillään.