Valta osa omakoti taloissa asuvista asuu tönössä
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tupa, oma lupa. Niin se vaan menee. Ei tartte neuvotella taloyhtiönhallituksen kanssa jonninjoutavia.
Jep, vain tällä on väliä, ei talon hinnalla tms.
Jos 80-luvun sähkölämmitteisen todennäköisesti homeisen omakotitalom omistaminen saa kuvittelemaan että sinulla on parempi elintaso kuin 300 000 euron upouuden rivitaloasunnon omistavalla, niin ihan miten vaan. Ihmiset ei osta niitä tönöjä siksi että ei pystyisi tai ei olisi rahaa, vaan siksi että se ei ole enää nykyaikainen asumismuoto.
Kyllä se syy useimmiten raha on.
Millä matematiikalla 80 000 euron tönö on mielestäsi kalliimpi kuin 300 000 euron rivitaloasunto?
En ikinä vaihtaisi uutta kerrostaloasuntoani omakotitaloon. Se työn määrä ei kiinnosta ja kaiken korjaat ja maksat itse.
100 vuotiaassa mökissä. On omat maat, kaivo ja tulisijat velattomana. Antaa tulla vaan lamaa ja haipatuksia!
Minäkin asun tönössä. En vertaile sitä "hienoudessa" osakeasumiseen (olen asunut myös rivi-ja kerrostalossa). Etuina on, että talon asiat pihatyöt ja remontit voi tehdä koska haluaa ja minkä hintaisina haluaa. Kukaan ei metelöi seinän takana. Oma piha, jossa aita koiraa varten. Paras olisi, jos talo olisi keskellä metsää ilman rajanaapureita.
Jokainen tietää, että kalliisti voi asua ihan missä tahansa asumismuodossa tai sitten halvemmalla. Mikä nyt kenellekin on tärkeää. Toisille asunto on sijoitus toisille ainoastaan koti.
Valtaosa on yhdyssana, omakotitalossa on yhdyssana ja asumiusmuoto on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Oma tupa,oma lupa. Ei ole naapureita seinän takana mölyämässä, tonttia riittää vaikka kuinka paljon, kiva puuhata pihalla läpi vuoden eikä tarvitse keksiä syytä miksi lähteä ulos. Koirat saa juosta omalla pihalla miten tahtovat. Kun kotiovesta astuu ulos, luonto on ihan äärellä. Kun lenkille haluaa, ei tarvitse kävellä pakokaasuisilla kaduilla vaan kauniilla kylä- ja metsäteillä. Maalla on mukava asua hyväkuntoisessa remontoidussa rintamamiestalossa, missä on kaikki modernit mukavuudet :)
Minä teen tuota kesällä mökillä mutta talvet haluan olla kaupungissa lähellä kulttuuritapahtumia, uimahalleja, taidemuseoita ja kauppoja.
Nykyisin hirveän moni omakotitalo on suurinpiirtein talon kokoisella tontilla, ilman mitään yksityisyyttä. Ei myöskään ole saunaa, vain joku sähkökoppi. Ei kiitos.
Minulla on kaksi asuntoa (tai oikeastaan useampi, mutta ei nyt mennä siihen). Toisen ostin uudistuotannosta kaupungin parhaalta paikalta. Tämän korttelin isot kerrostaloasunnot ovat kalliimpia kuin yksikään kaupungin okt. Tsekkasin pari vuotta sitten etuoven tarjonnasta. Toki nyt talo ei ole enää upouusi.
No, asiaan. Hankin myös wanhan torpan maalta. Hintaa oli parikymmentätuhatta. Siellä ei ole sisäsuihkua eikä -vessaa. Puilla enimmäkseen lämmitän.
Arvatkaa, kummassa vietän suurimman osan aikaa, omasta halustani?
Vastaus: siellä, missä elämä tuntuu Elämältä, kaikkine haasteineen ja askareineen. Missä luonto tulee pihalle. Ja mikä tärkeintä: on h i l j a i s t a, jos en itse melua.
28 neliön itsemurhayksiössä nyhjöttävä vuokraorja taitaa olla hieman kateellinen suuressa omakotitalossa asuvalle ystävälleen.
No, voihan sitä ajatella että tämä oma valinta on varmasti se parempi tapa elää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin hirveän moni omakotitalo on suurinpiirtein talon kokoisella tontilla, ilman mitään yksityisyyttä. Ei myöskään ole saunaa, vain joku sähkökoppi. Ei kiitos.
Kyllä kaupungissa. 10 km maaseudulle päin on 5 hehtaarin tontti aivan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa ap saisitko joskus vielä enemmän virheitä kirjoituksiisi. Et sitten ilmoittautunut suomen kielen kursseille vai oletko liian tyhmä oppiaksesi uusia asioita?
Ei venäläiset osaa suomen kielioppia
Omistan omakotitalon jonka arvo on sama kuin aiemmin kerrostalokaksioni. Asumme syrjemmässä, mutta palvelut ovat lähellä, neliöitä on moninkertaisesti ja elämänlaatu paljon parempi. Lisäksi on oma piha ja ei tarvitse stressata äänistä (omista tai naapureiden). Jos naapuri joutuu taloudellisiin vaikeuksiin, en minä joudu maksamaan hänen lainojaan, remppojaan ja kulutuksiaan. Remontit ym. saa päättää itse, niin ajoituksen, laajuuden kuin tekijänkin. Ja esim. putkiremppa täällä maksaa muutaman tonnin, ei 50-100 tuhatta kuten aiemmassa kt-kämpässä olisi tullut eteen.
26 jatkaa... Myös osaketalo voi olla tönö. Nyt on tullut moni kerrostalo iällisesti ns. tiensä päähän ja on pitänyt valita isot remontit tai kannattaako edes korjata --> Omistajat on menettäneet rahansa. Toinen ongelma on nyt ollut persaukiset osakkeenomistajat, joilla ei ole ollut varaa maksaa yhtiövastikkeita ja muut osakkaat/taloyhtiö ovat sitten tämän vuoksi joutuneet ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä vaihtaisi uutta kerrostaloasuntoani omakotitaloon. Se työn määrä ei kiinnosta ja kaiken korjaat ja maksat itse.
Kuka ne sitten kerrostalossa korjaa ja maksaa? Ei siellä kerrostaloissa mitään remppakeijuja liihota laminaattilattioita uusimassa ja putkiremontteja tekemässä. Ihan on itse tehtävä tai lompakkoa raotettava, asumismuodosta riippumatta. Edes vuokralla asuessa et pysty asumisen kustannuksia välttämään. Kyllä sinä ne remontit vuokrassa maksat moneen kertaan!
Meidän perintötalon arvo Etelä-Pohjanmaalla on n. 30k, 50 neliöinen omakotitalo, sähköt ja vesi tulee. Omaa peltoa, piharakennuksia ja tonttia riittää.
Ei siis ole rahakysmys, autokin kalliimpi.
Tönöön on ihan varmasti kaikilla varaa.
Kaikissa asumismuodoissa on hyviä ja huonoja asuntoja. Niitä "tönöjä" on myös kerrostaloissa ja rivitaloissa. Joku kirjoitti, että etsii omakotitaloa ja myynnissä on ihan kamalia taloja, mutta kyllä myynnissä on myös kamalia kerrostalo-ja rivitaloasuntoja. Jos omakotitalo maksaa 50 000e ja kerrostalo kaksio 300 000 euroa on selvää, että se kerrostaloasunto on hienompi ja uudempi, mutta voi olla myös niin, että se kerrostalo kaksio maksaa 25 000e ja omakotitalo 500 000 euroa ja ei liene kenellekkään epäselvää, kumpi niistä sitten on se hienompi. Älytöntä väittää, että vain omakotitalot olisi huonoja asuntoja, koska kaikissa asunnoissa/taloissa on niitä tönöjä ja mörskiä ja sitten taas niitä hienoja ja komeita.
Mä tykkään asua tönössäni. Hyvin pidetty ja säännöllisesti remontoitu 60-luvun talo isolla tontilla. Ai että. Kerrostaloelämä on koettu.
Kannattaa muuten opetella yhdyssanat.
Kyllä se syy useimmiten raha on.