Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää tätä kotiorjuutta ;(

Vierailija
12.02.2024 |

Olen keski-ikäinen, minulla on hyvä ura, kaksi lasta (10 ja 12 v.) ja mies. On harrastuksia, ystäviä ja matkoja, kiva koti. Mutta en vaan enää jaksa!

Teen kotona uhan hirveästi, esimerkki viikonlopulta: siivosin, leivoin luokan vaalikahvilaa varten ja toimitin leivonnaisten, pesin pyykkiä, kävin kaupassa, tein ruokaa ja vielä extra ruokaa viikolle. Vein lapsen harrastuksen kisoihin, olin toimitsija toisen lapsen kisoissa. Mies vei toisen lapsen kisoihin, lähti toimistolle tekemään veroilmoituksia ym. papereita, kävi salilla ja seurasi vaaleja. Miehellä on auto ja minulla ei, joten kävelin ja taitoin kaikki matkat pakkasessa. Mies lähetti minulle viestin, jossa totesi, että minun olisi hyvä opetella täyttämään astianpesukone oikein.

Suutuin ja sanoin perheelle, etten jaksa tehdä kaikkea. Että jokainen saa tästä lähtien viedä omat pyykit kaappiin, vaihtaa omat lakanat ja pyyhkeet jne. Kun tulin tänään kotiin, mies oli tyhjentänyt puhtaat pyykit silityslaudalta isoon kasaan kylppärin lattialle, yhtäkään lautasta ei ollut laitettu astianpesukoneeseen ja keittiönpöydällä hirveä sotku. Minä lähdin ensimmäisenä aamulla töihin.

Otin pyykit lattialta muutoin, mutta jätin miehen valkoiset paidat sinne. En meinaa jaksaa enää. Mitäs nyt?

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa leipomaan vaalikahvilaan ja viemään lapsia ( KÄVELLEN?) kisoihin? Lapset voi mennä itsekin ja leipoa ei kenenkään liene pakko? Opettele sanomaan ei. 

Paikka oli niin kaukana, että vein bussilla ja metrolla. Lisäksi katsoin kisat, koska lapsi niin toivoi. Leipoa oli käytännössä pakko, ja kun sen tein, olisin toivonut koppia puolisolta jossain muussa tehtävässä, kuten toimitsijan työssä, josta hän myös luisti. Ap

Bussi ja metro kulkevat ilman sinuakin ja 10-vuotiaskin osaa niillä kulkea, 12v vielä paremmin. Ja miksi olet lupautunut toimitsijaksi? En myöskään ymmärrä "käytännössä pakko"-leipomista. 

Vierailija
142/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna miehelle samalla mitalla takaisin: laita kuva niistä lattialla lojuvista vaatteista, ja sano että voisi opetella laittamaan vaatteet kaappiin. Tiskikasasta viestillä, että voisi opetella laittamaan tiskit koneeseen. Viestillä siksi parempi, ettei lasten ehkä tartte kuunnella sitä raivoamista... 

Ruuat voi tilata marketista noutotilauksena, mies käy autoineen hakemassa, ei ole mitään järkeä raahata niitä jalan. Siivouksesta voi kysyä, että haluaako mies siivota vai tilataanko siivooja? Lapset saavat toki luvan alkaa tehdä myös oman osansa, heille esim ne omat puhtaan pyykin korit käyttöön. Tai nostaa vaan koko pyykkitelineen keskelle olkkaria ja ilmoittaa, että tuosta jokainen ottaa omansa ennen huomista, kyllä tuon ikäiset osaa jo viikata. Jos ei osaa, niin opeta. Ja muutenkin kotitöistä listaa, esim. astianpesukoneen tyhjennys ja roskien vienti vuoropäivinä lasten hommiksi. 

Mies on täysi mulk ku, mutta ap on mahdollist

Niin paljon puhutaan, kuinka ero on lapsille aina pahasta. Mutta oikeasti, onko sitten kivaa kenelläkään elää kodissa, joka on koko ajan sotatanner, eikä vanhemmilla ole kunnioitusta keskenään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun edelliseltä elämältä. Mies saattoi tulla kesken mun työpalaverin kertomaan, että pyykinpesukone on pysähtynyt. No, on nyt ex-mies ja nykyinen osaa tehdä kotitöitä ihan ilman, että niistä pitää mainita. Auto mulla sentään oli, en olisi liikkunut metriäkään ilman sitä, jos toinen olisi posotellut vaan omillaan.

Vierailija
144/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset alunperinkään suostuvat tuollaiseksi kynnysmatoksi?

Vierailija
145/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna miehelle samalla mitalla takaisin: laita kuva niistä lattialla lojuvista vaatteista, ja sano että voisi opetella laittamaan vaatteet kaappiin. Tiskikasasta viestillä, että voisi opetella laittamaan tiskit koneeseen. Viestillä siksi parempi, ettei lasten ehkä tartte kuunnella sitä raivoamista... 

Ruuat voi tilata marketista noutotilauksena, mies käy autoineen hakemassa, ei ole mitään järkeä raahata niitä jalan. Siivouksesta voi kysyä, että haluaako mies siivota vai tilataanko siivooja? Lapset saavat toki luvan alkaa tehdä myös oman osansa, heille esim ne omat puhtaan pyykin korit käyttöön. Tai nostaa vaan koko pyykkitelineen keskelle olkkaria ja ilmoittaa, että tuosta jokainen ottaa omansa ennen huomista, kyllä tuon ikäiset osaa jo viikata. Jos ei osaa, niin opeta. Ja muutenkin kotitöistä listaa, esim. astianpesukoneen tyhjennys ja roskien vienti vuoropäivinä lasten hommiksi. 

Oikeasti tässä ei ole kyse siitä, että arkea ei osata järjestää vaan valtataistelusta. Ap on lähtenyt voittamaan sotaa sisulla tyyliin kyllä minä minä teen ja uhriutumaan ja näyttämään miehelle, jonka vaatimukset vain kiristyvät, kun toisella ei meinaa tuntua missään. Eli siis ihan tässä nokittelevat molemmat toisiaan.

Täysjärkinen ihminen kysyy ensimmäisestä viestistä, että mitä ihmettä sä mulle mitään tiskikoneen kuvia lähettelet.

Lapsille ei ole vttumaisempaa tilannetta kuin tuo, että toinen vanhempi roikkuu marttyyrina suhteessa, jossa molempien kaunat vain kasvaa ja sitten erotaan, kun lapset on isoja. Oikein alleviivataan siis sitä, että teidän takia tässä roikuttiin. Ajattelematta, että samalla siinä kaunaisessa, vihamielisessä ilmapiirissä pakotetaan lapset kasvamaan. He eivät voi kävellä ulos, kuten aikuiset voivat.

Vierailija
146/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP.  Vika on sinussa. Delegoi. Kyllä maailmassa ilmainen työ kelpaa.  Haluatko miellyttää muita ja mitä saat siitä. Myös lapset osaavat täyttää tiskikonetta ja laittaa tavarat paikoilleen. Kynnysmattoon pyyhkäistään jalat. 

En ole ap, mutta olen miellyttäjä-luonne. Sitä ei pysty hetkessä kääntämään pois, mutta pienen askelin opettelen.

Edellisen liittoni loppupuoli kuulostaa aika samalta kuin ap:n, kunnes minulle kerrottiin uuden naisen löytyneen, joten tässä eropaperit.

On ihan hyvä opetella olemaan yksin ja miettimään niitä omia rajoja. Seuraavassa suhteessa päädyin taas suhteeseen, jossa olin hetkessä itsestäänselvyys, ja jotain kodinhoitajaa minusta taidettiin enemmän haluta. Mutta siinä kun laitoin miehen luona yksin ruokaa (mies itse oli hilpaissut tietokoneelle kun "sä osaat ton niin paljon paremmin! :) "), niin totesin etten halua tällaista elämää. 

Jos olen suhteessa, niin minut viedään ravintolaan syömään, eikä jätetä yksinään tekemään ruokaa. 

Erosin tuosta suhteesta, ja elän ihan mukavaa elämää ilman parisuhdetta. Mitä kauemmin on yksin, sitä kaukaisemmalta ajatukselta edes tuntuu mennä enää suhteeseen. 

Vierailija
147/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuat voi tilata marketista noutotilauksena, mies käy autoineen hakemassa, ei ole mitään järkeä raahata niitä jalan. Siivouksesta voi kysyä, että haluaako mies siivota vai tilataanko siivooja? Lapset saavat toki luvan alkaa tehdä myös oman osansa, heille esim ne omat puhtaan pyykin korit käyttöön. Tai nostaa vaan koko pyykkitelineen keskelle olkkaria ja ilmoittaa, että tuosta jokainen ottaa omansa ennen huomista, kyllä tuon ikäiset osaa jo viikata. Jos ei osaa, niin opeta. Ja muutenkin kotitöistä listaa, esim. astianpesukoneen tyhjennys ja roski

Oikeasti tässä ei ole kyse siitä, että arkea ei osata järjestää vaan valtataistelusta. Ap on lähtenyt voittamaan sotaa sisulla tyyliin kyllä minä minä teen ja uhriutumaan ja näyttämään miehelle, jonka vaatimukset vain kiristyvät, kun toisella ei meinaa tuntua missään. Eli siis ihan tässä nokittelevat molemmat toisiaan.

Itsekin elämästä viisastuneena sanon, ettei kannata lähteä mihinkään jatkuviin nokitteluihin, jossa katsotaan kummalla kestää pokka pidempään kun aletaan kasaamaan olkkariin pyykkivuorta ja jättämään astiat tiskipöydille mätänemään.

Jos menee siihen pisteeseen, niin olisi aika istua alas ja todeta, että joko homma toimii tai jatketaan huoltajuutta erillään eri osoitteissa. Ei vaan ole kivaa elämää lapsillekaan tuollainen, että äiti ja isä näpäyttelevät toisiaan jatkuvasti.

Vierailija
148/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme sinut saa ahertamaan niin vimmaisesti? Etsi käsiisi hyvä kirja, osta iso suklaarasia ja rauhoitu. Huomaat, että ei taivas pudonnut eikä maailman romahtanut, vaikka luit vaan kirjaa ja söit suklaata.

Ja mikä kummallisinta, sinun perheenjäsenesi ehkä ryhdistäytyvät siivoamaan edes omat jälkensä, eivät kuole nälkään ja saavat jopa vaatteet päälleen ja peppunsa pyyhityksi.

Minunkin mieheni on joskus heittänyt jotain lattialle. Ei minulla käynyt pienessä mielessäkään kerätä niitä siitä pois. Jos hän ei olisi kerännyt niitä itse, olisivat siinä vielä tänäkin päivänä.

Miksi sinä työssä käyvä ihminen et hanki itsellesi autoa? Tai miksi et kulje taksilla?

Et tainnut lukea koko ketjua. Mies huutaa, valuttaa, kritisoi, potkii vaatteita ja pakottaa lapset siivoamaan kun on kiire lähteä, jos ei ole siistiä. Ap

Ja sun mielestä tämä on lapsille hyvä kasvuympäristö? 

Väitit, ettet voi erota lasten takia. Olet täysin väärässä: nimenomaan lasten takia sinun pitää erota, tuo on hirveä ympäristö heille, ja altistat heidät joka päivä traumoille vain koska olet liian nössö eroamaan. Rankka totuus, sori.

Vierailija
149/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin paljon puhutaan, kuinka ero on lapsille aina pahasta. Mutta oikeasti, onko sitten kivaa kenelläkään elää kodissa, joka on koko ajan sotatanner, eikä vanhemmilla ole kunnioitusta keskenään."

Minulle on aina ollut jonkinasteinen mysteeri, miten kaksi aikuista ihmistä, jotka ovat päättäneet lisääntyä yhdessä, päätyvät tähän tilaan. Ehkä syynä on suomalaisten taipumus välttää konflikteja, ja sitten asiat vain ajautuvat umpisolmuun, josta ei ole paluuta?

Joka tapauksessa näkisin parempana ratkaisuna puuttua ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin peli on menetetty. Hämmentävän usein kuulee kavereiltakin, että palautetta on annettu vasta, kun toisen vastine siihen on lakannut lopullisesti kiinnostamasta.

Ja jos omat taidot eivät riitä ongelmanratkaisuun, niin ulkopuolisen avun hakeminen on varmasti parempi ensimmäinen askel kuin ero.

Vierailija
150/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja jos omat taidot eivät riitä ongelmanratkaisuun, niin ulkopuolisen avun hakeminen on varmasti parempi ensimmäinen askel kuin ero."

Niin no. Itse olen havainnut, että liittoa ei voi pelastaa yksin.

Eli siihen avun hakemiseenkin pitäisi tilanne olla se, että kumpikin tiedostaa ongelmat ja on valmiita niitä työstämään. 

Oma exäni oli käytökseltään hyvin itsekäs. Mutta itse kun ei ongelmaa asiassa nähnyt, niin mitä siinä enää voi tehdä? Joko sietää sitä, tai jatkaa elämää erillään. 

Vierailija
151/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP.  Vika on sinussa. Delegoi. Kyllä maailmassa ilmainen työ kelpaa.  Haluatko miellyttää muita ja mitä saat siitä. Myös lapset osaavat täyttää tiskikonetta ja laittaa tavarat paikoilleen. Kynnysmattoon pyyhkäistään jalat. 

On sellaisiakin miehiä, joille ei tarvitse delegoida hommia. Näkevät ja tajuavat itsekin, mitä pitää missäkin tilanteessa tehdä. Mieheni (79v) on äitinsä aikoinaan opettanut tähän. Minun ei ole tarvinnut hänen äitinään toimia. 

Vierailija
152/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ap on kyllä niin typerä kana, että vain aika höynä uskoo puheet jostain urasta. Marttyyrin kruunu on kirkkain kruunu.

Vierailija
153/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi sille herkällekin lapselle olla ihan hyvä nähdä ja kuulla ja kokea, kun kila.hdat tuolle sairaalle ukolle. Nyt olet opettamassa lapsille miehen ja naisen, isän ja äidin mallia. Kumpi traumatisoi lapsiasi enemmän, se että pidät puolesi vai se että näytät kynnysmaton mallia ja sallit miehen öykkäröidä lapsillekin? Nyt kehittelet leijonaemon asennetta ja päätät jo etukäteen vetää ihan lapsilta piilottelematta raivarit seuraavasta pienimmästäkin syystä, oli se sitten sinuun tai lapsiin kohdistuva. 

Ja siis ymmärrän kokemuksesta hyvin, miten tuohon pisteeseen voi vaivihkaa päätyä. Mutta tilanne on päässyt jo aivan liian pahaksi ennen kuin havahduit. Väärä tapa suojella lapsia nyt. Nyt pitää oikeasti löytää se leijona sisältäsi ja näyttää se koko perheelle. Jos sen jälkeen vielä jäät tuohon suhteeseen, niin varaudu kilahtam.aan joka ikisestä p*rseilystä, ettei tilanne enää mene tuohon.

Vierailija
154/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos jostain palvelusta päätät maksaa jollekin, niin aloita yksityisetsivästä, joka selvittää, onko sillä toinen nainen. Koska jos on, niin potka.iset sen pellolle sen raivarin jälkeen.

Vierailija
155/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkin jätin viikkaamatta pyykit, koska EN JAKSA. Mies kaatoi pyykit kylppärin lattialle. Ap

Viimeinen pisara. Ei kukaan normaali tee tuommoista.

Vierailija
156/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo äijä ei kunnioita sua. Heivaa pois mut pidä eka raivari.

Vierailija
157/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
158/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset alunperinkään suostuvat tuollaiseksi kynnysmatoksi?

Kiltin tytön syndrooma. 

Vierailija
159/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolla ongelmien loputtomalla hyssyttelyllä ja munankuorilla kävelyllä kasvatetaan uusia kynnysmattoja niistä lapsista. Miten ne oppisi pitämään puoliaan narsuja ja muita pershäröjä vastaan, jos niille ei koskaan näytetä mallia omien ja lasten puolten pitämisestä? Jatkuva riitely ja raivoaminen, varsinkaan tyhjästä, ei tietenkään ole hyväksi. Mutta nyt toinen saa riehua ja raivota ja toinen vain nielee kaiken. Kaikkein huonoin malli se on, vaikka sitten eroaisitkin lopulta. Jos ei asiallisesti onnistu pitää puoliaan, niin sitten pitää näyttää kaapin paikka. Itse olen tämän joutunut tekemään, mutta kaduttaa, etten aloittanut vielä aikaisemmin ja järjestelmällisemmin. Lasta suojelin aina ja hänestä tuli sellainen, joka pitää heikompien puolta öykkäreitä vastaan. Toisaalta omia puoliaan hän ei kovin hyvin osaa pitää, joten olisi ehkä pitänyt näyttää siinä parempaa mallia.

Vierailija
160/171 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai mieskin osaa jotain kotihommia. Yksinkertaisia, ohjeella ja lapulla.

Osaa ainakin teoriassa täyttää sen v*tun astianpesukoneen, muttei taaskaan täyttänyt. Kiukuttelee kuin pikkulapsi, kun on sotkuista, mutta ei siivoa. Itse en halua olla tuollainen vauva, joten siistin. Ap

Et kai sinä nyt enää ole tiskikonetta täyttänyt? Sinähän et osaa ja mies on ekspertti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan