En jaksa enää tätä kotiorjuutta ;(
Olen keski-ikäinen, minulla on hyvä ura, kaksi lasta (10 ja 12 v.) ja mies. On harrastuksia, ystäviä ja matkoja, kiva koti. Mutta en vaan enää jaksa!
Teen kotona uhan hirveästi, esimerkki viikonlopulta: siivosin, leivoin luokan vaalikahvilaa varten ja toimitin leivonnaisten, pesin pyykkiä, kävin kaupassa, tein ruokaa ja vielä extra ruokaa viikolle. Vein lapsen harrastuksen kisoihin, olin toimitsija toisen lapsen kisoissa. Mies vei toisen lapsen kisoihin, lähti toimistolle tekemään veroilmoituksia ym. papereita, kävi salilla ja seurasi vaaleja. Miehellä on auto ja minulla ei, joten kävelin ja taitoin kaikki matkat pakkasessa. Mies lähetti minulle viestin, jossa totesi, että minun olisi hyvä opetella täyttämään astianpesukone oikein.
Suutuin ja sanoin perheelle, etten jaksa tehdä kaikkea. Että jokainen saa tästä lähtien viedä omat pyykit kaappiin, vaihtaa omat lakanat ja pyyhkeet jne. Kun tulin tänään kotiin, mies oli tyhjentänyt puhtaat pyykit silityslaudalta isoon kasaan kylppärin lattialle, yhtäkään lautasta ei ollut laitettu astianpesukoneeseen ja keittiönpöydällä hirveä sotku. Minä lähdin ensimmäisenä aamulla töihin.
Otin pyykit lattialta muutoin, mutta jätin miehen valkoiset paidat sinne. En meinaa jaksaa enää. Mitäs nyt?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki siivooja. Sinulla on ura eli myös rahaa.
Olen välillä palkannut siivoojan, kun olen ollut ihan loppu. Ongelma on kuitenkin toisenlainen. Mies neuvoo minua täyttämään astianpesukoneen, useamman kerran, muttei tee sitä itse. Tiputtaa puhtaat pyykit silityslaudalta lattialle, kun tarvitsee lautaa, kun olen edellisenä iltana pyytänyt viemään pyykit kaappeihin eikä siirtämään niitä/ pudottamaan lattialle. Huutaa sotkusta, jota lapsiperheessä on vääjäämättä. Antaa minun mennä pakkasessa/ pyörällä reppu ja kauppakassit täynnä kauppaan koskaan tarjoamatta kyytiä. Ei siivooja tähän auta. Ap
Sinun tekstisi voisi olla minun elämästäni. Tuosta ketun astianpesukoneen täyttämisen neuvomista myöden.
Myös sinun puolisosi on ottaja. Teidän parisuhteessa sinä vain annat ja annat. Hän ottaa ja ottaa. Joko hän herää asiaan tai sitten ei. Kyse on puhtaasta kontrollista. Ainoa hetki jolloin hän taitaa olla hieman nolona asiasta on, mikäli joku ulkopuolinen näkee sen miten hän sinua kohtelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ole autoa? Niitä myydään naisillekin.
Kyllä sitä miettii,kannattaako perheessä olla kaksi autoa vaikka oma auto naiselle tuokin vapauden. Jos yhdellä pärjää,miksei mies voi lapsia kuskata kun on lapset kerran tehnyt?
Yhdellä nähtävästi ei pärjää. Jos kerran molemmat on töissä ja ainakin ap:llä hyvä urakin, niin luulis olevan varaa ylläpitää kahta autoa. Ei ne niin kalliita ole, jos ei vaadi jotain tuliterä mersua.
Juu, mulla oli vähän vastaava. Lapset vähän pienempiä. Minä siis "pimahdin". Olin siis siinä vaiheessa vielä kotiäitinä, kun nuorin oli noin vuoden ja lähdössä takaisin työelämään. Ja huomasin tekeväni kaiken. Siis aivan kaiken. Totesin, että työn ohessa tämä kuvio ei tule toimimaan. Ja sitten tuli "pimahdus". Sanelin miehelle yhden illan aikana melkoisen litanian melkoisen painavaa tekstiä, ja sanoin suoraan, että jos haluaa tämän toimivan, niin hommien on muututtava.
No säikähti mieskin niin pahasti, että nyt hoitaa keittiöhommista osan, pesee pyykkiä, imuroi ja käy kaupassa. Huolehtii lapsia osaltaan harrastuksiin. Kotitöitä tehdään todella paljon yhdessä,niin tulee tehokkaasti tehtyä, ja jää molemmille sitä vapaa-aikaakin. Jos ei olisi tällaista muutosta tullut, niin ero olisi tullut.
Miksei kaupasta voi tehdä ruokatarviketilausta?
Minulla vähän vastaava tilanne. Pari asiaa pistää silti silmään. Miksi 10v ja 12v pitää heretä laittaan kouluun? Vaikka hän on kuinka lastesi isä niin ap.nä miettisin onko hän kumminkaan kovin hyvä isä. Jos sinun ja lasten tarttee pelätä hänen suuttumistaan. Se että heittää puhtaat pyykit lattialle kun tarvitsee silityslautaa niin ei kyllä ole kovin aikuista käytöstä vaan tahallista kiusantekoa.
Luultavasti miehelläsi on toinen nainen. Yrittää saada sinut tekemään päätöksen ja lähtemään. Syynä tietysti, että voisi sitten näytellä hyljeksittyä isää, vaikka totuus on toinen.
Paljonko hän muuten maksaa lasten menoista, ruuasta jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä palkannut siivoojan, kun olen ollut ihan loppu. Ongelma on kuitenkin toisenlainen. Mies neuvoo minua täyttämään astianpesukoneen, useamman kerran, muttei tee sitä itse. Tiputtaa puhtaat pyykit silityslaudalta lattialle, kun tarvitsee lautaa, kun olen edellisenä iltana pyytänyt viemään pyykit kaappeihin eikä siirtämään niitä/ pudottamaan lattialle. Huutaa sotkusta, jota lapsiperheessä on vääjäämättä. Antaa minun mennä pakkasessa/ pyörällä reppu ja kauppakassit täynnä kauppaan koskaan tarjoamatta kyytiä. Ei siivooja tähän auta. Ap
Niin. Ei tuota kuviota millään sinänsä hyvillä käytännön järjestelyillä selvitetä. Ongelma on paljon, paljon syvemmällä. Sinulla ei ole miehelle ihmisarvoa, sinua saa kohdella aivan miten huvittaa. Olet kirjaimellisesti miehesi silmissä orja ja palvelujen tarjoaja.
Sinä et asiaa saa millään kikkakolmosella ratkaistua. Terapiaa voitte yrittää, mutta aika pienet taitaa mahdollisuudet olla, kun teidän valtasuhde on noin pahasti keikahtanut. Surullisinta, että mies hallinnoi sinua jopa lasten tunne-elämän kautta. Tekee kiusaa/raivoaa lapsille, jotta saa sinut toimimaan haluamallaan tavalla. Varmaan myös kaikki käskyt lapsille kerrotaan sinulle, jolloin sinulla on middle managementin vastuu siitä, että lapset tekevät herra ison johtajan määräämät tehtävät herra ison johtajan kriteereiden mukaan?
Kun tässä vaiheessa havahdut, niin ukko sen huomaa, että palvelu ei enää pelaa, niin se ottaa ja lähtee, etsii uuden orjan...
Menkää pariterapiaan ja uudet säännöt koko perheelle kannattaa tehkää.
Karsi kaikki ylimääräinen- toimitsija ja leipomiset ovat jenkkiäitien KOTIrouvien ajanvietettä, he eivät käy töissä. Me suomalaiset uraäidit emme tarvitse siihen lähteä mukaan, vaikka se kivaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne pyykit puhtaita, mitkä se sun mies heitti kylppärin lattialle? Onko sun mies ns. vammainen? Laita ukko pesemään ne pyykit!
Oli, hänen puhtaita valkoisia myös. Sanoin eilen, että jokaisen täytyy alkaa ottaa omat pyykit omaan kaappiin. Että niitä ei saa siirtää minnekään muualle kuin omasn kaappiin. Näin ei käynyt, vaan löysin pyykit kylppärin lattialta. Keräsin omat ja lasten vaatteet, miehen valkoiset paidat on yhä siellä lattialla ja tulevat tästä lähin olemaan, koska se on hänestä hyvä paikka niille. Tämän takia olen sina viikannut vaatteet muuten vauhdilla, ettei niitä heitetä lattialle kun tarvitaan silityslautaa. Ap
Voisitko ostaa puhtaan pyykin korin? Itse en enää kylppärin lattialla maanneita vaatteita laita muualle kuin uudelleen pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei tuota kuviota millään sinänsä hyvillä käytännön järjestelyillä selvitetä. Ongelma on paljon, paljon syvemmällä. Sinulla ei ole miehelle ihmisarvoa, sinua saa kohdella aivan miten huvittaa
Näin taitaa olla. Olen yrittänyt säilyttää rauhan tekemällä koko ajan, ja nyt olen väsynyt ja vihainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen välillä palkannut siivoojan, kun olen ollut ihan loppu. Ongelma on kuitenkin toisenlainen. Mies neuvoo minua täyttämään astianpesukoneen, useamman kerran, muttei tee sitä itse. Tiputtaa puhtaat pyykit silityslaudalta lattialle, kun tarvitsee lautaa, kun olen edellisenä iltana pyytänyt viemään pyykit kaappeihin eikä siirtämään niitä/ pudottamaan lattialle. Huutaa sotkusta, jota lapsiperheessä on vääjäämättä. Antaa minun mennä pakkasessa/ pyörällä reppu ja kauppakassit täynnä kauppaan koskaan tarjoamatta kyytiä. Ei siivooja tähän auta.
Tilaa ruuat kotiin kaupan toimituksella. Siivoja auttaisi kun tekisi ne tiskit ja pyykitkin. Laskutus puoliksi miehen kanssa. Jos tämä ei onnistu, laita mies kävelemään. Lopeta uhriutuminen, se ei edistä mitään. Lapset oppivat väärän mallin kotoa miten suhteessa toimia. Ota vastuu elämästäsi ja kasvata lapset oikeaoppisesti, vahinko on jo tapahtunut nyt on tehtävä ratkaisuja tilanteen jotta stabiloituisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne pyykit puhtaita, mitkä se sun mies heitti kylppärin lattialle? Onko sun mies ns. vammainen? Laita ukko pesemään ne pyykit!
Oli, hänen puhtaita valkoisia myös. Sanoin eilen, että jokaisen täytyy alkaa ottaa omat pyykit omaan kaappiin. Että niitä ei saa siirtää minnekään muualle kuin omasn kaappiin. Näin ei käynyt, vaan löysin pyykit kylppärin lattialta. Keräsin omat ja lasten vaatteet, miehen valkoiset paidat on yhä siellä lattialla ja tulevat tästä lähin olemaan, koska se on hänestä hyvä paikka niille. Tämän takia olen sina viikannut vaatteet muuten vauhdilla, ettei niitä heitetä lattialle kun tarvitaan silityslautaa. Ap
Voisitko ostaa puhtaan pyykin korin? Itse en enää kylppärin lattialla maanneita vaatteita laita muualle kuin uudelleen pesukoneeseen.
No voin, tai mies voisi sen siis ostaa, häntä kun tällainen häiritsee. Mies pakottaa lapsia siistimään huoneitaan juuri, kun pitäisi lähteä tyyliin kisoihin tarkalla aikataululla. Keittiötä hän puunaa silloin, kun muu perhe on autossa odottamassa mummolaan lähtöä. Ap
Minä myös arvelen, että hänellä on toinen nainen. Ap hyvä, minulla on ollut samanlaista. Lasten (sairauksia) vuoksi jaksoin. Nyt olen keski-ikäinen, vähän jo rupsahtanut, syöpä kaiken stressin päätteeksi. Mies on myymässä asuntoa ym., eihän minusta ole enää orjaksi. Hän laskee kuukausia, milloin lapset saadaan muuttamaan omiin koteihinsa. Se mitä tein oikein, oli se, että lapsista ei tullut isänsä kaltaisia, mutta helpompaa sekin olisi ollut, jos olisimme eronneet. Kroonisen väsymyksen vuoksi en jaksanut edes erota. Muista, ap, oma terveytesi on tärkein. Ota siihen aikaa ihan mistä tahansa.
Miehefi on lähisuhdeväkivaltainan MYÖS LAPSIA kohtaan ja kiusaajaluonne. Sinulla ja lapsilla menisi paremmin ilman häntä läsnä arjessa. Eroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös arvelen, että hänellä on toinen nainen. Ap hyvä, minulla on ollut samanlaista. Lasten (sairauksia) vuoksi jaksoin. Nyt olen keski-ikäinen, vähän jo rupsahtanut, syöpä kaiken stressin päätteeksi. Mies on myymässä asuntoa ym., eihän minusta ole enää orjaksi. Hän laskee kuukausia, milloin lapset saadaan muuttamaan omiin koteihinsa. Se mitä tein oikein, oli se, että lapsista ei tullut isänsä kaltaisia, mutta helpompaa sekin olisi ollut, jos olisimme eronneet. Kroonisen väsymyksen vuoksi en jaksanut edes erota. Muista, ap, oma terveytesi on tärkein. Ota siihen aikaa ihan mistä tahansa.
Tavallaan luulen, että voisi olla toinen nainenkin. Mutta hassua on se, että hän on meistä se möhömahainen ja rupsahtanut, ja minä nuorempi ja paremmassa kunnossa. Olen itse miettinyt, vieläkö olisi mahdollista aloittaa joskus uusi suhde, mutta tämä perhe tietysti estää näitä ajatuksia toteutumasta. Toinen nainen olisi kyllä looginen selitys. Ap
Herranjumala, AP. Miehesihän ei kunnioita sinua edes lattiarätin vertaa! Olen ihan aidosti järkyttynyt siitä miten huonosti sinua kohtelee. Sinä raahaat kauppakasseja lumessa ja mies kulkee tyytyväisenä yksin lämpimässä autossa? Sinä keräät likapyykit, peset koneelliset, lajittelet ja silität - ja miehesi kiittää sinua työpanoksestasi heittämällä ne lattialle??? Mieti miten suhtautumista jos hyvä ystäväsi kertoisi samanlaisesta tilanteesta. Ihanko olisit samalla tavalla että joo, kuulostaa että sillä sun miehellä on töissä paineita?
Jos tuntuu vaikealta miettiä että itse olisit paremman kohtelun arvoinen, niin mieti niitä lapsiasi. Sinä opetat tällä hetkellä lapsille että äitille on ihan ookoo raivota ja äitin työpanosta on ihan ookoo lytätä ja pitää mitättömänä. Mies puolestaan opettaa lapsille että äitille saa raivota ja kohdella kuin piikaa.
Lapsenne eivät ole tyhmiä. Varsinkin se herkkä lapsi kärsii jo nyt koska lapset aistivat todella hyvin kodin ilmapiirin vaikka kuinka "puhutaan niin ettei lapset kuule". Kyllä nimittäin kuulee.
Kaikki lässytykset siitä miten miehellä on työpaineita voit heittää samantien roskikseen. Nyt lapset hoitoon tai mummolaan tai vaikka MLL palkattu hoitaja ja tiukka keskustelu miehen kanssa että tämä sirkus päättyy nyt tähän ja joko keksitte yhdessä ratkaisun, tai sinä teet oman ratkaisisi.
Vierailija kirjoitti:
Kai mieskin osaa jotain kotihommia. Yksinkertaisia, ohjeella ja lapulla.
Itse tein näin. Laitoin pesukoneen käyttöohjeet seinälle ja sekä lapun jossa kehoitin huolehtimaan omista pyykeistä.
Ei mennyt perille puhumalla mutta meni kun oli kirjalliset ohjeet (tosin meillä pyykkää myös vanhemmat lapset).
Ota aikaa itsellesi.
Onkohan tämä nyt sama trollaaja, joka alkoi lakkoon kotihommista? Pientä säätöä tarinaan.
Mutta eipä nuo ap:n kuvitteelliset "työt" olleet kovin kummoisia ja leipomista vaalikahvilaan? Eli on
otettu itselle lisähommia ( kerran-pari 6 vuodessa), tämä on vielä hupaisampi kuin meidän miesten
renkaanvaihto-operaatiot, niitä on sentään kahdesti vuodessa.
Ja mikä estää ostamasta itselle omaa autoa?
Miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja jos se miehesi ei sitä tajua niin sitten tulee varmaan ero. Tästä lähin sinä et tee niitä hommia mitä miehelle kuuluu. Peset ainoastaan omat vaatteesi ja teet ruokaa itselleni. Jätät siivoamisen miehelle.
Minun neuvoni on Ap:lle miettiä minkälaista kotona on kun mies on poissa. Mikä on tunnelma, fiilis, jne.? Ja muuttuuko tunnelma, kun mies tulee kotiin? Tai jo siinä vaiheessa, kun alatte odottamaan hänen kotiintuloa? Miltä tuntuu nähdä puhelimessa ilmoitus mieheltä tulleesta viestistä. Tai vastata hänen puheluun.
Asiat ovat joko hyvin tai sitten ne eivät ole. Kodin tunnelman aistii sen jokainen jäsen. Asialle voi yrittää tehdä jotain esim. Terapiassa, mutta ellei se tuota tulosta, niin pakkohan tuossa on äänestää jaloilla ja siirtää itsensä ja lapset pois tuosta kuvioista.