Työttömien haukkuminen kiihtyy koko ajan - miksi?
Vihapuhe työttömiä kohtaan on palstoilla päivittäistä ja suurtenkin päivälehtien palstoilla saa nykyisin ihan vapaasti haukkua työttömiä ja muita köyhiä sosiaalituilla eläjiä (pois lukien eläkeläiset).
Hesarinkin kommenteissa nykyisin aivan avoimesti omilla nimillään ihmiset ehdottelevat työttömien leirittämistä: soluasuntoihin vaan, tai tuet pois jne. Ruokakortteja rahan sijaan. Työttömien ikäsyrjintään työnhaussa eräs henkilö totesi, että akateemisen ihmisen tulisi hyväksyä että oman koulutuksen työtä saa tehdä vain 50v asti, sen jälkeen on otettava hyllyttämistä, hoitoalaa tms.!
En muista että ennen olisi ollut tällaista, ei esim. 80-luvulla haukuttu ja kadehdittu köyhiä vaikka tuet olivat paremmat kuin nykyisin. Osa on varmasti tahallista trollausta, mutta ei kaikki. Miksi Suomesta on tulossa kuin 30-luvun Saksa, ovatko suomalaiset todella tällaisia vai onko jokin muuttunut 20 vuoden aikana?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on kahdenlaista porukkaa. Osa oikeasti yrittää päästä töihin. Hakee paikkoihin, miettivät jopa muuttoa toiselle paikkakunnalle, jos saa töitä, yrittävät opiskella lisää, käyvät kursseilla..ja niitä töitä ei vaan heti löydy.
Sitten on se toinen porukka, joka on todennut, että lusmuilu on paljon hauskempaa. Ja mitäpä sitä turhia hötkyilemään, kun kotisohvalla on kivaa. Ja tämä on sitten sitä porukkaa, joka ottaa meitä muita päähän. Minuakin. Varsinkin kun katson, miten palkkakuitista on lohjennut veroihin, ja naapuri vaan loikoilee pihalla ja naureskelee, kun saanut jalan ovenrakoon tukien maailmaan.
Riittääkö älli ymmärtämään, että työttömät eivät kaikki ole noita lusmuja? Vai onko kivempi yleistää?
Huvittaa nämä tyypit jotka valittavat miten omasta pussista maksavat loisimista. Ihan kuin valtiolla ei mitään muita menoja olisi työttömyysturvan lisäksi. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla mikä se prosentti on valtion budjetista mikä työttömiin menee. Miksei ärsytä enemmän vaikka henkilöstökulut? Kyllä siellä valtion leivissä on paljonkin tuottamatonta infraa jossa työntekijän taskuun vilahtaa useampi tonni kuussa mitään tekemättömään "työhön". Kalliimmaksi nämä tyypit tulevat kuin työttömät.
Minä olen hyvin toimeentuleva ja minä nautin päästessni.polkemaan köyhempiä koska silloin tunnen itseni paremmaksi... Nautin myös kun kuulen häätöuutisia yms😁😁 kait siinä sitbjotain perää on että rikkaus tekee epäempaattiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat syy valtion talouden romahtamiseen. Menisivät mokomat pois Suomssta kun eivät suostu tekemään työtä.
Mitäs töitä sinä teet, kun täällä aikaa on tätä sontaa suoltaa. Tuskin mitään tärkeää teet, olet turhake joka joutaa täältä pois.
Olen työtön ja meillä on kyllä keinot kavereiden kanssa erottaa lahtarit sit kun sisällissota alkaa...
En minäkään ymmärrä. Jos ikää on yli 45, vaikka olisi kunnon koulutus ja työkokemusta mutta ei vain jostain jumalan syystä pääse koskaan haastatteluun, mitä se auttaa se sellainen haukkuminen? Työllistyykö sitä paremmin jos joku vähän soimaa elätiksi ja käskee "vaan mennä töihin"? Ei satu olemaan ihan joka alalle koulutusta, tuli hankittua ammatti jossa en sitten terveydellisistä syistä voinutkaan toimia 10 vuotta kauempaa. Nyt teen pilipalihommaa ja opiskelen että saan edes opintotuen. Kuinka kauan pitää sitten hävetä ja pyydellä anteeksi kun eläkkeellekään ei vielä pääse?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja meillä on kyllä keinot kavereiden kanssa erottaa lahtarit sit kun sisällissota alkaa...
Tuleeko Pohjois-Atlantin liitto teidän puolelle tässä tulevassa punakapinassa, vai meneekö lahtarien puolelle? Siinäpä mietittävää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvin toimeentuleva ja minä nautin päästessni.polkemaan köyhempiä koska silloin tunnen itseni paremmaksi... Nautin myös kun kuulen häätöuutisia yms😁😁 kait siinä sitbjotain perää on että rikkaus tekee epäempaattiseksi...
Rikaskin voi sitten sairastua ja menettää työkykynsä, etkä sinäkään ole aina kolmekymppinen. Järkytyitkö?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on kahdenlaista porukkaa. Osa oikeasti yrittää päästä töihin. Hakee paikkoihin, miettivät jopa muuttoa toiselle paikkakunnalle, jos saa töitä, yrittävät opiskella lisää, käyvät kursseilla..ja niitä töitä ei vaan heti löydy.
Sitten on se toinen porukka, joka on todennut, että lusmuilu on paljon hauskempaa. Ja mitäpä sitä turhia hötkyilemään, kun kotisohvalla on kivaa. Ja tämä on sitten sitä porukkaa, joka ottaa meitä muita päähän. Minuakin. Varsinkin kun katson, miten palkkakuitista on lohjennut veroihin, ja naapuri vaan loikoilee pihalla ja naureskelee, kun saanut jalan ovenrakoon tukien maailmaan.
Ne jotka oikeasti tahtovat työllistyä eivät uhriudu ja ulise joka paikassa sitä, kuinka heitä pakotetaan.
Toivotan heille kaikkea hyvää ja tietenkin työpaikan löytymistä. Yleensä se löytyykin, kun oikein kovasti ja rohkeasti hakee
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat syy valtion talouden romahtamiseen. Menisivät mokomat pois Suomssta kun eivät suostu tekemään työtä.
Tämä kuuluu Top 10 listaan huonoimmista selityksistä. Tässä palkinto 🏆
Ensin viedään työpaikat ja talouskasvua ei kuulu. Sitten huudetaan niille jotka ovat politiikan uhreja. Työtön, sinun syyksi että vienti ei vedä. Voi suuri ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään ja yrittämisellään eläkkeensä ansainneet. Suuta soukemmalle siis!
Väärin. Eläkeläiset on yhteiskunnan pahimpia varkaita!
Työtön on pahin ja erityisesti pitkäaikastyötön. Töitä on mutta jostain syystä työtön vaan laiskottelee eikä viitsi työllistyä tai perustaa yritystä. Olisi jo aika siivota mokomat rotat pois tästä yhteiskunnasta.
Mä olen pitkäaikaistyötön ja menisin heti töihin kun joku vaan palkkaisi. Mutta kuka palkkaa ihmisen joka ei pysty kunnolla edes kävelemään ja tuolistakin pitää auttaa ylös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulokokeilussa viisveisattiin henkisen hyvinvoinnin positiiviset vaikutukset.
Suomessa ei saa voida henkisesti hyvin.
Siis minun pitää mennä töihin jotta sinä voit lorvia ja voida hyvin?
Voit sinä työpaikkasikin lahjoittaa palkkoinesi vaikka tuolle kommentoijalle ja itse ilmoittautua kortistoonkin. Varmasti ko kommentoija arvostaa elettäsi ja ottaa ilolla työpaikkasi ja palkkasi kun sinä pääset kortistoon ja haukuttavaksi "lorvimaan ja voimaan hyvin".
Selvä. Minä annan tuolle lorvijalle työpaikkani.
Väitän että on kuukauden sisään kestosaikulla ja taas lorvimassa.
Koska minua vituttaa varsinkin nykyajan nuoremman polven ylimielisyys ja valikoivuus työn suhteen. Itse olen tehnyt ties mitä paskahommia ja ikinä en ole ajatellut, että olisi vaihtoehtona jäädä kotiin pelaamaan tietsikkaa. Miksi hemmetissä tänne tarvitaan hädissään jotain ulkomaalaisia mulataanoja monelle alalle, jos kerran töitä ei ole? Ei oikein mene nämä logiikat yksiin. Töitä on, jos on halua tulla pois ainaiselta omalta mukavuusalueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä oikein korostetaan ja sitä sallitaan niin tehtävän. Yleisesti paheksutaan. Huomio kiinnitetään juurikin työttömiin.
Johtuuko Suomen talouden huonous työttömistä? Häh?
Johtuu. Jokainen työtön voi mennä töihin tai työllistää itsensä jolloin taloudella menisi selkeästi paremmin.
Mutta sen sijaan että opettelisit ilmaiseksi internetistä jonkin taidon, kuten esimerkiksi koodaamisen, tai vaikkapa kielen ja menisit tulkiksi yritysmaailmaan, sinä tuhlaat aikasi ulisemalla tällä palstalla. Se on sinun valintasi, ja se on muuten paska valinta.
Meinaatko oikeasti että joku työnantaja arvostaa ja palkkaa työntekijän joka on opiskellut YouTubessa koodaamaan tai vieraan kielen? Kyllä ne kuule tutkintotodistuksen on vailla. Ja työkokemustakin pitäisi reippaasti olla ennen kuin edes h
Luuletko että Youtube on ainoa nettisivu missä voi opetella jotakin?
Ja mitä et ymmärrä itsesi työllistämisessä? Koodarina voit olla freelancer. Palvelun hankkijaa ei kiinnosta tutkintosi pätkääkään, vaan ainoastaan se että osaatko koodata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä oikein korostetaan ja sitä sallitaan niin tehtävän. Yleisesti paheksutaan. Huomio kiinnitetään juurikin työttömiin.
Johtuu. Jokainen työtön voi mennä töihin tai työllistää itsensä jolloin taloudella menisi selkeästi paremmin.
Mutta sen sijaan että opettelisit ilmaiseksi internetistä jonkin taidon, kuten esimerkiksi koodaamisen, tai vaikkapa kielen ja menisit tulkiksi yritysmaailmaan, sinä tuhlaat aikasi ulisemalla tällä palstalla. Se on sinun valintasi, ja se on muuten paska valinta.
Siinäpä sitä tietämystä koulutuksesta taasen tulikin oikein asiantuntijalta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömiä olisi yhtään jos kaikille olisi töitä ja palkanmaksajat. Syylliset on siis työnantajat.
Mikä sinua estää työllistämästä itseäsi?
Työkyvyttömyys lähinnä, ja rahanpuute.
Sinulla riittää kykyä paskapostaamaan tänne mutta kaikki muu koneella naputtelu on kykysi ylitse? Samalla rahallakin menisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onkos meillä oikeasti dataa siitä että kuinka paljon näitä ideologisia työttömiä oikein on? Minä väitän (ihan hatusta siis) että suurin osa työttömistä menisi töihin jos töitä olisi tarjolla.
Kannattaa pitää mielessä että meillä on käytössä systeemi jossa työllistäminen ei ole mikään "tavoite". Päin vastoin vähän työllistäminen on se tavoite.
Kapitalismissa olennainen osa on voiton ja erityisesti maksimaalisen voiton tavoittelun. Voitin maksimointiin kuuluu kulujen minimointi ja kulujen minimointiin kuuluu henkilöstökulujen minimointi. Toisin sanoen yksikään yritys ei rekryä eikä palkkaa eikä työllistä ns. "huvin vuoksi" vaan sen vuoksi kun se on tällä hetkellä ollut pakko koska työtehtävää ei ole vielä kyetty automatisoimaan tai poistamaan.
Kenelle kuuluu vastuu työttömydestä järjestelmässä jossa työllistäminen ei ole mikään tavoite?
Onko oik
Työllistä itsesi koodarina. Voit opetella homman nopeastikin internetissä ilmaiseksi.
Mulle jää käteen asumismenojen jälkeen noin 150e (sen aikaa kun ansiosidonnaista kestää). En saa asumistukea (edullinen vastike, paljon lainaa) enkä tietenkään tt-tukea. Töissä olen ollut 16v asti koko ikäni. Vähät säästöt on käytetty aiempien katastrofien ja opiskelujen aikana, Eikä niitä paljoa ollut edes kertynyt kun tekee töitä matalapalkka-alla. Töihin haluaisin mutta ei ole kukaan halunnut palkata kun ikä on lähempänä kuutta kuin viittäkymppiä. Terve, koulutettu ja täysin työkykyinen olen.
Ei muuten paljoa naurata.
No mikä sinua estää menemästä tuilla elämään, kun kerran on vaan iloa ja auvoa. Ihan turhaan katkeroidut.