Työttömien haukkuminen kiihtyy koko ajan - miksi?
Vihapuhe työttömiä kohtaan on palstoilla päivittäistä ja suurtenkin päivälehtien palstoilla saa nykyisin ihan vapaasti haukkua työttömiä ja muita köyhiä sosiaalituilla eläjiä (pois lukien eläkeläiset).
Hesarinkin kommenteissa nykyisin aivan avoimesti omilla nimillään ihmiset ehdottelevat työttömien leirittämistä: soluasuntoihin vaan, tai tuet pois jne. Ruokakortteja rahan sijaan. Työttömien ikäsyrjintään työnhaussa eräs henkilö totesi, että akateemisen ihmisen tulisi hyväksyä että oman koulutuksen työtä saa tehdä vain 50v asti, sen jälkeen on otettava hyllyttämistä, hoitoalaa tms.!
En muista että ennen olisi ollut tällaista, ei esim. 80-luvulla haukuttu ja kadehdittu köyhiä vaikka tuet olivat paremmat kuin nykyisin. Osa on varmasti tahallista trollausta, mutta ei kaikki. Miksi Suomesta on tulossa kuin 30-luvun Saksa, ovatko suomalaiset todella tällaisia vai onko jokin muuttunut 20 vuoden aikana?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onkos meillä oikeasti dataa siitä että kuinka paljon näitä ideologisia työttömiä oikein on? Minä väitän (ihan hatusta siis) että suurin osa työttömistä menisi töihin jos töitä olisi tarjolla.
Kannattaa pitää mielessä että meillä on käytössä systeemi jossa työllistäminen ei ole mikään "tavoite". Päin vastoin vähän työllistäminen on se tavoite.
Kapitalismissa olennainen osa on voiton ja erityisesti maksimaalisen voiton tavoittelun. Voitin maksimointiin kuuluu kulujen minimointi ja kulujen minimointiin kuuluu henkilöstökulujen minimointi. Toisin sanoen yksikään yritys ei rekryä eikä palkkaa eikä työllistä ns. "huvin vuoksi" vaan sen vuoksi kun se on tällä hetkellä ollut pakko koska työtehtävää ei ole vielä kyetty automatisoimaan tai poistamaan.
Kenelle kuuluu vastuu työttömydestä järjestelmässä jossa työllis
"Työllistä itsesi koodarina. Voit opetella homman nopeastikin internetissä ilmaiseksi."
Voi pyhä yksikertaisuus taas. Kyllä, netistä löytyy paljon koulutuksia aloittelevalle koodarille mutta vähän realismia näihin hommiin. Kovin monesta ei ole koodariksi ja "vähän jotain sinnepäin" itseopiskelleita ei palkkaa kukaan. Hyvistä koodareist aon pulaa, keskinkertaiset tai aloittelevat jäävät lehdelle soittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään ja yrittämisellään eläkkeensä ansainneet. Suuta soukemmalle siis!
Väärin. Eläkeläiset on yhteiskunnan pahimpia varkaita!
Työtön on pahin ja erityisesti pitkäaikastyötön. Töitä on mutta jostain syystä työtön vaan laiskottelee eikä viitsi työllistyä tai perustaa yritystä. Olisi jo aika siivota mokomat rotat pois tästä yhteiskunnasta.
Mä olen pitkäaikaistyötön ja menisin heti töihin kun joku vaan palkkaisi. Mutta kuka palkkaa ihmisen joka ei pysty kunnolla edes kävelemään ja tuolistakin pitää auttaa ylös?
No nyt on jo laiskuuden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 80-luvulla mitään erityisen hyvää työttömyysturvaa ollut. Töitä oli tosin hyvin tarjolla ja ihmisillä erilainen suhtautuminen työntekoon. Työn perässä oltiin valmiita muuttamaan kotimaassa ja ulkomaille.
Työttömyysturvaa täydensi 1980-luvulla toimeentulotuki, erityisesti harkinnanvarainen toimeentulotuki, jota myönnettiin usein yllättävän avokätisesti.
Tuohon aikaan toimeentulotuki oli kirjaimellisesti juuri sitä, mihin se oli tarkoitettukin: tukemaan toimeentuloa niiden osalta, joille pelkkä työttömyysturva ei riittänyt.
Nykyisin toimeentulotuki alkaa olla jo miltei perustulon asemassa.
Työmarkkinat ovat 1980-luvulta 2020-luvulle muuttuneet niin paljon, että jos 1984 olisi kerrottu, millaista 40 vuoden kuluttua on, kukaan ei olisi uskonut.
80-luvulla oli enemmän jaettavaa koska työllisyysaste Suomessa oli tuolloin Ruotsiakin korkeampi. Väestön huoltosuhdekin oli historiallisen edullinen - toisin kuin nyt. Nyt Suomen työllisyysluvut laahaavat muiden Pohjoismaiden perässä.
Missä on työpaikka jonka voi vaan ottaa vastaan?
Kerro niin otan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulokokeilussa viisveisattiin henkisen hyvinvoinnin positiiviset vaikutukset.
Suomessa ei saa voida henkisesti hyvin.
Siis minun pitää mennä töihin jotta sinä voit lorvia ja voida hyvin?
Voit sinä työpaikkasikin lahjoittaa palkkoinesi vaikka tuolle kommentoijalle ja itse ilmoittautua kortistoonkin. Varmasti ko kommentoija arvostaa elettäsi ja ottaa ilolla työpaikkasi ja palkkasi kun sinä pääset kortistoon ja haukuttavaksi "lorvimaan ja voimaan hyvin".
Selvä. Minä annan tuolle lorvijalle työpaikkani.
Väitän että on kuukauden sisään kestosaikulla ja taas lorvimassa.
Hienoa👍🏻 Senkun vaihdatte yhteistietoja niin voitte pistää homman käyntiin😀 Tai sitten hän ottaa kiitollisena työpaikan vastaan, tekee työnsä niin ahkerasti ja hyvin kuin taitaa ja on vielä kuukaudenkin päästä työpaikassa kiinni ja ainoa joka saa "lorvia ja voida hyvin" olet sinä itse. Ei muuta kuin tuumasta toimeen! Saman voi tehdä myös muut joita ketuttaa ja kadehdituttaa työttömät niin paljoa että haukkua pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä oikein korostetaan ja sitä sallitaan niin tehtävän. Yleisesti paheksutaan. Huomio kiinnitetään juurikin työttömiin.
Johtuuko Suomen talouden huonous työttömistä? Häh?
Johtuu. Jokainen työtön voi mennä töihin tai työllistää itsensä jolloin taloudella menisi selkeästi paremmin.
Mutta sen sijaan että opettelisit ilmaiseksi internetistä jonkin taidon, kuten esimerkiksi koodaamisen, tai vaikkapa kielen ja menisit tulkiksi yritysmaailmaan, sinä tuhlaat aikasi ulisemalla tällä palstalla. Se on sinun valintasi, ja se on muuten paska valinta.
Siinäpä sitä tietämystä koulutuksesta taasen tulikin oikein asiantuntijalta :D
Kiitos että huomasit. Alahan toteuttamaan.
Monet työlliset on mulle kateellisia sillä saan vähemmällä työllä ansiosidonnaisen piirissä enemmän käteen kuin kokoaikaiset kollegat. Saa olla kade....en vastusta
Muhun ei haukkumiset vaikuta yhtään ja varmasti se työttömien haukkujia harmittaa kun ainakin mun kohdalla haukkumiset menee hukkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soon varmaan se että joidenkin pitää saada tuntea itsensä paremmiksi kuin muut. Ja pitäähän sitä aina heikompia sortaa kun se kerran jo koulussa on opetettu. Se on kumma kun suomalainen ei sitten millään tahdo kasvaa aikuiseksi. Oisko se tuo pienet piirit ja sisäsiittoisuus??
En minä koe itseäni teitä paremmaksi. Minua vain v* tuttaa että te kuvittelette olevanne minua parempia ja että ansaitsette lorvimalla saman elintason kuin mikä minulla on. Te kuvittelette että teillä on oikeus puoleen minun palkastani tekemättä yhtään mitään.
No lopeta se kateellinen ulina ja jättäydy työttömäksi. Mikä estää?
Saan töissä enemmän rahaa. Sinäkin saisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään ja yrittämisellään eläkkeensä ansainneet. Suuta soukemmalle siis!
Väärin. Eläkeläiset on yhteiskunnan pahimpia varkaita!
Työtön on pahin ja erityisesti pitkäaikastyötön. Töitä on mutta jostain syystä työtön vaan laiskottelee eikä viitsi työllistyä tai perustaa yritystä. Olisi jo aika siivota mokomat rotat pois tästä yhteiskunnasta.
Mä olen pitkäaikaistyötön ja menisin heti töihin kun joku vaan palkkaisi. Mutta kuka palkkaa ihmisen joka ei pysty kunnolla edes kävelemään ja tuolistakin pitää auttaa ylös?
Laiskuuden? Olet kuullut koskaan kuullut sairauksista? Voi s'aatana, miten te perskokkareet olette TYHMIÄ. Holhouksen allehan te kuuluisitte.
Joka toinen teistä on olevinaan työkyvytön. Fakta on se, että laiskottelu ottaa koville ja elintasosairaudet alkaa painaa. Mene lenkille.
Johtuisikohan siitä että joku vihapuhetta harjoittava puolue on mennyt hallitukseen, joka tekee leikkauksia työttömien tuista. Haukkumisen tarkoitus on leikkauksien tekeminen hyväksyttäviksi.
Työttömien vihaaminen on tarttuvaa lajia. Se yrittää pesiytyä jopa omaan mieleeni, vaikka aikoinaan työllistyttyäni vannoin että en ala työttömiä haukkumaan, koska olen itsekin ollut työttömänä ja tiedän hyvin kuinka hankalaa sellainen elämä on. Lisäksi Raamatussa sanotaan että pitää olla köyhille ja muille huono-osaisille kiltti.
Tehkäämme siis parannus pahoista teoistamme ja alkakaamme olla ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soon varmaan se että joidenkin pitää saada tuntea itsensä paremmiksi kuin muut. Ja pitäähän sitä aina heikompia sortaa kun se kerran jo koulussa on opetettu. Se on kumma kun suomalainen ei sitten millään tahdo kasvaa aikuiseksi. Oisko se tuo pienet piirit ja sisäsiittoisuus??
En minä koe itseäni teitä paremmaksi. Minua vain v* tuttaa että te kuvittelette olevanne minua parempia ja että ansaitsette lorvimalla saman elintason kuin mikä minulla on. Te kuvittelette että teillä on oikeus puoleen minun palkastani tekemättä yhtään mitään.
No lopeta se kateellinen ulina ja jättäydy työttömäksi. Mikä estää
Ooo, Einstein, ihanko totta? Enpä tiennytkään. Nytpä menenkin heti töihin.
Noniin. Hyvä.
OLEN VAMMANEN MT-OMGELMAINEN APINA! EN KÄY TÖISSÄ, UGH UGH UGH!!!!
Vierailija kirjoitti:
Jossain tulee kyllästymispiste. Tuet on liian isot ja liian moni työtön ei vaan vaivaudu töihin. Sitten työväkeä tuodaan ulkomailta.
Tavallaan totta mutta minusta tämä hieman enemmän päin vastoin, eli palkkoja ja työoloja heikennetään niin se houkuttaa lyömään rukkaset naulaan ja ainakin se aiheuttaa kateutta, eli moni tekee raskasta työtä ja saa saman, jopa vähemmän, kuin naapuritalon työtön, tästä syntyy se kateus ja katkeruus ja tämä sama ilmiöhän aiheuttaa myös sitä röööösismiä kun muualta tulleita paapotaan, työttömien kanssa on vähän sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät pitäisi lähettää Ukrainaan rintamalle sota-apuna Suomelta.
TA PA ITTES VI TUN NAZZIPORSAS
SYÖ MIELIALALÄÄKKEES V A M M A N E N TYÖTÖN APINA!
Suosittelen hakeutumaan sairaanhoidon piiriin. Tuollainen viha ei ole tervettä.
Ai enemmän tervettä on se, että edellisen viestin kirjoittaja käski tappamaan itsensä :D Mielenkiintoiset logiikat vihervassareilla.
Voin kertoa että menin 8 tunnin töihin josta sain jopa hieman vähemmän palkkaa kuin sain ansiosidonnaista, enkä tosiaan jaksanut notkua jossain työmarkkinoiden käytettävissä jonkun 100e/kk hakemisen takia ja sitten olisi ollut pakko hakea toista paikkaa.
Sitten tunnit leikattiin 6h per päivä ja sitten 4h per päivä ja nyt se brutto on noin tonnin eli noin 2 kertaa vähemmän mitä työttömänä sai ja koko ajan työehtoja heikennetään ja toimenkuva laajenee ilman lisäkorvausta ja juuri työnantaja irtisanoi työehtosopimuksen ja ilmoitti, että tilalle tulee toinen, jossa käytännössä kaikki ehdot heikkenee.
Työterveyskin lähti pois, e-passi rahat lähti pois, nyt on tulossa kuulemma saikku karenssi, ei tulisi työttömänä.
Siis tää töissä käyminen on tehty todella epäkannattavaksi niin taloudellisesti kuin henkisestikin, lisäksi on koko ajan näitä kilpailutuksia ja joutuu vaihtamaan kohdetta eikä ikinä opi "talon tavoille" tai saa rutinoitua työmatkoja jne jne jne jne....
Vierailija kirjoitti:
Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.
Mua on mielenterveys kuntoutujana "makuutettu" kuntoutustuella jo yli 10v. kun ei pääse terapiaan, ei saa diagnoosia ja sen hoitopolkua... en todellakaan tiedä mitä osaisin tehdä. Tiedän mitä suunnilleen haluaisin tehdä mutta en tiedä riittääkö rahkeet siihen. Sosiaaliset tilanteet tuottavat vaikeuksia. Näyttäytyy varmaan ideologisena työttömyytenä mun vastenmielinen asenne yhteiskunnan toimintaan heikommassa asemassa olevia kohtaan ja etenkin heitä jotka ovat asiallisia.
Uusliberalismia tungetaan ainoana oikeana ideologiana kansalle. Ja tyhmä kansa nielee sen kritiikittömästi. Siksi.