Työttömien haukkuminen kiihtyy koko ajan - miksi?
Vihapuhe työttömiä kohtaan on palstoilla päivittäistä ja suurtenkin päivälehtien palstoilla saa nykyisin ihan vapaasti haukkua työttömiä ja muita köyhiä sosiaalituilla eläjiä (pois lukien eläkeläiset).
Hesarinkin kommenteissa nykyisin aivan avoimesti omilla nimillään ihmiset ehdottelevat työttömien leirittämistä: soluasuntoihin vaan, tai tuet pois jne. Ruokakortteja rahan sijaan. Työttömien ikäsyrjintään työnhaussa eräs henkilö totesi, että akateemisen ihmisen tulisi hyväksyä että oman koulutuksen työtä saa tehdä vain 50v asti, sen jälkeen on otettava hyllyttämistä, hoitoalaa tms.!
En muista että ennen olisi ollut tällaista, ei esim. 80-luvulla haukuttu ja kadehdittu köyhiä vaikka tuet olivat paremmat kuin nykyisin. Osa on varmasti tahallista trollausta, mutta ei kaikki. Miksi Suomesta on tulossa kuin 30-luvun Saksa, ovatko suomalaiset todella tällaisia vai onko jokin muuttunut 20 vuoden aikana?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.
Mua on mielenterveys kuntoutujana "makuutettu" kuntoutustuella jo yli 10v. kun ei pääse terapiaan, ei saa diagnoosia ja sen hoitopolkua... en todellakaan tiedä mitä osaisin tehdä. Tiedän mitä suunnilleen haluaisin tehdä mutta en tiedä riittääkö rahkeet siihen. Sosiaaliset tilanteet tuottavat vaikeuksia. Näyttäytyy varmaan ideologisena työttömyytenä mun vastenmielinen asenne yhteiskunnan toimintaan heikommassa asemassa olevia kohtaan ja etenkin heitä jotka ovat asiallisia.
Sinua ei siis vaivaa yhtään mikään. Töihin ei vain huvita mennä.
Sinua vaivaa ainakin pska luonne.
Ainakaan en ole taakka m
Nooo, odota viistoista vuotta niin sairastut Alzheimerin ja sitten oletkin taakka ihan kaikille ympärilläsi. Et sinä ikuisesti ole tuottava.
Vierailija kirjoitti:
Jossain tulee kyllästymispiste. Tuet on liian isot ja liian moni työtön ei vaan vaivaudu töihin. Sitten työväkeä tuodaan ulkomailta.
Onko sinusta oikeasti 595e liian iso tuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tulee kyllästymispiste. Tuet on liian isot ja liian moni työtön ei vaan vaivaudu töihin. Sitten työväkeä tuodaan ulkomailta.
Tämänhän kaikki tietää valheeksi, mutta oudosti se uppoaa joihinkin.
Kerro mikä siinä on valhetta? Itse jauhat täyttä paskaa. Väitätkö, että esim hoitoalalla ei olisi paljon työpaikkoja ihan suomalaisillekin, jos nämä vain viitsisivät alalle kouluttautua, vaikkei se heidän ykkösprioriteetti olisikaan. Luuletko, että joku filippiiniläinen tulee innoissaan tänne kylmään ja pimeään Pohjolaan pesemään ripulisia vanhusten perseitä? Ei varmasti tule, mutta kun hän tietää, että töitä on tehtävä elääkseen eikä töitä tehdä aina siksi että se olisi kivaa.
Tuollaisen räkyttäjän kynsiin en tahtoisi ikinä päätyä. Täysin harhaista, vihasairasta settiä.
Töistä pääsee sentään kotiin, jos ja kun joku työkavereista on seko. Vanhana ja vaivaisena ei ole mitään mihin paeta.
Eipä näistä somekirjoitteluista kannata välittää. En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan minusta mitään negatiivista kasvotusten ja se mitä sanotaan selän takana ei minua kiinnosta enkä siitä välitä. Miten voisinkaan välittää jonkun mutinoista jos en edes tiedä niistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä oikein korostetaan ja sitä sallitaan niin tehtävän. Yleisesti paheksutaan. Huomio kiinnitetään juurikin työttömiin.
Johtuuko Suomen talouden huonous työttömistä? Häh?
Johtuu. Jokainen työtön voi mennä töihin tai työllistää itsensä jolloin taloudella menisi selkeästi paremmin.
Mutta sen sijaan että opettelisit ilmaiseksi internetistä jonkin taidon, kuten esimerkiksi koodaamisen, tai vaikkapa kielen ja menisit tulkiksi yritysmaailmaan, sinä tuhlaat aikasi ulisemalla tällä palstalla. Se on sinun valintasi, ja se on muuten paska valinta.
Siinäpä sitä tietämystä koulutuksesta taasen tulikin oikein asiantuntijalta :D
Kiitos että huomasit. Alahan tot
Eli ilkeä vanha kyttääjä, jolla ei ole enää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä siinä on valhetta? Itse jauhat täyttä paskaa. Väitätkö, että esim hoitoalalla ei olisi paljon työpaikkoja ihan suomalaisillekin, jos nämä vain viitsisivät alalle kouluttautua, vaikkei se heidän ykkösprioriteetti olisikaan. Luuletko, että joku filippiiniläinen tulee innoissaan tänne kylmään ja pimeään Pohjolaan pesemään ripulisia vanhusten perseitä? Ei varmasti tule, mutta kun hän tietää, että töitä on tehtävä elääkseen eikä töitä tehdä aina siksi että se olisi kivaa.
Väitätkö itse että kaikista työttömistä olisi hoitoalalle? Olisiko sinusta jos ei muuta olisi? Mullakin on terveysongelmia enkä todellakaan ole sopiva alalle, MUTTA voisin hoitaa vanhuksia esim perhekodissa, missä ei ole kahtakymmentä mummoa pesujonossa ja aikaa puoli tuntia. Työoloista hoitoalalla on tehty epäinhimillisiä, eikä kaikkin (ainakaan mun) pää ja terveys kestä sellaista myllyä.
Ei kaikista varmaan olisi, mutta ei nyt voi olla, ettei kenestäkään olisi. Kyse on eniten siitä monen kohdalla, ettei haluta poistua yhtään omalta mukavuusalueelta. Olen minäkin tehnyt paskahommia elämässäni ja vuosia vieläpä. Kyllä monesti tuntui vesisateessa lapionvarressa tai paskasia lattioita mopilla hinkatessa, että jos olisikin kuollut, niin ei tarvitsisi tehdä tätä enää huomenna. Mutta kaikesta selvittiin ja pää ei levinnyt. Ihminen pystyy kasvattamaan henkisesti aika kovan nahan jos vain siihen on halua ja muodostaa päässään oikean lähestymistavan.
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
Tää on niin väsynyttä, itse oöen 160h/kk töissä ja vaikka asun puolet halvemmalla kuin alueen maksimit sallisi, niin silti olen oileutettu asumis-ja toimeentulotukeen. Meikäläisen kaltaiset unohtuu aina kaikilta ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole niin anteliaat tuet, että niiden varassa haluaisi kukaan vapaaehtoisesti elää. Eri asia on sitten ne, jotka pystyvät tekemään jotain pimeitä työtä tai saavat muuta rahaa tukien lisäksi, ja joita oikeasti voi sanoa systeemin hyväksikäyttäjiksi. Ehkä heitä on jonkin verran.
Tiedän henkilön joka on tehnyt näin yli 20 vuotta. Eli ollut kokopäiväisesti pimeästitöissä ja ottanut kaikki tuet. Miesten aloilla se yleensä onnistuu, koska palkanantaja on yleensä mies.
Työttömyys on AINA oma valinta ja vika.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävät itse jäävänsä työttömäksi, ja haukkumalla yrittävät kieltää sen.
Tuossa ajatuksessa on paljon perää, Pelkäävät että työttömyys jollakin tavalla tarttuu myös heihin, jos eivät hauku työttömiä..
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on AINA oma valinta ja vika.
Höpöhöpö. Itse jouduin työttömäksi sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.
Mua on mielenterveys kuntoutujana "makuutettu" kuntoutustuella jo yli 10v. kun ei pääse terapiaan, ei saa diagnoosia ja sen hoitopolkua... en todellakaan tiedä mitä osaisin tehdä. Tiedän mitä suunnilleen haluaisin tehdä mutta en tiedä riittääkö rahkeet siihen. Sosiaaliset tilanteet tuottavat vaikeuksia. Näyttäytyy varmaan ideologisena työttömyytenä mun vastenmielinen asenne yhteiskunnan toimintaan heikommassa asemassa olevia kohtaan ja etenkin heitä jotka ovat asiallisia.
Sinua ei siis vaivaa yhtään mikään. Töihin ei vain huvita mennä.
Sinua vaivaa ainakin pska luonne.
Kyllä tuossa on vähän perääkin. Eläkkeelle pääsee, jos on skitsofreenia, tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Ne ovat oikeita mielisairauksia, joista ei parane. Diagnoosi tehdään sen peruusteella, että on useita jaksoja mielisairaalassa. Tämän veronmaksajatkin yleensä ymmärtävät. Jos on "paha olla", "ahdistaa" jne., niin ikuiselle eläkkeelle ei niiden takia pääse, koska niistä voi toipua. Turha siis odottaa, että terapiaan päästyäsi lääkäri kirjoittaisi sinulle eläkepaperit. Se on pitkä tie, sinulle tehdään alaan erikoistuneessa laitoksessa kahden viikon kuntoutustutkimukset. Siellä ei tosiaankaan riitä "paha olo" tai "en pysty" syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
No sinäpä sen sanot! Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi. Että voi vain MENNÄ? Huomenna m e n e n töihin! Vaikka ihan tuohon lähimpään, ruokakauppaan tuohon. Menen ja sanon, että tulin nyt töihin. Ilahtuvat varmaan, että vihdoin työtön tulee töihin. Jee! Helppoa kuin heinänteko. Mikseivät tosiaan työttömät tajua MENNÄ töihin? Eihän se ole kuin mennä vaan, liikettä vaan niveliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole niin anteliaat tuet, että niiden varassa haluaisi kukaan vapaaehtoisesti elää. Eri asia on sitten ne, jotka pystyvät tekemään jotain pimeitä työtä tai saavat muuta rahaa tukien lisäksi, ja joita oikeasti voi sanoa systeemin hyväksikäyttäjiksi. Ehkä heitä on jonkin verran.
Tiedän henkilön joka on tehnyt näin yli 20 vuotta. Eli ollut kokopäiväisesti pimeästitöissä ja ottanut kaikki tuet. Miesten aloilla se yleensä onnistuu, koska palkanantaja on yleensä mies.
Tiedätkö tai tunnetko hänet miten tarkkaan ? Yleensä ne jotka pystyy olemaan noin kauan joutumatta minnekään on yleensä pahemman luokan deeguja tms. Joita ei edes aiota työllistää. Normi työtön ei voi vain olla tuilla ja tehdä täyttä päivää samalla pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö itse että kaikista työttömistä olisi hoitoalalle? Olisiko sinusta jos ei muuta olisi? Mullakin on terveysongelmia enkä todellakaan ole sopiva alalle, MUTTA voisin hoitaa vanhuksia esim perhekodissa, missä ei ole kahtakymmentä mummoa pesujonossa ja aikaa puoli tuntia. Työoloista hoitoalalla on tehty epäinhimillisiä, eikä kaikkin (ainakaan mun) pää ja terveys kestä sellaista myllyä.
Mikäs olisi neidille sopivan leppoisa homma? Joku missä ei tarvitse eväänsä letkauttaa ja palkka juoksee?
Vierailija kirjoitti:
Nooo, odota viistoista vuotta niin sairastut Alzheimerin ja sitten oletkin taakka ihan kaikille ympärilläsi. Et sinä ikuisesti ole tuottava.
Käyn töissä ja säästän vanhuutta varten. Alzheimeriin sairastuu vain jos ei käytä päätä.
Elintasomme perustuu siihen että joku tekee alipalkattua työtä. Kun yläluokka tekee ylipalkattua työtä, keskiluokka ei pysty kustantamaan heidän kasvavaa elintasoaan jos ei pahnanpohjimmaiset tee rajusti alipalkattua työtä.
En oikein tiedä mitä ajattelisin näistä jotka solvaavat työttömiä. Ehkä pidän heitä hieman yksinkertaisina ja todellisuudesta vieraantuneina. Osa on varmasti trolleja joilla nyt ei muuta tekemistä elämässä ole. Osa varmaan vanhan kaartin eläkeläisiä joiden nuoruudessa ehkä sitten vain mentiin sinne töihin. Osa varmaan kateellisia tyyliin "maksan satasen jos köyhältä otetaan pois 50€". Yhteisenä tekijänä varmaan on koulutuksen puute ja yhteiskunnallisten rakenteiden ymmärtämättömyys tai kapeakatseisuus. Jotenkin tuo tyhmyys paistaa niin kirkkaasti näistä "menkää töihin" huutelijoista koska heillä ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Ei mitään oikeaa ratkaisua asioihin vaan pelkkää tyhjää huulten liikettä tekstiksi muotoiltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä siinä on valhetta? Itse jauhat täyttä paskaa. Väitätkö, että esim hoitoalalla ei olisi paljon työpaikkoja ihan suomalaisillekin, jos nämä vain viitsisivät alalle kouluttautua, vaikkei se heidän ykkösprioriteetti olisikaan. Luuletko, että joku filippiiniläinen tulee innoissaan tänne kylmään ja pimeään Pohjolaan pesemään ripulisia vanhusten perseitä? Ei varmasti tule, mutta kun hän tietää, että töitä on tehtävä elääkseen eikä töitä tehdä aina siksi että se olisi kiva
Lähihoitajaksi ja sairaanhoitajaksi hakee opiskelemaan vuosittain tuhansia ihmisiä. Heistä valitaan ehkä joka kymmenes. Töihin hoitoalalle päästäkseen on hankittava koulutus. Sitä tutkintoa ei YouTubesta saa ilmaiseksi. Miksi koulutuspaikkoja ei lisätä jos on pula hoitajista? Oliskohan niin että halutaan ulkomailta halvempia orjatyötä tekeviä? Ei ole työttömän vika ettei työllisty hoitoalalle.
Jännä, että kun tätä mantraa sanova joutuu työttömäksi Kelan päivärahoille, niin sitten haukutaankin tukien huonoutta.