Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien haukkuminen kiihtyy koko ajan - miksi?

Vierailija
11.02.2024 |

Vihapuhe työttömiä kohtaan on palstoilla päivittäistä ja suurtenkin päivälehtien palstoilla saa nykyisin ihan vapaasti haukkua työttömiä ja muita köyhiä sosiaalituilla eläjiä (pois lukien eläkeläiset).

Hesarinkin kommenteissa nykyisin aivan avoimesti omilla nimillään ihmiset ehdottelevat työttömien leirittämistä: soluasuntoihin vaan, tai tuet pois jne. Ruokakortteja rahan sijaan. Työttömien ikäsyrjintään työnhaussa eräs henkilö totesi, että akateemisen ihmisen tulisi hyväksyä että oman koulutuksen työtä saa tehdä vain 50v asti, sen jälkeen on otettava hyllyttämistä, hoitoalaa tms.!

En muista että ennen olisi ollut tällaista, ei esim. 80-luvulla haukuttu ja kadehdittu köyhiä vaikka tuet olivat paremmat kuin nykyisin. Osa on varmasti tahallista trollausta, mutta ei kaikki. Miksi Suomesta on tulossa kuin 30-luvun Saksa, ovatko suomalaiset todella tällaisia vai onko jokin muuttunut 20 vuoden aikana?

Kommentit (486)

Vierailija
261/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintasomme perustuu siihen että joku tekee alipalkattua työtä. Kun yläluokka tekee ylipalkattua työtä, keskiluokka ei pysty kustantamaan heidän kasvavaa elintasoaan jos ei pahnanpohjimmaiset tee rajusti alipalkattua työtä.

Absoluuttista p *skapuhetta.

Elintasomme perustuu arvonluontiin. Jos arvoa luodaan enemmän kuin tuhotaan, kaikkien elintaso nousee.

Työn hinnan määrää kysyntä ja tarjonta. Ainoa syy miksi työn hinta ei aina kohtaa elantomenoja johtuu joka kerta valtion sekaantumisesta asioihin.

Vierailija
262/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä ajattelisin näistä jotka solvaavat työttömiä. Ehkä pidän heitä hieman yksinkertaisina ja todellisuudesta vieraantuneina. Osa on varmasti trolleja joilla nyt ei muuta tekemistä elämässä ole. Osa varmaan vanhan kaartin eläkeläisiä joiden nuoruudessa ehkä sitten vain mentiin sinne töihin. Osa varmaan kateellisia tyyliin "maksan satasen jos köyhältä otetaan pois 50€". Yhteisenä tekijänä varmaan on koulutuksen puute ja yhteiskunnallisten rakenteiden ymmärtämättömyys tai kapeakatseisuus. Jotenkin tuo tyhmyys paistaa niin kirkkaasti näistä "menkää töihin" huutelijoista koska heillä ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Ei mitään oikeaa ratkaisua asioihin vaan pelkkää tyhjää huulten liikettä tekstiksi muotoiltuna.

Olen lukemattomat kerrat kertonut ihmisille että voivat palstalla ulisemisen sijaan käyttää päivänsä itsensä kehittämiseen. Ilmaiseksi voi opetella koodaamaan tai puhumaan kieliä, sekä lukemattomasti muita taitoja.

Näillä taidoilla voi joko työllistyä, tai sitten voi ryhtyä freelanceriksi ja työllistää itsensä. Vastauksena on: "En jaksa."

Se siitä. Ette jaksa. Ei huvita. Totta he* lvetissä saatte osaksenne v* ttuilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani jäi työttömäksi, kun työpaikka jonka sai suhteidensa kautta vuosikymmeniä sitten meni konkurssiin. Pilkkasi työttömiä mukaanlukien omia sukulaisia, jotka olivat lyhyen aikaa tai pidempään työttömiä. Olihan se huvittavaa, kuinka hänelle tuli suurena järkytyksenä kokemansa ikäsyrjintä, eikä uutta työpaikkaa ole saanut, kuten aina muita ohjeisti kävellä töihin ovesta sisään ja kysyä. Kokemusta häneltä on omalta alalta ja hakenut myös muita, mutta hakemansa työpaikat menneet nuoremmille. Ei käy häntä sääliksi yhtään kuinka aina nimitteli ja kohteli työttömiä ja nyt itse on saanut kokea sen karman. 

Vierailija
264/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä ajattelisin näistä jotka solvaavat työttömiä. Ehkä pidän heitä hieman yksinkertaisina ja todellisuudesta vieraantuneina. Osa on varmasti trolleja joilla nyt ei muuta tekemistä elämässä ole. Osa varmaan vanhan kaartin eläkeläisiä joiden nuoruudessa ehkä sitten vain mentiin sinne töihin. Osa varmaan kateellisia tyyliin "maksan satasen jos köyhältä otetaan pois 50€". Yhteisenä tekijänä varmaan on koulutuksen puute ja yhteiskunnallisten rakenteiden ymmärtämättömyys tai kapeakatseisuus. Jotenkin tuo tyhmyys paistaa niin kirkkaasti näistä "menkää töihin" huutelijoista koska heillä ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Ei mitään oikeaa ratkaisua asioihin vaan pelkkää tyhjää huulten liikettä tekstiksi muotoiltuna.

No mitkä on ne sinun ratkaisumallit? Lähinnä pelkkää sanahelinää oli loppujaan koko juttusi. Minun mielestä nykypolven työttömät eivät ole valmiita menemään tarpeeksi epämukavuusalueelleen. He jos jotkin ovat todellisuudesta vieraantuneita.

Vierailija
265/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos läski laihtuu haukkumalla, niin työtönkin menee töihin samalla keinolla 

Ei toimi näistä kumpikaan. 

Vierailija
266/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideologisten työttömien määrä Suomessa on niin suuri.

Mua on mielenterveys kuntoutujana "makuutettu" kuntoutustuella jo yli 10v. kun ei pääse terapiaan, ei saa diagnoosia ja sen hoitopolkua... en todellakaan tiedä mitä osaisin tehdä. Tiedän mitä suunnilleen haluaisin tehdä mutta en tiedä riittääkö rahkeet siihen. Sosiaaliset tilanteet tuottavat vaikeuksia. Näyttäytyy varmaan ideologisena työttömyytenä mun vastenmielinen asenne yhteiskunnan toimintaan heikommassa asemassa olevia kohtaan ja etenkin heitä jotka ovat asiallisia.

Sinua ei siis vaivaa yhtään mikään. Töihin ei vain huvita mennä.

Sinua vaivaa ainakin pska luonne. 

Kyllä

Mulla on psykologin tutkimukset juuri alkaneet ja ekat tutkimukset sisälsivät käsiteparien ymmärrystä ja avaruudellista hahmottamista palikoita pyörittelemällä. Testataan onko kognition laskua tapahtunut. Itse toivon sosiaalisten tilanteiden taitojen vahvistamista, ja että epävarmuuden tunne yhteisöissä helpottaisi, ei jännittäisi niin paljon ja osaisin puhua tunteistani ja jakaa tunteitani paremmin.

Vierailija
267/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukemattomat kerrat kertonut ihmisille että voivat palstalla ulisemisen sijaan käyttää päivänsä itsensä kehittämiseen. Ilmai

Niin sinä tuhlaat aikaasi täällä kertomassa ihmisille asioita. Luuletko että täällä on se otollisin yleisö kehittäville ideoillesi? Tämän palstan seuraaminen ei varmasti ole se suuren yleisön tavoittelemiseksi tarkoitettu vakavasti otettava väylä. Ja se että solvaat ihmisiä ja olet turhautunut niin se ei varmaankaan edistä asiaa yhtään? Jos tiedät tai tunnet ihmisiä ihan tuolla oikeassa elämässä ja osaat keskustella niin miksi et käytä energiaasi siellä? Jos tunnet itsesi paremmaksi ja älykkäämmäksi niin auta niitä joita tunnet lähipiiristäsi.

Vierailija
268/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin tässä pahoinvointivaltiossa työssäkäyvältä yksinhuoltajahoitajalta vietyjä veroeuroja käytetään senttikin maksamaan sellaisen ihmisen kotona loisimista, joka ei ole vaivautunut opiskelemaan edes auttavaa työllistävää tutkintoa, pidän jokaisen terveen ja vastuullisen ihmisen velvollisuutena tuoda tätä loiseläjien pahuutta esille.

Vierailija
269/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on psykologin tutkimukset juuri alkaneet ja ekat tutkimukset sisälsivät käsiteparien ymmärrystä ja avaruudellista hahmottamista palikoita pyörittelemällä. Testataan onko kognition laskua tapahtunut. Itse toivon sosiaalisten tilanteiden taitojen vahvistamista, ja että epävarmuuden tunne yhteisöissä helpottaisi, ei jännittäisi niin paljon ja osaisin puhua tunteistani ja jakaa tunteitani paremmin.

En voi kuin toistaa itseäni: Sinua ei siis vaivaa mikään.

Töissä ihmiset eivät välitä paskaakaan tunteistasi, siellä ollaan tekemässä töitä. Sosiaaliset ahdistukset katoaa siedätyshoidolla pakon edessä, ei mitään palikoita pyörittelemällä ja lohtuleluja halimalla.

Sinua ei vaivaa kuin laiskuus ja asennevamma. Tuolla on ihmisiä joilla on oikeita mt-ongelmia, ja sinuun tuhlataan nyt aikaa. Toivottavasti tunnet piston sydämessäsi ja ryhdistäydyt ja alat pikkuhiljaa tajuamaan että se mitä sinä kutsut ongelmaksi on arkipäivää jokaiselle ihmiselle. Deal with it. Mene töihin.

Vierailija
270/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä on ne sinun ratkaisumallit? Lähinnä pelkkää sanahelinää oli loppujaan koko juttusi. Minun mielestä nykypolven työttömä

No tuskin ratkaisu on se että haukutaan jo huonossa asemassa olevia ihmisiä? Tässä maassa ei vain ole työpaikkoja tarpeeksi kaikille ja se on fakta. Vasta siinä vaiheessa kun työtä on tarjottu ja hakija ei sitä ole ottanut vastaan voit aloittaa pohjattoman vittuilusi mutta sitä ennen kehottaisin pitämään pienempää ääntä.

Vierailija
271/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua on mielenterveys kuntoutujana "makuutettu" kuntoutustuella jo yli 10v. kun ei pääse terapiaan, ei saa diagnoosia ja sen hoitopolkua... en todellakaan tiedä mitä osaisin tehdä. Tiedän mitä suunnilleen haluaisin tehdä mutta en tiedä riittääkö rahkeet siihen. Sosiaaliset tilanteet tuottavat vaikeuksia. Näyttäytyy varmaan ideologisena työttömyytenä mun vastenmielinen asenne yhteiskunnan toimintaan heikommassa asemassa olevia kohtaan ja etenkin heitä jotka ovat asiallisia.

Sinua ei siis vaivaa yhtään mikään. Töihin ei vain huvita mennä.

Sinua vaivaa ainakin pska luonne. 

Ainakaan en ole taakka muille vaan kannan oman korteni kekoon.

Olet selvästi taakka kaikille läheisillesi. Sääliksi heitä käy.

Vierailija
272/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintasosi on liian hyvä. Miksi minun pitää mennä töihin jotta sinä voit lorvia kotona? Orjuus ei ole sitä että omistaa toisen ihmisen, orjuus on sitä että omistaa toisen työn hedelmät. Sinä saat minun työni hedelmät tekemättä yhtään mitään.

No luovu työpaikastasi niin työtön saa töitä. Mitä järkeä käydä töissä jos sinun mielestäsi elintaso työttömänä on jopa liian hyvä?

niin miksi tätä täällä itketään saatana vuodesta toiseen! ottakaa loparit töistä.minä olin työtömänä noin 4v ja aina perseauki nyt pääsin oppisopimuksen kautta tehtaalle vuorotöihin ja nyt olen vakituinen ja palkkaa saan käteen kuukaudessa noin 3800e.en enää halua työttömäks mitä niin kadehditte.ostin pienen omakotitalon kun sain lainan eli pääsin siitä kerrostalo luukku elämästäkin eroon.

Vierailija
273/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä tuhlaat aikaasi täällä kertomassa ihmisille asioita. Luuletko että täällä on se otollisin yleisö kehittäville ideoillesi? Tämän palstan seuraaminen ei varmasti ole se suuren yleisön tavoittelemiseksi tarkoitettu vakavasti otettava väylä. Ja se että solvaat ihmisiä ja olet turhautunut niin se ei varmaankaan edistä asiaa yhtään? Jos tiedät tai tunnet ihmisiä ihan tuolla oikeassa elämässä ja osaat keskustella niin miksi et käytä energiaasi siellä? Jos tunnet itsesi paremmaksi ja älykkäämmäksi niin auta niitä joita tunnet lähipiiristäsi.

Autan lähipiiriäni eniten patistamalla ikuisesti muiden rahoilla loisivia ihmisiä töihin. Silloin meidän taakkamme vähenee.

Vierailija
274/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin ratkaisu on se että haukutaan jo huonossa asemassa olevia ihmisiä? Tässä maassa ei vain ole työpaikkoja tarpeeksi kaikille ja se on fakta. Vasta siinä vaiheessa kun työtä on tarjottu ja hakija ei sitä ole ottanut vastaan voit aloittaa pohjattoman vittuilusi mutta sitä ennen kehottaisin pitämään pienempää ääntä.

Sinulta kysyttiin ratkaisua. Sinä kerroit mikä sinun mielestäsi ei ole ratkaisu.

Kokeilepa uudelleen. Työttömänä sinulla on ollut enemmän kuin tarpeeksi aikaa pohtia joten luulisi vastauksen löytyvän.

Vierailija
275/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien valittaminen, vikumen ja vaatiminen kiihtyy koko ajan mutta mitään ei sen eteen tehdä että elättäisi itse itsensä kun työnteko ahdistaa.

Näinä aikoina on todella helppo saada töitä kun on valmis poistumaan omalta mukavuusalueelta.

Liikaa näkee valittamista työttömyydestä ja kun ehdottaa työpaikkoja alkaa järkyttävä tekosyiden keksiminen minkä takia ei sille, tälle tai tuolle alalle en voi työllistyä jonka jälkeen jatkuu vikuminen käsi ojossa muilta rahaa ja kiitokseksi saa vain lisävaatimuksen kun ne mitä sai ei riittänyt kun bilettämiseen ja elämyksiin ja nyt pitäisi saada lisää rahaa elämiseen

Vierailija
276/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien valittaminen, vikumen ja vaatiminen kiihtyy koko ajan mutta mitään ei sen eteen tehdä että elättäisi itse itsensä kun työnteko ahdistaa.

Näinä aikoina on todella helppo saada töitä kun on valmis poistumaan omalta mukavuusalueelta.

Liikaa näkee valittamista työttömyydestä ja kun ehdottaa työpaikkoja alkaa järkyttävä tekosyiden keksiminen minkä takia ei sille, tälle tai tuolle alalle en voi työllistyä jonka jälkeen jatkuu vikuminen käsi ojossa muilta rahaa ja kiitokseksi saa vain lisävaatimuksen kun ne mitä sai ei riittänyt kun bilettämiseen ja elämyksiin ja nyt pitäisi saada lisää rahaa elämiseen

Todella helppo saada töitä? Niin mitähän työtä saa tuosta vaan?

Vierailija
277/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheellinen käsitys ihmisen psykologiasta. Ihminenhän toimii porkkanalla, ei kepillä. Jos on työpaikka, jossa on siedettävä palkka ja kunnolliset työolosuhteet, takuulla on tulijoita. 

Vierailija
278/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskan fraasin olet keksinyt: mukavuusalue. Epämukavuusalue käsittää varmaan ne työpaikat, joihin kukaan ei halua, koska palkka, työolosuhteet, ilmapiiri, johtaminen tms. Et itsekään menisi niistä yhteenkään. 

Vierailija
279/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kuitenkin muistaa, että suurimman joukon työttömistä muodostavat henkilöt, jotka ovat työnantajien mukaan "työkyvyttömiä."

Vierailija
280/486 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi kuin toistaa itseäni: Sinua ei siis vaivaa mikään.

Töissä ihmiset eivät välitä paskaakaan tunteistasi, siellä ollaan tekemässä töitä. Sosiaaliset ahdistukset katoaa siedätyshoidolla pakon edessä, ei mitään palikoita pyörittelemällä ja lohtuleluja halimalla.

Sinua ei vaivaa kuin laiskuus ja asennevamma. Tuolla on ihmisiä joilla on oikeita mt-ongelmia, ja sinuun tuhlataan

Niin. Psykologi sanoi että olen kertomani perusteella juurikin kokenut tällaista syrjintää, panettelua, vähättelyä, ulkopuolelle jättämistä... traumasta puhumattakaan, joka triggeröi reaktiivisen masennuksen kaltaisia oireita.

Hän onneksi sanoi ettei pidä varsinaisesti liiallista ujoutta häiriönä, vaikka psykiatriassa sitä pidetään. Se on vain voimakas luonteenpiirre mikä herkistää.

Mun introverttius ja koko elämän tavoitteiden ristiriitaisuus syö aika paljon paukkuja jaksamisesta: toive parisuhteesta. Onneksi jaksan sentään vapaaehtoisia töitä tehdä ja haluaisin graafista suunnittelua tehdä työkseni. Sitä tykkään vapaa-ajallakin tehdä.