Oletko saanut liikunnasta apua ahdistukseen
Hei, jos olet hengenheimolainen joka on kärsinyt ahdistuksesta/ahdistushäiriöstä (tai esim paniikkihäiriöstä), oletko huomannut että liikunta olisi auttanut? Ja millainen liikunta itsellesi on toiminut? Onko muuten käytössä lääkkeitä vai koetko että muilla tavoin saat pidettyä itsesi "työkuntoisena"?
Itsellä varsinkin aamut ovat vaikeita, erityisesti jos on ollut painajaisia tai muuten huono yö. Itsellä käytössä pieni annos opamoxia jota ajan alas, ja seuraavana kokeiluun ssri tms. Huomaan että kun on huono päivä (eli kunnon ahdistus/alakulo päällä) on todella vaikeaa lähteä ulos edes kävelylle. Kiitos jos vastailet!
Kommentit (98)
Joo, etenkin tietyt jooga-asennot auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, etenkin tietyt jooga-asennot auttaa.
Siis ihan juuri 30min sitten tein tuon! :D
Todellakin auttaa. Kävely luonnossa = parasta. Ei oo koskaan ollut mitään lääkkeitä, mielialavaihtelut kuuluu normaaliin elämään. Etsin ratkaisut muualta kuin lääkkeistä. Ulkona liikkuminen ihanassa säässä on about parasta mitä hereillä voi tehdä :)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin auttaa. Kävely luonnossa = parasta. Ei oo koskaan ollut mitään lääkkeitä, mielialavaihtelut kuuluu normaaliin elämään. Etsin ratkaisut muualta kuin lääkkeistä. Ulkona liikkuminen ihanassa säässä on about parasta mitä hereillä voi tehdä :)
Mielialavaihtelu on normia joo mutta ahdistushäiriö on eri juttu. Siinä ihminen pahimmillaan lukkiutuu kotiin / kärsii todella kovaa henkistä kipua joka päivä ja yö / ei näe enää mitään tulevaisuutta jne.
Entien auttoi kun sain rautakuurin ja anemia korjattiin. Minulla ferririini oli alhainen ja hemppa normaali. Kannattaa googlata oireet tai mennä vaikka puhdin kautta mittauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Entien auttoi kun sain rautakuurin ja anemia korjattiin. Minulla ferririini oli alhainen ja hemppa normaali. Kannattaa googlata oireet tai mennä vaikka puhdin kautta mittauttamaan.
Hei, hyvä kuulla että voisi auttaa. Ollut tosiaan jo vuoden päivät ferritiini 11-13 ja nyt sitten lääkäri laittoi rautakuurille. Toivotaan että siitä voisi olla hyötyä kuten sulle!
Välillä kun ahdistus sulkee sisäänsä tuntuu ettei mitenkään pysty liikkumaan vaikka tietää että todennäköisesti se vähän edes auttaisi.
Kyllä, raskas kamppailulaji on mulle se juttu. Voi käydä 5x viikossa jos siltä tuntuu ja aittaa kyllä todella hyvin. Sosiaalinen aspekti vielä päälle
Mä opettelin uimaan kunnolla ja se on ollut todellinen pelastus. En uskaltanut mennä kurssille joten opettelin itse YouTuben avulla.
Kun ui vapaauintia oikealla tekniikalla, tulee samalla hengitettyä niin että ottaa vain nopeita sisäänhengityksiä ja puhaltaa pitkään ulos. Se jotenkin rauhoittaa kaikkein eniten. Nyt pystyn uimaan ilman isompia taukoja reilun tunnin ja matkaa tulee 2-3 km. Ei tarvitse katsoa ketään vaan keskittyä vaan vetoon ja hengittämiseen.
Toinen tärkeä juttu on kylmäallas. Käyn jokaisen uintikerran päätteeksi kylmässä vedessä ja nyt pystyn pysymään siellä jo monta minuuttia. Altaasta noustessa kaikki ikävät tunteet ovat poissa ja yöllä nukun hyvää, lääkkeetöntä unta. Luin juuri artikkelin, jossa väitetään että kylmäuinti saattaa todella olla hyvä lääke ahdistukseen.
Näistä syistä käyn nykyään uimassa joka toinen päivä. Kolmessa vuodessa olen uimalla pudottanut painoa normaalipainon ylärajalta alarajalle ja olen hyvässä kunnossa. Selkä- ja päänsärytkin ovat poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä opettelin uimaan kunnolla ja se on ollut todellinen pelastus. En uskaltanut mennä kurssille joten opettelin itse YouTuben avulla.
Kun ui vapaauintia oikealla tekniikalla, tulee samalla hengitettyä niin että ottaa vain nopeita sisäänhengityksiä ja puhaltaa pitkään ulos. Se jotenkin rauhoittaa kaikkein eniten. Nyt pystyn uimaan ilman isompia taukoja reilun tunnin ja matkaa tulee 2-3 km. Ei tarvitse katsoa ketään vaan keskittyä vaan vetoon ja hengittämiseen.
Toinen tärkeä juttu on kylmäallas. Käyn jokaisen uintikerran päätteeksi kylmässä vedessä ja nyt pystyn pysymään siellä jo monta minuuttia. Altaasta noustessa kaikki ikävät tunteet ovat poissa ja yöllä nukun hyvää, lääkkeetöntä unta. Luin juuri artikkelin, jossa väitetään että kylmäuinti saattaa todella olla hyvä lääke ahdistukseen.
Näistä syistä käyn nykyään uimassa joka toinen päivä. Kolmessa vuodessa
Oliko ennen uinnin aloittamista vaikeita ahdistus tai unettomuusoireita?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, raskas kamppailulaji on mulle se juttu. Voi käydä 5x viikossa jos siltä tuntuu ja aittaa kyllä todella hyvin. Sosiaalinen aspekti vielä päälle
Sitähän sanotaan että nimenomaan muiden ihmisten kanssa saa serotoniinia ym. Että joko ystävä tai sitten muut sosiaaliset suhteet auttavat. Vaikka tuntuisikin välillä että haluaa vaan olla omassa cocoonissa
Vierailija kirjoitti:
Karate toimii myös hyvänä pään tyhjentäjänä. Siinä ei ehdi muuta ajatella ellei halua saada kasvoremonttia. Treenit vaan turhan myöhään illalla, niin käy vielä ylikierroksilla kun pitäisi jo mennä nukkumaan.
Voi kun olisi edes yksi ystävä jonka kanssa käydä kävelyllä, tms :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä syistä käyn nyky
Joo, olin aika syvissä vesissä muutama vuosi sitten. Mulla oli koko ajan selkä kipeänä ja kävin lääkärissä sekä sen että ahdistuksen vuoksi. En saanut iltaisin nukahdettua, ja klo 3-4 säpsähdin hereille järkyttävän ahdistuksen kourissa. Lääkkeitä kokeilin, mutta mulle niiden ainoa vaikutus oli lihominen, joten lääkärin kanssa jätettiin ne pois. Itse asiassa lääkäri käski yhdessä vaiheessa kokeilla kasvojen upottamista veteen silloin kun oli tietynlainen ahdistus päällä. Siitä sain ajatuksen opetella kunnolla uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitos kun vastailit, itsellä tuo aamulla liian aikisin säpsähdys ja ahdistus on juurikin se pahin ongelma. Se herääminen on ihan kaameeta ettei ees haluaisi mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisi edes yksi ystävä jonka kanssa käydä kävelyllä, tms :'(
Olen pahoillani :(( tämä ei tietenkään korvaa sitä oman kaverin puutetta mutta ei sitä ikinä tiedä josko löytyisikin se oma ystävä. Eli punaisen ristin kautta voi löytyä:
https://www.punainenristi.fi/hae-apua-ja-tukea/apua-yksinaisyyteen/mite…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tuossa lihomista aiheuttavassa lääkkeessä kyse mirtatsapiinista tai doksepiinista..
tuo itsellenikin vähän haastavaa, jos nousee pulssi, ihan vähänkin tai hengästyttää aivot lähettää virheellisesti signaalia että nyt jotain vialla ja pian sitä jo pelkää paniikkikohtausta jne. Hiton aivot.