Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden osaaminen on todella epätasaista?

Vierailija
11.02.2024 |

Olen joissain ihan yksinkertaisissa ja helpoissakin asioissa aivan surkean huono, mutta monimutkaisissa jutuissa saatankin olla yllättävän hyvä.

Pidän itseäni tyhmänä, mutta ehkä ajattelinkin vaan liian monimutkaisesti enkä siksi tajua helppoja juttuja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa autismilta

Vierailija
2/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoituksen puutetta ja harjoituksen vastaavasti tulosta?

Useimmat asia alkaa sujua paremmin, kun kokeilee useamman kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matikassa hyvä ja vaikeatkin laskut sujuu helposti. Mutta muisti on älyttömän huono, lisäksi olen kaikissa kädentaitoa vaativissa hommissa surkea. Kielitaito on keskinkertainen, eli kun opiskelen kunnolla, opin sen verran että pärjään. Mutta niissäkin olen epätasainen, kuullun testit meni huonosti, lukemisen ymmärtäminen keskinkertaisesti, kielioppi ja aineet (vanhan systeemin mukaan, en tiedä millainen nykyään on) taas lähellä kiitettävää aina. 

Vierailija
4/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisena heteronaisena tämä on pakko myöntää. Aasialaisnaisilla en ole tätä huomannut.

Vierailija
5/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoituksen puutetta ja harjoituksen vastaavasti tulosta?

Useimmat asia alkaa sujua paremmin, kun kokeilee useamman kerran.

Olen 43 ja olen kokeillut monia asioita useamman kerran tajuamatta niistä mitään. Joku hahmotushäiriö varmaan.

Ap

Vierailija
6/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Kaikki kädentaitoa tuottavat asiat ja esimerkiksi hahmottaminen, miten päin joku tulee johonkin, ovat minulle todella vaikeita, tai jos pitää koordinoida käsiä ja jalkoja yhtäaikaa.

Toisaalta kaikki teoreettinen osaaminen on minulle helppoa, ja onneksi olenkin päässyt sen avulla pitkälle. 

Vierailija
7/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikkien ihmisten osaaminen nimenomaan on juuri tuollaista. Hyvin harva on hyvä kaikessa, se on niin harvinaista, että ilmiöllä on oma nimensäkin (renessanssimies).

Olen hyvä soittamaan pianoa, mutta en saa huilusta kunnon ääntä. Osaan maalata, mutta tapetointi ei suju. Puhun hyvin englantia, Italia sujuu heikommin. Olen hyvä tuottamaan tekstiä, mutta matemaattiset pulmat eivät suju.

Syynä tälle kaikelle ei ole hahmotushäiriöt saatika autismi, vaan omien kiinnostusteni mukaan määräytynyt elämänkokemus ja taitojen harjoittelu. Oppisin varmasti sekä iltalian että tapetoinnin, mutta en näe siihen mitään tarvetta.

Vierailija
8/8 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa. Kaikki kädentaitoa tuottavat asiat ja esimerkiksi hahmottaminen, miten päin joku tulee johonkin, ovat minulle todella vaikeita, tai jos pitää koordinoida käsiä ja jalkoja yhtäaikaa.

Toisaalta kaikki teoreettinen osaaminen on minulle helppoa, ja onneksi olenkin päässyt sen avulla pitkälle. 

Äidilläni on vaikea adhd ja isällä oli dysgrafia. Molemmilla myös sivuoireita. Isällä oli mm. torikauhu.

Itselläni on näistä tiettyjä heijastumia. Hidas laskupää, lasken välillä väärään suuntaan. Nuorena aikuisena vaiva helpotti hieman, kun looginen päättelykyky parani. 

Katse ei välttämättä seuraa kättä. Teen asiat vasemmalle vinoon. Tätäkin olen onnistunut korjaamaan.

Jos piirrän mallista, teen sen eri kulmasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme