Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä entisiä ns. kympin oppilaita?

Vierailija
10.02.2024 |

Täällä on aloitettu keskustelu Onko täällä ns. kympin oppilaiden vanhempia? Tämä on mielenkiintoinen aihe ja veisin aihetta eteenpäin kysymällä entisiltä kympin oppilailta tai heidät tuntevilta, miten elämä on sujunut opiskelujen jälkeen?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tyttö, L:n paperit kirjoittanut maisteri. Nykyisin työtön akateeminen luuseri.

Minä olin seiskan poika. Nykyään rikas DI. On vaimo, kolme lasta, omakotitalo ja tesla.

Oliko vaimosi kympin tyttö? Onko hän mahdollistanut tuon kaiken ja osannut ohjailla sinua oikeaan suuntaan?

Vierailija
22/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen niitä lukematta kymppi-oppilaita. Nyt noin10v lukion jälkeen on vakityö ja ~4000€/bruttona palkka, korkeakoulututkinto. Toisaalta ihan ok mutta toisaalta kaihertaa se kun tietää pystyneensä oikeasti parempaankin.

Jos sait lukematta kympin, niin miten oikein olisit pystynyt parempaan?

Opettaja antoi vähän säälipisteitä. Lukematta ei voi oppia mitään. Ei tietää mitään. Ei osata mitään. Suosittelen lukemaan kurssikirjat 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako ns. kympin samaa kuin arkikielen kympin?

Luulen, että se tarkoittaa tässä yhteydessä luokkansa parhaimmistoa koulussa.

Vierailija
24/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kympin tyttö, L:n paperit kirjoittanut maisteri. Nykyisin työtön akateeminen luuseri.

Minä olin seiskan poika. Nykyään rikas DI. On vaimo, kolme lasta, omakotitalo ja tesla.

Oliko vaimosi kympin tyttö? Onko hän mahdollistanut tuon kaiken ja osannut ohjailla sinua oikeaan suuntaan?

Oli. Itse kyllä ihan tenteissä kävin.

Vierailija
25/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikaan opiskelematta olin ns. kympin oppilas. Lukion jälkeen opiskelin hierojaksi, diplomityönä luontaishoitajaksi, myöhemmin luonto- ja ympäristöneuvojaksi. Nykyään olen monisairas työkyvytön. Elämä heittää.

Vierailija
26/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koulussa saadut kympit paljon määrittele elämän yleistä sujumista näin aikuisiällä. Erikoinen kysymys. T. Kympin oppilas ilman pänttäämistä 

Vierailija
27/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9.9 oppilas. Ensiyrittämällä kauppakorkeaan. Sitten alkoi rahaongelmat ja vanhemmat eivät auttaneet. Kauppaan töihin, nyt työttömänä. 

Vierailija
28/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mielenterveysongelma? Minä sain sellaisen, kun koulu ja vanhemmat manipuloivat minua omassa kunnianhimossaan. Kuulostaa ikävältä tuo asenteesi. Onneksi itse pääsin eroon tuosta. 

Vierailija
29/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menestyneimmät on aina sellaisia seiskan oppilaita. Pane miettimään, miksi heitä koulussa ei huomata. Ehkä hyväkin niin, valmistaa paremmin elämään, kun ei palvonta ja lässytetä. Eivät mene pilalle, nöyryytyksestä kasvaa riippumattomampia ja itsenäisempiä ihmisiä. 

Menestyneet seiskan oppilaat huomataan ja kaikista kympin oppilaista ei tule mitään. Mutta se ei tarkoita, etteikö koulumenestyksellä ja elämässä pärjäämisellä olisi korrelaatiota.

Vierailija
30/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestyneimmät on aina sellaisia seiskan oppilaita. Pane miettimään, miksi heitä koulussa ei huomata. Ehkä hyväkin niin, valmistaa paremmin elämään, kun ei palvonta ja lässytetä. Eivät mene pilalle, nöyryytyksestä kasvaa riippumattomampia ja itsenäisempiä ihmisiä. 

Menestyneet seiskan oppilaat huomataan ja kaikista kympin oppilaista ei tule mitään. Mutta se ei tarkoita, etteikö koulumenestyksellä ja elämässä pärjäämisellä olisi korrelaatiota.

Koululla ei näytä olevan mitään kykyä seuloa joukosta lahjakkaimpia ihmisiä. Tottakai ihminen pärjää elämässä, kun noudattaa Suomen normeja, kun on saanut ilmaisen koulutuksen tehtäväänsä, ilmaisen työpaikan ja joku toinen maksaa hyvän palkan. 

Vierailija
31/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla ei näytä olevan mitään kykyä seuloa joukosta lahjakkaimpia ihmisiä. Tottakai ihminen pärjää elämässä, kun noudattaa Suomen normeja, kun on saanut ilmaisen koulutuksen tehtäväänsä, ilmaisen työpaikan ja joku toinen maksaa hyvän palkan. 

Menestyminen näille matalamielisille suomalaisille on vain sitä, että saa itse mukavan elintason. Sitten voidaan mukavalta Ikea-sohvalta äänestellä vihervasemmistoa ja hyvesignaloida jossain somessa. 

Vierailija
32/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sain kymppejä ja älliä tekemättä sen eteen paljoakaan. Sen jälkeen elämä olikin sitten pitkään suunnan hakemista ja bilettämistä, yliopistolla haahuilua. Lasten myötä oli pakko saada ne elätettyä, joten nykyään kohtuupalkkainen virkamies/asiantuntija. Ei ehkä unelmieni täyttymys vaan 'vain työ'. 

Vierailija
33/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne koulussa saadut kympit paljon määrittele elämän yleistä sujumista näin aikuisiällä. Erikoinen kysymys. T. Kympin oppilas ilman pänttäämistä 

Ei määrittelekään. Tässä on otettu esille yksi ryhmä ja millaiseksi heidän elämänsä on muotoutunut. Kaikilla on oma tarinansa.

Mutta miksi koet kysymyksen erikoisena? Sama kysymys eri muodoissa löytyy monista yhteyksistä. Lehdistä, televisiosta. Niin hömppäviihteestä kuin vakavasta mediastakin.

Vierailija
34/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin menee. Menin yliopistoon, menin naimisiin ja sain kaksi lasta, työllistyin asiantuntijatyöhön, ostettiin asunto ja auto. Nyt elämme keskiluokkaista mukavaa elämää. Ehkä joskus nuorena oli isompia haaveita, mutta olen ihan tyytyväinen. Jos jotain tekisin toisin, niin keskittyisin jo aiemmassa vaiheessa niihin asioihin jotka oikeasti resonoivat, sen sijaan, että ylisuoritan kaikessa. Yksi burnout on takana sen takia, ja enää en ylisuorita, olen kiltimpi itselleni. Mites itselläsi menee?

Vierailija
35/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestymin

Mitäs sitten pitäisi haluta? Mitä olet saanut itse aikaan, minkä uuden paradigman ? Keskiluokan pilkkaaminen on aika last season, tiedoksesi. Ihan kuin olisit vähän kateellinen.

Vierailija
36/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ja tunnen monta. Aika pirun iso asia sen lukion jälkeen on kunnianhimo, mikä määrittelee sitten kuinka paljon menestystä uralla ja/tai taloudellisesti tulee yliopiston jälkeen.

Itse olen nykyisin yksinyrittäjä. Teen konsulttihommia it-alalla. Pidän pitkät lomat: joululoma kuukausi, kesäloma kaksi. Muuten teen puolikasta viikkoa. Tällä elän mainiosti.

Vierailija
37/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päädyittekö opiskeluaikoina helposti juhlien jälkeen sänkyyn niiden hauskojen ja komeiden kundien kanssa? 😳

Sehän on sanomattakin selvää.

Vierailija
38/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen niitä lukematta kymppi-oppilaita. Nyt noin10v lukion jälkeen on vakityö ja ~4000€/bruttona palkka, korkeakoulututkinto. Toisaalta ihan ok mutta toisaalta kaihertaa se kun tietää pystyneensä oikeasti parempaankin.

4000€ ok? Ei ole ok. Miten niin pystyisit parempaankin, siis palkkaan? Et välttämättä pysty. Ei hyvä koulumenestys tarkoita välttämättä muuta kuin hyvää koulumenestystä. Rahan ansaitseminen ei VAADI koulumenestystä vaan KYKYÄ ansaita sitä.

Vierailija
39/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestyminen on jotain muuta kuin henkilökohtaista mukavuutta. Hyvätuloisilla on asiat niin kuin pitääkin. Muut alisuorittavat. 

Että voisi puhua oikein menestymisestä niin pitäis saada aikaiseksi vähän muutakin kuin mukavuutta sille omalle ydinperheelle. Esimerkiksi äsken luin edesmenneen Pekka Mattilan taidekokoelmasta. Mitään hienoa ei synny, eikä säily, jos kaikki vain pyörivät omassa mukavuudessa. Kaikilla aloilla sama juttu. Niin tieteessä kuin taiteessakin ja jonkun pitää se kaikki vielä mahdollistaakin eli maksaakin. 

Vierailija
40/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kympin oppilaana jatkan tunnollisesti läpi elämän aina parhaaseen suoritukseen tähdäten/pyrkien. Sillä lailla menee täällä.