Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä"

Vierailija
10.02.2024 |

Nyt puhutaan asiaa! Syntyvyyden romahduksen syyt eivät todellakaan ole rahassa eivätkä työelämässä! Syy on juurikin tuossa, kun nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä".

https://www.verkkouutiset.fi/a/syntyvyyden-romahduksen-takana-raju-muut…

"Väestötutkija kertoo, että lapsettomista kaksikymppisistä jopa neljännes ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan."

"Kulttuurinmuutos perheen perustamisessa ja parisuhteiden muodostamisessa on yksi merkittävimmistä syistä romahtaneen syntyvyyden taustalla, sanoo Väestöliiton johtava tutkija Venla Berg Verkkouutisille."

"Väestötieteessä alenevaa syntyvyyttä on usein selitetty talouden laskukausilla, joiden aikana syntyvyys on alentunut elpyäkseen noususuhdanteen aikana.

- Useiden tutkimusten mukaan ei näytä siltä, että talous olisi päävaikutin. Taloussuhdanteet ovat vuoden 2010 jälkeen menneet sekä ylös että alas. Tästä huolimatta syntyvyys ei ole kohentunut. Monet tutkijat ovat päätelleet, että talous ei ole selittävä tekijä, Berg sanoo.

Hän kertoo, että tutkimusten mukaan taloudelliset syyt ovat kärkisyiden joukossa perheillä, joissa mietitään toisten, kolmansien ja sitä seuraavien lasten hankkimista. Tämä johtuu esimerkiksi epävarmasta taloustilanteesta tai liian pienestä asunnosta.

Valtaosan syntyvyyden laskusta selittää kuitenkin esikoisten syntyminen.

- Esikoista miettivien ja lykkäävien keskuudessa taloussyyt eivät kuitenkaan ole tutkimuksissa kärjessä. Esikoisia lykkäävillä ykkössyinä on, että he eivät halua luopua nykyisestä elämäntyylistä sekä haluavat keskittyä muihin itseään kiinnostaviin asioihin, Berg taustoittaa.

Tutkijan mukaan taustalla on laajempi perheen perustamiseen liittyvä kulttuurinmuutos. Se ei ole enää automaattinen osa elämää, jonka ajoitusta pohditaan. Nykyään ihmiset aidosti miettivät haluavatko ollenkaan lapsia. Bergin mukaan muutos on tapahtunut 2010-luvulta lähtien.

- Aiempaa suurempi joukko sanoo, ettei halua ollenkaan lapsia ja ihanteellinen lapsiluku olisi nolla. Kaksikymppisistä lapsettomista jopa 20-25 prosenttia ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan, kun vastaava joukko on ennen ollut alle viisi prosenttia, Berg havainnollistaa huomattavaa muutosta."

Kommentit (267)

Vierailija
181/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapsetomilta voitaisiin aikanaan leikata eläkkeestä puolet pois, koska eivät ole mahdollistaneet uusia veronmaksajia tai muuten puolittaa sosiaalietuuksia. Kuka muu ne tulevat dosiaaietuudet ja eläkkeet maksas kuin tuleva sukupolvi. Jos ei riitä enää maisajia, niin ei voi vaatia.

Toisaalta yhteiskunnan täytyisi muuttua vanhemmuutta arvostavaksi ja tavoittelemisen arvoiseksi. Liian usein nähdään vanhemmuus uhkana tai sitä lähdetään kyseenalaistamaan. 

Vierailija
182/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa tehdä lapsia maaailmaan, jossa juuri ja juuri ehtii itsestään huolehtia.

En ymmärrä miten tässä ehtisi oikeasti kasvattaa lasta ja viettää aikaa hänen kanssaan.

Töissä, työmatkoissa ja niihin valmistautuessa menee 11tuntia päivässä. Ruoanlaitto, kaupassakäynti, pyykinpesu päälle ja kuntoilu.

Missä ihmeen välissä huolehtisin lapsesta?

Miten siihen on ehditty ja ehditään muualla, missä työpäivät ovat pidempiä ja kaikki muut hommat ovat kovemman työn takana? Jos joku ei tiski- ja pyykkikoneen ja einesten avullakaan löydä aikaa lapselle, niin sitten vou jo katsoa peiliin.

Ja sitten kun pistät pöytään niitä eineksiä, niin olet huonoin äiti ikinä.

Äitiyden vaatimuksetkin kun on nykyään sellais

Höh. Hän tarkoitti lähinnä muita äitejä, jotka nipottavat kaikesta jopa omille miehilleen, kouluun ja lapsilleen. Sen lisäksi pitää vielä kipata oksennusta toisten lasten vanhemmille .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuetaan eläkeläisiä ja se on arvovalinta. Lapsiperheet saavat elää köyhyydessä. 

Lapsilisä on 94 e ja se on monen lapsiperheen ainoa tuki.

Samaan aikaan päivähoito maksut ovat 295 e/kk/lapsi. Ja miettikää, kun päiväkodissa on hoidossa useampi lapsi. Iso osa palkasta kuluu pelkkiin päivähoitomaksuihin ja ne lapset pitäisi vielä ruokkia ja vaatettaa. Pitää maksaa vesimaksut, vakuutukset, sähkölaskut, jotka tietysti nekin nousevat perheen koon mukaan. Monella ei ole varaa mihinkään harrastuksiin ja se on aika surullista.

Eli kyllä, moni ei halua elää köyhyydessä. Sen voi sanoa toisinkin kauniisti, eli ei halua luopua elämäntyylistään.

Vierailija
184/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläiseen paskamaahan en lapsia halua tehdä.

T:ikisinkkumies joka kuuluu alempaan keskiluokkaan

Vierailija
185/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsetomilta voitaisiin aikanaan leikata eläkkeestä puolet pois, koska eivät ole mahdollistaneet uusia veronmaksajia tai muuten puolittaa sosiaalietuuksia. Kuka muu ne tulevat dosiaaietuudet ja eläkkeet maksas kuin tuleva sukupolvi. Jos ei riitä enää maisajia, niin ei voi vaatia.

Toisaalta yhteiskunnan täytyisi muuttua vanhemmuutta arvostavaksi ja tavoittelemisen arvoiseksi. Liian usein nähdään vanhemmuus uhkana tai sitä lähdetään kyseenalaistamaan. 

Mutta kun ei ole kumppania, jonka kanssa tehdä lapsi.

Vierailija
186/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kuka kuluttaa ja maksaa veroja, että yhtään mikään toimii kunnolla? Vaikka työeläkkeistä puhutaan paljon, eikä niihin voi täysin luottaa ja niitä tullaan leikkaamaan niin  ne ovat parhaiten turvattuja. Kaikki muut etuudet, julkiset palvelut, rakennettu ympäristö, koulut ja perusterveydnhoito- sekä erikoissairaanhoito ja vanhusten sekä vammaisten ja mielisairaanhoito sekä työkyvyttömien etuudet ovat paljon pahemmassa vaarassa kadota kuin työeläkkeet. 

Vierailija
187/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tuetaan eläkeläisiä ja se on arvovalinta. Lapsiperheet saavat elää köyhyydessä. 

Samaan aikaan päivähoito maksut ovat 295 e/kk/lapsi. Ja miettikää, kun päiväkodissa on hoidossa useampi lapsi. Iso osa palkasta kuluu pelkkiin päivähoitomaksuihin ja ne lapset pitäisi vielä ruokkia ja vaatettaa. Pitää maksaa vesimaksut, vakuutukset, sähkölaskut, jotka tietysti nekin nousevat perheen koon mukaan. Monella ei ole varaa mihinkään harrastuksiin ja se on aika surullista.

Eli kyllä, moni ei halua elää köyhyydessä. Sen voi sanoa toisinkin kauniisti, eli ei halua luopua elämäntyylistään.

Lapsia ei oli ikinä kautta aikojen hankittu rahan vuoksi tai raha liikaa mielessä.

Mielestäni kuitenkin olisi hyvä tukea edes henkisesti eli kannustaa 0-3-vuotisiden hoitoa kotona. Jos haluttaisiin tukea rahallisesti, niin olisi hyvä, että jonkinlaista eläkettä kertyisi siltä ajalta kun lasta hoidetaan kotona. Onhan kyse yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta eli lasten syntyvyydestä.

Harvaa houkuttelee lasten hankinta siksi, että saisi laittaa ne heti kuin mahdollista päiväkotiin, missä on jatkuva resurssipula ja henkilökunta vaihtuu. Lapsen edun mukaista on saada kasvaa perheen luona ensimmäiset 3-vuotta eikä "laitoksessa".  Samalla jos lapsia viedään aamuisin hoitoon ja iltapäivisin haetaan + pikkulasten sairastelukierteet päälle, niin elämä muuttuu vanhemmille tosi stressaavaksikun siinä pitää yrittää yhdistää työ ja lapset. 

Vierailija
188/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten aikuisten lisäksi myös 28-45v aikuiset kokevat näin eivätkä luovu rennosta ja vapaasta elämäntyylistä lapseilun takia.

M45

Vierailija
189/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pääosalla heistä, joilla on lapsia, on hyvät tulot ja rahaa kyllä riittää, elleivät elä leveästi. 

Vierailija
190/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin lapsi antaa niin se myös ottaa. Ymmärrän oikein hyvin lapsettomia ihmisiä. 

Vierailija
191/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten aikuisten lisäksi myös 28-45v aikuiset kokevat näin eivätkä luovu rennosta ja vapaasta elämäntyylistä lapseilun takia.

M45

Jep! Suomi konkkaan ja valot sammuksiin.

Vierailija
192/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa tehdä nuorena jos meinaa ollenkaan. Itse sain kaksi lasta alle 20v. Olin 3v kotona ja sitten opiskelin hyvään ammattiin. Olen nyt +40v, aikuiset, ihanat, omillaan asuvat lapset joiden kanssa saan edelleen viettää aikaa ja tehdä kaikkea hauskaa! Samaan aikaan itseni ikäiset ystävät kärvistelevät pikkulapsiarkea ja kauhulla laskevat minkä ikäisiä ovat kun lapset täysi-ikäistyvät. En minäkään enää jaksaisi! Nuorena kaikki vaan meni sen suurempia valittamatta, vaikka toki kahden pienen lapsen kanssa ajoittain olikin rankkaa.

Vierailija
193/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei oli ikinä kautta aikojen hankittu rahan vuoksi tai raha liikaa mielessä.

Mielestäni kuitenkin olisi hyvä tukea edes henkisesti eli kannustaa 0-3-

Ei tietenkään hankita rahan vuoksi, mutta aika moni lapsiperhe alkaa olla siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä ruokaan. Eivätkä meinaa riittää, vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä. Herätys päättäjät!

Vierailija
194/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan tekisit?

Vierailija
195/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kannattaa tehdä nuorena jos meinaa ollenkaan. Itse sain kaksi lasta alle 20v. Olin 3v kotona ja sitten opiskelin hyvään ammattiin. Olen nyt +40v, aikuiset, ihanat, omillaan asuvat lapset joiden kanssa saan edelleen viettää aikaa ja tehdä kaikkea hauskaa! Samaan aikaan itseni ikäiset ystävät kärvistelevät pikkulapsiarkea ja kauhulla laskevat minkä ikäisiä ovat kun lapset täysi-ikäistyvät. En minäkään enää jaksaisi! Nuorena kaikki vaan meni sen suurempia valittamatta, vaikka toki kahden pienen lapsen kanssa ajoittain olikin rankkaa.

Olen 46-v. ja nuorin lapsistani on 4v. En ole väsynyt. On ihanaa olla nuori äiti juuri nyt, kun asuntolaina on maksettu. 

Vierailija
196/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 46-v. ja nuorin lapsistani on 4v. En ole väsynyt. On ihanaa olla nuori äiti juuri nyt, kun asuntolaina on maksettu. 

Nuori äiti? 

Vierailija
197/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan tekisit?

Italiaan,Argentiinaan,Afrikkaan tai vaikka Saudiarabiaan.

Vierailija
198/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meiltä puuttunut mitään kun lapseni olivat pieniä! Saivat harrastaa ja kun olivat kouluikäisiä ja minä jo töissä, niin muutimme omakotitaloon hyvälle alueelle. Taaperoikäiset eivät kärsineet kerrostalossa, kun vielä itse opiskelin 😅

Asuntolainan lyhentäminen ei ollut lasten hyvinvoinnista pois, päinvastoin. Ja tosiaan laina melkein maksettu ja minä just yli 40.

Vierailija
199/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori äiti? 

Kyllä. Äitiyteni on nuorta.

Vierailija
200/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni: 25-vuotta AMK-taustalla.

Tyttöystävä: Ei ole.

Velka: Opintolaina 19k, vakuudeton luotto 20k, autolaina 3k.

Käytyjen työpaikkojen määrä 27kpl.

Keskimääräinen työskentelyaika 3-6kk koeaika.

Syy työpaikan vaihteluun: "Vaihtuvat työtehtävät ja kolleegat, sekä huono perehdytys ja myrkyllinen ilmapiiri".

Sosiaaliset verkostot: Nolla.

Keskimääräinen arjen kulutus:

-Kello 6:00-7:00 ajan töihin.

-Kello 7:00-15:00 teen töitä, miesten tilanne töissä 95%

-Kello 15:00-16:30 ajan kotii, käyn kaupas matkalla.

-Kello 16:30-17:30 teen ruokaa ja istahdan tietokoneen äärelle.

-Kello 17:30-20:00 pelaan tietokoneella ja kuuntelen musiikkia.

-Kello 20:00-21:00 soitan vanhemmille ja toivoton hyvää yötä.

Sitten se arki alkaa alusta uudelleen ja uudelleen.

Viikonloppu kulutus:

Nukun pitkään ja herään 10:00 molempina päivinä.

Kello 10:00-12:00 selailen vauvafoorumia.

Kello 12:00-13:00 selailen techbbs.

Kello 13:00-17:00 menen suihkuu ja pesen vaatteet.

Kello 17:00-19:00 teen ruokaa

Kello 19:00-21:00 katson muita työpaikkoja.

Ei tuossa:

a) ole naiselle aikaa

b) mahdollista tutustuu naiseen.

c) maksaa velkoja pois ollenkaa.

d) tehdä mitää muuta elämällä.

Olenkin miettinyt jos käyn maksullisessa pöräyttämässä veronmaksajia yhteiskuntaa useamman ilman kumia.

Heittäisin suoraan lastenhuostaan ja käskisin teininä maksaa mulle isille rahulia.

Lasten nimeksi antaisin:

-Odotettu

-Vahinko

-Putkilo

-Muna

-Voihetto

-Haarukka

-Veitsi

Olisin mahdollisimman julma ja ilkeä isä. Sapiskaa antaisin tyhjästäkin ja opettaisin raamattua. Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa

Tyttöystävän/Vaimon tai maksulliselle synnytyskoneelle tekisin hullut pikavippilainat ja ottaisin kaikki mahdolliset lainat, mitä voi saada ja muuttaisin piiloon lopettaen työnteon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme