Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä"

Vierailija
10.02.2024 |

Nyt puhutaan asiaa! Syntyvyyden romahduksen syyt eivät todellakaan ole rahassa eivätkä työelämässä! Syy on juurikin tuossa, kun nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä".

https://www.verkkouutiset.fi/a/syntyvyyden-romahduksen-takana-raju-muut…

"Väestötutkija kertoo, että lapsettomista kaksikymppisistä jopa neljännes ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan."

"Kulttuurinmuutos perheen perustamisessa ja parisuhteiden muodostamisessa on yksi merkittävimmistä syistä romahtaneen syntyvyyden taustalla, sanoo Väestöliiton johtava tutkija Venla Berg Verkkouutisille."

"Väestötieteessä alenevaa syntyvyyttä on usein selitetty talouden laskukausilla, joiden aikana syntyvyys on alentunut elpyäkseen noususuhdanteen aikana.

- Useiden tutkimusten mukaan ei näytä siltä, että talous olisi päävaikutin. Taloussuhdanteet ovat vuoden 2010 jälkeen menneet sekä ylös että alas. Tästä huolimatta syntyvyys ei ole kohentunut. Monet tutkijat ovat päätelleet, että talous ei ole selittävä tekijä, Berg sanoo.

Hän kertoo, että tutkimusten mukaan taloudelliset syyt ovat kärkisyiden joukossa perheillä, joissa mietitään toisten, kolmansien ja sitä seuraavien lasten hankkimista. Tämä johtuu esimerkiksi epävarmasta taloustilanteesta tai liian pienestä asunnosta.

Valtaosan syntyvyyden laskusta selittää kuitenkin esikoisten syntyminen.

- Esikoista miettivien ja lykkäävien keskuudessa taloussyyt eivät kuitenkaan ole tutkimuksissa kärjessä. Esikoisia lykkäävillä ykkössyinä on, että he eivät halua luopua nykyisestä elämäntyylistä sekä haluavat keskittyä muihin itseään kiinnostaviin asioihin, Berg taustoittaa.

Tutkijan mukaan taustalla on laajempi perheen perustamiseen liittyvä kulttuurinmuutos. Se ei ole enää automaattinen osa elämää, jonka ajoitusta pohditaan. Nykyään ihmiset aidosti miettivät haluavatko ollenkaan lapsia. Bergin mukaan muutos on tapahtunut 2010-luvulta lähtien.

- Aiempaa suurempi joukko sanoo, ettei halua ollenkaan lapsia ja ihanteellinen lapsiluku olisi nolla. Kaksikymppisistä lapsettomista jopa 20-25 prosenttia ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan, kun vastaava joukko on ennen ollut alle viisi prosenttia, Berg havainnollistaa huomattavaa muutosta."

Kommentit (267)

Vierailija
141/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vielä raskasta h0 m_0 propagandaa ja sitten se on ohi 😆😆

Vierailija
142/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä ei jousta sitten pätkääkään, joten turha hankkia lapsia kun ei niiden kanssa ehdi olla. 

Työelämä joustaa kyllä, mutta palkassa se toki näkyy. Siinä voi miettiä niitä omia arvoja: Lasten kanssa vietetty aika vs. raha. 

Moni lapsiperhe haalii ihan liikaa kuluja itselleen mm. iso uudehko asunto, uudehko auto taikka kaksi,  pakolliset lomat laskettelemassa Alpeilla tai jossain kaukana Aasiassa rannalla, lasten harrastusrumbaa ajetaan illat ympäri maakuntaa tm. Ei esim.  tarvita kallista taidekerhoa 8-vuotiaalle, koska koulussa on usein myös ilmainen vaihtoehto ja kotona voi askarrella ihan samalla tavalla. Lapsi on ihan tyytyväinen. 

Lapsille riittää paljon vähemmän. Enemmän ne sitä rauhallista kotielämää arvostavat. Sitten ne rahatkin riittävät paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään halutaan elää itselle, toteuttaa omia unelmia ja menestyä. Perhe-elämä on paljolti vastuun ottamista toisista, lasten kasvatus on vaikeaa, pikkulapsi-arki uuvuttavaa.

Itsekkyys ehkä on tarkemmin sanottu kuin pelkkä "ei vaan haluta".

Perhe kyllä antaa myös paljon, mutta perhe-arvot ei ole enää mediaseksikkäitä. Media haluaa korostaa lasten itsemääräämisoikeutta ja perhe ja vanhempien määräysvalta lapsistaan on jo pitkälti otettu pois.

Yhteiskunta ei näytä haluavan perheitä, eikä yksilötkään. No, eihän sitä väkisin tarvitse. Mutta jos joku vielä haluaa perheen, niin miksi se nähdään niin vaarallisena ja vääränä?

Ettäkö joku tekisi lapsia vallanhimosta, että voi määrillä itseään pienempiä ja täysin riippuvaisia ihmisiä? You sick bastard.

Vierailija
144/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"- Eräässä tutkimuksessamme puhuttiin, että pitäisi ehtiä elää ennen kuin lapset tulevat, koska elämä loppuu sitten, kun lapset syntyvät. Ihmisillä voi olla tällainen epärealistinen, stereotyyppinen ja kamalakin kuva siitä, mitä elämä on sitten, kun on lapsia, hän toteaa."

Lapsiperheitä läheltä seuranneena se lapsiperhe-elämä voi todellakin olla juuri tuollaista. Erityisesti, jos lapsi ei ole terve. 

vela n48 

Ja jokainen aikuinen on itse ollut lapsi. Itse ainakin tajusin jo alle kouluikäisenä, mitä packaa koko touhu on. Vanhemmat raataa töissä ja tuskittelee milloin mitäkin, rahahuolia, sairauksia, työstressiä, kotitöitä. Kamalaa raadantaa ja itse sain kasvaa täysin yksin ja hylättynä, ei vanhemmilla ollut aikaa/voimia/kiinnostusta lapsen kuulumisille.

Vierailija
145/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija ei nyt ole huomioinut, että Suomessa ei ole ollut tosiasiallista nousukautta ainakaan vuoden 2008 jälkeen. Siinäkin välissä oli lyhyehkö jakso 90-luvun laman jälkeen, jolloin oli Nokian vetämään kasvua. 

Vierailija
146/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmisten valtava köyhtyminen ei ainakaan lisää perheitä, sitä ei millään asiantuntija-propagandalla kumota...

Suomen suurin ongelma on se että kun saat palkan niin siitä menee liian iso osa asumiseen ja autoon. Sitten kun menet ruokakauppaan niin ostat kallista ruokaa koska suomessa ruoka on kallista. Jos jotain rahoja sulla jää yli niin ne menee viimeistään siihen kun autosta hajoaa jotain,joku kodinkone hajoaa tai asuntoon tulee remonttia.

Tämä. Minulla jää peruspalkasta käteen 1830e/kk. Silläkö pitäisi hankkia vähintään kolmio perhettä varten ja maksaa vielä sähkö, vesi, vakuutukset, ruoat, vaatteet, kengät, lääkkeet ja muut kulut? Juu ei. 

Minulla jää eläkkeesrä tuon verran.

Mulla onkin hienompi auto kuin sulla niih

Vierailija
147/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva kumppani uupuu  /bkumppani ei valmis perheen perustamiseen

Taloudellinen tilanne / opinnot kesken / vailla vakinaista työtä tms -> ajankohtaa pitää haastavana

Lapsettomuus koskettaa myös nuoria aikuisia. Lapsettomuushoidot maksavat

Vierailija
148/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet sukupolvet ovat ajatelleet nuorina täsmälleen tuolla tavalla. Mieli voi silti kummasti muuttua, kun löytää parisuhteen, mistä kannattaa pitää kiinni. 20 vuotiaan maailma on usein kovin mustavalkoinen.

Vierailija
149/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee kuin tykkää, mutta en ymmärrä kuka haluaa koko aikuisiän vain omille harrastuksille. Jossain vaiheessa tuntuisi merkityksettömältä ja tasapaksulta.

Itse aloin säästää asuntoon 22v, lapseen säästäminen 25v ja raskaaksi 27v ja 29v. Kyllä lapsiperheen elämä on mahdollista nykyään ja melko pienellä palkalla elää ihan kivaa elämää, jos ajoissa aloittaa ja prioriteetit kunnossa. 

Vierailija
150/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi tehdä lapsia jos ei halua? Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua. 

Kun lapsi syntyy niin elämä pyörii 24/7 lapsen ympärillä. Tämä elämäntyyli sopii luonnollisesti vain niille ihmisille jotka sitä haluavat. 

Miten tätä yksinkertaista asiaa on ihmisten vaikea tajuta? Mä taas en halua elää mitään sinkkuelämää matkustellen tms, mulle perhe-elämä on ainoa oikea tapa. Ymmärrän ettei se ole kaikille. 

Vierailija
151/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään pitäisi tehdä lapsia jos ei halua? Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Ei tarvitse tehdä mitään mitä ei halua. 

Kun lapsi syntyy niin elämä pyörii 24/7 lapsen ympärillä. Tämä elämäntyyli sopii luonnollisesti vain niille ihmisille jotka sitä haluavat. 

Miten tätä yksinkertaista asiaa on ihmisten vaikea tajuta? Mä taas en halua elää mitään sinkkuelämää matkustellen tms, mulle perhe-elämä on ainoa oikea tapa. Ymmärrän ettei se ole kaikille. 

Sitten ei kannata valittaa, kun eläkeikä nousee ja eläke pienenee, kun ei ole eläkkeen maksajia

Vierailija
152/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on se, että miehet jahkailevat lastenhankintaa 45v saakka. Eivät ymmärrä biologiasta ja realiteeteista mitään. Siinä syy syntyvyyden laskulle! Kun 35+ miehet eivät sanojensa mukaan ole valmiita suhteeseen!

Herätys nyt! Mieskö on se, joka synnyttää ja jonka syytä kaikki on?

Vierailija
153/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa tehdä lapsia maaailmaan, jossa juuri ja juuri ehtii itsestään huolehtia.

En ymmärrä miten tässä ehtisi oikeasti kasvattaa lasta ja viettää aikaa hänen kanssaan.

Töissä, työmatkoissa ja niihin valmistautuessa menee 11tuntia päivässä. Ruoanlaitto, kaupassakäynti, pyykinpesu päälle ja kuntoilu.

Missä ihmeen välissä huolehtisin lapsesta?

Vierailija
154/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kannata valittaa, kun eläkeikä nousee ja eläke pienenee, kun ei ole eläkkeen maksajia

Työnteko on kivaa, lapsiperhehärdelli ei. Ja kun sitä härdelliä ei ole, rahaa säästyy eläkkeellä oloa varten. En valita.

Vierailija
155/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisten elämä ole koskaan pyörinyt kaiken aikaa ja pelkästään lapsen tai lasten ympärillä. Miten maailmankuva voi olla näin mustavalkoinen?

Vierailija
156/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa tehdä lapsia maaailmaan, jossa juuri ja juuri ehtii itsestään huolehtia.

En ymmärrä miten tässä ehtisi oikeasti kasvattaa lasta ja viettää aikaa hänen kanssaan.

Töissä, työmatkoissa ja niihin valmistautuessa menee 11tuntia päivässä. Ruoanlaitto, kaupassakäynti, pyykinpesu päälle ja kuntoilu.

Valintoja. Miksi käytät noin paljon aikaa töihin ja työmatkoihin? Mä asun työpaikan vieressä ja teen osa-aikaista työtä. Mä käytän aikani mieluummin perheeseen kuin töihin. 

Vierailija
157/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja. Miksi käytät noin paljon aikaa töihin ja työmatkoihin? Mä asun työpaikan vieressä ja teen osa-aikaista työtä. Mä käytän aikani mieluummin perheeseen kuin töihin. 

Kaikilla ei töitä naapurista löydy, ja rahatilanne estää tekemästä osa-aikatyötä.

Vierailija
158/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Oli yksilöt lasten saannista mitä mieltä tahansa, ovat lapset yhteiskunnan etu.

Vierailija
159/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa kun suomelaiset eivät lisäänny ja naiset ja miehet erkaantuvat. Mielummin otetaan tummia ja iloisia ihmisiä afrikasta ja lähi-idästä ja kannustetaan heitä tekemään lapsia.

Noin saadaan Suomi kiihdytetysti liukenemaan ja häviämään kansojen mereen ja nopeammin sikiävät tehostamaan maailman maailman väestön kasvua aivan uusiin sfääreihin.

Vierailija
160/267 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siihen on ehditty ja ehditään muualla, missä työpäivät ovat pidempiä ja kaikki muut hommat ovat kovemman työn takana? Jos joku ei tiski- ja pyykkikoneen ja einesten avullakaan löydä aikaa lapselle, niin sitten vou jo katsoa peiliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme