Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä"

Vierailija
10.02.2024 |

Nyt puhutaan asiaa! Syntyvyyden romahduksen syyt eivät todellakaan ole rahassa eivätkä työelämässä! Syy on juurikin tuossa, kun nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä".

https://www.verkkouutiset.fi/a/syntyvyyden-romahduksen-takana-raju-muut…

"Väestötutkija kertoo, että lapsettomista kaksikymppisistä jopa neljännes ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan."

"Kulttuurinmuutos perheen perustamisessa ja parisuhteiden muodostamisessa on yksi merkittävimmistä syistä romahtaneen syntyvyyden taustalla, sanoo Väestöliiton johtava tutkija Venla Berg Verkkouutisille."

"Väestötieteessä alenevaa syntyvyyttä on usein selitetty talouden laskukausilla, joiden aikana syntyvyys on alentunut elpyäkseen noususuhdanteen aikana.

- Useiden tutkimusten mukaan ei näytä siltä, että talous olisi päävaikutin. Taloussuhdanteet ovat vuoden 2010 jälkeen menneet sekä ylös että alas. Tästä huolimatta syntyvyys ei ole kohentunut. Monet tutkijat ovat päätelleet, että talous ei ole selittävä tekijä, Berg sanoo.

Hän kertoo, että tutkimusten mukaan taloudelliset syyt ovat kärkisyiden joukossa perheillä, joissa mietitään toisten, kolmansien ja sitä seuraavien lasten hankkimista. Tämä johtuu esimerkiksi epävarmasta taloustilanteesta tai liian pienestä asunnosta.

Valtaosan syntyvyyden laskusta selittää kuitenkin esikoisten syntyminen.

- Esikoista miettivien ja lykkäävien keskuudessa taloussyyt eivät kuitenkaan ole tutkimuksissa kärjessä. Esikoisia lykkäävillä ykkössyinä on, että he eivät halua luopua nykyisestä elämäntyylistä sekä haluavat keskittyä muihin itseään kiinnostaviin asioihin, Berg taustoittaa.

Tutkijan mukaan taustalla on laajempi perheen perustamiseen liittyvä kulttuurinmuutos. Se ei ole enää automaattinen osa elämää, jonka ajoitusta pohditaan. Nykyään ihmiset aidosti miettivät haluavatko ollenkaan lapsia. Bergin mukaan muutos on tapahtunut 2010-luvulta lähtien.

- Aiempaa suurempi joukko sanoo, ettei halua ollenkaan lapsia ja ihanteellinen lapsiluku olisi nolla. Kaksikymppisistä lapsettomista jopa 20-25 prosenttia ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan, kun vastaava joukko on ennen ollut alle viisi prosenttia, Berg havainnollistaa huomattavaa muutosta."

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 ei ole tätä nykyä lisääntymisikä ja hyvä niini henkisen kypsyyden osalta. 30+ on.

Kyllä 20-vuotias on jo aikuinen.

Ei ole. Ja Haavisto löysi juuri 19 täyttäneen nuoren (sama oliko tyttö vai poika) kehitysmaasta, mutta itse oli 40 v. rikas länsimaan valtaapitävä täysi aikuinen. Ei yhteistä kieltä, kultuuria, asemaa, vaurautta. Nuoret ovat vietävissä, kypsyminen aikuiseksi kestää lähes 27 vuotiaaksi asti.

18-vuotias on täysi-ikäinen, ja piste.

Vierailija
262/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se jokaisen naisen vika on, että miehet vetävät viinaa, käyvät baarissa ja elävät erilaista elämää. Naisilla taas ei ole automaattisesti uramahdollisuuksia, ellei ole todella aktiivinen menijä opinnoissa ja työpaikalla. Osa on kotinaisia.

Aika kova yleistys. Eivät kaikki miehet todellakaan ryyppää. Ja myös naisissa on paljon niitä jotka bilettävät joka viikko. Nykyisin minä minä kulttuuri. Elämän pitää olla vain hauskaa. Kaikki mulle ja mielellään heti. Täydellinen kylmyys ja ymmärtämättömyys kanssa ihmisiä kohtaan. Ei tälläiseen Suomeen todellakaan voi eikä halua lapsia tehdä.

Aika kova yleistys valita aina miehen sukunimi. Miksi te pillitätte yleistyksestä aina kun se osuu mieheen, vaikka miehet ovat tilastollisesti vihamielisempiä ja heidän väkivaltansa on vakavampaa? Noloa miten akat on koko ajan itkemässä miesten ja poikien puolesta. Ei kukaan ala itkemään yleistämisestä jos naisia yleistetään ja perään uhkaillaan väkivallalla. Miljardit miehet tollottavat Andrew Tatea, kas kun ette tästä huolestu? Hän yleistää naisia ja kehottaa väkivaltaan naisia kohtaan. Ja jokainen mies tukee häntä! Hiljaisuus on hyväksymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua. Ei ole mitään syytä miksi lapsia pitäisi tehdä. Se ei ole mikään pakollinen suorite.

Vierailija
264/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kannattaa tehdä nuorena jos meinaa ollenkaan. Itse sain kaksi lasta alle 20v. Olin 3v kotona ja sitten opiskelin hyvään ammattiin. Olen nyt +40v, aikuiset, ihanat, omillaan asuvat lapset joiden kanssa saan edelleen viettää aikaa ja tehdä kaikkea hauskaa! Samaan aikaan itseni ikäiset ystävät kärvistelevät pikkulapsiarkea ja kauhulla laskevat minkä ikäisiä ovat kun lapset täysi-ikäistyvät. En minäkään enää jaksaisi! Nuorena kaikki vaan meni sen suurempia valittamatta, vaikka toki kahden pienen lapsen kanssa ajoittain olikin rankkaa.

Olen 46-v. ja nuorin lapsistani on 4v. En ole väsynyt. On ihanaa olla nuori äiti juuri nyt, kun asuntolaina on maksettu. 

olen välillä miettinyt puolitosissani, olisiko lapset paras saada joko juuri 2-kymppisenä opiskeluaikaan tai 4-kymppisenä. Useimmat synn

40 vuotiaana kuuluu olla isoäiti,ei pienen vauvan äiti.

Vierailija
265/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotiaana on mukavan kypsä, itsenäinen ja toivottavasti vakavarainen vanhemmaksi. Aika karua jälkeä saavat nuoret äidit välillä lapsiinsa aikaiseksi ihan vaan ymmärtämättömyyttään ja itsekkyyttään.

Vierailija
266/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tätä käytetään sitten tekosyynä sille, ettei lapsiperheiden taloudellista asemaa paranneta. Mutta kun ei syntyvyyttä voida kohentaa painostamalla niitä, jotka eivät lapsia halua lisääntymään, vaan tukemalla niitä jotka haluavat lapsia tehdä. Veikkaan, että 1-3 lapsen mallilla ei enää syntyvyyttä tulevaisuudessa ylläpidetä, vaan mallilla jossa pieni määrä pareja tekee paljon lapsia. Ehkä joskus kotiäiteys on oikeasti arvostettava ammatti. Mutta ei mikä tahansa kotiäiteys, vaan sitoutuminen siihen, että panostaa oikeasti lasten kasvattamiseen ja hyvinvointiin. Jotkut tekevät kymmenen lasta ja suurin osa nolla tai vaan yhden.

Vierailija
267/267 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- Eräässä tutkimuksessamme puhuttiin, että pitäisi ehtiä elää ennen kuin lapset tulevat, koska elämä loppuu sitten, kun lapset syntyvät. Ihmisillä voi olla tällainen epärealistinen, stereotyyppinen ja kamalakin kuva siitä, mitä elämä on sitten, kun on lapsia, hän toteaa."

Lapsiperheitä läheltä seuranneena se lapsiperhe-elämä voi todellakin olla juuri tuollaista. Erityisesti, jos lapsi ei ole terve. 

vela n48 

Totta! Ei se elämä lopu, mutta kyllä se radikaalisti muuttuu. Olen tuo aiempi yh, joka kirjoitteli. Festareilla ja matkoilla pääsee edelleen käymään. Ne kun on tiedossa etukäteen. Sen sijaan et lähdekään ex-tempore jumppaamaan tai viinittelemään illalla, kun on ne pienet lapset. Se voi olla vähän shokki. Saatat olla myös aika väsynyt. Jatkuvat arjen keskeytykset, lasten riitely ja harrastuksiin kuskaaminen voi olla uuvuttavaa

Se on kyllä kuormittavaa ja shokeeraavaa kun ei edes tenniskurssille pääse. Mummoni suri ihan samaa aikoinaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme