Syntyvyyden romahduksen takana raju muutos: Nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä"
Nyt puhutaan asiaa! Syntyvyyden romahduksen syyt eivät todellakaan ole rahassa eivätkä työelämässä! Syy on juurikin tuossa, kun nuoret aikuiset eivät halua "luopua elämäntyylistä".
https://www.verkkouutiset.fi/a/syntyvyyden-romahduksen-takana-raju-muut…
"Väestötutkija kertoo, että lapsettomista kaksikymppisistä jopa neljännes ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan."
"Kulttuurinmuutos perheen perustamisessa ja parisuhteiden muodostamisessa on yksi merkittävimmistä syistä romahtaneen syntyvyyden taustalla, sanoo Väestöliiton johtava tutkija Venla Berg Verkkouutisille."
"Väestötieteessä alenevaa syntyvyyttä on usein selitetty talouden laskukausilla, joiden aikana syntyvyys on alentunut elpyäkseen noususuhdanteen aikana.
- Useiden tutkimusten mukaan ei näytä siltä, että talous olisi päävaikutin. Taloussuhdanteet ovat vuoden 2010 jälkeen menneet sekä ylös että alas. Tästä huolimatta syntyvyys ei ole kohentunut. Monet tutkijat ovat päätelleet, että talous ei ole selittävä tekijä, Berg sanoo.
Hän kertoo, että tutkimusten mukaan taloudelliset syyt ovat kärkisyiden joukossa perheillä, joissa mietitään toisten, kolmansien ja sitä seuraavien lasten hankkimista. Tämä johtuu esimerkiksi epävarmasta taloustilanteesta tai liian pienestä asunnosta.
Valtaosan syntyvyyden laskusta selittää kuitenkin esikoisten syntyminen.
- Esikoista miettivien ja lykkäävien keskuudessa taloussyyt eivät kuitenkaan ole tutkimuksissa kärjessä. Esikoisia lykkäävillä ykkössyinä on, että he eivät halua luopua nykyisestä elämäntyylistä sekä haluavat keskittyä muihin itseään kiinnostaviin asioihin, Berg taustoittaa.
Tutkijan mukaan taustalla on laajempi perheen perustamiseen liittyvä kulttuurinmuutos. Se ei ole enää automaattinen osa elämää, jonka ajoitusta pohditaan. Nykyään ihmiset aidosti miettivät haluavatko ollenkaan lapsia. Bergin mukaan muutos on tapahtunut 2010-luvulta lähtien.
- Aiempaa suurempi joukko sanoo, ettei halua ollenkaan lapsia ja ihanteellinen lapsiluku olisi nolla. Kaksikymppisistä lapsettomista jopa 20-25 prosenttia ilmoittaa ihanteelliseksi lapsiluvuksi nollan, kun vastaava joukko on ennen ollut alle viisi prosenttia, Berg havainnollistaa huomattavaa muutosta."
Kommentit (267)
Väestöliiton propagandaa. Kyllä jokainen tietää miten lapsia tehdään jos niitä oikeasti halutaan. Mielestäni on tärkeämpää ehkäistä ei-toivottuja raskauksia ja sukupuolitauteja ja jakaa tietoa näistä asioista. Kaikissa teollistuneissa valtioissa syntyvyys on laskenut, koska naisilla on nykyään mahdollisuus valita - ennen ei ollut.
Minusta on hienoa, että nykyajan nuoret miettii hankkiiko lapsia vai ei. Minun sukupolvi teki lapset koska niitä oli tehtävä vähintään yksi, mieluiten kaksi tai kolme. Ei tullut mieleenkään että olisi voinut valita nolla lasta.
Olen itse yhden lapsen onnellinen äiti ja ymmärrän äärimmäisen hyvin jos joku ei halua lapsiperhe-elämään ryhtyä. Luojan kiitos nykyään painostaminen lapsien hankkimiseen on vähenemään päin. Kyllä tätä täytyy sydämestään tahtoa, muuten tulee raskas loppuelämä!
Kaikki muuttuu lapsen saamisen jälkeen. Oikeasti aivan kaikki.
Nykyään halutaan elää itselle, toteuttaa omia unelmia ja menestyä. Perhe-elämä on paljolti vastuun ottamista toisista, lasten kasvatus on vaikeaa, pikkulapsi-arki uuvuttavaa.
Itsekkyys ehkä on tarkemmin sanottu kuin pelkkä "ei vaan haluta".
Perhe kyllä antaa myös paljon, mutta perhe-arvot ei ole enää mediaseksikkäitä. Media haluaa korostaa lasten itsemääräämisoikeutta ja perhe ja vanhempien määräysvalta lapsistaan on jo pitkälti otettu pois.
Yhteiskunta ei näytä haluavan perheitä, eikä yksilötkään. No, eihän sitä väkisin tarvitse. Mutta jos joku vielä haluaa perheen, niin miksi se nähdään niin vaarallisena ja vääränä?
Vierailija kirjoitti:
On ihanaa kun suomelaiset eivät lisäänny ja naiset ja miehet erkaantuvat. Mielummin otetaan tummia ja iloisia ihmisiä afrikasta ja lähi-idästä ja kannustetaan heitä tekemään lapsia.
Eikö olekin hauskaa, että kun meillä on persut hallituksessa, he rientävät leikkaamaan pienituloisilta lapsiperheiltä?
Lisäksi toteutetaan heikennyksiä työehtoihin, mikä vaikeuttaa monen perhehaaveita. Erityisen tuhoisa on määräaikaisten työsuhteiden salliminen ilman perusteita, mikä osuu erityisesti lisääntymisikäisiin naisiin.
Ihan kuin tavoitteena olisi, ettei suomalaisia synny.
Itselläni lapsettomuus johtuu siitä että en ole koskaan ollut parisuhteessa. Jos parisuhteessa olisin niin sitten alkaisin miettimään sitä että riittäisikö palkkani lapsiin koska suomessa kaikki on kallista. Auto,asunto ja pakolliset laskut vie palkastani jo noin 1000e ja nettopalkkani ei ole paljoa yli 2000e/kk.
Palkkoja pitää siis nostaa tai hintoja laskea suomessa ja sitten minun kohdallani pitäisi se parisuhde löytyä jostain.
Mutta joo, lapsettomaksi jään 99% todennäköisyydellä sekä luultavasti ikisinkuksi ellen jossain vanhainkodissa vanhana sitten lähenny jonkun naisen kanssa :D
M33
Ei tuo ole mikään ongelma. Ongelma on siinä, että lapsiperheen haluavat miehet eivät saa naista.
Kornia vedota tietämättömyyteen kun eikö juurikin tietämätön hanki lapsia. Kuka ehdoin tahdoin tuo yhden elävän lisää tänne kärsimään ja samalla lisäämään kaikkien muidenkin väkisinsyntyneiden kärsimystä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lapsettomuus johtuu siitä että en ole koskaan ollut parisuhteessa. Jos parisuhteessa olisin niin sitten alkaisin miettimään sitä että riittäisikö palkkani lapsiin koska suomessa kaikki on kallista. Auto,asunto ja pakolliset laskut vie palkastani jo noin 1000e ja nettopalkkani ei ole paljoa yli 2000e/kk.
Palkkoja pitää siis nostaa tai hintoja laskea suomessa ja sitten minun kohdallani pitäisi se parisuhde löytyä jostain.
Mutta joo, lapsettomaksi jään 99% todennäköisyydellä sekä luultavasti ikisinkuksi ellen jossain vanhainkodissa vanhana sitten lähenny jonkun naisen kanssa :D
M33
Olen sinua 10 vuotta vanhempi nainen ja täysin samassa tilanteessa. Ehkä tapaamme vanhainkodissa joskus jos sinulle kelpaa vanhempi nainen :)
N43
Minä haluaisin mielelläni vaikka kymmenen lasta jos:
1) Joku muu maksaisi niiden elättämisen
2) Lapsia ei tarvitsisi kasvattaa, vaan joku muu hoitaisi heidät
3) Lapset eivät häiritsisi millään tavoin muuta elämää
Jos nämä ehdot täyttyvät, niin mielelläni hankin lapsia. Muuten ei. Jos voitan 100 miljoonaa eurojackpotissa, niin mikä ettei lapsi jos toinenkin.
t. M35
Ymmärrän täysin vapaaehtoisesti lapsettomia! Mä olen 30v. ja ensi syksynä nuorempikin menee kouluun!! Ei enää ikinä lapsia. Sit alkaa mun oma elämä. Matkustelu, uraan keskittyminen, harrastukset yms. Toki aion lastenkin kanssa matkustella ja harrastaa. Ne on mulle kaikista rakkaimpia kaikesta rankkuudesta huolimatta.
Lisäksi lasten saaminen on traumatisoivaa. Synnärillä oli kauheaa ja kaikki tutkimukset raskausaikana. En halua edes miettiä. Aivan hirveää. Olet myös yhteiskunnan alinta kastia jos olet raskaana tai sinulla on pieniä lapsia. En osannut nuorena ja sinisilmäisenä odottaa. Neuvonkin muita naisia olemaan saamatta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Väestöliiton propagandaa. Kyllä jokainen tietää miten lapsia tehdään jos niitä oikeasti halutaan. Mielestäni on tärkeämpää ehkäistä ei-toivottuja raskauksia ja sukupuolitauteja ja jakaa tietoa näistä asioista. Kaikissa teollistuneissa valtioissa syntyvyys on laskenut, koska naisilla on nykyään mahdollisuus valita - ennen ei ollut.
Kenen sukunimi valitaan perheelle? Kenen seksihaluja väestöliitto toitottaa? Tuo ku*inen liittohan julkaisi useita mielipidekirjoituksia Hesariin, jossa naisia syytettiin nalkuttamisesta ja pirttihirmuilusta. Jos kirjoittaisin asiantuntijana miten väkivaltaisia hirmuja miehet on ja käskisin lopettamaan, koko maailma kiljuisi mie*vihaa ja Hesari ei IKINÄ julkaisisi tuollaista. Itse en väestöliiton naisvihamielisyyden takia tee lapsia. Naisen haluttomuus seksiin ongelma, kas kun miesten haluttomuus sukunimenvaihtoon ei ole ongelma? Kas kun perheväkivalta ei kiinnosta, mutta kiinnostaa poikien jutut. Näillähän on poikien kerhot, poikien puhelimet, isien seksikerhot ja ties mitä. Ja asiantuntija-akat vaan kiljuu mitä nalkuttavia reikiä naiset on.
Eipä ole miehen haluttomuus perhevapaisiin, kotitöihin, sukunimenvaihtoon ongelma kenellekään!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin vapaaehtoisesti lapsettomia! Mä olen 30v. ja ensi syksynä nuorempikin menee kouluun!! Ei enää ikinä lapsia. Sit alkaa mun oma elämä. Matkustelu, uraan keskittyminen, harrastukset yms. Toki aion lastenkin kanssa matkustella ja harrastaa. Ne on mulle kaikista rakkaimpia kaikesta rankkuudesta huolimatta.
Lisäksi lasten saaminen on traumatisoivaa. Synnärillä oli kauheaa ja kaikki tutkimukset raskausaikana. En halua edes miettiä. Aivan hirveää. Olet myös yhteiskunnan alinta kastia jos olet raskaana tai sinulla on pieniä lapsia. En osannut nuorena ja sinisilmäisenä odottaa. Neuvonkin muita naisia olemaan saamatta lapsia.
Tässäkin puhut monikossa lapsista. Miten sitä ei huomaa jo ekan synnyttyä että ei natsaa? Sisaruksia ei ole pakko vääntää, on täysin p*skapuhetta että lapsella pitää olla sisarus kun muuten on niin yksinäinen ja yms. Vai menittekö halpaan kun joku sanoi että kaksi menee siinä missä yksikin?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yhden lapsen onnellinen äiti ja ymmärrän äärimmäisen hyvin jos joku ei halua lapsiperhe-elämään ryhtyä. Luojan kiitos nykyään painostaminen lapsien hankkimiseen on vähenemään päin. Kyllä tätä täytyy sydämestään tahtoa, muuten tulee raskas loppuelämä!
Aika vähän kukaan painostaa enää hankkimaan lapsia tai pariutumaan. Omalla kohdallani eniten painostavat hyvin iäkkäät isovanhempani, he aika usein puhuvat milloin menen naimisiin ja teen lapsia. Olen heille kertonut että ajat on muuttunu ja nykyään monet meistä elää sinkkuina eikä tee lapsia mutta höpsöt isovanhempani ei sitä ymmärrä.
Eniten varmaan "painostusta" tulee iltapäivälehdiltä,thl ja päättäjät kun ne jankkaa sekä kauhistelee alhaista syntyvyyttä.
Erittäin harvoin muut ihmiset utelevat asiasta ja heille on helppo sanoa että "katsoo nyt" tai "joskus ehkä joo".
Muutama tuttuni jotka on lapsen tehneet ovat eronneet ja he valittavat juurikin sitä että lapsi on tosi kallis.
Hyvä että meillä on vapaus nykyään valita mitä teemme.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Olen sinua 10 vuotta vanhempi nainen ja täysin samassa tilanteessa. Ehkä tapaamme vanhainkodissa joskus jos sinulle kelpaa vanhempi nainen :)
N43
En tiedä, pärjään sinkkuna hyvin enkä tiedä mihin minä naista tarvitsen mutta sen näkee sitten :D Pelataan sitten vanhainkodissa bingoa ja katsellaan vanhoja elokuvia yhdessä.
M33
Kyllä kyse on rahasta enemmän kuin mistään muusta. Suomessa ei keskiluokkaisen ihmisen tuloilla kykene palkkaamaan esim. lastenhoitajaa kotiin, hankkimaan kotiapua, maksamaan yksityislääkäreistä ja yksityisestä päivähoidosta ym. asioista, jotka jokainen haluaa lapselleen (ja itselleen, jotta ei pala loppuun). Kun näitä ei kyetä tarjoamaan, niin valinta lapsettomuudesta on usein järjen sanelema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
N43
En tiedä, pärjään sink
Jes, näin tehdään. Kaikkea hyvää sulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin mielelläni vaikka kymmenen lasta jos:
1) Joku muu maksaisi niiden elättämisen
2) Lapsia ei tarvitsisi kasvattaa, vaan joku muu hoitaisi heidät
3) Lapset eivät häiritsisi millään tavoin muuta elämää
Jos nämä ehdot täyttyvät, niin mielelläni hankin lapsia. Muuten ei. Jos voitan 100 miljoonaa eurojackpotissa, niin mikä ettei lapsi jos toinenkin.
t. M35
Sama.
T:mies
mikäs elämäntyyli se parikymppisillä sitten on? räkänokkailu? totuus on, etteivät osaa käyttää vehkeitään muuhun kuin istualtaan pissimiseen. koskee myös poikia, eli alle 25v miespuolisia.