Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada ihminen ymmärtämään, kun laihduttaja kieltäytyy kahvitarjoiluista jne.? Kun toinen ei ymmärrä ilmaisua "ei kiitos"

Vierailija
10.02.2024 |

Eli noudatan ihan tietynlaista ruokavaliosuunnitelmaa, ja se sopii minulle. Käyn seurakunnan tilaisuuksissa, jonka jälkeen usein on joko kahvitarjoilu tai lähetyslounas. Herkuista olen luopunut toistaiseksi. Lounaallekaan en mene, koska suunnittelen ruokavalioni aina etukäteen ja syön sen mukaisesti, eikä tule ruokahävikkiäkään. Toisekseen, jos aion aloittaa vhh-ruokavalion jossain vaiheessa, niin sitä suuremmalla syyllä en voisi sille lounaalle osallistua, koska ruokana voi olla esim. broilerilasagnette. Ja muutenkin, syön oman mallini mukaan, ja se sopii laihdutustyylliini. 

Ongelmaksi on muodostunut, että henkilö jonka siellä tapaan, ei näytä ymmärtävän vaikka olen sanonut että haluan pudottaa painoa, syön tietyllä tapaa enkä toistaiseksi osallistu noihin kahvi- ja lounastarjoiluihin. Silti vaan jatkuu tuputtaminen siitä, miten meillä on lounas, tai kahvit ja pullat tarjolla. 

En haluaisi sanoa pahasti, sillä välit menisivät poikki. Enkä haluaisi jättää menemättäkään. Onko muilla kokemuksia vastaavasta laihduttajalle tuputtamisesta? Miten ratkaisitte tilanteet? Riittikö normaali asiallinen puhe? 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kovaan ääneen siltä tutultasti että ONKOHAN SULLA HUONO KUULO? MÄ SANOIN EI KIITOS!

Vierailija
42/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy kovaan ääneen siltä tutultasti että ONKOHAN SULLA HUONO KUULO? MÄ SANOIN EI KIITOS!

Tuohon keinoon en haluaisi sortua ettei välit mene, mutta en sitten tiedä mitä muita keinoja on jäljellä, jos asiallinen puhe ei mene ymmärrykseen. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani tyypit, jotka laihduttaneet vhh:llä ovat kyllä laihtuneet, mutta lihoneet takaisin. Korkojen kera.

Se ei nyt ollut pointti. Ja aloituksessahan mainittiin vhh vain yhtenä vaihtoehtona, jota voisi kokeilla. 

Vierailija
44/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuulemma nirso, kun noudatan ruokavaliota jonka ansiosta minun ei tarvitse syödä lääkkeitä 2-tyypin diabetekseen.

Vierailija
45/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toinen sanoo, että on ruokaa tarjolla ja ap saa hepulin, kun hänelle kerrotaan, että on ruokaa tarjolla. Oletko niitä, jotka eivät ymmärrä, että vaikka jotain on tarjolla, niin se ei tarkoita, että sitä pitää ottaa? Kun kaupassa esitellään, että on tarjolla graavattua lohta, niin luulet, että kaupasta ei saa poistua sitä ostamatta?

Vierailija
46/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tätini luona kylässä silloin tällöin ja joka kerta hän tarjoaa leivonnaisia. Kun en ota niin alkaa tyrkytys "ota nyt, sinua varten ostin". Sanon ei kiitos maistu. Sitten alkaa kaappien kaivelu ja tyrkytys otatko jogurttia, otatko, limsaa... sitten kaivetaan pakasteesta jäätelöä ja tyrkytetään. Lopuksi sanoo, ei taas kelvannut mikään. Kyllä kelpasi musta kahvi ja juttelu. Joka kerta sama juttu. En käsitä. 

Vierailija
47/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää kaks ekaa kommenttia on? Laihdutan kans vhh ruokavaliolla ja välttelen nykyään anoppilassa käyntiä tuossa muutman kilometrin päässä, koska anoppi ei ymmärrä sanaa ei ja kattaa väkisin minullekin lautasen. Ei siinä ole mitään itsekästä jos kieltäytyy tarjottavista.

No juuri näin. Omasta terveydestä huolehtiminen ei ole itsekästä, ja jos haluaa sen tehdä vaikka vhh:lla, niin se on jokaisen oma asia. Ei kai absolutistillekaan aleta tyrkyttää alkoholijuomia.

Ap

No kyllä itseasiassa tyrkytetään ja yritetään painostaa juomaan välillä 😂 Jotkut nyt vaan on rajattomia tolloja, minkäs teet

Vierailija
48/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn tätini luona kylässä silloin tällöin ja joka kerta hän tarjoaa leivonnaisia. Kun en ota niin alkaa tyrkytys "ota nyt, sinua varten ostin". Sanon ei kiitos maistu. Sitten alkaa kaappien kaivelu ja tyrkytys otatko jogurttia, otatko, limsaa... sitten kaivetaan pakasteesta jäätelöä ja tyrkytetään. Lopuksi sanoo, ei taas kelvannut mikään. Kyllä kelpasi musta kahvi ja juttelu. Joka kerta sama juttu. En käsitä. 

Hän on oppinut että välittämistä näytetään ruokaa/herkkuja antamalla. Jos koittaisit sanoa vaikka (oikein tunteella) että ihana olet kun noin pidät minusta huolta mutta kun oikeasti en välitä noista makeista ja tykkään juoda pelkkää kahvia. Voi olla että hössötys ei silti lopu :') Mutta kuitenkin.

Vierailija
49/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sinun tarvitse saada ketään ymmärtämään yhtikäs mitään. Helpottaa ihmeesti, kun lakkaa ottamasta huolekseen asioita, jotka eivät itselle kuulu. Puhun kokemuksesta Sinun tarvitsee vain huolehtia siitä, että syöt niin kuin katsot parhaaksi, ja sehän sinulta jo onnistuu. Hyvin tehty!

Ongelmasi tuntuu olevan, että ahdistut siitä ruuan tarjoamisesta. Käsittele siis ongelmaasi äläkä yritä kouluttaa muita tai "saada ymmärtämään".Opettele olemaan häiriintymättä ylimitoitetusta vieraanvaraisuudesta. Kyl se siit.

Vierailija
50/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Itse olen aina päässyt pelkällä kahvin juonnilla, tilaisuudessa kuin tilaisuudessa. Eikä edes se kahvi ole pakollinen.

Ehkä joskus joku on tyrkyttänyt,mutta olen vain kieltäytynyt.

Toki olen gluteeniton, niin ehkä se on vaikuttanut.

Paitsi tilanteissa,jossa juuri minua varten joku gluteeniton juttu. Silloin on tuntunut suorastaan velvollisuudelta edes maistaa.

Olen ollut ties millä ruokavaliolla (vhh, vegaani)elämäni aikana, ei asiasta ole ikinä mitään haloa noussut. 

Monessa paikassa ollut omat eväät mukana.

Ainut paikka missä tuli ongelmia oli hassua kyllä sairaala. Gluteenittomana sain välillä pelkkiä leikkeleitä, enkä leipää ollenkaan esim. Tai oma gluteeniton ateriani oli annettu jollekin toiselle yms. Sinne piti hankkia omat eväät toista kautta. 

Ei on ei. Ihan kohteliaalla kieltäytymisellä olen selvinnyt.

Vierailija
51/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vain mene kahville tai et syö mitään herkkuja. Ei se ole sen kummempaa. Ei toisten jankkaamiseen tarvitse lähteä mukan. Vähän sama kun puhelinmyyjät tai auloissa norkoilevat myyjät, ei vaan edes ala keskustelemaan. 

Mieti myös mitä mahdollistat omalla käytökselläsi. 

No sehän tässä onkin ongelma, kun olen jo asiallisesti sanonut hänelle etten aio tulla syömään tai osallistua kahvikesteihin toistaiseksi. Olen kaksi kertaa sanonut, ja hyvin asiallisesti. En voi oikeasti käsittää, sillä jos joku minulle sanoisi tilaisuudessa, että en kiitos ota mitään muuta kuin kahvin mustana, sillä olen luopunut herkuista toistaiseksi, niin kyllä minä sen ymmärtäisin enkä alkaisi tuputtaa. Tai tämä että "oletko nyt ihan varma ette ota mitään". 

Ap

Mikset kerro valkoista valhetta ja sano, että et nyt ehdi, täytyy mennä. Tai ei se edes ole valhe, jos oikeasti järjestät tilaisuuden perään jonkin muun menon, ei sinne ruokailuun/kahville ole pakko mennä. Tai otat ainoastaan lasillisen kylmää vettä vaikka ja sanot, ettet syö mitään nyt.

Vierailija
52/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vain mene kahville tai et syö mitään herkkuja. Ei se ole sen kummempaa. Ei toisten jankkaamiseen tarvitse lähteä mukan. Vähän sama kun puhelinmyyjät tai auloissa norkoilevat myyjät, ei vaan edes ala keskustelemaan. 

No sehän tässä onkin ongelma, kun olen jo asiallisesti sanonut hänelle etten aio tulla syömään tai osallistua kahvikesteihin toistaiseksi. Olen kaksi kertaa sanonut, ja hyvin asiallisesti. En voi oikeasti käsittää, sillä jos joku minulle sanoisi tilaisuudessa, että en kiitos ota mitään muuta kuin kahvin mustana, sillä olen luopunut herkuista toistaiseksi, niin kyllä minä sen ymmärtäisin enkä alkaisi tuputtaa. Tai tämä että "oletko nyt ihan varma ette ota mitään". 

Ap

Voisiko tässä olla kulttuuriero? Itä-Suomessa on paikkoja, joissa isäntäväen täytyyy oikein tuputtamalla tuputtaa ja vieras taas kohteliaasti kieltäytyy , kunnes lopulta "taipuu". Itsellä ollut siinä ongelmia, koska kuinka ilmaista, ettei todellakaan halua mitään?

Ja kuinka taas varmistaa, eikö vieras todella halua mitään, vai eikö kehtaa ottaa, kun ei ole tarpeeksi tuputettu 

Vierailija
53/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ajan kanssa menee jakeluun. Ei kannata sen takia stressiä ottaa. Tai jättää menemättä.

Joillain ihmisillä kestää. Jotkut eivät tajua esim. Mitä gluteeniton tarkoittaa vaikka kertoisit monta kertaa. Aina tyrkytetään, jotain mitä et voi oikeasti syödä.

Mä sanoin lähipiirissä niin kauan ei, että nykyään ei ole missään oikein varauduttu mihinkään. Eli ei todellakaan tyrkytetä, vaikka sitten tekisikin mieli. :D Mutta sellaista se on, ei kovin vakavaa kuitenkaan loppupelissä. Kun laittaa asioita mittasuhteisiin.

T:se gluteeniton 

Vierailija
54/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jonkinlainen ihmissuhdeongelma, jonka koet tämän tarjoiluasian kautta? Muuten omasta ruokavaliosta kiinnipitämisen vaikeutesi on vaikeasti hahmotettavissa. Miksi menet lähetyslounaalle, kun se jo lähtökohtaisesti nimeltäänkin on ruokailutilaisuus? 10 euron maksusuositus on varmaankin maksu lähetystyöhön. Jos ennen lounasta on muuta ohjelmaa, josta pidät, lähde sen jälkeen. Tuolle henkilölle, joka ainoana? ei malta olla tyrkyttämättä sinulle ruokaa, jota et halua, voisit ehkä muussa yhteydessä kertoa, miten kärsit eli suunnilleen saman kokemuksen, jonka olet tässä ketjussa kuvannut.

Vierailija
55/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kyläilet kun voisit olla salilla??????🤦🏻

Vierailija
56/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on yhdestä henkilöstä joka tätä tuputtamista harrastaa, pyytäisin häneltä apua. Kertoisin hänelle kahden kesken, että minulla on menossa ruokavaliomuutos, joka on terveyteni kannalta välttämätön. Pyytäisin, että hän tukisi minua ruokavaliossa pysymisessä lopettamalla minulle ruokien tyrkyttämisen. Yleensä ihmiset ovat otettuja, kun heihin turvaudutaan ja he saavat olla avuksi ilman varsinaista vaivannäköä. Voisiko tästä tuputtaja henkilöstä saada siis liittolaisen itselleen?

Jos kyse on useista ihmisistä tai monista tilanteista, menisin musta kahvi -linjalla ja napakoilla "ei kiitos" kommenteilla.

Vierailija
57/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä ja MINUN RUOKAVALIONI😫

huoh

Vierailija
58/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa suoraa että on tiukalla ruokavaliolla?Pari tehostettua ei kiitosta jos ei joku tajua.

Vaan mitä jos ei silläkään mene perille? Tai tunnelma on sen jälkeen painostava tai suorastaan loukkaantunut? Kysehän ei ole edes hänen tarjoamistaan ruoista, vaan ihan yleisesti kaikille tarjolla oleva lähetyslounas tai lähetyskahvit, jonne saa mennä jos haluaa tai jättää menemättä jos haluaa. 

Ap

Olet sanonut kerran ja tuolle ihmiselle, mikä ruokavaliosi on. Rajoja ei tarvitse yleensä selittää toisille, ne ovat sinun oma sisäinen tieto siitä mitä tapahtuu jos olet jossain tilanteessa. Rajat näkyvät käytöksessäsi, ei siinä mitä sanot muille. Joku voi ajatella että sanat ovat vain sanahelinää ja lämpimien puhumista, tai ujostelet ottaa ruokaa etkä halua vaikuttaa ahneelta jne. 

Esimerkkejä tuputukseen reagoinnista omalla käytökselläsi:

-Keskustelun jälkeen sinua hävettää mennä ottamaan pelkkä kahvikuppi>mene paikalle ja ota ensimmäisenä kahvikuppi ja pidä sitä kädessäsi koko ajan

-Etkö vielä ottaisi, blää blää>vaihda puheenaiheetta, sano että sinun täytyy käydä vessassa, sano että oli kiva jutella sulle riitta ja poistu tilanteesta

-Joku tuo sinulle annoksen ruokaa eteen> älä ota annosta käteesi turvautuen esim kahvikuppiisi ja poistu tilanteesta edellä mainitulla tavalla tai kysy viereiseltä ihmiseltä haluaako hän annoksen, tai vie roskiin. Jos se on edessäsi pöydällä, älä koske siihen kertaakaan. Voit myös tuputtaa samaa annosta tuputtajalle käyttäen samoja metodeja, joilla hän yrittää sitä sinulle perustella. Voit myös hieman naurahtaa viereisille ihmisille tuputtajan kuullen että eikö oo hassu kaveri tuo riitta kun toi lautasen vaikka sanoin vielä etukäteen että ei kiitos tulen vaan kahville :D

-Tuputtaja tuputtaa tuputtamistaan>älä koske ruokaan, vaikka hän toisi rekkalastin ruokaa eteen älä koske äläkä ota sitä vastaan. Käänny toisaalle. Älä jatka keskustelua omasta ruokavaliostasi. Älä varsinkaan selitä miksi teet kuten teet, se otetaan kutsuna arvioida motiivejasi. 

Vierailija
59/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä jonkinlainen ihmissuhdeongelma, jonka koet tämän tarjoiluasian kautta? Muuten omasta ruokavaliosta kiinnipitämisen vaikeutesi on vaikeasti hahmotettavissa. Miksi menet lähetyslounaalle, kun se jo lähtökohtaisesti nimeltäänkin on ruokailutilaisuus? 10 euron maksusuositus on varmaankin maksu lähetystyöhön. Jos ennen lounasta on muuta ohjelmaa, josta pidät, lähde sen jälkeen. Tuolle henkilölle, joka ainoana? ei malta olla tyrkyttämättä sinulle ruokaa, jota et halua, voisit ehkä muussa yhteydessä kertoa, miten kärsit eli suunnilleen saman kokemuksen, jonka olet tässä ketjussa kuvannut.

Juu, siis se lounas/kahvi tarjotaan seurakunnan tilaisuuden jälkeen. Eli osallistun itse tilaisuuteen ja sitten lähden kotiin. 

Ap

Vierailija
60/94 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikset kerro valkoista val

Joo, olen myös ajatellut että sanon että minulla on kiire, olen sopinut menoa. Vaikken siis olekaan sopinut, minulla ei ole juuri mitään sosiaalista elämää :D Sillähän minä haluaisinkin osallistua noihin seurakunnan juttuihin, josko vähän verkostoituisi. 

Ap