Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkkeitä pitäisi leikata? Ei valtio säästä mitään leikkaamalla eläkkeitä, koska eläkkeitä ei makseta valtion budjetista

Vierailija
10.02.2024 |

Eläkkeet maksetaan eläkerahastoista. 

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä talouden kannalta hieno asia saada eläkemaksua edes muutaman prosentin alemmaksi. Voisi eläkkeitä leikata saman verran. Ei ole todellakaan reilua eikä tehokasta, että palkansaajat ja yrittäjät joutuvat maksamaan heti kaiken tulonsa päältä neljäsosan eläkeläisille. Siihen päälle sitten vielä tuloverot ja muut pakolliset maksut. Yrittäjät maksaa vielä arvonlisäverotkin tuohon päälle.

Ja paljon on eläkeläisiä, jotka ovat nostaneet eläkettä jopa pitempään kuin ikinä olivat töissä.

Vierailija
22/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Lisäksi eläkkeitä verotetaan rajummin kuin palkkoja (ei ole erilaisia vähennyksiä), joten en ymmärrä, mikä muu voisi muuttua kuin se, että takueläke pienenee. Onhan se hupsua saada työttömänä noin 600 e/kk ja eläkeläisenä 900 e/kk, vaikka ei eläissään tekisi töitä. Muilla tulot puolittuu eläkkeellelähtiessä, työttömillä kasvaa.

Oletko ajatellut sitä, että se eläkeläinen elää koko loppuelämänsä sen eläkkeen turvin. Joitain pieniä korotuksia voi tulla. 

Työttömät ovat toivottavasti vain hetken työttöminä, eivät loppuelämäänsä. 

Olen ajatellut, että ikänsä työttömänä ollut saa isompaa eläkettä kuin  mitä tuet olivat, joten kun pärjäsi 55v iässä työttömyysetuudella, niin sama summa riittää 70v iässä.

Ttu sä et tiedä mitään, työttömyysetuuksilla ollaan toimeentulotuella, takuueläkeläinen ei sitä saa vaan maksaa sähkönsä, lääkkeensä ja asumisensa itse siitä kuspasesta 900 eurosta.

Ttu sä olet niin tyhmä et jos oisit yhtään fiksumpi ymmärtäisit tappaa itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä pitää leikata koska pihisteleminen on teille mummoille nautinto ja osaatte sen niin hyvin. Sitäpaitsi ette käytä enää rahaa esim ulkonäköön, ainoa mihin menee on lääkkeisiin ja talvisaappaisiin. 

Meitä on nuoria ja perheellisiä eläkeläisiä . Itse olen yksi huoltaja eläkeläinen, enkä edes mielenterveydellistä syistä. (Sehän ei teille syyksi kelpaa). Mediaanieläkettä.suurempi, mutta alle 2000€ . Eli minulla oli ihan hyvä palkka ennen eläkettä. Silti lasten elättäminen on tiukkaa. 

Ymmärrän, jos isoja esim yli 3000€ eläkkeitä leikataan, mutta mediaani eläke eli eläke josta suurin osa saa on muistaakseni 1400€. Keskiarvo on isompi, koska isot yli 10000€ eläkkeet nostaa sitä. 

Vierailija
24/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeiden maksajat vähenevät, kun ihmiset menettävät työpaikkojaan vihreän siirtymän vuoksi. siksi pieniä ja keskisuuria eläkkeitä pitää leikata, jotta rikkaille riittää jättieläkkeitä. rikkaat ovat eläkkeensä ansainneet.

Vierailija
25/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli palkat pienempiä kuin nykyään. Niin että ei ne nykyajan eläkeläiset eläkemaksun pienuudesta paljon hyötyneet. Nykyajan palkoista tienaa isommat eläkkeet tulevaisuudessa.

Vierailija
26/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkettä saava on ollut pääasiassa työttömänä koko elämänsä.

Minä saan sitä, selkä paskana, keuhkoja kuvataan vuosittain, mielenterveys meni muun teveyden mukana ja myönteisen päätöksen saaminen kesti yli 10 vuotta mihin sisälty 4 eri kuntoutusta, osasto jakso ja kymmeniä lääkekokeiluja.

Olkaa nyt sit ttu kateellisia noista mun pennosista, käytännössä joka kuu mä valkkaan vuokran, lääkkeiden ja sähkön välillä koska takuueläke on euron verran enemmän kun toimeentulotuen raja joka evää multa sit kaiken muun yhteiskunnallisen tuen.

Ja mä käyn töissä ja saan silti toimeentulotukea. Ei sen näin pitäisi mennä. Eiköhän tässä kuule ajeta isojen eläkkeiden alasajoa, ei pienten. Jos jotain ei tehdä, voit olla varma että et saa enää sitä vuosittaista keuhkojen kuvausta, sill

Mutta kun ei ajeta, tässäkin ketjussa nähdään vaivaa vaan takuueläkkeistä.

Vierailija
27/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja haluaa valehdella että eläkkeet muka maksettaisiin eläkerahastoista?

Ei makseta. Niistä ei makseta juuri mitään, paitsi 500 miljoonaa vuodessa sen rahaston "kuluihin".

Jokainen voi itse päätellä minne se raha menee.

Vierailija
28/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Vuonna 2022 eläkerahastoista tuli 4,7 miljardia, valtion budjetista 4,1 miljardia ja työeläkemaksuista eli veroista 25,7 miljardia. Lisäksi rahastot tekivät tappiota 14,8 miljardia.

Onko Suomessa vielä ihmisiä, jotka eivät tiedä että työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet? Katso palkkakuittia, siellä on ihan oma rivi eläkemaksulle: joko 7,15 % tai 8,65 % iästäsi riippuen. Lisäksi työnantaja maksaa eläkettäsi, niin että eläkemaksu on keskimäärin 24,81 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta

Rahastoon kerätyillä miljardeilla voitaisiin maksaa eläkemaksuja muutamia vuosiam sen jälkeen kaikki kerätyt varat olisivat menneet. Nyt ei ole tarpeeksi eläkkeiden maksajia, eli palkansaajia, mutta samaan aikaan eläkkeitä nauttii 1 648 018 eläkeläistä.

Vierailija
29/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet eläkeläisistä saa eläkettä 1600 e tai sen alle reilusti. Siinä on mediaani.

Vierailija
30/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teoreettisesti Suomi voisi halutessaan päästä lähes koko ulkomaanvelastaan eroon lopettamalla kaikkien eläkkeiden maksun. Eläkerahastoissa on tällä hetkellä kiinni 230-260 miljardia euroa. Jos täältä napattaisiin tuo summa velkojen maksuun, niin Suomi olisi liki velaton. 

Silloin tosin pitäisi keksiä, mitä tehdä nykyisille eläkeläisille ja niille, jotka olisivat olleet tulossa eläkkeiden piiriin 20 seuraavan vuoden aikana. 

Tietysti näin ei tehdä tosielämässä monestakaan eri syystä, mutta teoriassa tällainen mahdollisuus olisi.

Vierailija
31/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Vuonna 2022 eläkerahastoista tuli 4,7 miljardia, valtion budjetista 4,1 miljardia ja työeläkemaksuista eli veroista 25,7 miljardia. Lisäksi rahastot tekivät tappiota 14,8 miljardia.

Onko Suomessa vielä ihmisiä, jotka eivät tiedä että työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet? Katso palkkakuittia, siellä on ihan oma rivi eläkemaksulle: joko 7,15 % tai 8,65 % iästäsi riippuen. Lisäksi työnantaja maksaa eläkettäsi, niin että eläkemaksu on keskimäärin 24,81 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta

Rahastoon kerätyillä miljardeilla voitaisiin maksaa eläkemaksuja muutamia vuosiam sen jälkeen kaikki kerätyt varat olisivat menneet. Nyt ei ole tarpeeksi eläkkeiden maksajia, eli palkansaajia, mutta samaan aikaan eläkkeitä nauttii 1 648 018 eläkeläistä.

Rahastoon kerätyt miljardit ei ikinä tule päätymään eläkeläisille missään muodossa.

Toisin sanoen ne on vain sijoutuksiin kerätty omituinen verorahavuori, jollaista ei ole missään muussa maassa. Järkyttävä kasa rahaa jolla voisi laittaa Suomen ongelmat kunton kertaheitolla

Vierailija
32/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teoreettisesti Suomi voisi halutessaan päästä lähes koko ulkomaanvelastaan eroon lopettamalla kaikkien eläkkeiden maksun. Eläkerahastoissa on tällä hetkellä kiinni 230-260 miljardia euroa. Jos täältä napattaisiin tuo summa velkojen maksuun, niin Suomi olisi liki velaton. 

Silloin tosin pitäisi keksiä, mitä tehdä nykyisille eläkeläisille ja niille, jotka olisivat olleet tulossa eläkkeiden piiriin 20 seuraavan vuoden aikana. 

Tietysti näin ei tehdä tosielämässä monestakaan eri syystä, mutta teoriassa tällainen mahdollisuus olisi.

Onko joku sulle kertonut että seuraavan 20v aikana siitä rahastosta alettaiiin maksamaan eläkkeitä? Ei minullekaa eikä muuten makseta.

Eläkkeet maksetaan palkoista. Jos näyttää siltä että rse aha ei riitä, niin

- nostetaan eläkemaksuja

- nostetaan eläkeikää

-leikataan eläkkeitä 

Se on näin helppoa tämä valtion taloudenhoito

Vierailija
33/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulot vähenee niin kulutus vähenee ja työttömyys kasvaa ja tukien saajat lisääntyy ja taas kulutus vähenee jne.

Vierailija
34/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkettä saava on ollut pääasiassa työttömänä koko elämänsä.

Minä saan sitä, selkä paskana, keuhkoja kuvataan vuosittain, mielenterveys meni muun teveyden mukana ja myönteisen päätöksen saaminen kesti yli 10 vuotta mihin sisälty 4 eri kuntoutusta, osasto jakso ja kymmeniä lääkekokeiluja.

Olkaa nyt sit ttu kateellisia noista mun pennosista, käytännössä joka kuu mä valkkaan vuokran, lääkkeiden ja sähkön välillä koska takuueläke on euron verran enemmän kun toimeentulotuen raja joka evää multa sit kaiken muun yhteiskunnallisen tuen.

Ja mä käyn töissä ja saan silti toimeentulotukea. Ei sen näin pitäisi mennä. Eiköhän tässä kuule ajeta isojen eläkkeiden alasajoa, ei pienten. Jos jotain ei tehdä, voit olla varma että et saa enää sitä vuosittaista keuhkojen kuvausta, sill

Ei pitäiskään, ei perustyöläistenkään kohtelu tällä hetkellä oikein ole, mä olen rähisemässä teidän etujen puolesta myös.

Mutta se että me joita ei kohdella reilusti syytellään siitä toisiamme kateudesta on niin aivovammasen kuspäistä ette pashkalle taivu, minä en ole sun vihollinen, sä et tule ikinä saamaan enemmän palkkaa hylkäämällä omas hankees kuin rys sä.

Vierailija
35/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet kerätään työssäkäyvien palkasta. Kun eläkemaksuja alennetaan, maksetaan vähemmän eläkkeitä.

Jokainen eläkeläinen on maksanut jo työelämänsä loputtua moninkertaisesti eläkkeensä verran eläkemaksuja. Kannattaa miettiä että juuri sinä olet tuleva eläkeläinen. Ikinä ei Suomessa verot lopu tai alene, mutta veronkorotukse ja uudet verot ovt varmaa.

Nykyinen nuoriso maksaa moninkertaisesti sen minkä saa. Nykyeläkeläiset saavat moninkertaisesti sen minkä ovat maksaneet.

Vierailija
36/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla oli työpaikka, jolla oli yksityinen eläkekassa, josta saan osan eläkkeestäni, joka on tältä osin ihan itse maksettu. Enkä ole ainoa.

Tämä oli monella yrityksellä ennen vanhaan ihan yleistä.

Vierailija
37/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Lisäksi eläkkeitä verotetaan rajummin kuin palkkoja (ei ole erilaisia vähennyksiä), joten en ymmärrä, mikä muu voisi muuttua kuin se, että takueläke pienenee. Onhan se hupsua saada työttömänä noin 600 e/kk ja eläkeläisenä 900 e/kk, vaikka ei eläissään tekisi töitä. Muilla tulot puolittuu eläkkeellelähtiessä, työttömillä kasvaa.

Oletko ajatellut sitä, että se eläkeläinen elää koko loppuelämänsä sen eläkkeen turvin. Joitain pieniä korotuksia voi tulla. 

Työttömät ovat toivottavasti vain hetken työttöminä, eivät loppuelämäänsä. 

Nyt puhuttiin ihmisistä, jotka ei koskaan ole tehneet työtä. He ovat se ryhmä, joille takuueläkettä maksetaan.  He eivät ole koskaan keränneet varoja eläkerahastoon ja heitä on tässä maassa paljon 

Vierailija
38/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet kerätään työssäkäyvien palkasta. Kun eläkemaksuja alennetaan, maksetaan vähemmän eläkkeitä.

Jokainen eläkeläinen on maksanut jo työelämänsä loputtua moninkertaisesti eläkkeensä verran eläkemaksuja. Kannattaa miettiä että juuri sinä olet tuleva eläkeläinen. Ikinä ei Suomessa verot lopu tai alene, mutta veronkorotukse ja uudet verot ovt varmaa.

Hauska oletus. 1940-luvulla syntyneiden eläkkeistä 80 prosenttia tulee työssäkäyviltä, 1950-luvulla syntyneillä "vain" 70 prosenttia. 

Vierailija
39/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku sulle kertonut että seuraavan 20v aikana siitä rahastosta alettaiiin maksamaan eläkkeitä? Ei minullekaa eikä muuten makseta.

Eläkkeet maksetaan palkoista. Jos näyttää siltä että rse aha ei riitä, niin

- nostetaan eläkemaksuja

- nostetaan eläkeikää

Työeläkkeiden leikkaaminen nostaa valtion menoja, koska valtion takuueläkkeiden määrä nousisi vastaavasti. Mediaanieläke on puolet mediaanipalkasta, n. 1700 euroa. 

Vierailija
40/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt työssäkäyvät maksavat eläkemaksua 24 %, nämä boomerit maksoivat aikonaan maksimissaan 5 %. Reilua eikös. 

Et ota huomioon, että aikoinaan tuntipalkka duunarilla oli markka tai kaksi ja lauantai tehtiin töitä. Suhteessa ennen maksettiin suurempi osa kuin nykyään. Ja eläkkeet siltä ajalta on pieniä. Eli nuo prosentit ei kerro mitään. Pelkkää populismia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan