Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkkeitä pitäisi leikata? Ei valtio säästä mitään leikkaamalla eläkkeitä, koska eläkkeitä ei makseta valtion budjetista

Vierailija
10.02.2024 |

Eläkkeet maksetaan eläkerahastoista. 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet kerätään työssäkäyvien palkasta. Kun eläkemaksuja alennetaan, maksetaan vähemmän eläkkeitä.

Vierailija
2/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa. Lisäksi eläkkeitä verotetaan rajummin kuin palkkoja (ei ole erilaisia vähennyksiä), joten en ymmärrä, mikä muu voisi muuttua kuin se, että takueläke pienenee. Onhan se hupsua saada työttömänä noin 600 e/kk ja eläkeläisenä 900 e/kk, vaikka ei eläissään tekisi töitä. Muilla tulot puolittuu eläkkeellelähtiessä, työttömillä kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Lisäksi eläkkeitä verotetaan rajummin kuin palkkoja (ei ole erilaisia vähennyksiä), joten en ymmärrä, mikä muu voisi muuttua kuin se, että takueläke pienenee. Onhan se hupsua saada työttömänä noin 600 e/kk ja eläkeläisenä 900 e/kk, vaikka ei eläissään tekisi töitä. Muilla tulot puolittuu eläkkeellelähtiessä, työttömillä kasvaa.

Oletko ajatellut sitä, että se eläkeläinen elää koko loppuelämänsä sen eläkkeen turvin. Joitain pieniä korotuksia voi tulla. 

Työttömät ovat toivottavasti vain hetken työttöminä, eivät loppuelämäänsä. 

Vierailija
4/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläkettä saava on ollut pääasiassa työttömänä koko elämänsä.

Vierailija
5/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos Ap selvittäisi mistä eläkkeet maksetaan ennen ketjun aloittamista. 

Vierailija
6/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä pitää leikata koska pihisteleminen on teille mummoille nautinto ja osaatte sen niin hyvin. Sitäpaitsi ette käytä enää rahaa esim ulkonäköön, ainoa mihin menee on lääkkeisiin ja talvisaappaisiin. 

Vierailija
7/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työssäkäyvät maksavat eläkemaksua 24 %, nämä boomerit maksoivat aikonaan maksimissaan 5 %. Reilua eikös. 

Vierailija
8/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Vuonna 2022 eläkerahastoista tuli 4,7 miljardia, valtion budjetista 4,1 miljardia ja työeläkemaksuista eli veroista 25,7 miljardia. Lisäksi rahastot tekivät tappiota 14,8 miljardia.

Vierailija
9/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet kerätään työssäkäyvien palkasta. Kun eläkemaksuja alennetaan, maksetaan vähemmän eläkkeitä.

Jokainen eläkeläinen on maksanut jo työelämänsä loputtua moninkertaisesti eläkkeensä verran eläkemaksuja. Kannattaa miettiä että juuri sinä olet tuleva eläkeläinen. Ikinä ei Suomessa verot lopu tai alene, mutta veronkorotukse ja uudet verot ovt varmaa.

Vierailija
10/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen eläkeläinen on maksanut jo työelämänsä loputtua moninkertaisesti eläkkeensä verran eläkemaksuja. Kannattaa miettiä että juuri sinä olet tuleva eläkeläinen. Ikinä ei Suomessa verot lopu tai alene, mutta veronkorotukse ja uudet verot ovt varmaa.

Älä nyt jaksa puhua paskaa. 

Laskelma: Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse - Politiikka | HS.fi

Vierailija
11/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt työssäkäyvät maksavat eläkemaksua 24 %, nämä boomerit maksoivat aikonaan maksimissaan 5 %. Reilua eikös. 

Työntekijän osuus pullamössön eläkemaksusta on 7.15%.

Boomereilla ei ollut esimerkiksi asumis- tai opintotukea.  Reilua eikös?

Vierailija
12/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa aina kuunnella äitini valitusta eläkkeen verotuksesta. Hän saa 40 vuoden työuran jälkeen eläkettä 1800 € netto (sis 300 € leskeneläkettä), minä saan työntekijänä 1800 € netto. Minä en koskaan tule saamaan niin suurta eläkettä, vaikka tekisin töitä 47 vuotta ja lesken eläkekin on 10 vuotta määräaikainen, koska olen syntynyt 1.1.1975 jälkeen. Siitä kiitos, että eläkeuudistu 1.1.2005 alkaen leikkasi kertymäni puoleen.

Vierailija
13/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan sitä, selkä paskana, keuhkoja kuvataan vuosittain, mielenterveys meni muun teveyden mukana ja myönteisen päätöksen saaminen kesti yli 10 vuotta mihin sisälty 4 eri kuntoutusta, osasto jakso ja kymmeniä lääkekokeiluja.

Olkaa nyt sit ttu kateellisia noista mun pennosista, käytännössä joka kuu mä valkkaan vuokran, lääkkeiden ja sähkön välillä koska takuueläke on euron verran enemmän kun toimeentulotuen raja joka evää multa sit kaiken muun yhteiskunnallisen tuen.

Vierailija
14/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos Ap selvittäisi mistä eläkkeet maksetaan ennen ketjun aloittamista. 

työeläkerahastosta. Johon jokainen maksaa kuukausittain. Minä maksan 26% kuukausiansiosta, muista en tiedä.

Vierailija
15/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän osuus pullamössön eläkemaksusta on 7.15%.

Boomereilla ei ollut esimerkiksi asumis- tai opintotukea.  Reilua eikös?

Ihan sama maksaako työnantaja sen ennen palkan laittoa vai meneekö se vasta palkasta. Jos saisimme alennettua tuota summaa, voisimme käyttää ne rahat veroina muihin kohteisiin, tai alentaa työnantajamaksuja ja näin saisimme lisää työpaikkoja.

Vierailija
16/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä miksi valtio pienentää tukia eli siirtää ne sitten kunnille. Kunnat joutuvat antamaan täydebtävää tukea monelle. Sitten valtio sanoo, että pitää ottaa lusäö velkaa, koska pitää antaa jöyhille kunnille lisää rahaa. Miksi ei oleteta kuntien nostavan veroprosenttia? 

Valtio saisi hoitaa ihmisten perusturvan, niin kunnat pystyisi keskittymään muihin asioihin. Sellaisiin, jotka oikeasti kehittövät kuntaa. 

Vierailija
17/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut sitä, että se eläkeläinen elää koko loppuelämänsä sen eläkkeen turvin. Joitain pieniä korotuksia voi tulla. 

Työttömät ovat toivottavasti vain hetken työttöminä, eivät loppuelämäänsä. 

Olen ajatellut, että ikänsä työttömänä ollut saa isompaa eläkettä kuin  mitä tuet olivat, joten kun pärjäsi 55v iässä työttömyysetuudella, niin sama summa riittää 70v iässä.

Vierailija
18/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan sitä, selkä paskana, keuhkoja kuvataan vuosittain, mielenterveys meni muun teveyden mukana ja myönteisen päätöksen saaminen kesti yli 10 vuotta mihin sisälty 4 eri kuntoutusta, osasto jakso ja kymmeniä lääkekokeiluja.

Olkaa nyt sit ttu kateellisia noista mun pennosista, käytännössä joka kuu mä valkkaan vuokran, lääkkeiden ja sähkön välillä koska takuueläke on euron verran enemmän kun toimeentulotuen raja joka evää multa sit kaiken muun yhteiskunnallisen tuen.

Ja mä käyn töissä ja saan silti toimeentulotukea. Ei sen näin pitäisi mennä. Eiköhän tässä kuule ajeta isojen eläkkeiden alasajoa, ei pienten. Jos jotain ei tehdä, voit olla varma että et saa enää sitä vuosittaista keuhkojen kuvausta, sillä rahat eivät riitä.

Vierailija
19/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikatkaa vaan, mut leikatkaa sitten saatana sen verran et pääsen takuueläkeläisenä takas toimeentulotuen piiriin, loppuu tää pelleily ja pilkun siirtely, ennen ei mikään muutu paremmaks.

Vierailija
20/75 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt työssäkäyvistä maksetaan eläkemaksuja 24%, he eivät itse maksa kuin 7-8 % palkasta. Boomereilla oli siitä kiva juttu, että naiset ei olleet töissä kuten nyt, joten naisten eläkkeet oli käytännössä kansaneläke ja leskeneläke. Nyt töissäkäyvät naiset vaativat itselleen tulevaisuudessa oman eläkkeen ja sekös tulee kalliiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan