miksi se aiheuttaa raivoa, että jokut heräävät myöhään
esim klo 10-12 välillä? Mitä se sinuun vaikuttaa, joka haluat herätä heti aamusta?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistaloudessa eri rytmit tarkoittaa yleensä sitä, että aamuvirkku hoitaa suurimman osan kotitöistä ja iltavirkku vaan hengaa omana aikanaan.
Miten niin? Päivällä ja illalla ei voi tehdä kotitöitä?
Totta kai voi. Ei vain kovin äänekkäitä kotitöitä jos muu perhe nukkuu. Meillä ainakin pienessä kämpässä kuuluu kaikki äänet makuuhuoneeseen.
No samahan se koskee sitä joka herää aikaisin aamulla. Ei hänkään voi tehdä äänekkäitä kotitöitä heti aamusta, jotta klo 12 tai klo 14 päivänsän aloittava saa nukkua riittävästi.
Edellisessä talossa tuo oli meilläkin ongelma. Nykyiseen laitettiin makuuhuoneeseen ja työhuoneisiin viimeisen päälle äänieristykset ja muutenkin pohjassa otettiin erilaiset rytmit paremmin huomioon niin yhteiselo sujuu paljon paremmin erilaisista rytmeistä huolimatta. Kumpikaan ei myöskään käytä sitä erilaista rytmiään tekosyynä lusmuilla arjen pyörittämisestä vaan asiat hoituu ilman että toisen pitää olla valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei yhtään raivostuta muiden nukkuma-ajat. Mulle sopivin aika on 24-08. Mutta kertokaapa te, jotka nukutte 04-12 mitä te teette sitten aamuyöllä? Eipä siinä oikein voi ryhtyä imuroimaan tai pesemään pyykkiä.
Pelaan ja katson ohjelmia. Tuskin sinäkään koko hereilläoloaikaa imuroit tai peset pyykkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut kenenkään raivoavan, mutta sellainen hyvin laiskanpulskea ihminen tulee mieleen, jos aikuisenakin on tuollainen.
Kukas ne yö- ja iltatyöt tekee elleivät nämä "laiskanpulskeat" ihmiset, jotka ahkeroivat illasta kun muut ovat vapaalla?
Hyvä kun teet yötyöt! Varsinaisesti tämä ajatus laiskanpulskeista puolille päiville nukkujista liittyy sellaisiin, jotka eivät ole yötyössä. Ehkä tajusti? Voiolla että loputon lohduton yötyö kaivoksessa on jo johtanut siihen, että et. Jaxuhali!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei yhtään raivostuta muiden nukkuma-ajat. Mulle sopivin aika on 24-08. Mutta kertokaapa te, jotka nukutte 04-12 mitä te teette sitten aamuyöllä? Eipä siinä oikein voi ryhtyä imuroimaan tai pesemään pyykkiä.
Pelaan ja katson ohjelmia. Tuskin sinäkään koko hereilläoloaikaa imuroit tai peset pyykkiä?
Tietokonepelaaminen on toinen asia, josta vanhukset ovat peppukipeitä. Heidän maailmankuvassaan aikuinen ihminen ei pelaa tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokonepelaaminen on toinen asia, josta vanhukset ovat peppukipeitä. Heidän maailmankuvassaan aikuinen ihminen ei pelaa tietokoneella.
Totta. Rappion perikuva on pelata yöaikaan ja nukkua pitkään :D
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan että miten asuu. Pienessä kerrostalokaksiossa ei varmaan voi tehdä paljon mitään, mutta meillä ei kyllä kukaan kuule jos kodinhoitohuoneessa pyykit pyörii ja osan kämpästä voi mainiosti imuroidakin ilman että nukkujat siihen heräävät.
Vierailija kirjoitti:
Puolet päivästä on jo mennyt, jos kömpii ylös vasta puolilta päivin. Ei aiheuta raivoa, mutta ihmetystä kyllä.
Asia ei ole aivan näin yksinkertainen. Yöstä voi jatkaa päivää. Yö on esimerkiksi taiteilijoille usein luovaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Rappion perikuva on pelata yöaikaan ja nukkua pitkään :D
Joskus on hyvä ihan kiusallaan ravistella vanhanaikaisia ihmisiä. Minä en ole naimisissa 40-vuotiaana eikä lapsia ole, olen tehnyt näin oikein kiusallani. Omat vanhemmat ovat äärivanhoillisia, joille perhe ja lapset ovat kaikki kaikessa. Minä en ole tippaakaan kiinnostunut tuollaisesta elämästä.
Minä en kerto kenellekään, että nousen vasta 9.30, vaikka heräisin aamuseitsemältä. Pötköttelen sängyssä ja luen kirjaa nauttien yksinolosta.
Koko päivä ja ilta menee kotitöissä, kauppareissuun ym., joten ei ole edes huono omatunto, olenhan eläkkeellä. Olen mieheni omaishoitaja, kaikki kodin asiat ovat minun kontollani.
En tajua kans. Outoa se on, ketä kiinnostaa mihin aikaan kukakin herää? Ei kaikilla ole sellaista työtä johon on pakko herätä aikaisin, niin miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä syyttä suotta?
Tämä paheksunta on lähtöisin kristinuskosta ja erityisesti protestantismista. Moni ei tiedä muita elämäntyylejä oikein olevankaan.
Aamun virkku, illan torkku. Tapa talon vauraana pitää!
Katoliset eivät jaksa nousta aikaisin pääsääntöisesti. Ja pitävät päivällä tuntien tauon.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka raivoaa? En ole koskaan törmännyt siihen että myöhään nukkuja tai aikaisin herääjä herättäisi ikävää keskustelua puoleen tai toiseen, ainakaan omassa elinpiirissäni.
Kyllä mä vaan on huomannut. Monesti saa kuulla, että on työtön jos on muina aikoina töissä tai että ei tuo ole oikeaa työtä. Jopa klo 6-14 ei ole työtä ollenkaan ainoastaan 8-16 eikä sekään riitä vaan pitää olla valtiolla töissä hallinnossa, että se on oikeaa työtä jos ei niin saa kuulla että miksi et mene töihin, työtön luuseri vaikka oikeasti olisikin töissä mutta ei valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos oltaisiin vielä maataloustaloudessa. Nykypäivänä ei ole esim. it-alalla useinkaan väliä, notta milloin työt tekee. Tosin maataloudessakin alkaa olla niin paljon navetassa automaatiota, ettei siellä ihmistä tarvita eikä tarvitse lypsylle herätä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitan työjuttuja. Olen kuulemma loistava kirjoittaja, mutta en olisi niin hyvä, jos en saisi kirjoittaa yön rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos oltaisiin vielä maataloustaloudessa. Nykypäivänä ei ole esim. it-alalla useinkaan väliä, notta milloin työt tekee. Tosin maataloudessakin alkaa olla niin paljon navetassa automaatiota, ettei siellä ihmistä tarvita eikä tarvitse lypsylle herätä.
Aika vähän on IT-alallakaan töitä jossa ei ainakin jonkun verran palaveerata pitäisi joten harvoin sitä pystyy ihan täysin omaan tahtiinsa hommia tekemään. Yökyöpeli voi toki katsella etätöitä rapakon takaa, kalifornialaisten kanssa tein 18-02 töitä enimmäkseen, se oli ihan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä paheksunta on lähtöisin kristinuskosta ja erityisesti protestantismista. Moni ei tiedä muita elämäntyylejä oikein olevankaan.
Varmaankin se on enemmän peruja entisajan maataloudesta, kun piti käyttää hyväksi kqikki luonnon valoisa aika, kun ei ollut sähköjä. Sähkövalaistus on muuttanut ihmisten vuorokausirytmin.
Olin kerran kesän yötöissä. Oli ihanaa pyöräillä kotiin aamuvarhaisella, kun ensimmäiset päivätyöläiset olivat lähdössä töihin ja oma työpäivä oli jo pulkassa.
Täällä alkaa klo 9 sekä perus- että ammattikoulu.