Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?

Vierailija
09.02.2024 |

Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä? 

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omaisvanhus oli vielä jotenkin liikuntakykyinen, usein peruttiinkin. Nyt tarvitaan 2 ammatilaista vaipanvaihtoon, ei me pystytä häntä liikuttelemaan ollenkaan. 

Huolehditaan ruokinnasta, kun ollaan paikalla. Usein joudun kotihoidolle erikseen sanomaan, että minä hoidan ruokinnan. 

Lääkkeet on lukkojen takana, siellä on niin vahvaa kamaa, että niitä monitoroidaan kirjausten avulla. 

Vierailija
242/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että tässä mun esimerkissä minkä kerron omainen ei vaan oikein osannu ajatella et ois voinu olla avuksi, mutta:

Menin asiakaskäynnille missä olis ollut lääkkeiden tarkistus, voinnin tarkistus, jumppa ja roskien vienti. Omainen oli paikalla. Asiakkaalla oli kuitenkin flunssa, joten yhteistuumin päätettiin, että jumppa jää väliin. Mittailin kuitenkin verenpaineen, kuumeen ja happisaturaation vointia tarkistaessa, kaikki ok. Tarkistin että lääkkeet on otettu oikein. Juttelin asiakkaan ja omaisen kanssa asiakkaan kuulumisista ja koska asiakas oli muuttamassa niin kotihoidon lääkepakki piti viedä pois asiakkaalta. Käytiin asiakkaan kanssa kaikki lääkkeet läpi ja pakkasin lääkepakkiin lääkkeet mitkä lähtee mun mukana lääkejätteeseen. Käynti suju kivasti, meni 20min suunniteltua enemmän. 

Kun pääsin tavaroideni kanssa ovelle (kotihoidon reppu n. 1kg, kangaskassi missä oli ravintojuomia ja työeväät, täysi lääkepakki, talvitakki yms) niin olin ottamassa kahta painavaa vaipparoskista mukaani lisäksi. Multa meinasi kädet loppua kesken ja en jotenki saanu kysyttyä omaiselta et oisko omainen voinut viedä ne roskat kun oli just lähdössä kauppaan. Oma moka tietyllä tavalla etten ikinä kehtaa pyytää omaista tekemään jotain mulle kuuluvaa työtä. Joka tapauksessa kysyin sitten että pääseekö sen rapun kautta roskiksille vai pitääkö kiertää talon toiselle puolelle kun osassa rapuista on asbestin takia suljettu reitit. Omainen ei tiennyt, mutta vastasi että tuo roskat takaisin jos ei pääse. 

Onneks pääsi ja kuten sanottu ois ite pitänyt avata suu kun en meinannu saada niitä tavaroita mukaani eikä omaiselle varmaan tullu mieleen et hän ois voinu viedä ne. 

Mut vinkkinä omaisille jos haluutte olla kotihoidolle avuks niin roskien viennistä on todella iso apu! Meillä on yleensä paljon tavaraa mukana ja alueella jossa työskentelen niin roskiksille voi olla todella paljon matkaa ja ne voi olla neljänkin lukko-oven takana. Välillä käynnille tulee myös hoitaja joka ei tiedä missä talon roskikset on ja joskus niitä voi joutua etsimään vartinkin joten ihan varmasti jokainen hoitaja on roskien viennistä todella onnellinen jos omainen sen tekee. Lisäks esim mun alueen asiakkaalta toiselle välimatkaan on varattu usein aikaa vaan 5min. Se venyy välttämättä koska ei kukaan oo niin nopee. Sit ku siihen lisää roskiksen ettimisen niin se tarkottaa usein sitä että tauko on se kun kävellessä syö proteiinipatukan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite kotihoidossa töissä ja ymmärrän täysin jos omainen ei halua auttaa hygienian hoidossa, monesti ymmärrän myös lääkehoidon, mut se mitä en ymmärrä on omaiset jotka tulee käymään ja syö pöydänääressä odottamassa kotihoitoa lämmittämään ruoan asiakkaalle. 

Sama, en myöskään ymmärrä sitä että nämä kylässä käyvät kahvittelijat ja ruokailijat syövät vanhukselle valmiiksi tehdyt välipalat, jättävät kaikki omat tiskinsä kotihoidolle eivätkä saa edes omilta jäljiltään täyttynyttä roskapussiakaan vietyä lähtiessään.

Käyntien perumisesta sen verran että omavastuu omaisten hoidossaoloajalta on viisi yhtäjaksoista päivää jonka jälkeen laskutus vasta katkeaa. Satunnaisten yksittäisten käyntien peruminen ei siis vaikuta maksuun mitenkään. Jos asiakas taas joutuu osastohoitoon, laskutus katkeaa lähtöpäivästä ja jatkuu taas kun asiakas palaa takaisin kotiin.

Vierailija
244/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omaisvanhus oli vielä jotenkin liikuntakykyinen, usein peruttiinkin. Nyt tarvitaan 2 ammatilaista vaipanvaihtoon, ei me pystytä häntä liikuttelemaan ollenkaan. 

Huolehditaan ruokinnasta, kun ollaan paikalla. Usein joudun kotihoidolle erikseen sanomaan, että minä hoidan ruokinnan. 

Lääkkeet on lukkojen takana, siellä on niin vahvaa kamaa, että niitä monitoroidaan kirjausten avulla. 

Kiitos kun hoidatte ruokinnan <3 tosta on oikeesti tosi iso apu. Joudutte vaan varmaan aina siitä sanomaan, kun hoitajat harvoin kehtaa kysyä ellei oo käynyt paljon ja tottunu siihen. Jaksamista teille, on varmasti todella rankkaa kun oma läheinen on mennyt huonoon kuntoon. 

Vierailija
245/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Mulle oli yks päivä jätetty täys tiskikone täyteen puhtaita astioita ja pöytä täyteen omaisten astioita, niin paljon et ne ei mahtunu kaikki ees toiseen koneelliseen ja siel oli viel ruokaa ja roskia astioiden välissä. Soitin tästä kyl omaiselle ja kerroin, että hoidin tiskit nyt mut että he ei varmaan tienneet, että kotihoidolle kuuluu hoidettavaks vaan asiakkaan tiskit. 

Mulla meni melkein 20min niiden astioiden kanssa ja mietin samalla, et ois tehny mieli kertoa niille omaisille et se oli mun päivän tauko, mun ruokis. Se meni siinä. Mut en halunnu pahottaa kenenkään mieltä, koska luulen ettei ne omaiset vaan tienny kuinka tiukoilla aikatauluilla me mennään. 

Periaatteessa ois sinä päivänä voinu jättää väliin esim asiakkaan jalkojen rasvauksen tai jumpan, mut en jotenki pysty jättää asiakkaalta tollasia välistä ellei oo ihan pakko. Ja eihän se sen asiakkaan vika ollu. 

Vierailija
246/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Jotenkin huvittavaa tämä alapeukutus. Ruoan kuskaamisesta ei makseta mulle yhtään sen enempää kuin teillekään, se ei kuulu minun työtehtäviin, se on ekstraa jonka joudun tekemään ja pois muista työtehtävistä. Kertoo tosi paljon juuri Sinusta ihmisenä jos koet olevasi liian tärkeä hakemaan Matti-papalle ruokatarjottimen ja mehua.

Hmmm, no itse en uskaltaisi tehdä mitään, mitä ei ole pyydetty tai sanottu että voi tehdä. Se on kuitenki teidän työpaikka, en ulkopuolisena tohtisi käydä sohlaamaan omiani ja mahdollisesti haittaamaan teidän työtä. Enhän voi tietää, miten siellä toimitaan. Toisaalta en myöskään haluaisi häiritä ja juoksennella perässä kyselemässä, että voinko tehdä tällaisen asian, ellei joku satu just kohdalle. 

Jos haluatte, että omaiset tekee jotain käydessään, kirjoittakaa niistä asioista selkeä lista huoneen seinälle. Kokeneet tietenkin osaa toimia oma-aloitteisesti, mutta aina on uusia omaisia, jotka ovat ekaa kertaa tilanteessa. 

Vierailija
247/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos peruutan käynnin, jää mummi ilman sydänlääkettä. Me omaiset kun emme saa lääkejakeluun koskea ja pillerit on lukkojen takana. Kotihoidosta on muutaman kerran ehdotettu, että heille ilmoitetaan vierailusta, niin eivät tulekaan, mutta olen kysynyt, että miten mummi silloin saa lääkkeensä ja oikeastiko hän pärjäisi ilman sitä. 

Tollasissa tapauksissa kun tiedetään etukäteen niin jätetään teille sovittuun paikkaan se lääke annettavaksi. Ihan yleistä kotihoidossa.

Näin. Lääkekaappeihin on myös usein kaksi avainta, jolloin toisen voi jemmata piiloon sinne asiakkaan kotiin omaisien käyttöön ja toinen on kotihoidolla.

Vierailija
248/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se potilas siitä sairaalahoidostakin maksaa ja on oikeutettu saamaan tarvitsemansa avun. Ihmeidentekijä ei tarvitse hoitajan toki olla."

Ihmeitä me kotihoidossa tehdään ihan joka päivä, mahdottomuuksien tekeminen vie sitten vähän enemmän aikaa.

Vierailija
249/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan useimmat omaiset tekevät jotain joka muuten jäisi hoitsun kontolle. Itse ainakin sain monesti todeta hoitajan myhäilevän tyytyväisenä, kun sapuskat oli nautittu ennen käyntiä, verensokerit mitattu, tiskattu ja kaikki oli puhdasta ja siistiä. Selvisi tällöin pikakäynnillä, mutta usein jäivät suunnilleen varatun ajan verran jututtamaan potilasta.

Vierailija
250/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siitä joutuu maksamaan silti. Miksi et itse korjaa putkia ja sähköjä tai hiekota katua jos olet kotona? No varmaan siksi että maksetaan jollekin muulle.

Vierailija
251/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei vähennetä laskusta.

Tämä!

Vierailija
252/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka siitä kodinhoidolle tulee,oli kiire tai ei. Luulit et omaiset on ihan päteviä antaa lääkkeet vanhukselle? Ja kaikilla lapsilla kiinnostaa nähdä oma vanhempi alasti ja alkaa pesulle? Tai sanotaan näin, et omaiset kun tulee sinne sairaalaankin tervehtii potilaita,niin tehkää kaikki. Siellä on lista pöydällä mitä voitte tehdä,niin hoitajat ehtii ottaa rennommin kahvitauolla. Ja ylipäätään syömään ne omat eväät, ettei jää taas syömättä.

Useimmiten kotihoidon asiakkailla lääkkeet on valmiina apteekin annosjakelupusseissa. Et kyllä jos osaat lukea päivämäärän ja kellonajan, avata pussin ja antaa siitä lääkkeet vanhukselle niin osaat antaa lääkkeet. 

En puutu tohon alastomuuteen, koska mä ymmärrän täysin että hygieniapujen antaminen läheiselle ei oo kaikkien juttu. 

Mä ymmärrän myös

Vaikka siellä niitä omaisia kävisi, voi ne omaiset silti olla lapsenlapsen lapset 12v ja 14v, menevät moikkaamaan eikä lääkkeitä anna. Reumaa sairastava omainen, joka nyt muutenkin kokee että ei koske toisen lääkkeisiin, sieltä tulee kodinhoitaja ja antaa ne. Tai niinkuin itse kävin mukana tutun tutun omaisella, hänen omainen tekee mitä tekee tai on tekemättä,minä siellä vain olen mukana, koska yhtä matkaa kuljetaan ja ajattelin mennä mukaan sisälle. Minä en ole vielä käynyt kenenkään oman omaiseni luona missään hoitokodissa, enkä tiedä miten siellä toivotaan että toimitaan tai ei toimita.

Vierailija
253/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Ei minunkaan työpaikalle kukaan tule tekemään töitäni. Kotihoito tekee työtä ja saa siitä palkkaa oli omaisia käymässä tai ei.

Vierailija
254/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Jotenkin huvittavaa tämä alapeukutus. Ruoan kuskaamisesta ei makseta mulle yhtään sen enempää kuin teillekään, se ei kuulu minun työtehtäviin, se on ekstraa jonka joudun tekemään ja pois muista työtehtävistä. Kertoo tosi paljon juuri Sinusta ihmisenä jos koet olevasi liian tärkeä hakemaan Matti-papalle ruokatarjottimen ja mehua.

Hmmm, no itse en uskaltaisi tehdä mitään, mitä ei ole pyydetty tai sanottu että voi tehdä. Se on kuitenki teidän työpaikka, en ulkopuolisena tohtisi käydä sohlaamaan omiani

Toi on tosi ymmärrettävää, mut me ei oikein voida laittaa listaa ellei omainen itse sellasta pyydä. Mut hoitajalta voi aina kysyä! Me oikeesti vastataan tosi miellellään myös omaisen kysymyksiin eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Loppujen lopuks me ollaan kuitenkin omaisten kanssa saman ihmisen takia siellä paikalla. Mut voin tässä sen verran sanoa, et ruoan voi aina tarjota, mut siitä kannattaa kertoa hoitajalle tai jättää vaikka lappu. Vessassa voi myös aina auttaa vaipan vaihdossa tai pesuissa jos haluaa, mutta kukaan ei oleta omaisen haluavan koska ymmärrettävästi aika harva haluaa, sama suihkun kanssa. Tiskit ja roskat voi aina hoitaa. Lääkehoidosta pitää erikseen kysyä kotihoidolta ja sopia yhteinen tapa sen suhteen. 

Joku täällä sano, että "miksi tekisin kun se on toisen työtä". No siksi, että hoitajat on tiukilla ja esim kotihoidon rahoitusta on leikattu niin paljon, että hoitajat palaa kokoajan enemmän loppuun, mikä aiheuttaa hoidontason laskua. Kyllä, se on hoitajien työtä, mut ongelma on paljon isompi ja koskettaa kaikkia kellä on läheisiä hoitoalalla tai potilaana/asiakkaana. Jos me aina ajatellaan vaan itteämme me ollaan pian pulassa. Kukaan ei vaadi ihmeitä, mut jos esim itse syö sen vanhuksen luona niin samalla vois lämmittää sen aterian hänelle. Yhdessä on muutenkin kivempi syödä.

Enkä tiedä teistä muista, mut kyllä mä pyrin helpottamaan myös muiden ammattiryhmien työtä sillon kun sen helposti pystyn tekemään. 

Vierailija
255/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Ei minunkaan työpaikalle kukaan tule tekemään töitäni. Kotihoito tekee työtä ja saa siitä palkkaa oli omaisia käymässä tai ei.

Niin saa, mutta sun panoksella sä voit vaikuttaa siihen hoidon tasoon mitä asiakkaat saa. Myös se sun oma läheinen. 

Vierailija
256/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan aina kotihoidolle jos olen itse menossa käymään äitin luona ettei tarvitse tänään päivällä käydä. 

Vierailija
257/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa muita asioita mitä toivoisitte omaisilta, kuin tuo roskien vienti! 

Vierailija
258/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskun pitäisi vähetä, jos omainen tekee hommia  

Vierailija
259/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinäkin laiska yrität vain saada työtä, josta sulle maksetaan, sysättyä muille? Kannattaisi vaihtaa alaa, jos työnteko ei maistu. 

Vierailija
260/301 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä fiksu kotihoidon työntekijä vastailee ystävällisesti ihmisille, kiitos siitä. Olen itse aikoinaan käynyt  kahdellakin iäkkäällä omaisella, ja itselleni ja puolisolle oli aina päivänselvää että aina vietiin roskat ja tiskattiin, keitettiin omaiselle kahvit tai katsottiin ruoat ym ,mitä nyt maallikko voi tehdä. 

Hauraalle vanhukselle emme vaihtaneet  vaippoja ja koska suihkupäivätkin oli sovittu, niin emme uskaltaneet häntä suihkussa käyttää kun ei itse pysynyt pystyssä. Lääkehoito meni lääkerobotin kautta. Vessaan autoimme jos hätä sattui tulemaan juuri silloin. 

Nyt on toinen jo edesmennyt ,ja toinen ympärivuorokautisessa hoivassa, mutta olen edelleen hyvin kiitollinen näille ahkerille työntekijöille jotka kauniisti hoitivat mm omaa äitiäni.  Moni teki sydämellään töitä ja tiedän että heidän aikataulunsa on tehty nykyään melkein mahdottomaksi.

Minusta on noloa että täällä ihmiset aina miettivät rahan kautta, että jotain yksittäistä maksua ei peruta. Vanhuksen omista rahoista nuo yleensä maksetaan, älkää ilkeät ja ahneet perilliset olko noin noloja.

Vielä kaunis kiitos täältä kotihoidon hoitajille ja auttajille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi