Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?
Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus olisi kaukaisempi sukulaiseni, niin ei tulisi mieleenkään perua aikaa. Se olisi toisen asioihin sotkeutumista.
Oman vanhemman kohdalla en varmaan myöskään peruisi. Asun lähellä, käyn siellä usein, mutta hänellä on syystä kodinhoito. Se on vain sattumaa, että satun olemaan siellä juuri samaan aikaan.
Ymmärrän kyllä kodinhoitajan näkökulman. Kiire varmasti on.
En minäkään ehkä peruisi, jos olisi joku parin tunnin piipahtaminen. Mutta voisin sanoa hoitajalle tullessa, että voin hoitaa asiat x ja y, joten hän pääsisi nopeammin toiseen kohteeseen. Esimerkiksi kotisairaanhoitaja tekee kuitenkin sellaisia asioita, joita vaan sairaanhoitaja tekee. Kyllä minä kykenen syöttämään, jakamaan lääkkeet (jos on pillereinä kotona dosetissa), avustamaan pesuissa ja jopa vaihtamaan vaipankin, mutta haavahoito, kaikenlaiset mittaukset ym. ei kuulu osaamisalueeseeni.
Vierailija kirjoitti:
No pidän kyllä seuraa mutta en rupea satakiloiselle äidilleni vaippaa vaihtamaan.
Ei se sinun äitikään hoitanut sinua ....Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa pirullinen systeemi.Omaishoitajat saavat maksun 4 stä tunnista mutta ulkomaalaiset vuorokaudet ympäri.
??
Ruotsalainen pitää huolta äidistään omaishoitajana, hän saa 4 tunnista palkan vaikka tekee vuorkokauden ympäri töitä.Ulkomaalainen perhe saa 24 / 7 palkan kun pieni vauva on omaishoidossa. Onko vaikea ymmärtää? Mistä nämä erot ?
Jos mun äitini joskus vielä kotiutuu, niin onneksi kotihoidon palvelut hankitaan yksityiseltä. Juuri sen vuoksi, että tiedän hyvinvointialueen kotihoitajien olevan erittäin kiireisiä eikä äiti suostu ottamaan lääkkeitään siten,että ne vaan tyrkätään nenän eteen ja käsketään ottamaan. Voi vaatia pidemmän suostuttelun ennenkuin äiti suostuu ottamaan lääkkeensä. Ei välttämättä ota silloinkaan, mutta ainakin on yritetty. Julkisen sektorin hoitajilla ei tällaiseen ole aikaa ja se on ihan ymmärrettävääkin.
Mutta en tosiaan ymmärrä sitä, ettei omaiset ole voineet hakea postia. Mä en ole edes ajatellut, että kotihoidon pitäisi hakea postit vanhemmilleni. Mä olen ne tähänkin asti hakenut (toki asun siis lähellä) enkä nyt osaa ajatella niin, että postien hakeminen olisi jokin hoidollinen tehtävä. Tarkoitan siis, että sillä olisi mitään merkitystä vanhuksn terveydentilaan ja vointiin. Kahvin keittäminen onnistuu takuulla omaisiltakin ja ruuan lämmittäminen. Nämä asiat kuitenkin jäi mietityttämään siinä mielessä, että miten hoitaja voi kirjata nämä tiedot, jos ei ole nähnyt, että vanhus saa kahvia ja ruokaa. Voisihan tilanne nimittäin olla sellainenkin, että omaiset nyt sattuivat jäämään vanhuksen luokse pidemmäksi aikaa kuin alunperin olivat suunnitelleet. Ja jos olisivat toimineet suunnitelmiensa mukaan tai olisi tullut jokin syy, miksi heidän täytyykin lähteä ennen kotihoidon saapumista, vanhus olisi jäänyt ilman ruokaa, kun ei olisi omaiset hoitaneet eikä kotihoitokaan.
Ymmärrän kyllä hyvin pointtisi, mutta osa omaisista ei halua olla vastuussa asioista, joista vastuussa on kotihoito. Omaisilla ei ole pääsyä kotihoidon tietojärjestelmään eikä heillä siten ole mahdollisuutta sinne kirjata, mitä on tehty tai jätetty tekemättä. Tosin mitä nyt olen äitini asioita yrittänyt hoitaa, vaikuttaa siltä, ettei niihin järjestelmiin nykyisin kirjata juuri muutenkaan mitään. Tai sitten järjestelmistä ei osata hakea tietoa, kun omainen soittaa ja kysyy. Kun aikoinaan olin kotisairaanhoitajana, ihan jokaisesta käynnistä piti tehdä edes muutaman lauseen kommentti käynnin sisällöstä ja asiakkaan voinnista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus kotihoidossa töissä ja erään vanhuksen luona oli tämän miessukulainen kylässä. Ei tainnut olla poika, mutta nuorempi mies kylläkin. Naureskeli, että jaaha, nyt kahvinkeittäjä saapui ja vitsaili vaipanvaihdoilla ja alapesuilla. Ilmoitin, että koen oloni turvattomaksi, että pyydän toisen hoitajan kanssani.
En olisi minäkään mennyt yksin niin kauan kuin tuollainen hörhö siellä on.
Eiköhän tätäkin systeemiä ajeta pikkuhiljaa siihen suuntaan, että omaiset hoitavat yhä enenevissä määrin vanhuksensa ja jos ei ole omaisia, niin sitten kuskataan sinne entisaikojen vaivaistaloon, missä tolkummassa kunnossa olevat vaivaiset koettivat hoitaa näitä heikompiaan. Ei tämä ainakaan yhtään paremmaksi/laadukkaammaksi tule muuttumaan, jos joku niin luulee. Jos sulla on rahaa maksaa omasta hoidostasi jollekin yksityiselle niin fine, jos olet yksin ja köyhä niin se on että voivoi.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jos mun äitini joskus vielä kotiutuu, niin onneksi kotihoidon palvelut hankitaan yksityiseltä. Juuri sen vuoksi, että tiedän hyvinvointialueen kotihoitajien olevan erittäin kiireisiä eikä äiti suostu ottamaan lääkkeitään siten,että ne vaan tyrkätään nenän eteen ja käsketään ottamaan. Voi vaatia pidemmän suostuttelun ennenkuin äiti suostuu ottamaan lääkkeensä. Ei välttämättä ota silloinkaan, mutta ainakin on yritetty. Julkisen sektorin hoitajilla ei tällaiseen ole aikaa ja se on ihan ymmärrettävääkin.
Mutta en tosiaan ymmärrä sitä, ettei omaiset ole voineet hakea postia. Mä en ole edes ajatellut, että kotihoidon pitäisi hakea postit vanhemmilleni. Mä olen ne tähänkin asti hakenut (toki asun siis lähellä) enkä nyt osaa ajatella niin, että postien hakeminen olisi jokin hoidollinen tehtävä. Tarkoitan siis, että sillä olisi mitään merkitystä vanhuksn terveydentilaan ja vointiin. Kahvin keittäminen onnistuu takuu
Kirjaan tilanteesta riippuen, että omainen paikalla ja sanoo, että antaa ruoan / lääkkeet, tai mitä sitten puhutaankin. Joskus ovat juuri syömässä, niin silloin kirjaan sen noin. Myös puheluiden perusteella kirjaan mitä on sovittu. Eihän sitä todistaa voi, mutta en voi muutenkaan olla vahtimassa mitä omainen vanhuksen luona tekee tai jättää tekemättä.
Lääkkeen otosta vielä, että tuo on ikävää, että laitetaan lääkkeet eteen ja sen jälkeen vastuu siirtyy vanhukselle. Moni ei ottaisi lääkkeitä, ja lopulta voivat kieltäytyä kyllä, mutta itse hoitajana ajatten myös, että ei voi olla niin kiire, ettei ehtisi yhtään houkutella. Kuuluu työhön. Tiedän valitettavasti, että tuota tapahtuu, että pääasia on, että saadaan käynti kuitattua, ihan sama mitä on tehty. Ja voi vaan kirjata, että "kieltäytyi".
Jos minun vanhempieni luona kävisi kotihoito, niin en peruisi. Kahvit ja ruoan voisin lämmittää ja jotain pientä siivousta tottakai, jos tarvetta. Vaippojen vaihto ja/tai vessassa käyttäminen kuuluu kotihoidolle. Ja tästä syystä en peruisi koska en osaa/pysty niiden osalta auttamaan. Kaikkia asioita ei omainen osaa hoitaa ja tarkistaa, siksi kotihoidon käynti on tärkeää. Kotihoidon käynti on varmasti aina muutakin kuin pelkkää kahvinkeittoa.
Miksi omaiset eivät itse tiskaa niitä omia kahvitiskejään ja vie roskapussia lähtiessään?
Vierailija kirjoitti:
Jos minun vanhempieni luona kävisi kotihoito, niin en peruisi. Kahvit ja ruoan voisin lämmittää ja jotain pientä siivousta tottakai, jos tarvetta. Vaippojen vaihto ja/tai vessassa käyttäminen kuuluu kotihoidolle. Ja tästä syystä en peruisi koska en osaa/pysty niiden osalta auttamaan. Kaikkia asioita ei omainen osaa hoitaa ja tarkistaa, siksi kotihoidon käynti on tärkeää. Kotihoidon käynti on varmasti aina muutakin kuin pelkkää kahvinkeittoa.
Jos asiakkaalla on useampi käynti päivässä niin suunnilleen puolet päiväkäynneistä on nimenomaan pelkkää ruoan lämmitystä tai kahvin keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omaiset eivät itse tiskaa niitä omia kahvitiskejään ja vie roskapussia lähtiessään?
No, tämä on kyllä ihan hullua ja todella moukkamaista. Ilman kotihoitoakin kyllä pitäisi olla itsestään selvää avustaa iäkästä sukulaista, että vie roskat ja tiskaa kahvitiskit!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tätäkin systeemiä ajeta pikkuhiljaa siihen suuntaan, että omaiset hoitavat yhä enenevissä määrin vanhuksensa ja jos ei ole omaisia, niin sitten kuskataan sinne entisaikojen vaivaistaloon, missä tolkummassa kunnossa olevat vaivaiset koettivat hoitaa näitä heikompiaan. Ei tämä ainakaan yhtään paremmaksi/laadukkaammaksi tule muuttumaan, jos joku niin luulee. Jos sulla on rahaa maksaa omasta hoidostasi jollekin yksityiselle niin fine, jos olet yksin ja köyhä niin se on että voivoi.
Millä ajalla tässä omaiset vanhuksensa hoitavat, kun joutuu työelämässä olemaan lähes seitsemänkymppiseksi asti ja sillä viedään loputkin mehut. Toisin se oli ennen kun pystyi jäämän eläkkeelle jo reilu viisikymppisenä...
Valitettava totuus on, että tässä maassa liian moni vanhus asuu omassa kodissa, vaikka oikea paikka olisi hoitokoti tai muu vastaava. Omaiset eivät ehdi/jaksa hoitaa. Ja vaikka haluaisivatkin auttaa, vanhus ei anna. Ja vanhuksen sana jyrää kaiken muun, ketään ei voi pakottaa.
Niistä käynneistä maksetaan.
Esim kun anopilla kävi kotihoito, ei tullut mieleenkään perua käyntejä tai tehdä hoitajien töitä heidän puolestaan. Mitä ihmettä??
Eri asia, jos se vähennetään laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaalla on useampi käynti päivässä niin suunnilleen puolet päiväkäynneistä on nimenomaan pelkkää ruoan lämmitystä tai kahvin keittoa.
Ei ainakaan itsellä antaisi luonne periksi istua tumput suorina ja katsoa vierestä, kun hoitaja lämmittää mikrossa läheiselle ruokaa tai keittää kahvia. Ihan totta! Ei ne mitään piikoja ole. Jos tosiaan ei mitään hoitotoimenpiteitä tehdä, niin ei silloin hoitajaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Niistä käynneistä maksetaan.
Esim kun anopilla kävi kotihoito, ei tullut mieleenkään perua käyntejä tai tehdä hoitajien töitä heidän puolestaan. Mitä ihmettä??
Eri asia, jos se vähennetään laskusta.
Kyllä, mutta jos on kyse ruuan lämmityksestä, niin ihanko tosi istut vieressä katsomassa, kun hoitaja tekee tätä näinkin yksinkertaista asiaa?
Kotihoidon tulee hoitaa sovitut käynnit ja tehtävät koska niistä laskutetaan. Ymmärtäisin jos käynti vähennetään laskusta ja tehtävät asiat ovat esim. ruokahuolto, tiskaus, pissavaipan vaihto ja roskien vienti. Lääkkeitä en suostuisi antamaan ihan jo vastuusyistä. Omaisen näkökulmasta on ikävää kun kysytään heti että tarvitseeko tulla (ollenkaan)? Vähän sama kun päiväkodissa alkoi kyselyt talvilomasta että tarvitteko hoitoa viikolla 8?
Kaikille omaisille ei ole luontevaa tehdä hoitotoimenpiteitä. Ei kaupan kassakaan voi sanoa pariskunnalle että toinen voi skannata ja rahastaa, minä menen nyt viemään korit tai hyllyttämään, kun te saatte tämän tehtyä. Vika ei tietenkään ole hoitajien vaan järjestelmän joka vetää aikataulut liian tiukalle. Puhumattakaan siitä että moni vanhus on liian huonossa kunnossa kotona asumiseen.
Tuo on kaunis ajatus että jos joku käynti jää pois niin voi sitten jutella jonkun vanhuksen kanssa jota ei kukaan käy katsomassa. Ihanaa että joku ajattelee näin! Jos tietäisin että näin tapahtuisi niin huolehtisin varmasti omalta osaltani jotain simppeliä extraa hyväntekeväisyyden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan itsellä antaisi luonne periksi istua tumput suorina ja katsoa vierestä, kun hoitaja lämmittää mikrossa läheiselle ruokaa tai keittää kahvia. Ihan totta! Ei ne mitään piikoja o
Kiitos siitä sinulle. Näitä pelkästään vierestä hoitajan tekemisiä kyttääviä omaisia tulee työn puolesta nähtyä ihan viikoittain.
Mikä niissä vaippojen vaihdossa on ongelma? Vaihdoin monesti isoäidilleni kun oli vielä hengissä. Heti kun on tarpeensa tehnyt niin vaippa vaihtoon. Mukavempihan se on kaikille. Ei ole mitään aivokirurgiaa.
Haluan välillä nähdä miten hoitaja suoriutuu työstään tai minkälainen tämä ylipäätään on ja millainen suhde meidän vanhukseen.
Tavallaan sellainen vakoilukeikka.