Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän näyttää siltä vauvispalstan moderaattorilta
Miksi sinua ei saa pitää suljetulla osastolla loppu elämää ilman nettiä? Minusta se olisi ihan velvollisuus pistää salaliittohullut lukkojen taakse.
Painoin "kutsu hoitaja" nappulaa, kohta tulee hoitaja antamaan lääkkeet sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että yötäpäivää pitäisi olla joku päivystämässä kotona. Palvelutaloon kuuluu tämä herrasmies.
Juurikin näin. Jutussahan vielä mainittiin että hänelle oli tarjottu tuettua asumispaikkaa mutta kieltäynyt ja halua asua yksin omin ehdoin.
Tulee mieleen mun sukulainen. Kehitysvamman vuoksi vanhemmat passanneet 24/7, mutta halusi muuttaa omilleen. Tulikin laitoksen säännöt ja mm. nukkumaanmenoaika. Ei yllättäen sopeutunut, kun kotona oli vrk-rytmi päälaellaan. Palasi kotiin.
Eli tässä on nyt reality check menossa, ei sen kummempaa. Voitte hajaantua.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa ilkeitä! Kundi on NUORI,ei kukaan tuon ikäinen halua käydä klo 21 nukkumaan!
Menin tuossa iässä nukkumaan jo 21.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, ettei nuori pysty vietyämään omannäköistä elämää, mutta totuus on, että yhteiskunta tarjoaa vain minimipalvelut, ja jos ylimääräistä haluaa, niin sitten se on kustannettava itse. Vastaavasti monet vanhukset heräävät hyvin aikaisin, mutta kotihoito ehtii paikalle vasta aamupäivällä auttamaan aamutoimissa, koska eivät ehdi joka paikkaan heti seitsemältä.
Miten muka mies saa vain minimin? Hänellähän on useampi täyspäiväinen avustaja apunaan, lääketieteellinen hoito, opiskelu, asuminen ja elämä kustannetaan täysin.
Minimi olisi elämä toimeentulotuella vanhempien nurkissa.
Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisoikeus saada pelata WoWia aamuviiteen.
Kyllä hänelle kuuluu ympärivuorokautinen hoitaja, joka auttaa paskalle ja peittelee sänkyyn aamuyöstä.
nythän alkoi phase 2 season of discoveryssa niin varmaan grindaa koko päivän ja antaa hoitajan syöttää ja pyyhkiä perseen kun istuu koneella
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
Mikä vamma hänellä on? Kaikkea hyvää hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa ilkeitä! Kundi on NUORI,ei kukaan tuon ikäinen halua käydä klo 21 nukkumaan!
Palveluyksikössä olisi saanut valvoa miten tykkää.
Alkoholi on muutenkin myrkkyä niin ei tarvii baarissa käydä.
Herra hakee ns. vapaa-ajan avustajaa jonka kanssa voi käydä baarissa, konserteissa, lätkämatseissa sun muuta. Vapaa-ajan tunteja myönnetään kyllä kaikille ja avustajiakin hyvin kun pääsee ilmaiseksi joka paikkaan.
Missä modet? Aivan sairasta keskustelua. Bannatkaa kaikki osallistujat heti!
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.
Jos låhes ilmaisen yövaipan vaihtoehto on sängynvieressä yön päivystävä henkilökohtainen hoitaja, niin rajansa tuhlaamisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että yötäpäivää pitäisi olla joku päivystämässä kotona. Palvelutaloon kuuluu tämä herrasmies.
Juurikin näin. Jutussahan vielä mainittiin että hänelle oli tarjottu tuettua asumispaikkaa mutta kieltäynyt ja halua asua yksin omin ehdoin.
Tulee mieleen mun sukulainen. Kehitysvamman vuoksi vanhemmat passanneet 24/7, mutta halusi muuttaa omilleen. Tulikin laitoksen säännöt ja mm. nukkumaanmenoaika. Ei yllättäen sopeutunut, kun kotona oli vrk-rytmi päälaellaan. Palasi kotiin.
Eikö vammaisen ihmisen hyvinvointia tukisi säännöllisempi rytmi? Miksi vanhemmat antavat hänen valvoa miten sattuu?
Tuo mies ainakin opiskelee, ja hänellä on ihan oikea sairaus, joka oikeasti aiheuttaa toimibtakyvyttömyyttä, eikä pelkkä huomio kipeys tai vanhemman kasvatuksen puute. Juuri tuli dokkari jostain "autisti" tytöstä, jolla oli kaksi avustajaa, omaishoitaja äiti (jolla vakavia elämänhallinnan ongelmia, joista ilmeisesti tytön "autismi" johtui), taksikyydit kaikkialle ym. Ja kyse oli siis aivan tavallisesta ja terveestä lapsesta, joka totutettu palveluun aivan turhaan. Liikuntavammaiselle, joka ihan oikeasti niitä tarvitsisi, ei edes välttämättömiä suoda.
Katsoin tuota järkytyksellä.
Vanhukset ei saa tarpeeksi ruokaa ja makaavat paskavaipoissaan iho vereslihalla palaneena, mutta nuorelle opiskelijapojalle ei riitä klo 23 asti bailaaminen, vaan pitäisi saada avustaja aamuyöhön asti, jotta voisi hillua yökerhossa loppuun asti. Se vasta olisi kuulemma normaalia 21-vuotiaan opiskelijan elämää???
Hän oletti saavansa avustajan kellon ympäri 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Voihan down-syndroomainen haluta astronautiksi mut ei se nyt vaan onnistu. Kaikki ei saa sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vammaisen ihmisen hyvinvointia tukisi säännöllisempi rytmi? Miksi vanhemmat antavat hänen valvoa miten sattuu?
Olettaisin, että vanhemmat ovat lopenuupuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättivätkö sinun vanhempasi nukkumaanmenoajoistasi kun olit 21 ja muuttanut pois kotoa?
Mihin aikaan koulutunnit/luennot ovat nykyään? Kun itse opiskelin niin tunnit oli pääsääntöisesti 8-17 välillä. Kävin itse nukkumaan 21-22 välillä, ei olisi tullut mieleenikään pelata ja valvoa yöllä. Jos viikonloppuna kävin baarissa niin lähdin kotiin jo viimeistään yhdeltä, en vaan pysynyt hereillä (ehkä alkoholillakin oli jotain tekemistä asian kanssa).
Lehdissä on ollut aiemmin juttua siitä että koulut alkaa nykynuorille liian aikaisin, onko niitä nyt siis jo muutettu?