Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan koulutunnit/luennot ovat nykyään? Kun itse opiskelin niin tunnit oli pääsääntöisesti 8-17 välillä. Kävin itse nukkumaan 21-22 välillä, ei olisi tullut mieleenikään pelata ja valvoa yöllä. Jos viikonloppuna kävin baarissa niin lähdin kotiin jo viimeistään yhdeltä, en vaan pysynyt hereillä (ehkä alkoholillakin oli jotain tekemistä asian kanssa).
Lehdissä on ollut aiemmin juttua siitä että koulut alkaa nykynuorille liian aikaisin, onko niitä nyt siis jo muutettu?
juu edelleen tuohon aikaan. Käyn samaa tutkintoa kuin tuo herra jutussa eikä tule mieleenkään valvoa aamuyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.
Voihan down-syndroomainen haluta astronautiksi mut ei se nyt vaan onnistu. Kaikki ei saa sitä mitä haluaa.
Ok. Voidaan siis myös päättää, että sinä et pääse yöllä vessaan ja nukkumaan käyt klo 21.
No kyllä ite olisin hivenen katkera jos vammautuisin itsestä riippumattomista syistä ja en saisi enää elää sellaista elämää kuin haluaisin. Lisäksi sänkyyn pitäisi mennä klo 23. Tai siis siellä pitäisi olla jo hyvissä ajoin ennen tuota kun avustaja lähtisi tuolloin. Ikinä en pääsisi iltamenoihin tai mihinkään, varsinkaan ex tempore kun pitää olla nukkumassa klo 23. Täytyisi vaan toivoa ettei mikään äkillinen tarve tulisi yöllä esim vessahätä. Vai oliko jopa kyse klo 21? Vielä sairaampaa. Mä en ole edes arkena siihen aikaan sängyssä kuin joskus.
Ei moni tajua kun ei ole kykyä asettua muiden asemaan. Helppo se on huudella kun ei omalle kohdalle osu. Jos osuisi niin oltaisi iltalehdessä parkumassa. Nyt jo ajatus minä minä eli kun minä pystyn niin muulla ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaita palstalaisia. Poika haukutaan koska haluaa käydä joskus baarissa. Poika sairastaa lihasrappeumatautia ja yleensä tautia sairastavat päätyvät hengityskoneeseen ja lopuksi sidottuna sänkyyn loppuelämäksi.
Häntä käy baarissa, mutta se ei riitä, koska JO klo 23 pitää olla kotona. Pitäisi päästä yökerhoon ja olemaan aamuyöhön asti. Miten usein? Eikö kaverit voi auttaa? Omaiset?
Haluaisitko sinä olla se avustaja, joka tulee ensin aamulla pariksi tunniksi, alkuillasta pariksi tunniksi, sitten auttamaan herra baarireissulle ja lopuksi ottamaan känninen herra vastaan klo 4 aamulla? Reilun kympin tuntipalkalla, matkat menee sun pussista.
Vai pitäisikö hänen todellakin saada yökerhojen takia avustajia vuorokauden ympäri kolmeen vuoroon?
Kuka hänet siellä koulussa auttaa vessaan? Entä baarissa?
nyt kun noin sanoit niin hyi en missään nimessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.
Voihan down-syndroomainen haluta astronautiksi mut ei se nyt vaan onnistu. Kaikki ei saa sitä mitä haluaa.
Ok. Voidaan siis myös päättää, että sinä et pääse yöllä vessaan ja nukkumaan käyt klo 21.
Selvä tehdään niin. Älä juo vettä enää 18 jälkeen nii ei tarvii herätä kuselle aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Kyllä, ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, silloin kun jaetaan tuomioita ja rangastuksia tuomioustuimessa.
Mutta elämässä ei, sillä jpkainen saa erilaiset pelikortit jo syntymähetkellä, eikä yhtenvertaisuutta voi toteuttaa, kun puhutaan vaikka 4v tai 40v. Vai ajatteletko, että yhdenvertaisuus lailla miehet velvoitetaan synnyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä tehdään niin. Älä juo vettä enää 18 jälkeen nii ei tarvii herätä kuselle aamuyöllä.
Vaippa päälle, niin saat kuseksia 24/7 ilman vessakäyntejä.
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Ei se ole eri asemaan asettamista jos ei anneta kaikkea tarjottimella. Päinvastoin se et kaikki katettas valmiiks on todellakin eri asemaan asettamista! Ihmisen fyysinen rajote on on biologinen fakta jonka kanssa yksilön on opittava olemaan ei mikään yhteiskunnan paapomis ristiretki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt pääse yöllä vessaan kun ei downin syndroomasta kärsivä pääse astronautiksi? Oikeesti?
Jutun mukaan tässä on pyritty tarjoamaan nuorelle miehelle asumismuotoa, jossa hänen tuen tarpeisiinsa pystyttäisiin vastaamaan. Se ei ole kelvannut. Vammaispalveluissa on selvästi arvioitu, että tämänkaltainen ns. itsenäinen asuminen ei ole realismia hänen kohdallaan. Ihan järkevää resurssien käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
On nyt tuossa tilanteessa omien valintojen vuoksi. Olisi ehkä pitänyt ottaa asioista selvää ennen muuttoa, eikä olettaa, että kaikki tuodaan hopeatarjottimella nenän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaita palstalaisia. Poika haukutaan koska haluaa käydä joskus baarissa. Poika sairastaa lihasrappeumatautia ja yleensä tautia sairastavat päätyvät hengityskoneeseen ja lopuksi sidottuna sänkyyn loppuelämäksi.
Häntä käy baarissa, mutta se ei riitä, koska JO klo 23 pitää olla kotona. Pitäisi päästä yökerhoon ja olemaan aamuyöhön asti. Miten usein? Eikö kaverit voi auttaa? Omaiset?
Haluaisitko sinä olla se avustaja, joka tulee ensin aamulla pariksi tunniksi, alkuillasta pariksi tunniksi, sitten auttamaan herra baarireissulle ja lopuksi ottamaan känninen herra vastaan klo 4 aamulla? Reilun kympin tuntipalkalla, matkat menee sun pussista.
Vai pitäisikö hänen todellakin saada yökerhojen takia avustajia vuorokauden ympäri kolmeen vuoroon?
Kuka hänet siellä koulussa auttaa vessaan? Entä baarissa?&nb
Mistä ihmeestä keksit yökerhot ja baarit? Luitko ollenkaan juttua? Ei ollut mitään mainintaa mistään baareista tai yökerhoista vaan ennen klo 21 nukkumaanmenosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt pääse yöllä vessaan kun ei downin syndroomasta kärsivä pääse astronautiksi? Oikeesti?
Iän vuoksi liikuntakyvyttömille laitetaan vaipat yöksi, yhdenvertaisesti siis menee, jos laitetaan liikuntavammaisellekin.
Niin, onhan se nyt ihan helv*tin itsekästä vammaiselta haluta samanlaista elämää kuin muutkin saavat elää (kirjoitettu sarkastisesti).
Kaikkien vammaisten pitää vaan maailman tappiin adti tyytyä siihen luuhun, joka kouraan silloin tällöin nakataan, koska vammaisetgan eivät omista minkäänlaista ihmisarvoa (kirjoitettu provosoivasti).
On tämä maailma sekaisin kun ei vähääkään viitsitä asettua toisten saappaisiin ja pohtia muutakin kuin rahaa, taloutta, kustannuksia, vientiä ja "mitä hyötyä/haittaa mä siitä saan".
Itteäni v*tuttaisi aivan s**tanasti, jos menettäisin niin paljon mahdollisuuksia kuin Arsi ylen jutussa sekä saisin ainakin viikoittain jos ei päivittäin kuulla haukkumisia ja nähdä joko sääliviä tai halveksuvia ilmeitä. Omat rajoitteeni eivät sentään näy päällepäin eivätkä estä minua toimimasta kuten haluam, joten olen siinä hyvin etuoikeutetussa asemassa "rajoitteisena" ihmisenä. Tyhmyys taas näyttäisi olevan rajoite, jota nyky-ihmiset eivät edes halua itsessään työstää ja josta ihmiset suorastaan ylpeilevät, toisin kuin vielä vaikkapa 2000 - 2500 sitten.
Te jotka vähättelette tämän herran ongelmia... Ilmeisesti omat ongelmanne ovat siis paljon isompia ja elämänne vaikeampaa?
Luulen ettei tyypille myönnetä nyt lisää avustajatunteja koska on tiedossa että hänellä on etenevä sairaus ja tulee tarvitsemaan jossain vaiheessa 24/7 avustajia. Siksi niitä lisätunteja ei nyt myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä possu kuuluu palvelutaloon kuluttamasta resursseja kun joka yö soitetaan vtun 112. Miksi ollaan asumassa itsenäisesti kun siihen ei oikeasti pystytä realistisesti? Järki on pettänyt kriittisesti
Vammaisillakin on ihmisoikeudet! On oikeus hankkia lapsia muiden hoidettavaksi, on oikeus pelata yöt läpeensä, on oikeus harrastaa seksiä avustetusti.
Ja yhteiskunta maksaa mukisematta kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se nyt ihan helv*tin itsekästä vammaiselta haluta samanlaista elämää kuin muutkin saavat elää (kirjoitettu sarkastisesti).
Kaikkien vammaisten pitää vaan maailman tappiin adti tyytyä siihen luuhun, joka kouraan silloin tällöin nakataan, koska vammaisetgan eivät omista minkäänlaista ihmisarvoa (kirjoitettu provosoivasti).
On tämä maailma sekaisin kun ei vähääkään viitsitä asettua toisten saappaisiin ja pohtia muutakin kuin rahaa, taloutta, kustannuksia, vientiä ja "mitä hyötyä/haittaa mä siitä saan".
Itteäni v*tuttaisi aivan s**tanasti, jos menettäisin niin paljon mahdollisuuksia kuin Arsi ylen jutussa sekä saisin ainakin viikoittain jos ei päivittäin kuulla haukkumisia ja nähdä joko sääliviä tai halveksuvia ilmeitä. Omat rajoitteeni eivät sentään näy päällepäin eivätkä estä minua toimimasta kuten haluam, joten olen siinä hyvin etuoikeutetussa asemassa "rajoitteisena" ihmisen
Kukaan ei väitä, ettei vammautuminen ja sen tuomat rajoitteet v*tuttaisi rajusti ketä tahansa. Silti vammautunut ei voi olettaa yhteiskunnan tarjoavan 24/7/365 henkilökohtaisen avustajapalvelun minne ja millä ehdoilla vain ilman kulujen ylärajaa.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa ilkeitä! Kundi on NUORI,ei kukaan tuon ikäinen halua käydä klo 21 nukkumaan!
Mutta se hoitokoti ei kelpaa, jossa apua olisi saatavilla. Miksi?
Kuka hänet siellä koulussa auttaa vessaan? Entä baarissa?