Muistatteko 2000-luvun alkupuolen ajat kun netti yleistyi?
Tuolloinkaan nettiyhteys oli kotona harvoilla. Enemmän tai vähemmän heitä pidettiin nörtteinä. Ysärillä pääsääntöisesti heitä pidettiin nörtteinä.
2002 peruskoulussa netti tai tietokone ylipäätänsä oli varmaan joka viidennen kotona.
Kommentit (51)
Höpsis. Kyllä jo vuosituhannen vaihteessa kaikilla ns. normaaleilla suomalaisilla oli kotona nettiyhteys.
Kyllä. Meitä pidettiin nörtteinä, elämästä vierottuneina, koska keskustelimme ihmisten kanssa netin välityksellä eikä oikeassa elämässä kasvotusten.
Nythän asia on kääntymässä toisinpäin eli olet outo jos et käytä nettiä toisten ihmisten kanssa.
Pirkka-lehden nuorten raadissa puhuttiin siihen aikaan netistä ja haukuttiin nettiä tai tietokonetta käyttävät nörteiksi ja muutenkin moni kirjoitti, ettei aio tikullakaan koskea moiseen. On varmaan nykyään toinen ääni kellossa kun monet asiat hoituvat vain netin kautta.
Olin noin 7-vuotias kun meille hankittiin tietokone 2003 ja netti meni puhelinpistokkeen kautta. Meidän perhe oli wt koska netti nähtiin vaarallisena, esimerkiksi kaverin perheessä tietokone oli vain äidin käytössä koulujuttuja varten. En tiedä milloin ne sai käyttää sitä tai milloin niille tuli edes netti. Muistan suomi24 pelit ja sieltä tuli toisinaan pelailtua muistipeliä jossa kortteina oli silmät jotka seurasivat kursoria.
Joskus aapelin pelejä tuli kans kokeiltua, en edes uskaltanut kokeilla räsypokkaa mutta jossain pelissä keskustelin vastustajan kanssa ja sanoin sille olevani Kirsi Ranto, pitääpä googlata mitä sille kuuluu. Tuli kauhee syyllisyys kun trollasin noin :D
Joo, muistan edelleen 56k-modeemin hauskat äänet, kun se otti yhteyksiä. Äänet sai laitteen asetuksista pois, mutta jätin ne aina päälle. Isoja puhelinlaskuja ei sen sijaan ole yhtään ikävä!
Muistan, että olin asiakaspalvelutyössä, jossa jäi paljon luppoaikaa aamu ja iltavuorossa ja mun oli vaikea keksiä nettisivuja, joilla surffailisin. Mitään Googlea ei ollut, muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Meitä pidettiin nörtteinä, elämästä vierottuneina, koska keskustelimme ihmisten kanssa netin välityksellä eikä oikeassa elämässä kasvotusten.
Nythän asia on kääntymässä toisinpäin eli olet outo jos et käytä nettiä toisten ihmisten kanssa.
Ei se sinänsä ole kääntymässä toisin päin, koska edelleen on elämästä vierottunutta jutella vain netin välityksellä. Nyt se on vaan ok, kun kaikki tekevät sitä. Fentanyylin piikityskin olisi ok, jos sitä harrastaisivat kaikki 4v lapsista lähtien, kuten kännykän räpellystä. Silloin fentanyylia käyttämätön tosiaan olisi outo muiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Hankin ekan tietokoneen 1983 ja kun modeemit yleistyivät, niin nettiin. Se oli h-i-d-a-s-t-a ja laskuja makselin pitkään ja hartaasti. Silloin netissä ei ollut mainoksia ja kaikki tieto löytyi helposti.
paitsi että ei siellä paljoa mitään tietoa ollut
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Kyllä jo vuosituhannen vaihteessa kaikilla ns. normaaleilla suomalaisilla oli kotona nettiyhteys.
Ei, kyllä moni kävi esim kirjastossa.
Kertokaa vielä, olitteko silloin jänniä vai kilttejä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pirkka-lehden nuorten raadissa puhuttiin siihen aikaan netistä ja haukuttiin nettiä tai tietokonetta käyttävät nörteiksi ja muutenkin moni kirjoitti, ettei aio tikullakaan koskea moiseen. On varmaan nykyään toinen ääni kellossa kun monet asiat hoituvat vain netin kautta.
Kutkuttavaa ajatella, että ihmiset alkaisivat sankoin massoin kävellä poispäin netistä. Sitä kutsuisin todelliseksi vallankumoukseksi nykyhetkessä. Mutta ehkä sekin vaatisi jonkinverran organisointia.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ollut. Terveisin opiskelin ammattikorkeassa ja nettiliittymiä kodeissa oli harvoilla. Olivat hitaita ja kalliita. Pankkien lasku maksuautomaatit oli ihan normi ja tuulikaapissa jonotin minäkin 2008.
Täällähän minä palstailin tuolloin. Netti meillä oli kyllä jo vuosikausia aikaisemmin.
Oli mulla netti jo reilusti 1990-luvun puolella. 5 kbos modeemilla toimi.
Muistan, olin kaveripiiristäni ainut jol ei ollut kotona tietokonetta koska äidin ja isän mielestä sellainen on turha kapistus. Ensimmäinen tietokone meille tulikin sitten vasta 2006 kun isä alkoi työnsä puolesta sellaista tarvita enempi.
Vuoden 2001 maaliskuussa kun olin 26v sain kotiin 56K modeemilla internet yhteyden ja PC tietokoneen, maksoi tuhansia markkoja vielä siihen aikaan näyttöineen, tosin lisävarusteena mustesuihkutulostin, mutta ei se tainnut enää paljoa tehdä konepaketin hinnan päälle.
Sitä ennen käytin nettiä nettikahviloissa ja työpaikalla, mutta olihan se hienoa päästä nettiin ihan kotioloissa, kyllä se oli yksi merkittävä käännekohta ja mielenkiintoisia aikoja uudenlaisen tietolähteen äärellä.
Tätä PC:tä ja nettiä ennen mulla oli kyllä vanhempia tietokoneita, Commodore Amiga 500, C-64, jne. mutta niillä ei tullut käytetyksi tietoliikenneyhteyksiä lisävarusteisten laitteiden, kuten modeemin puuttuessa.
Altavista taisi olla hakukoneena vielä yleisin siihen aikaan, Google alkoi kyllä yleistyä nopeasti. Myös www.fi ihmemaa / äiti tietää kaiken hakukone oli silloin olemassa, luukku.com webmail sähköpostina, jne.
Youtubehan on perustettu myös vuonna 2005, en varmaan ihan heti siihen perehtynyt, vasta kun alkoi esiintyä uutisia Youtube videoista, aloin vähitellen niitäkin katselemaan.
Ihan alkuun tuli etsittyä paljon erilaista informaatiota netistä, pelasin vähän aapelissa, sitten aloin lueskella keskustelufoorumeita, chateissakin kävin, mm. kissfm chat, ja mitä kaikkia niitä olikaan.
Vähitellen aloin käytellä erilaisia nettipalvelujakin, kuten nettipankkia ym.
Kun ostin digikameran, tietokoneella oli mielenkiintoista sitten käsitellä niitä kuvia ja näytellä kuvia keskustelufoorumeilla kuvienjakopalveluista. Oli minulla kotisivutkin netissä, yhdet nettiyhteyden palveluntarjoajan palvelimella ja toiset harrastukseen liittyvät Geocities.com palvelussa. Kaikki ne jo kauan sitten mennyttä aikaa.
Meilläpäin se yleistyi siinä 90-luvun loppupuoliskolla, ala-asteella oli netti joskus 97 ja meillä kotona samoihin aikoihin ja ylä-asteella oli netti laajalti 90-luvun lopussa. Hidas se kyllä oli kun puhelin piuhaa pitkin ja se legendaarinen dial-up ääni. Oi niitä aikoja.
Muistan. Hankin ekan tietokoneen 1983 ja kun modeemit yleistyivät, niin nettiin. Se oli h-i-d-a-s-t-a ja laskuja makselin pitkään ja hartaasti. Silloin netissä ei ollut mainoksia ja kaikki tieto löytyi helposti.