Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku ei sano isäänsä isäkseen?

Vierailija
08.02.2023 |

Sellaisessa tilanteessa missä hänellä on isä.
Eikä siis käytä mitään muita isä-sanan synonyymejäkään eikä puhuessa viittaa henkilöön isänä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä sinulle mietittävää.

Vierailija
2/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei arvosta isäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko antaa tarkempaa selitystä? Aina ja kaikille? Tietyssä tilanteessa? Millainen isä suhde nuorempana ja nyt?

Mun serkun nuorempi lapsi on jostain syystä ihan pienestä pitäen kutsunu vanhempiaan etunimellä, isosisaruksena puhuu kyllä isästä ja äidistä. Vanhemmatkaan ei oo keksiny mistä tämmösen tavan omaksunu.

Vierailija
4/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni itse toivoi häntä kutsuttavan äijäksi, ei vaan tykännyt isä sanasta ja varsinkaan, jos erehdyimme sanomaan isi.

Kun hän tuli isoisäksi, niin toivoi, että kaikki kutsuvat häntä ukoksi.

Vierailija
5/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kutsuu isäänsä aina etunimellä, heillä on muutenkin tosi sellanen kaverillinen suhde. Ovat siis isä ja poika.. Katselevat urheilua ja tekevät äijäjuttuja kahdestaan... Musta se on aika hienoä välillä katsoa vierestä... 

Vierailija
6/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi, mutta minä ja siskoni kutsutaan vanhempia heidän etunimillään. Äidin kohdalla näin on ollut aina, isää kutsuin lapsena isiksi, mutta jossain vaiheessa sekin muuttui etunimeen. Ihan normaalit, hyvät välit on.

Vierailija
7/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hänen etunimeään. Oma syyni on, että hän ei ollut emotionaalisesti kannustava ja läsnäoleva isä. Hän ei oikeastaan pitänyt minusta minuna, vaan olisi halunnut minun olevan hänen toiveidensa kaltainen. Hän epäonnistui siis isyyden rakkaustehtävässä. Hoiti kyllä ruoan, vaatteet ja muun materiaalisen. 

Vierailija
8/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin isääni etunimellä en kyllä koskaan ole miettinyt miksi, ei kai siihen mitään erityistä syytä ole. Joskus se vaan tuntuu luontevammalta näin.

Vierailija
9/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kutsun etunimellä, sekä isää että äitiä.  Minusta se on normaalia ja ihmettelen, että miksi kutsutte vanhempaanne tittelillä, ettekä nimellä. Kauhean virallista kotioloissa.

Vierailija
10/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni kutsuu minua etunimeltä ja olisin toivonut että puhuisi äidistä. Omien lastensa kohdalla hän on ehdoton, että kutsuvät häntä äidiksi. Isäänsä sanoo iskäksi. 

Vierailija
11/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isämiehillä on etunimi ja sitä yleensä käytetään. Ellei joku halua erityisesti kertoa että kyseessä on hänen isänsä.

Vierailija
12/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään sos.turvatunnusta kutsumanimenä. Ei tule sekaannuksia jos vieraitakin.

Vierailija
13/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri puhuu isästään vanha mies

Vierailija
14/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli kutsuu meidän vanhempia mummiksi ja vaariksi

Juu, ovathan he, mutta vain meidän sisarusten lapsille, ei meille.

Ja siis hän kutsuu heitä tuolla tavoin vaikka lapsiaan ei olisi lähimaillakaan.

Ja kutsuu myös minulle heistä noin kun puhumme esim. puhelimessa.

Tyyliin "käytiin mummin ja vaarin kanssa kaupassa" 🤦

Toki kysyn, että miten se onnistui kun meidän mummi ja vaari ovat olleet jo vuosia mullan alla...

Vierailija
15/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni itse toivoi häntä kutsuttavan äijäksi, ei vaan tykännyt isä sanasta ja varsinkaan, jos erehdyimme sanomaan isi.

Kun hän tuli isoisäksi, niin toivoi, että kaikki kutsuvat häntä ukoksi.

Mun isän kanssa melkein sama, paitsi että on aina halunnut että häntä kutsutaan ukoksi.

Vierailija
16/16 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun edesmennyttä isääni etunimellä pääsääntöisesti. Vaikea kutsua häntä isäksi kun ei oikein sellainen oppikirja isä ollut koskaan elinaikanaan. 

Kumppani ei myöskään kutsu isäänsä juuri isäkseen omien syidensä takia. Mutta on hänen isänsä enemmän isän arvoinen kuin oma isäni.