Siis millainen lukiolaispoika tai lukiolaistyttö ei halua tanssia vanhojen tansseja?
Tänäkin vuonna osa pojista päättää jäädä pois tansseista niinkin itsekkään syyn vuoksi "kun ei kiinnosta tanssia". Tuon vuoksi sitten ties kuinka monella tytölläkin jää tänäkin vuonna tanssit tanssimatta, kun ei ole paria.
No, on niitä omasta tahdostaan tanssihaluttomia myös tytöissä. Jotkut tytöt jättävät tanssimatta, "koska kustannukset ovat menneet aivan övereiksi ja se on täysin turhaa rahantuhlausta". 🤦
Siis näillä haluttomilla kyse ei ole siitä, etteikö paria löytyisi tai olisi löytynyt. Vaan yksinkertaisesti itsekkäistä tai muuten typeristä syistä olla tanssimatta.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tanssinut.
Olin lukion kakkosella vaihtarina, minkä jälkeen vaihdoin lukiota. Uudessa lukiossa en onnistunut tutustumaan oikein kehenkään, siellä oli kaksi vanhaa kaveria ja siinä se. Yhtään uutta ystävää ei sieltä jäänyt. En halunnut vanhoihin, kun en tuntenut ketään. En mennyt myöskään penkkareihin tai abiristeilylle. Ei ole oikeastaan edes harmittanut jälkeenpäin. Olin ulkopuolinen enkä tehnyt oikein mitään asian muuttamiseksi.
Ilman vaihtarivuotta ja lukion vaihtoa olisin varmaan osallistunut, koska ekassa lukiossa minulla oli kavereita.
Ohis mutta missä olit vaihdossa ja miksi vaihdoit lukiota vaihtarivuoden jälkeen? T. Samantyyppisessä tilanteessa ollut
Ujous. Jännitin hirveästi poikien seurassa ja toisen tytön kanssa en halunnut tanssia.
Hän, jolla ei ole varaa, se maksaa paljon.
Ai jaa, mitä se sulle kuuluu. Runkkaatko näille tarinoille vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssin 1991 ja meillä oli tyttöparejakin, en kokenut mitenkään heteronormatiivisena. Hauskaa pidettiin. Puvut olivat siihen aikaan hienoja leveähelmaisia, värikkäitä barokki- tms oikeasti vanhanaikaisia juhlamekkoja. Moni vuokrasi mekkonsa siihen aikaan. Myös poikien puvuista moni oli selkeästi vanhanaikainen. Hiuksia väkerrettiin kotona.
Kyllä se oli hyvin heteronornatiivista. Tytöillä oli mekot! Siis ihan kaikilla. Olisi varmaan pöyristyttänyt kansaa jos tytöt olisi vetäneet housut jalkaan ja tulleet tansseihin. Hiuksia väkerrettiin hyvin heteronornatiivisesti: tytöille kiharaa ja nutturaa. Normaalina koulupäivänä kukaan ei pakota tyttöjä mekkoihin tai väkertämään kampauksia tukkaansa, korkokengistä puhumattakaan. Entäs jos on poikamainen tyttö tai poika, joka haluaisikin sen mekon päälleen? Tai muun sukupuolinen, joka miettii, pukeutuako frakkiin vai typerä
Tohtori Zivago
Ei tuollaisen pohjasakka-aineksen mielipiteitä tarvitse kuunnella. Mitä sellaiset lanttu-b:t tekevät lukiossa, jotka eivät edes ymmärrä sitä, että on kaksi sukupuolta, nainen ja mies, ja sen, kumpaan niistä henkilö kuuluu, näkee siitä, onko henkilön jalkojen välissä molo vai kolo.
Ihan turhaa sakkia kaikki tyynni.
En tanssinut, koska ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Vanhojentanssit ja penkkarit olivat jo silloin mielestäni typeriä traditioita ja minulla oli parempaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halunnut parikseni. Jopa luokan nörteimmät pojat kieltäytyivät. Joten se siitä sitten.
N37
Itse en ollut kiinnostunut osallistumaan melko nörttinä neitsytpoikana. Kaverini (yksi useammasta) joka osallistui oli myös naisten suhteen menestyvä ja haluttu. Miksi olisin osallistunut tansseihin ja tanssinut jonkun tytön kanssa joka tanssisi kanssani vain koska oma poikakaveri ei suostu, tai jos ei olisi, niin poikakaveriksi en kuitenkaan kelpaisi?
Ihan kaveripohjaltakin voi tanssia, ei kai siitä nyt aina romanssia synny.
Ei tuo tanssiminen enää ole ilmeisesti kovin iso juttu, oman pojan lukiolaisista tanssii tänä vuonna ehkä n.70%. Sitä varten piti ottaa ylimääräinen liikuntakurssi. Ja ei ollut kiinnostusta, kurssit täynnä muutenkin, eikä taida olla tytöistä kiinnostunut niin paljon vieläkään, että haluaisi lähelleen tanssimaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi oma nuori sanoi, että hän voisi periaatteessa boikotoida vanhojen tansseja, koska kokee, että ne voi nähdä tuulahduksena menneestä, jossa ainoa parisuhde malli oli tiukasti heteronormatiivinen. Tai siksi, että hänestä on tylsää kun päivästä on tullut kummaliinen kilpavarustelupäivä, johon odotetaan käytettvän huomattava määrä rahaa. - Saman rahan, jos jokainen laittaisi samaan pottiin niin vosii tehdä luokkana vaikka ikimuistoisen ulkomaanmatkan, jota varten on kyllä puuhattu jo kylliksi.
Heteronormatiivisuus on nykypäivän vanhojen tansseista kaukana. Mekoissa ulkoisesti poikia ja puvuissa ulkoisesti tyttöjä. Parit eivät ole läheskään kaikki tyttö-poika vaan kaikkia komboja löytyy. Ja kun vapaahaku hakea alempien luokkien oppilaita niin haetaan samoin ihan sekaisin ja kaikki lähetevät tanssitettaviksi, myös se ysiluokan kovis kundi jolla joka viikko uusi tyttöystävä lähtee valssiin kun vanhana oleva poika hakee. Että näin meidän koulussa.
Kustannukset kyllä naurettavat nykyään, se voi olla syy.
Olen kertonut mun pojilleni, että kiristävät piparia vastapalvelukseksi siitä, että suostuvat tanssipartneriksi ja suostuttelevat muut pojat mukaan samaan kartelliin. Jos ei käy niin okei, seuraava.
Siis oikeata piparia.
Mulla ei ollut suurlukiossa yhtään ystäviä. Siksi.
Tytöt voi tanssia vuoronperään niiden top-10%:n poikien kanssa. Niillehän sitä pilluakin vaan annetaan.
Toimii samalla harjoitteluna kullikaruselliin, elleivät pyöri siinä jo.
Jäin pois koska alkoi ahdistaa se pyyntöjen määrä. Olin tosi suosittu ja sain pyyntöjä lähemmäs 20. Oon tosi huono kieltäytymään joten rupesin vaan sanomaan kaikille että en halua tanssia ollenkaan ja mitä enemmän näitä pyyntöjä tuli sitä todellisemmaksi tämä muuttui. Ei jäänyt harmittamaan tai mitään kuitenkaan, ei ollut mikään ainutkertainen tilaisuus elämässä pitää hienoa mekkoa päällä ja kävin kuitenkin jatkoilla missä oli kivaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Jäin pois koska alkoi ahdistaa se pyyntöjen määrä. Olin tosi suosittu ja sain pyyntöjä lähemmäs 20. Oon tosi huono kieltäytymään joten rupesin vaan sanomaan kaikille että en halua tanssia ollenkaan ja mitä enemmän näitä pyyntöjä tuli sitä todellisemmaksi tämä muuttui. Ei jäänyt harmittamaan tai mitään kuitenkaan, ei ollut mikään ainutkertainen tilaisuus elämässä pitää hienoa mekkoa päällä ja kävin kuitenkin jatkoilla missä oli kivaa 😊
Niin ja siis lisäyksenä tähän vielä että vanhemmat antoivat sen sitä varten varatun rahan vaan suoraan minulle (joku tonni muistaakseni), joka oli lukioikäisille todella paljon ja iso juttu. Luulivat varmaan että jäi harmittamaan että en osallistunut 😅
Vanhojen tansseihin liittyy se että elämäni ensimmäisen kerran sain vastakkaiselta sukupuolelta huomiota, eli minua kysyttiin osallistumaan vanhojen tansseihin. Olinko jotenkin otettu? En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssin 1991 ja meillä oli tyttöparejakin, en kokenut mitenkään heteronormatiivisena. Hauskaa pidettiin. Puvut olivat siihen aikaan hienoja leveähelmaisia, värikkäitä barokki- tms oikeasti vanhanaikaisia juhlamekkoja. Moni vuokrasi mekkonsa siihen aikaan. Myös poikien puvuista moni oli selkeästi vanhanaikainen. Hiuksia väkerrettiin kotona.
Kyllä se oli hyvin heteronornatiivista. Tytöillä oli mekot! Siis ihan kaikilla. Olisi varmaan pöyristyttänyt kansaa jos tytöt olisi vetäneet housut jalkaan ja tulleet tansseihin. Hiuksia väkerrettiin hyvin heteronornatiivisesti: tytöille kiharaa ja nutturaa. Normaalina koulupäivänä kukaan ei pakota tyttöjä mekkoihin tai väkertämään kampauksia tukkaansa, korkokengistä puhumattakaan. Entäs jos on poikamainen tyttö tai poika, joka haluaisikin sen mekon päälleen?
Oi onpa siellä taas sivistyneen oloinen henkilö koloineen ja moloineen nimittelemässä ihmisiä pohjaksakaksi :D
Kiitos, sinunkaltaisesi ovat syy miksi jaksan käydä tällä tunkiopalstalla ihmettelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut mun pojilleni, että kiristävät piparia vastapalvelukseksi siitä, että suostuvat tanssipartneriksi ja suostuttelevat muut pojat mukaan samaan kartelliin. Jos ei käy niin okei, seuraava.
Siis oikeata piparia.
Nopea tapa tehdä pojista viikon pellejä lol
Vaikea nähdä, että oma poikani osallistuisi. Saa osallistua jos haluaa ja parinkin löytäisi kaiketi helposti. Ei vaan ole yhtään kiinnostunut tanssimisesta, harjoittelusta ja ylimääräisestä ajasta minkä se vie. Raha ei tulisi ongelmaksi, mutta on hän siitäkin puhunut, että mihin mukavampaan ne rahat voisi käyttää. Olen samaa mieltä. No, itse päättää sitten ensi vuonna. Saattaa se mieli muuttuakin.
Meillä ja monessa muussa helsinkiläislukiossa on luovuttu pareista. Kaikki kurssille osallistuvat tanssivat kaikkien kanssa, osa viejinä, osa seuraajina. Oli järjetön säätö ja draama, kun harvoja poikia jahdattiin jo ykkösen syksystä. Varmaan myös tyttöjen hyväksikäyttöä oli.
Mä en tanssinut.
Olin lukion kakkosella vaihtarina, minkä jälkeen vaihdoin lukiota. Uudessa lukiossa en onnistunut tutustumaan oikein kehenkään, siellä oli kaksi vanhaa kaveria ja siinä se. Yhtään uutta ystävää ei sieltä jäänyt. En halunnut vanhoihin, kun en tuntenut ketään. En mennyt myöskään penkkareihin tai abiristeilylle. Ei ole oikeastaan edes harmittanut jälkeenpäin. Olin ulkopuolinen enkä tehnyt oikein mitään asian muuttamiseksi.
Ilman vaihtarivuotta ja lukion vaihtoa olisin varmaan osallistunut, koska ekassa lukiossa minulla oli kavereita.