Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millainen lukiolaispoika tai lukiolaistyttö ei halua tanssia vanhojen tansseja?

Vierailija
08.02.2024 |

Tänäkin vuonna osa pojista päättää jäädä pois tansseista niinkin itsekkään syyn vuoksi "kun ei kiinnosta tanssia". Tuon vuoksi sitten ties kuinka monella tytölläkin jää tänäkin vuonna tanssit tanssimatta, kun ei ole paria.

No, on niitä omasta tahdostaan tanssihaluttomia myös tytöissä. Jotkut tytöt jättävät tanssimatta, "koska kustannukset ovat menneet aivan övereiksi ja se on täysin turhaa rahantuhlausta". 🤦

Siis näillä haluttomilla kyse ei ole siitä, etteikö paria löytyisi tai olisi löytynyt. Vaan yksinkertaisesti itsekkäistä tai muuten typeristä syistä olla tanssimatta.

Kommentit (204)

Vierailija
181/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ja monessa muussa helsinkiläislukiossa on luovuttu pareista. Kaikki kurssille osallistuvat tanssivat kaikkien kanssa, osa viejinä, osa seuraajina. Oli järjetön säätö ja draama, kun harvoja poikia jahdattiin jo ykkösen syksystä. Varmaan myös tyttöjen hyväksikäyttöä oli. 

No eks se ole ihan normaalia, että niitä paria suosituinta tyttö/poikaa jahdataan eniten. Ei varmaan täysin tasa-arvoista kaikkia kohtaan, mutta eikai sille omalle suosiolleen mitään voi..

Vierailija
182/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin omat vanhojen tanssit väliin koska ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut, eikä ollut mikään pakko sai ihan itse valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista pojistamme toinen tanssi toinen ei. 

Se, joka ei tanssinut oli lukiossa, jossa vain noin 20% opiskelijoista oli poikia. Jo ensimmäisenä kpulupäivänä lukiossa oli jokunen kakkosella ollut tyttä tullut kysymään tanssipariksi (poika pitkä, urheilullinen ja ihan komeakin). Omasta ikäluokastakin olisi varmaan sitten seuraavana vuonna ollut tarjokkaita tanssipariksi. Mutta lukiossa koronapandemian aikana ei tutustunut oikein kehenkään, ei kai muutenkaan halunnut tanssia. Ja tanssit siirtyivät sinä vuonna johonkin myöhempään ajankohtaan. Poika ei kertonut meille mitään syytä tarkemmin.

Vierailija
184/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut mun pojilleni, että kiristävät piparia vastapalvelukseksi siitä, että suostuvat tanssipartneriksi ja suostuttelevat muut pojat mukaan samaan kartelliin. Jos ei käy niin okei, seuraava.

Siis oikeata piparia.

Nopea tapa tehdä pojista viikon pellejä lol

Ei tanssiminen tai likat muutenkaan kiinnosta poikia nykyään, mutta pillun takia voisi pelleillä puoli tuntia tanssilattialla. 

Vierailija
185/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut mun pojilleni, että kiristävät piparia vastapalvelukseksi siitä, että suostuvat tanssipartneriksi ja suostuttelevat muut pojat mukaan samaan kartelliin. Jos ei käy niin okei, seuraava.

Siis oikeata piparia.

Nopea tapa tehdä pojista viikon pellejä lol

Ei tanssiminen tai likat muutenkaan kiinnosta poikia nykyään, mutta pillun takia voisi pelleillä puoli tuntia tanssilattialla. 

Oma veli lukiossa nyt ja niillä on ainakin iso juttu, että kuka tanssi kenenkä kanssa ja kuka pääsi tanssimaan ihastuksen kanssa ja että onhan kaikilla varmasti frakki eikä pukua jne. Kuulemma niilläkin jotain katkeria burgereita, jotka jätti tanssimatta, joilla vastaava cope käynnissä lol

Vierailija
186/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanssi on syntiä ja irstailua.

voin rakastaa vain jumalaa.

Vierailija
187/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut vanhojen tansseihin, minusta se oli ja on typerä traditio. Ei tietenkään mitään sitä vastaan, että muut osallistuvat. 

Millainen oppilas olin lukiossa? Päättötodistuksen keskiarvo 9, ylioppilastodistuksen yleisarvosana laudatur. Harrastin hiihtoa, kuvataidetta, teatteria. 

Menin opiskelemaan taidealaa ja journalistiikkaa, molemmista myös valmistuin. 

Vierailija
188/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jonkun muun mieliksi tanssia, jos ei halua?

Itse olin tullut juuri puolenvuoden vaihdosta, olisin päässyt tanssimaan, koska en "siirtänyt" sitä kakkosvuotta vaan suoritin lukion puolivuotta nopeammassa tahdissa ja kirjoitin samaan aikaan kuin muukin vuosikurssini, mutta minulla ei alun alkaenkaan ollut mitään hinkua tanssimaan ja se tuntui vain oudolta siinä kohtaa, kun olin juuri palannut takaisin Suomeen ja ensimmäiset harjoituksetkin oli ehtinyt mennä joten jälkijunassa olisi pitänyt hypätä mukaan. Jätin suosiolla välistä.

Vierailija
189/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tanssinut, kun pelkäsin, etten saa poikaa pariksi. Poikia ei riittänyt kaikille.

Vierailija
190/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto estää osallistumisen vanhojentansseihin: Todellinen fyysinen kontakti kuuluu vasta avioliittoon

Itse en osallistunut vanhojentansseihin uskonnollisista syistä ja en muutenkaan pukeutunut vanhaan tyyliin kyseisenä päivänä, vaikka se oli tuolloin tavallista, eli lähes koko luokalla oli vanhan tyylin vaatteet. Tanssien vuoksi koin ulkopuolisuutta enkä siis osallistunut muutenkaan kyseiseen vanhojen teemaan. Ilman tanssijuttuja olisin varmastikin osallistunut muuhun, mutta pidin siis tavallisia vaatteita ja lähdin koululta tanssien alkaessa. Oma valintani toki.

Vierailija
191/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa olisi halunnut tanssia ujon ja ruman pojan kanssa? 

Vierailija
192/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen tanssit täyttä teennäistä typeryyttä. Laumasieluisten hommaa.

Vierailija
193/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan jätin tanssimatta, koska ei hirveästi kiinnostanut ja myös sen takia, että muut olivat hankkineet parit jo ykkösellä. Kakkosen syksyllä ei ollut yhtään poikaa jäljellä, jonka kanssa olisi halunnut tanssia. 20v myöhemmin ei kyllä edelleenkään kaduta, vaikka monet siitä silloin varoitteli.

Vierailija
194/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi oma nuori sanoi, että hän voisi periaatteessa boikotoida vanhojen tansseja, koska kokee, että ne voi nähdä tuulahduksena menneestä, jossa ainoa parisuhde malli oli tiukasti heteronormatiivinen. Tai siksi, että hänestä on tylsää kun päivästä on tullut kummaliinen kilpavarustelupäivä, johon odotetaan käytettvän huomattava määrä rahaa. - Saman rahan, jos jokainen laittaisi samaan pottiin niin vosii tehdä luokkana vaikka ikimuistoisen ulkomaanmatkan, jota varten on kyllä puuhattu jo kylliksi.  

Ulkomaan matkat jättäisin kyllä yksityiselämän puolelle. Syntyy hirveä paine lähteä luokan mukana kalliille reissulle, vaikka sen haluaisi tehdä mieluummin esim. perheen tai kavereiden kanssa. Voi olla terveysrajoitteita, eikä muutenkaan tässä maailmanmenossa tunnu kaikista turvalliselta vaihtoehdolta reissata isossa porukassa. Lukiolaisista moni on vielä alaikäisiä ja muuten vain maitopartoja, mutta aikuisia reissussa ei paljoa ole. 

Jos jäät harrastusten (monilla on harrastus, josta ei halua jäädä pois, esim. kilpailut tai esiintymiset, leirit) astman, sokeritaudin tai muun syyn takia, olet ulkopuolinen ja selitysvelvollinen. Paljon ulkopuolisempi, kuin jos et käy tanssimassa vanhoja vaan tyydyt vain olemaan yleisössä.

Vierailija
195/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On seurustelevia, joille on kauheaa kun poikkis/tyttis tanssii jonkun muun kanssa. Poikkis/tyttis ei sitten halua tuottaa sellaista murhetta mielitietylleen, eikä ole niin mielenkiintoa ja motiiviakaan käyttää aikaa siihen. Moni myös kokee olevansa huono tanssimaan, eikä suin surminkaan halua esiintyä sillä tavalla lukiokavereiden vanhempien ja opettajien edessä! Vastakkainen sukupuolikin voi jännittää liikaa.

Vierailija
196/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistunut vanhojentansseihin enkä penkkareihin, koska ei huvittanut. Minulla on aina ollut hyvä itsetunto ja olen myös aina ollut omien polkujen kulkija, joten nuo päätökset olivat minulle hyvin luonteenomaisia. En myöskään pidä perinteitä arvossa. Perinne on minulle asia, joka pitää ajatella tai tehdä uudella tavalla.

Olen menestynyt elämässäni erinomaisesti.

N 41, FT, KTM

Vierailija
197/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pukeuduimme 70-luvulla vanhoiksi ihmisiksi, ei ollut tanssiaisia eikä muutakaan ihmeellistä.

Meillä sama vuonna 1982.

Vierailija
198/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetelehtijäksi syntynyt uusavuton.

Vierailija
199/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymyksenä:miksi ihmeessä pitäisi osallistua jos ei kiinnosta? Miksi ei saisi olla itsekäs?

Vierailija
200/204 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lukiolaisen äitinä ymmärrä tätä perinnettä, omassa lukiossa sitä ei ollut. Kauhea kilpavarustelu ja stressi, tai sitä ainakin kauhulla odotan, paikalliseen lehteen kuvataan pakosta joko urheileva tai yrittäjäsuvun nuori ja hänen parinsa. Yritän kuitenkin suhtautua myönteisesti ja aloittaa nuoren kanssa valmistelut hyvissä ajoin. Mutta jos on opetus ja oppivelvollisuus ilmaisia 18-v asti niin miksi nämä sosiaalisen paineen kekkerit maksatetaan vanhemmilla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi