Lapseni (8v. & 12v.) eivät tykkää mistään laittamastani ruuasta
Mitä ihmettä teen?
Teen ihan perus kotiruokaa, makaronilaatikkoa, kanakastiketta ja riisiä, perunamuusia ja lihapullia, spagettia ja jauhelihakastiketta, nakkikeittoa...
Tänään tein lämpimiä voileipiä. "Miks tääl on tomaattia? En tykkää tomaatista".
Milloin on perunamuussissa liikaa voita tai makaronilaatikko liian kuivaa. Keitoissa liikaa perunaa tai "en oikein tykkää tästä porkkanasta". Siskonamakkarakeittoa kun tehtiin niin makkarat maistui oudolle? You name it. Lapset usein ruuanlaitossa mukana...
Sit ilta/välipala-helvetti. Jos on leipää, sitä voivat syödä päivän, max. kaks, sit kyllästyttää. Leivottiin sämpylöitä ja ne maistuikin tuoreeltaan hyvin, seuraavana päivänä tökki jo. Puurokaan ei maistuu, edes hillon kanssa. Välipalarahkat/maustetut jogurtit ei maistu. Hedelmiä ostan joka viikko erilaisia, mutta nekin kuulema kyllästyttää...
Oikeasti tekis mieli nykästä viikon, kaks, makaronia ja ketsuppia - linjaa. Ilman et mun tarvii yhtäkään perunaa/porkkanaa kuoria. Ja aamu/ilta/välipalan puuroa ja raakoja porkkanoita. Jotka saavat itse siis keitellä ja kuoria. Nousisko arvostus mun laittamista ruuista? Hävikkiä ei tästä nirsoilusta kuitenkaan yleensä synny kun kyllä he sitä ruokaa syö mutta nikotellen kylläkin... toki itsekin niitä jämiä saatan joutua syömään, esim. Nyt toi viimeisin keitto.
Vai mitä ihmettä muut kanssaihmiset tekis tässä tilanteessa? Itse syön päivittäin paistettua kananjauhelihaa ja keitettyjä kasviksia ja oon tosi tyytyväinen pelkistettyyn ruokavaliooni.
Lisään tähän vielä että olen ammatiltani kokki ja teen mielestäni ihan hyvää ruokaa. Joskus tulee toki rimanalituksia jos yritän jotain uutta reseptiä tms. :D Eineksiä syödään tositosi harvoin, yleensä koulujen kesälomilla lämmittelevät roiskeläppiä jne. kun olen töissä. Herkkuja 1-2 kertaa viikossa....
Kommentit (125)
Koita osallistaa. Suunnittelette viikon ruokalistan etukäteen yhdessä. Ei ehkä alussa helppoa jos "eemmäävaantiiä" vaihe päällä. Siihen voi sanoa ettet tiedä sen "emmäätiä" ruuan reseptiä. Meillä sama kokeilu menossa eskarilaisen kanssa. Alkaa vihdoin sujua, kun irse on vaikuttanut listoihin. (Sielä siis muutakin kun lempiruokia, sääntö että kalaa kerran viikossa yms)
Ilmeisesti laiskoja vätyksiä. Vie ne parin tunnin hiihtolenkille viikonloppuna kumpanakin päivänä, niin varmasti maistuu ruoka.
Mä myös kieltäisin jokaisesta ruoasta kritisoinnin ja selittäisin miten epäkohteliasta se on ja kuinka paha mieli sulla siitä tulee. Jos lapsesi niitä kerran syö mutta marisevat niin kyllä ne selkeästi kuitenkin kelpaa. Ei joka päivä voi olla herkkuruokapäiviä. Nyt keskityt opettamaan niitä käytöstapoja ja jos marisevat ruoasta niin vie lautanen pois ja sano, ettei ole pakko syödä. Älä kuitenkaan tarjoa mitään tilalle. Kyllä ne pian oppivat. Ei itsellä lapsenakaan tullut mielenkään kritisoida ruokia, minulle oli opetettu, että se on epäkohteliasta.
Teet liikaa.
Iltapalan etenkin voit esivalmistella jääkaappiin, ottakoot mitä haluavat. Varaat vaikka lautaselle leivänpäällyksiksi juustoviipaleita, salaatinlehtiä, paprikasuikaleita tms. Ja jugurttia (ei sokerijugurtteja vaan terveellisempiä, paras olisi maustamaton jugurtti ja kotimaiset marjat). Vettä osannevat keittää itse, jos teetä haluavat?
Unohda vanukkaat ja kiisselit sun muut jälkiruokaan verrattavat erikoisherkut. Ne eivät kuulu normiarkeen.
Lisään vielä tuohon iltapalajuttuun, että kokeile myös pilkottua raakaa kukkakaalia, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua jne. Saattavat innostua rouskuttamaan, jos uskaltavat kokeilla.
Ruokakoulu yhdistettynä käytöskouluun on nyt lapsille tarpeen.
Onko sinulla joku perusteltu syy omaan yksipuoliseen ruokavalioosi, vai mikset näytä esimerkkiä lapsillesi? Laihdutus?
Kaikki ei tykkää kaikesta. Jokaisella löytyy joku inhokki, maun tai rakenteen suhteen. Jos on jotkut tietyt joista aina valittaa, skippaa ne.
Jätä ruokavaliosta makea pois, sokeri siirtää nälkää tehokkaasti.
Kun poika ehtii murrosikään, se tulee syömään kuin hevonen. Eli aika auttaa.
Itse en ole keksinyt vastaavaan ratkaisuja, mutta kun toinen lapsistamme ei voi sietää keittoja tai kastikkeita (kun ruoanpalat ovat jossain märässä sekoitettuna, niin ei kykene syömään) niin teen hänelle kastikkeet erikseen. Eli jauhelihan paistettuna, mutta ei kastikkeen seassa. Kastike on eri kattilassa niille jotka sitä haluaa. Jne. Keittoja tosi harvoin teen, silloin tämä yksi syö ehkä perunaa pari palaa ja leipää.
Vaikea erottaa mikä on oikeaa nirsoilua (haluaa syödä vain hyvää), vai voiko olla aistiherkkyyttä tai ehkä jopa allergiaa, joku ruoka-aine aiheuttaa tunnetta kurkussa tms.
Ja edellä joku laittoi että "lasta ei saa pakottaa maistamaan". No miksi ei saa? Miten ikinä oppii uusia makuja, jos ei edes maista? Ei nyt voimaa käyttämällä pakoteta mutta suostutellaan. Pieni lapsihan päinvastoin pistää ihan kaiken suuhunsa ja tutkii siten maailmaa. Miksi ei maistattaminen voi olla keino tutkimiseen (uusien makujen tutkimiseen) myöhemmälläkin iällä??
pidä pari päivää nälässä ni eiköhän ala maistuun safkat mokomat narisijat
Vierailija kirjoitti:
Mä myös kieltäisin jokaisesta ruoasta kritisoinnin ja selittäisin miten epäkohteliasta se on ja kuinka paha mieli sulla siitä tulee. Jos lapsesi niitä kerran syö mutta marisevat niin kyllä ne selkeästi kuitenkin kelpaa. Ei joka päivä voi olla herkkuruokapäiviä. Nyt keskityt opettamaan niitä käytöstapoja ja jos marisevat ruoasta niin vie lautanen pois ja sano, ettei ole pakko syödä. Älä kuitenkaan tarjoa mitään tilalle. Kyllä ne pian oppivat. Ei itsellä lapsenakaan tullut mielenkään kritisoida ruokia, minulle oli opetettu, että se on epäkohteliasta.
Sama. Yksi läheiseni on iäkkäämpi nirsoilija ja saattaa sanoa muiden tekemästä ruuasta "hyi, en tykkää".
Minun kokkailuistani ei tosin kehtaa sanoa noin, koska olen tehnyt selväksi, että minusta on törkeää kommentoida muiden vaivannäköä noin.
Meilläkin lapset valittaa usein mutta sanon vaan että tätä on nyt tarjolla ja pitää edes maistaa. Lapset syövät yleensä pieniä annoksia ja voi vaan näyttää aikuisesta siltä että eivät söisi juuri mitään.
Lisää rasvaa että saa painoa, kermaa ja voita ruuanlaitossa, täysmaito juomaksi.
nii mu jos sä teetkin pahaa ruokaa emme tiedä asian laitaa
Katso etteivät napostele muuta joka sitten vie nälän (leipää, herkkuja). Ruoka-ajat on ruoka-ajat. Jos nirsoilu on oikein pahaa, tekisin erittäin simppeliä ruokaa tasoa lihapullat + makaroni tai perunat, kana+peruna. Kyllä ne lapset nälkäänsä syö ennemmin tai myöhemmin.
Mulla on yksi hyvin nirso lapsi ja pari asiaa tulee ensimmäisenä mieleen.
A) Yritä olla kiinnittämättä huomiota siihen, syövätkö lapset vai eivät. Valittaa tai haukkua ruokaa ei tarvitse vaan sellaisesta noustaan pois pöydästä. Mutta, jos ne syövät vain vähän tai eivät ollenkaan, älä kiinnitä huomiota.
B) Lapset voisivat vähintään välipalat, aamupalat ja iltapalat tehdä itse. Sitten tulee millaista haluaa. Meillä 8-vuotias mielellään keittää puuron koko perheelle, mutta olen tietysti lähellä katsomassa, ettei käy vahinkoa. Iltapalalle nostan yleensä leipatarvikkeet pöytään ja syön leipää itsekin. Lapset tulevat syömään myös leipää tai sitten ideoivat jotain muuta.
C) Ota lapset mukaan jo kauppaan tai tehkää kauppalista yhdessä. Siinä, kun luettelet mitä aiot ostaa, saattaa lapsille tulla mieleen mitä haluaisivat. Sitten tehkää ruokaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te teette lapsille ruokaa? Opettakaa lapset tekemään itse. Tuon ikäiset pystyy jo hyvinkin opastettuna tekemään vaikka mitä.
Ylipalvelemalla saadaan aikaan vain nyrpeitä ja avuttomia lapsia.
Osittain totta. Mutta ei ne mukulat halua tehdä keittoa, vaan pitsaa, ranskiksia ja nakkeja, hamppareita jne.
Välillä voi sillekin linjalle mennä, mutta kun sen arkiruuan olisi tarkoitus olla terveellistä.
Nyt on tärkeät ajat aloittajan perheessä opettaa lapset järkevään, terveelliseen ja taloudelliseen ruokaan. Yhdessä kauppaan ja tutkimaan, mitkä ruoka-ainekset ovat edullisia tähän aikaan vuodesta (esim. juurekset, kaali). Mitä ruokaa niistä voisi tehdä? Uunijuurekset esimerkiksi ovat herkkua. Kaalilaatikosta saa unelmaista pitkään hauduttamalla ja sekaan voi laittaa vaikka mitä. Sitä porkkanaa kin, raasteena sitä
Meillä lapset pyytävät kyllä lasagnea, pastaruokia, kasvissosekeittoa, tortilloja joskus jopa ratatouillea. Tietysti myös välillä hampurilaisia tai pizzaa. Yhdessä ruoan tekeminen on kivaa ja maistuu lapsille paljon paremmin kuin vain nenän eteen tuotuna.
Koko perhe mukaan ruokalistan suunnitteluun. Meillä jo taapero ehdottaa ruuaksi omia suosikkeja ja niitä sitten toteutetaan ja lisätään kauppalistaan. Kummasti se motivoi syömään, kun pääsee itse vaikuttamaan siihen mitä ostetaan ja tehdään. Meillä toivotaan usein kalakeittoa, tofua hoisin-kastikkeessa, makaronilaatikkoa ja vispipuuroa.
Yhdessä syöminen. Meillä syödään samaan aikaan ja pääasiassa samaa ruokaa. Lapset saavat mallin monipuoliseen ruokavalioon ja aikuiset voivat auttaa uusiin makuihin tutustumisessa. Meillä sääntönä on ollut, että kaikkea ruokaa pitää maistaa ja sen jälkeen ruuan voi siististi vaikka sylkäistä lautaselle tai servettiin, jos ei maistu.
Ruuanlaitto yhdessä. Jokainen auttaa sen verran mitä osaa ja jaksaa. Monesti taapero syö jo ruuanlaittovaiheessa ison kasan kasviksia. Isommat lapset pystyvät jo tekemään todella paljon itse.
Osittain totta. Mutta ei ne mukulat halua tehdä keittoa, vaan pitsaa, ranskiksia ja nakkeja, hamppareita jne.
Välillä voi sillekin linjalle mennä, mutta kun sen arkiruuan olisi tarkoitus olla terveellistä.
Nyt on tärkeät ajat aloittajan perheessä opettaa lapset järkevään, terveelliseen ja taloudelliseen ruokaan. Yhdessä kauppaan ja tutkimaan, mitkä ruoka-ainekset ovat edullisia tähän aikaan vuodesta (esim. juurekset, kaali). Mitä ruokaa niistä voisi tehdä? Uunijuurekset esimerkiksi ovat herkkua. Kaalilaatikosta saa unelmaista pitkään hauduttamalla ja sekaan voi laittaa vaikka mitä. Sitä porkkanaa kin, raasteena sitä ei juuri huomaakaan, mutta antaa ihanasti makua ja on terveellistä, kuten kaalikin.
Älä lähde hyppimään lasten pillin mukaan. Teet siinä lapsillesi ja heidän terveydelleen elinikäisen karhunpalveluksen.
Pidä huolta, että lapset myös liikkuvat paljon!