Lapseni (8v. & 12v.) eivät tykkää mistään laittamastani ruuasta
Mitä ihmettä teen?
Teen ihan perus kotiruokaa, makaronilaatikkoa, kanakastiketta ja riisiä, perunamuusia ja lihapullia, spagettia ja jauhelihakastiketta, nakkikeittoa...
Tänään tein lämpimiä voileipiä. "Miks tääl on tomaattia? En tykkää tomaatista".
Milloin on perunamuussissa liikaa voita tai makaronilaatikko liian kuivaa. Keitoissa liikaa perunaa tai "en oikein tykkää tästä porkkanasta". Siskonamakkarakeittoa kun tehtiin niin makkarat maistui oudolle? You name it. Lapset usein ruuanlaitossa mukana...
Sit ilta/välipala-helvetti. Jos on leipää, sitä voivat syödä päivän, max. kaks, sit kyllästyttää. Leivottiin sämpylöitä ja ne maistuikin tuoreeltaan hyvin, seuraavana päivänä tökki jo. Puurokaan ei maistuu, edes hillon kanssa. Välipalarahkat/maustetut jogurtit ei maistu. Hedelmiä ostan joka viikko erilaisia, mutta nekin kuulema kyllästyttää...
Oikeasti tekis mieli nykästä viikon, kaks, makaronia ja ketsuppia - linjaa. Ilman et mun tarvii yhtäkään perunaa/porkkanaa kuoria. Ja aamu/ilta/välipalan puuroa ja raakoja porkkanoita. Jotka saavat itse siis keitellä ja kuoria. Nousisko arvostus mun laittamista ruuista? Hävikkiä ei tästä nirsoilusta kuitenkaan yleensä synny kun kyllä he sitä ruokaa syö mutta nikotellen kylläkin... toki itsekin niitä jämiä saatan joutua syömään, esim. Nyt toi viimeisin keitto.
Vai mitä ihmettä muut kanssaihmiset tekis tässä tilanteessa? Itse syön päivittäin paistettua kananjauhelihaa ja keitettyjä kasviksia ja oon tosi tyytyväinen pelkistettyyn ruokavaliooni.
Lisään tähän vielä että olen ammatiltani kokki ja teen mielestäni ihan hyvää ruokaa. Joskus tulee toki rimanalituksia jos yritän jotain uutta reseptiä tms. :D Eineksiä syödään tositosi harvoin, yleensä koulujen kesälomilla lämmittelevät roiskeläppiä jne. kun olen töissä. Herkkuja 1-2 kertaa viikossa....
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ruokaan liittyvät säännöt kotona:
1) ruuasta ei saa valittaa
2) ruuasta ei saa sanoa, että se on pahaa - saa sanoa, että tämä ei maistu mulle
Olen selittänyt lapsille, että jotta me saamme ruokaa, jonkun pitää käydä töissä ansaitsemassa rahat, jonkun pitää käydä kaupassa hakemassa ruuat ja jonkun pitää vielä laittaakin se ruoka. Silloin sillä, joka tulee valmiiseen pöytään, ei ole oikeutta valittaa. Se on yksinkertaisesti kiellettyä, niin kuin jotkut muutkin asiat ovat. Otan huomioon sen, että molemmilla lapsilla on inhokkiruuat ja tarjoan silloin vaihtoehdon (mieheni on myös kasvissyöjä, kun me muut taas olemme sekasyöjiä, joten on ihan tavallista, että ruokavaihtoehtoja on yhdellä aterialla). Näistä säännöistä emme tingi, eivätkä lapset valita.
Miksi mies saa vaatia haluamaansa ruokaa, vaikka tulee valmiiseen pöytään?
Jos eivät syö, niin anna sitten olla nälissään. Ei ne kauaa sitä jaksa ja kestä. Ja sitten kun tulee oikeasti nälkä, sanot että tehkää ite, niin saatte sellasta mikä teille maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät syö, niin anna sitten olla nälissään. Ei ne kauaa sitä jaksa ja kestä. Ja sitten kun tulee oikeasti nälkä, sanot että tehkää ite, niin saatte sellasta mikä teille maistuu.
Jep. Näissä tilanteissa ei leikitä lapsen parasta kaveria...
Aamupalaksi legoja. Lounaaksi munakas, täytteenä märkää kissanruokaa ja päivällinen sisältääkin sitten koiranruokamakkaraa.
Nami nami nirsoilijoille. Saattaa yllättävästi maistua!
Kannattaa kokeilla!
Sinä se jaksat spämmätä tätä samaa kissakeitto-höpöhöpöä joka toiseen ruokaketjuun. Mahdatko olla se etäisä, joka kirjoittaa, että välit lapsiin parani, kun lopettivat viikonlopputapaamiset. Hyvin samanlainen kirjoitustyyli teillä ja yhtä lennokkaat jutut.
Ja kyllä; minä vietän palstalla liikaa aikaa.