Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni (8v. & 12v.) eivät tykkää mistään laittamastani ruuasta

Vierailija
08.02.2024 |

Mitä ihmettä teen?

Teen ihan perus kotiruokaa, makaronilaatikkoa, kanakastiketta ja riisiä, perunamuusia ja lihapullia, spagettia ja jauhelihakastiketta, nakkikeittoa...

Tänään tein lämpimiä voileipiä. "Miks tääl on tomaattia? En tykkää tomaatista".

Milloin on perunamuussissa liikaa voita tai makaronilaatikko liian kuivaa. Keitoissa liikaa perunaa tai "en oikein tykkää tästä porkkanasta". Siskonamakkarakeittoa kun tehtiin niin makkarat maistui oudolle? You name it. Lapset usein ruuanlaitossa mukana...

Sit ilta/välipala-helvetti. Jos on leipää, sitä voivat syödä päivän, max. kaks, sit kyllästyttää. Leivottiin sämpylöitä ja ne maistuikin tuoreeltaan hyvin, seuraavana päivänä tökki jo. Puurokaan ei maistuu, edes hillon kanssa. Välipalarahkat/maustetut jogurtit ei maistu. Hedelmiä ostan joka viikko erilaisia, mutta nekin kuulema kyllästyttää...

Oikeasti tekis mieli nykästä viikon, kaks, makaronia ja ketsuppia - linjaa. Ilman et mun tarvii yhtäkään perunaa/porkkanaa kuoria. Ja aamu/ilta/välipalan puuroa ja raakoja porkkanoita. Jotka saavat itse siis keitellä ja kuoria. Nousisko arvostus mun laittamista ruuista? Hävikkiä ei tästä nirsoilusta kuitenkaan yleensä synny kun kyllä he sitä ruokaa syö mutta nikotellen kylläkin... toki itsekin niitä jämiä saatan joutua syömään, esim. Nyt toi viimeisin keitto.

Vai mitä ihmettä muut kanssaihmiset tekis tässä tilanteessa? Itse syön päivittäin paistettua kananjauhelihaa ja keitettyjä kasviksia ja oon tosi tyytyväinen pelkistettyyn ruokavaliooni.

Lisään tähän vielä että olen ammatiltani kokki ja teen mielestäni ihan hyvää ruokaa. Joskus tulee toki rimanalituksia jos yritän jotain uutta reseptiä tms. :D Eineksiä syödään tositosi harvoin, yleensä koulujen kesälomilla lämmittelevät roiskeläppiä jne. kun olen töissä. Herkkuja 1-2 kertaa viikossa.... 

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää rasvaa että saa painoa, kermaa ja voita ruuanlaitossa, täysmaito juomaksi.

Ihmisen kolesterikertymä on kerätty murrosikään menessä, teinillä voi olla kolesterolit yhtä tapissa kuin aikuisella. Eli siis jo lapsuudessa haalitaan sitä pahaa kolesterolia. (En hae nyt linkkiä, saattoi olla myös kirja eikä linkki josta luin opintojen yhteydessä)

Eli en nyt suosittelisi ihan tätä linjaa lapsille. Jos rasvoja haluaa ravintoon lisää, niin rasvaista kalaa, rypsi- ja oliiviöljyä jne. Löytyy niitä terveellisiäkin vaihtoehtoja. 

Täällä pohjolassa vaan elää edelleen vahvana se käsitys että vain LEHMÄSTÄ saadaan "oikeaa" ravintoa. Kerma, täysmaito, voi?? Suurin osa maapallosta elää ilman näitä lehmien sivutuotteita. Suurin osa Euroopastakin. Etelä-Euroopassa ja Japanissa on pitkäikäisimmät ihmiset, ja ilman kermaa ja voita elävät. 

Vierailija
62/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samankaltaista, ei noin pahaa. Meillä ainakin tuntuu, että kyseessä ei ole niinkään se mitä laittaa tai jättää laittamatta, se voi jäädä lautaselle kuitenkin. Joku ihan pieni asia, josta eilen vaikka tykättiin, ei tänään käy. En jaksa. Lapset söisi tyyliin ranskalaisia joka päivä. Tutut ruoat menee, ilman mitään "röyhellyksiä". Ns lastenversioita. Raivostuttavaa, olisi kivaa joskus pysyä käymään syömässä jossain muualla kuin tyyliin Hesburgerissa. 

Meillä kyllä syövät näitä aamu/ilta/välipala tyyppisiä hyvin. Ja koulussa einesruoka maistuu! Siksi en niin huolissani enää jaksa ollakaan, lähinnä ottaa päähän... 

Tsemppiä sinne ap! Ei ne lapset nälkään kuole. Koita ottaa rennommin.. Joko näistä kasvaa nirsoja aikuisia tai jossain kohtaa oppivat syömään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnität ammatistasi johtuen liikaa huomiota ruokaan.

Tee lastesi kanssa kaupassakäynnistä ja ruoanlaitosta mukava rento yhteinen kiva harrastus. Siinä ne suhteetkin paranevat eikä ole tarvetta kapinoida ruoan avulla.

Lapset tietysti alussa suunnittelevat ja "määräävät" päivän ateriat ja sitten vähitellen tuot ravinto-opillisia näkemyksiä varovaisesti mukaan. Ole enemmän äiti ja vähemmän kokki näissä tilanteissa.

Mitä enemmän lapset saavat touhuta ja kokeilla, sitä mielekkäämpää se heille on. Itsenäisyys opettaa. Tottakai alkuun voi olla vaikea olla hoputtamatta, käskemättä, vaatimatta supersiisteyttä, hyväksyä, että sotkua tulee, mutta jos haluat lapsesi syövän monipuolisesti ja terveesti eikä nirsoilevan, annat heidän rauhassa opiskella ihan omassa kotikeittiössä. Syömishäiriöitä on jo liikaa. Lapset pystyvät joinakin päivinä valmistamaan perheen ateriat ihan itsekseenkin.

Olet tainnut leikkiä täydellistä kotikokkia ja unohtanut ottaa lapsesi mukaan.

Vierailija
64/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari helppoa ratkaisua:

- jätä ruoista pois tomaatit

- tee tavallista nakkikeittoa. 

Ongelma oli tomaatti ja peruna. Eli bologneesea ilman tomaattia ja nakkikeitto ilman perunaa.

Vierailija
65/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet saman kuin minä:  opetat lapsesi tekemään itse sellaista ruokaa, josta pitävät. Jotain rajaa siinä, että ei ihan pelkkää sipsiä ja limsaa vaan sellaista oikeaa ruokaa, jota pitää riittää koko perheelle. Hyvin ovat oppineet, tekevät nykyisin juhlaherkkuja ja ruokaa suurissakin keittiöissä.

Aloita nakittamalla lapsillesi huominen ruuanlaittovuoro. Kysy, mitä aikovat laittaa ja varmista, että kotona on tarvikkeet.

Työturvallisuus ja hygienia on tietenkin osattava ensin.  Patalaput on keksitty, eikä kuumia ruokia roiskita mihin tahansa.

Vierailija
66/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että on vaikeeta jonkun elämä ja joillain ei oo safkaa edes

Vierailija
67/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo olevansa kokki ja laittaa nakkikeittoon kanalientä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
68/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari helppoa ratkaisua:

Nimenomaan ostin vartavasten tomaatteja kun nuorempi kysyi; "milloin tehdään taas sitä leipäpizzaa missä on tomaattia ja juustoa?"

Mimmoinen on tavallinen nakkikeittoa? Minun nakkikeittoon tulee nakkeja, perunaa, porkkanaa ja suolaa/pippuria ja kanalientä. Joskus purjoa jos oikein repäisen.

Ap

Kanalientä nakkikeittoon? Meillä joko kasvis- tai lihaliemi.

Vierailija
69/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lasten ruokkiminen on maailman epäkiitollisinta hommaa. Enimmäkseen täälläkin narisevat ruoasta ja jos toiveita kysyy, niin vastaus on "ruokaa, emmätiiä". Hiljalleen ovat jo teinejä. No, toki heillä on omat lempiruokansa, mutta ei niitäkään voi jatkuvasti syödä. 

Meillä syödään yhdessä kaikki lämpimät ruoat (jolloin syömme useimmiten samaa ruokaa) ja usein myös aamu - ja iltapalat. 

Olen puhunut, että ruoanlaittovuoroja tai vähintään ideoinnin vastuuta jaettaisiin, ei ole tapahtunut. 

Kun muuttavat pois kotia, en aio tehdä ruokaa kymmeneen vuoteen.. 

Minä oikeasti lopetin ruuan laiton, kun lapset muutivat omilleen. Viikonloppuisin on pakko tehdä jotain, mutta työviikoilla en tee. Meillä oli samanlaista kuin ap:lla, mutta kummasti äidin reseptit kiinnostaa nyt, kun asuvat omissa huusholleissaan🤭

Vierailija
70/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen lapseni on nyt jo täysi-ikäinen, mutta jotenkin nirso aina. Sillä pääsee jo pitkälle, jos ruoka on tuoretta ja vastavalmistettua. Sitä hän syö, mutta ei mielellään syö samaa ruokaa monena päivänä peräkkäin.  Eli jos teen isoja määriä ruokaa, niin niiden pitää olla vain tiettyjä, jotka maistuu monta päivää; pasta carbonara, quasidilla, fajitas, kana tikka masala, lihapullat harissa-kastikkeessa, tms.

Jos teen esim. kalaa tai jotain perunaruokaa, niin sitä ei kannata tehdä niin paljoa, että jää seuraavaksi päiväksi. Hän ei sitä syö, me muut kyllä. Pienenä pakotin syömään, mutta hän otti silloin todella, Todella vähän. Nykyään hän valitsee leivällä elämisen.

Vierailija
71/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari helppoa ratkaisua:

Nimenomaan ostin vartavasten tomaatteja kun nuorempi kysyi; "milloin tehdään taas sitä leipäpizzaa missä on tomaattia ja juustoa?"

Mimmoinen on tavallinen nakkikeittoa? Minun nakkikeittoon tulee nakkeja, perunaa, porkkanaa ja suolaa/pippuria ja kanalientä. Joskus purjoa jos oikein repäisen.

Ap

No toinen lapsista ei sit vissiin toivonut tomaatteja.

Kyllä me miehenkin kanssa joskus voivotellaan kun tuntuu että kaikki kotona olevat ruuat kyllästyttää eikä keksi mitään syötävää. Sitten pitää vaan syödä ne ja koittaa keksiä jotain vaihtelua. Ehkä sun lapset tykkäis joskus vaikka aasialaisesta ruuasta tai italialaisesta, en tiedä. Voi myös ärähtää että toisten ruokia ei arvostella jatkuvasti sillä se on huonoa käytöstä. Kasvata heitä! Mutta samalla voit kuunnella toiveitakin. Jos toinen ei tykkää tomaatista, älä pakota syömään tomaattia. Jos sama lapsi välillä toivoo tomaattia ja välillä valittaa, aika ärähtää epäloogisuudesta.

Vierailija
72/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää sama trolli... Satutäti/POIKALAPSIHULLU.

Vierailija
73/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tää sama trolli... Satutäti/POIKALAPSIHULLU.

Hän verhotusti levittää lapsiin ja miehiin kohdistuvaa vihamielisyyttä. Siten hän vihaa naisiakin. Ihmisiä.

Vierailija
74/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa vaatia lapsia syömään sun tekemiä ruokia jos itsekään et syö niitä.

Vierailija
75/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun mitään ihmettä tarvitse tehdä. Eikä tarvitse yrittää niin mahdottomasti miellyttää muita ihmisiä, ei edes omia lapsia.

Tavallista ruokaa teet ja syövät tai ovat syömättä. Eivät lapset siitä nälkään kuole eikä edes sairastu, vaikka eivät pidä kaikista ruuista eivätkä syö niitä.

Miten lapset voivat tietää, minkä verran perunamuusissa on voita? Älä laita sitä enää, niin on yksi valituksen aihe vähemmän. Onko pakko laittaa tomaattia kaikkiin lämpimiin leipiin, jos joku ei siitä pidä? Meillä jätetään pizzassakin osasta pois tomaatti, toisesta osasta ananas tai muu sellainen, joka on jonkun inhokkia. Ei ole pakko laittaa kaikille tarjolle täsmälleen samanlaista, jos pienellä vaivalla voi tehdä erilaisen annoksen.

Vierailija
76/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse syön päivittäin paistettua kananjauhelihaa ja keitettyjä kasviksia ja oon tosi tyytyväinen pelkistettyyn ruokavaliooni."

Ja sitten hän ihmettelee, kun hänen lapsilleen ei kelpaa monipuolisempi ruokavalio. Ehkä hekin olisivat täysin tyytyväisiä kanajauhelihaan ja keitettyihin kasviksiin, ilman tomaattia, perunaa, nakkeja, voita jne.

Jospa tarjoaisit lapsillekin samaa pelkistettyä, niin ei tarvitsisi niin vimmatusti ahertaa ruuanlaitossa, ja vielä aivan turhaan.

Vierailija
77/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8v ja 10v lapsi. Vielä jokin aika taaksepäin erityisesti esikoinen oli aika kranttu. Nykyään molemmat on sen verran kasvaneet, että enimmäkseen kehuvat ruokiani. Yritän toki tulla makuasioissa vastaan, enkä esim. kuumenna tomaatteja tai paprikaa ruokaan, sitä ei kumpikaan siedä.

Olen opettanut, että jos ei pidä, niin kauniisti voi todeta, ettei ollut aivan maun mukaista. Mitään yököttelyä en kuuntele, kun olen ollut pitkään lieden ääressä. Napakalla palautteenannollani ovat oppineet muistamaan tämän, nykyään kiittävät ihan asiallisesti kokkia.

Vierailija
78/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille, jotka kehottavat laittamaan lapset kokkaamaan: se 8v on liian pieni työskentelemään kokkiveitsen, hellan levyjen ja kiehuvan veden kanssa. Sehän on tokaluokkalainen! Köksää on oppiaineena yläkoulussa.

Vierailija
79/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö ap:n lapset yleensä siskonmakkaroista? Pakko sanoa aikuisena, että ne ovat yököttäviä. En toki kokille näin sanoisi, jättäisin vain makkarat hiljaisesti lautaselle ja söisin muun.

Vierailija
80/125 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo olevansa kokki ja laittaa nakkikeittoon kanalientä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

No miksei. Siinä on currya ja se sopii kyllä tosi moneen ruokaan, niin liha- kuin kasvismakujen kanssa. Vai meinaatko ettei pitäisi käyttää kun se on "puolivalmista", lintsaamista? Kuinka moni kokkikaan kotonaan keittää lihaliemen oikeasti itse?? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä