Lapseni (8v. & 12v.) eivät tykkää mistään laittamastani ruuasta
Mitä ihmettä teen?
Teen ihan perus kotiruokaa, makaronilaatikkoa, kanakastiketta ja riisiä, perunamuusia ja lihapullia, spagettia ja jauhelihakastiketta, nakkikeittoa...
Tänään tein lämpimiä voileipiä. "Miks tääl on tomaattia? En tykkää tomaatista".
Milloin on perunamuussissa liikaa voita tai makaronilaatikko liian kuivaa. Keitoissa liikaa perunaa tai "en oikein tykkää tästä porkkanasta". Siskonamakkarakeittoa kun tehtiin niin makkarat maistui oudolle? You name it. Lapset usein ruuanlaitossa mukana...
Sit ilta/välipala-helvetti. Jos on leipää, sitä voivat syödä päivän, max. kaks, sit kyllästyttää. Leivottiin sämpylöitä ja ne maistuikin tuoreeltaan hyvin, seuraavana päivänä tökki jo. Puurokaan ei maistuu, edes hillon kanssa. Välipalarahkat/maustetut jogurtit ei maistu. Hedelmiä ostan joka viikko erilaisia, mutta nekin kuulema kyllästyttää...
Oikeasti tekis mieli nykästä viikon, kaks, makaronia ja ketsuppia - linjaa. Ilman et mun tarvii yhtäkään perunaa/porkkanaa kuoria. Ja aamu/ilta/välipalan puuroa ja raakoja porkkanoita. Jotka saavat itse siis keitellä ja kuoria. Nousisko arvostus mun laittamista ruuista? Hävikkiä ei tästä nirsoilusta kuitenkaan yleensä synny kun kyllä he sitä ruokaa syö mutta nikotellen kylläkin... toki itsekin niitä jämiä saatan joutua syömään, esim. Nyt toi viimeisin keitto.
Vai mitä ihmettä muut kanssaihmiset tekis tässä tilanteessa? Itse syön päivittäin paistettua kananjauhelihaa ja keitettyjä kasviksia ja oon tosi tyytyväinen pelkistettyyn ruokavaliooni.
Lisään tähän vielä että olen ammatiltani kokki ja teen mielestäni ihan hyvää ruokaa. Joskus tulee toki rimanalituksia jos yritän jotain uutta reseptiä tms. :D Eineksiä syödään tositosi harvoin, yleensä koulujen kesälomilla lämmittelevät roiskeläppiä jne. kun olen töissä. Herkkuja 1-2 kertaa viikossa....
Kommentit (125)
Sulla on vaan nirsot lapset, se on normaalia. Mulla on kohta 5v lapsi ja jos hän sanoo ettei tykkää jostain niin vastaan että "Älä sitten syö". Kuitenkin ruualle yökkäily ja muu huono käytös ruokapöydässä on kiellettyä. Maistatan kaikkea mutta en tee ruuasta numeroa. Päiväkodissa lapsi syö loistavasti mutta kotona uskaltaa sanoa jos ei ole lempparia, en ole koskaan ottanut sitä henkilökohtaisesti. Et ole lapsen palvelija, teet ruokaa minkä parhaaksi näet ja jos ei maistu niin jättää sitten syömättä.
Ihan hyvää kotiruokaa, nirsot mukulat voisi syödä pari viikkoa muroja, josko taas ruoka maistuisi. Eli pidä pieni tauko kokkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te teette lapsille ruokaa? Opettakaa lapset tekemään itse. Tuon ikäiset pystyy jo hyvinkin opastettuna tekemään vaikka mitä.
Ylipalvelemalla saadaan aikaan vain nyrpeitä ja avuttomia lapsia.
Ei ole turvallista tuon ikäisiä päästää touhuamaan keittiöön. Kuumat pinnat, kiehuvat kattilat ja terävät veitset ovat todella vaarallisia. Elintarvikehygieniasta puhumattakaan. Ruoanlaitto kuuluu aikuisille.
Alkaa ongelman syyt paljastua, jos tämä on asenne, että keittiö on K-18 aluetta. Tuo oli varmaan vitsi.
Ei tuo ole kunnon kotiruokaa. Jauhohöttöjä ja valkoista jauhoa, nitriittinakkia. Missä on broileri, naudanliha, perunasuikaleet, salaatti etc. Toki hyvistä aineista tehty lihapulla voi toimia tai muu kotiruoka. Riippuu myös miten makaronilaatikko on tehty. Ehkä jonkun ruoan on vain käytävä lapsille, jalostatko ja maustatko ruokia liikaa, sen sijaan että kypsytät ja suolaat vaikka kanan / lihan +siihen voi lisätä itse haluamansa lisukkeen kastikkeeksi tai mausteeksi. Kanakastike voi olla pahaa lapselle. Mitä ruokaa kumppanisi tekee tai mummo, mikä sitten on hyvää ruokaa lapsista joka menee alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari helppoa ratkaisua:
- jätä ruoista pois tomaatit
- tee tavallista nakkikeittoa.
Nimenomaan ostin vartavasten tomaatteja kun nuorempi kysyi; "milloin tehdään taas sitä leipäpizzaa missä on tomaattia ja juustoa?"
Mimmoinen on tavallinen nakkikeittoa? Minun nakkikeittoon tulee nakkeja, perunaa, porkkanaa ja suolaa/pippuria ja kanalientä. Joskus purjoa jos oikein repäisen.
Ap
Nakkikeittoon kanalientä?
Laita lihalientä, pannulla ruskistettuja nakin paloja, perunaa, keittojuureksia (tai pilkottuja juureksia), pari laakerinlehteä.
Minä olen se surkeaksi haukuttu vanhempi, joka kysyi jo aika pieniltä lapsilta mitä nämä haluaisi syödä, oisko ruokaideoita. Nyt ne esittää toiveitaan ihan oma-aloitteisesti ja ihan järkeviä ruokia. Ei tietysti aina voida syödä niitä lemppareita, mutta syö ne muutakin kun luvataan tehdä lempiruokaa ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vaan nirsot lapset, se on normaalia. Mulla on kohta 5v lapsi ja jos hän sanoo ettei tykkää jostain niin vastaan että "Älä sitten syö". Kuitenkin ruualle yökkäily ja muu huono käytös ruokapöydässä on kiellettyä. Maistatan kaikkea mutta en tee ruuasta numeroa. Päiväkodissa lapsi syö loistavasti mutta kotona uskaltaa sanoa jos ei ole lempparia, en ole koskaan ottanut sitä henkilökohtaisesti. Et ole lapsen palvelija, teet ruokaa minkä parhaaksi näet ja jos ei maistu niin jättää sitten syömättä.
Meidän 5v on kans tuommoinen. Lihaan tai kalaan se ei suostu oikeastaan edes koskemaan kuin poikkeustilanteessa, sitä ei muuten syö edes päiväkodissa kuulemma. Että joskus se sitten syö pelkkää perunaa... Mutta jatketaan tarjoamista ja tehdään kuitenkin usein niitä varmoja ruokia joista tykkää, ettei mene liian yksipuoliseksi ruokavalio ja syö edes jotain. Painokäyrä laahaa, no ihmekö tuo kun lapsi ei syö eikä oikein pakottaakaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvää kotiruokaa, nirsot mukulat voisi syödä pari viikkoa muroja, josko taas ruoka maistuisi. Eli pidä pieni tauko kokkauksessa.
Aikoinaan isä sanoi kun nyrpisteltiin että "olkaa sitten syömättä seuraavaan kertaan asti". Sitten oltiin. Siihen aikaan ei edes ollu välipaloja.
Tai sitte tee se tiktok äitien juttu, lautaset pöytään ja kattila keskelle ja sieltä sitte tyhjästä kattilasta sanaakaan sanomatta tyhjää lautaselle!
Yks on tuo mitä joku ehdotti, tyhjän kattilan päälle pidät "puheen" että sinuun sattuu kun nirsoilette, parhaani koitan!
Vierailija kirjoitti:
. Maistatan kaikkea mutta en tee ruuasta numeroa.
"Onko lapsen pakko maistaa ruokaa?
Lapsen ei ole pakko maistaa, eikä lautasta ole pakko syödä tyhjäksi. Tutkimuksien mukaan mikään pakottaminen ei edistä tervettä ruokasuhdetta, päinvastoin, Anne Kuusisto sanoo.8.8.2022
Näin ruoka maistuu! - Lapsen Maailma
Otat liian henkilökohtaisesti lapsen palautteen. Saa sitä mielipiteensä kertoa. Sinä vastaat siihen "tätä on nyt tarjolla, ota tai jätä"
Lapset syö sitä mitä niille annetaan. Jos ei kelpaa, ovat sit ilman. Jääkaapille ei ole asiaa, jos ei ole syönyt ruokaansa ruoka-aikana.
Mikä siinä on, että nykyään hyysätään kakaroista nirppiksiä ja annetaan niiden komennella vanhempiaan? Ei ihme, ettei niillä ole elämäntaitoja ja ovat minäminäminä-tyyppejä.
Muksuja pitää opettaa kotona kestämään pettymyksiä - aina ei saa mitä haluaa, tekemään ruokaa, siivoamaan, jne. Rakkautta on valmistella ne niiden aikuiselämää varten, ei hyysätä avuttomaksi ja itsekkääksi.
Sitten ovat syömättä. Muutama päivä pelkällä kouluruualla ja jo alkaa maistumaan.
Vanhemmat määräävät kotona.
Ovatko he tyttöjä vai poikia? Kun kyllähän jo 12v tytön eli naisen pitäisi olla laittamassa ruokaa miehelleen ja olla palvelemassa tätä.
Myöhäistä enää saada kaikkiruokaiseksi. Olis täytynyt jo taaperoiässä opettaa.
Voisiko olla aistiyliherkkyyttä? Tai ali-. Oma lapseni on ADHD ja sama ongelma. Meillä mennäänkin sillä makaroni, jogurtti/muro ja pizza-linjalla. Se, mitä on syönyt kerran, ei ehkä seuraavalla kerralla enää menekään. Ja tämän kertoo vasta kun ruoka on jo pöydässä. Saattaa siis seurata valmistusta sanomatta mitään. On "hassun tuntuista, väärän makuista,liian kiinteää, liian vetelää, väärän väristä" jne, mitä milloinkin. Uskon, että liittyy aistiherkkyyteen enemmän kuin makuun. Ei uskalla edes maistaa, jos näyttää oudolta (ihan perusruoatkin). Harmittaa eniten se, että perusarkiruoka olisi halpa ja riittoisaa. Kun on rahasta muutenkin tiukkaa.
Myös meidän lapsella oli noin 5-8 vuotiaana kausi jolloin liha ei juurikaan maistunut. Kokeilin tuolloin kasvisproteiineja. Ja pavut sekä linssit maistuivat oikein hyvin hänelle. Joten poika oli muutaman vuoden lähes kokonaan kasvissyöjä. Nykyään hän on teini joka syö lähes kaikkea ja urheilee aktiivisesti. Vaikka syö myös lihaa, niin edelleen maistuu myös nämä kokonaan kasvisruoat
Sanoisin että se on nyt voivoi. Tätä on ruokana, syökää tai jättäkää syömättä. Aikuisena saatte itse ostaa ja laittaa ruokanne.
Oletko kokeillut esimerkiksi aasian makuja? Perus suomalainen kotiruoka on aika saman makuista koko ajan. Ehkä he kaipaavat enemmän vaihtelua. Meillä menee lapsille hyvin esim linssicurry
Pyh. Jos ei ole allergiasta kyse, niin ruokia vaan opetellaan syömään. Toki jokaisella on joitain inhokkeja, joita saakin välttää, mutta tuo sun listasi on ihan perusarkiruokaa, josta kaikki ei voi olla inhokkeja.
Juttelisin lapsille siitä, miten ruuasta ja ruuan laittajalle yleensäkin puhutaan. Mölyt pidetään mahassa eikä kaikesta valiteta. Valittaminen tuntuu ruuan laittajasta pahalta. Ruoka on kallista. Kaikki ruoka ei voi olla lempiruokaa, silti sitä syödään. Edes vähän. Vaihtelua pitää olla. Terveellistä pitää olla.
Näin minäkin ajattelin. Nyt kun lapset on muuttaneet pois, niin on aivan ihanaa, kun saa heille kokata ja varsinkin syödä yhdessä. 😄 Nykyään jopa taitavat olla kiitollisia, kun pääsevät valmiiseen ruokapöytään.