Stubb taitaa olla täysin vieraantunut maaseudusta - ei tiedä edes mikä on halkomotti
Keskiviikon väittelyssä Stubb arvioi viiden heittomotin (hyvää koivuhalkoa) hinnaksi 22 euroa!
Haavisto oli sentään kartalla ja arvasi hinnan lähes oikein.
Kommentit (173)
Eläminen on tosi halpaa jos päättäjiltä kysytään. Maitolitra lähtee kaupasta 29 sentillä ja omakotitalo 15 tuhannella. Lämmitys puilla on edullista. Viisi kuutiota 22 eurolla. Eihän mikään maksa paljon mitään. Parilla kympillä on aiemmin kerrottu saavan ruokaa pitkäksi aikaa yksin elävä
Tyhmyyden huippu oli oikeasti se kun kysytään tuleeko hyvinvointialueen lasku yksityiseltä tai julkiselta. Miten ihminen voi olla niin pihalla.
En minäkään tiedä halkomottien hinnoista!
Köyhä helsinkiläinen duunari, joka asuu kerrostalossa. Ei ole mökkiäkään. Ei ole takkaa. Mistä ihmeestä voisin tietää?
Osio, missä kyseltiin näitä reuna-aiheisia kysymyksiä, oli täysin tarpeeton ja n-o-l-o, siis toimittajan taholta.
T: nainen 61 v, vielä työelämässä
Olen maalta kotoisin, mutta ei mitään käsitystä mitä motti maksaa tai paljonko puuta siinä on. Lapsuudenkodissa puut tehtiin aina itse sukulaisten mailta ja itselläni ei ole koskaan ollut tulisijaa.
Ajattelen usein että olen tyhmä ja sivistymätön tavallinen duunari mutta täytyy sanoa että ihmiset voivat olla erittäin pihalla ihan perusasioista siitä huolimatta vaikka olisivat professoreita ja yhteiskunnan huipulla.
Enemmän se talon hinta meni Pekalla pieleen. Siinä meni vipuun kymmeniä tuhansia, mutta ainahan vihreillä fyffet katoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pääasia että Jussi tukee Alexanderia?
Se on yhdelle Jussille yks ja sama. Me muut persut tuemme Haavistoa.
Sinä se jaksat elää harhoissasi.
En minäkään tiedä kun ole ostanut puita. Puolisoni tietää kun on metsää ja on puukauppoja tehnyt.
Totta kai rikas kaupunkilaiskokkari on vieraantunut maaseudusta. Hassu ajatus ettei olisi.
Muistakaa äänestää järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä kun ole ostanut puita. Puolisoni tietää kun on metsää ja on puukauppoja tehnyt.
Olisi sinunkin sitten aika tietää. Entä kun mies eroaa sinusta ja et tiedä mitään miten puukauppojanne on hoidettu ja miten niitä hoidetaan eteenpäin?
Motti (tilavuusmitta)
Motti on kuutiometri pinottuja halkoja
Motti (ransk. stère, engl. stere) on alkuperäiseen metrijärjestelmään sisältynyt halkojen mittauksessa käytetty tilavuusyksikkö, suuruudeltaan yksi kuutiometri. Sitä käytetään yleensä mitattaessa suuria määriä polttopuuta tai muuta sahattua puuta[1], kun taas sahaamatonta puuta mitataan kuutiometreinä.[2]
Kyse ei ole vaan maaseudusta. Helsingissäkin on tuhansia koteja joissa tulisija: saunan uuni, takka, leivinuuni, kamina jne. Motti on 1 m3 pinottuja halkoja. Kaikkihan sen tietävät, älkää näytelkö tyhmää!
Ei minullakaan ole siitä mitään käryä. Enkä tiedä, miksi minun pitäisi se tietää? Ei liity omaan elämään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tää vastaus todisti kuinka paljon sillä edes kiinnostaa oikeasti suomalaisten arkielämä. Ylimielinen vahanukke oksettaa
Muakin. Pexi pressaksi.
"Se taisi just olla aloittajan pointti: Stubbilla ei ole mitään kokemusta maaseudun asioista."
Ei varmasti mutta oleellinen kysymys on että pitääkö ollakaan? Jos johtaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa niin halkomotin hinta ei ole se jolla ratkaistaan onnistuminen tai epäonnistuminen.
Enkä muuten minäkään osaa sanoa suoraan mitä mahtaa maksaa maitolitra vaikka olen pääasiassa vastannut perheemme ruokahuollosta viimeiset 20 vuotta. Ei vain ole koskaan ollut minulle tärkeää tuota ulkoa muistaa kun meillä ei juuri kukaan juo maitoa. En siis ole mitenkään vieraantunut arjesta vaikka en muista jokaista arkista hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisin arvannut 250e.
Kymmenkunta vuotta sitten oli. Ei kaukana arviosi. Stubbin arvio 22€ on ihan kuutamolla. Miksi heittää edes tuollaista kun ei tiedä mistä puhutaan? Rehellinen olisi kysynyt mitä tarkoittaa motti tai vastannut, "sori en tiedä".
Minä sain 40 e melkein 5 kuution verran pinottuja halkoja. Pohjois suomessa.
Meilläkin ostetaan lähes joka vuosi naapurilta puuta, mutta ei me siitä kyllä koskaan "täyttä hintaa" makseta. Pari vuotta sitten saatiin itse käydä perkaamassa pellonreunalta puita ja maksettiin yhden talven puista 250e. Hinta halpa, koska naapurinisännällä ollut jalkaleikkaus eikä itse päässyt tekemään mutta puita piti saada pois.
Eivät maalaiset osta halkoja vaan hakkaavat ne itse omista puista. Joku kermaperse kaupunkilainen mökkeilijä voi tietää priiman koivuhalon hinnan kun polttelee niitä design-takkansa tulipesässä ettei vain valkoinen sisustus yhtään tummu turhasta savusta.