Ensimmäinen sairaslomapäivä on jatkossa PALKATON ja se on vain HYVÄ asia myös työntekijän kannalta. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Hyvä puoli nro 1: Töissä on helpompaa, koska ei tarvitse jatkuvasti hoitaa saikuttelijoiden hommia omien hommien lisäksi.
Hyvä puoli nro 2: Töitä on helpompi saada, koska työnantajien ei enää tarvitse ottaa samanlaista saikuttelijoiden aiheuttamaa riskiä rekrytoinnissa.
Hyvä puoli nro 3: Oikeasti sairaat saavat hoitoa, koska saikkulappua vinkuvat saikuttajat eivät ole tukkimassa terveydenhuoltoa.
Hyvä puoli nro 4: Yhteiskunta pyörii paremmin, kun sairaslomien aiheuttamat häiriöt vähenevät.
Hyvä puoli nro 5: Ihmiset pitävät parempaa huolta terveydestään, koska sairastaminen tulee entistä kalliimmaksi.
ELI PELKKÄÄ HYVÄÄ SAIRASLOMAN PALKATTOMUUDESSA!! Hyvä hallitus!
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaat tulevat töihin sairastamaan ja muutkin sairastuvat. Se vasta hienoa onkin.
Ei krapula tai lorvikatari tartu muihin kovin helposti.
Itsehän palkansaajat ovat tuonkin asian pilanneet. Jos töistä oltaisiin poissa vain sairauden takia niin eihän mitään ongelmaa olisikaan.
Mitä sairauksia teillä oikein on, jos paranemiseen riittää yksi päivä? Itsellä influenssatkin kestää vähintään viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaat tulevat töihin sairastamaan ja muutkin sairastuvat. Se vasta hienoa onkin.
No ei silloin voi kovin sairas olla jos voi töitä tehdä :D
Kyllä voi valvomo- tai huoltohommia tehdä mutta työteho on kehno. Tehdään vain ihan välttämättömät hommat. Työkaverit ymmärtää mutta eivät tykkää kun heille tyrkätään lähes kaikki työt. Parempi olisi olla saikulla ja jonkun tuurata vaikka ylitöinä.
Vierailija kirjoitti:
No sitte mä ainaskin tuun krapulassa örisemään joka maanantai. Onko se sitte kivaa häh??
Eikun sitten lähdetään laitosta kiertelemään ja jäädään johonkin suojaisaan paikkaan huokailemaan ja potemaan. Eikös sitä ehdi perjantaisin ja lauantaisin dokata ihan tarpeeksi, muuten. Minua ei krapulaiset työkaverit haittaa, niitä esiintyy erittäin harvoin. Sairaat sitäkin enemmän. Veikkaan että sairaana työssäkäyvien työn sankareiden takia menetetään paljon enemmän tehokkaita työpäiviä ja tartutetaan muita ja aiheutetaan vielä enemmän sairauskuluja kuin ensimmäisen saikkupäivän palkat.
Meillä ei ole saikuttelijoita. Pikemminkin porukka yrittää jo nyt tulla pää kainalossa töihin ja saikun pyytämistä joutuu oikein tyrkyttämään työkavereille. Jatkossa ei varmasti ole kukaan pois jos pienestä palkasta vielä leikataan. Itse en taatusti tule olemaan palkattomalla, lääkkeiden voimin vapaisiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin kuukautiskivuista. Sairaspoissaoloni ovat asian vuoksi yhden päivän mittaisia. Koskaan en ole ollut turhaan pois töistä. En tule milloinkaan menemään työpaikkaan, jossa ensimmäisestä sairauspäivästä ei makseta palkkaa.
Aivan. Mutta miksi ne sinun kuukautiskipusi, pitäisi työnantajan kustantaa? Eihän työnantaja ole niihin ole syyllinen.
Palkallista sairauslomaa voi verrata työsuhde-etuihin. Ettei vaan sinunkin työpaikalla ole työntekijöille ilmaiset kahvit ja teet, tyky-päiviä, lounasetua, pikkujouluja ja liikunta/kulttuuriseteleitä? Miksi työnantaja niistä maksaa, jokainen voi tuoda omat kahvit ja eväät kotoa ja maksaa itse omat elokuvalippunsa? Kai olet ehdottanut, että noista luovutaan?
Eipä ole moisista eduista kuultukaan. Hyvä jos on aina ollut edes vessaa tai pesumahdollisuutta. Termari- ja eväslinjallahan sitä on menty. Kipeänä ei ole senkään vertaa järkeä itseään rääkätä joten heti kun alkaa olla oireita jostai niin lääkäriin ja saikulle. Ihan sama saako palkan vai ei ekasta päivästä, niinhän se oli ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
meillä ei työnantaja ole koskaan maksanut palkkaa sairaslomalta. t. pienessä yrityksessä töissä
On hyvin yleistä että muutaman henkilön pikkufirmoilla ei ole edes lain vaatimaa järjestettyä työterveyshuoltoa. Eikä sairauspäivistä makseta. Sitä vaan sitten sairastetaan. Minusta asian voisi järjestää niin että max. jonkun kokoisen firman sairauslomat maksaisi vaikkapa Kela. Isommissa firmoissahan hommat toimiikin hyvin, se on pakko koska on tehtävä tulosta ja terveydenhuollon pitää toimia.
Johan se on joillakin aloilla ollut viimeiset 25 vuotta palkaton muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole palkaton jos etenet urallasi työttömäksi. VAIN töissä käyviä rangaistaan, muistakaa se!!!
Osa- aikaisena ja sovitellulla kassan rahalla on kätevintä laittaa saikkupäivät vaan vapaiksi eli ei tunteja. Ei menetä oikeastaan mitään, saapahan kassan rahan eikä työnantajallekaan saikkupäivät maksa. Olen edennyt urallani osa- aikaiseksi ja pätkätyöläiseksi kun vakihommia ei ole. Mutta tähän ollaan kaikki, sekä minä että työnantajat tyytyväisiä.
Viimeksi olin sairauslomalla vuoden 2004 kesällä, oli kokokipsi jalassa. Joten ihan hyvin voidaan leikata pois sairauslomista. Tosi mies ei juurikaan sairastele.
M60
Vain valtiolla ja kunnallisella alalla on ollut palkallinen. Palkaton on pääasiassa ollut kaikilla yksityisillä aloilla viimeiset yli 20 vuotta ainakin.
Ilmeisesti kansalaisista 80-90% on töissä siis valtiolla tai kunnallisella alalla joten ei mikään ihme jos valtiolla menee huonosti kun 80-90 % kansalaisten palkasta maksaa veronmaksaja.
Taitaa myös 80-90 % työllisistä olla toimistotöissä valtion virkamiehinä:)
En halua edetä urallani valtion virkamieheksi, poliitikoksi, diplomaatiksi, presidentiksi, johtajaksi tms. Haluan olla minä, enkä sinä.
Minä olen minä enkä mikään kenenkään luoma uraohjus, fantasia, marionetti tai pelinappula.
Se että on jossai 3 hengen paskafirmassa töissä jossa ei makseta, eikä ole edes työterveydenhuoltoa on oma vika.
Jos karma on todellinen ilmiö, niin AP sairastuu lähiaikoina krooniseen sairauteen, saikuttaa ensin tilinsä tyhjäksi, saa sitten lakihelpotuksien vuoksi kenkää ja päätyy lopulta leikatun ansiosidonnaisen kautta työmarkkinatuelle, sellaiseen kämäiseen yksiöön jonka AP on Purran mukaan ansainnut. Äänestää toki jatkossakin oikeistoa, koska tosimies pitää päänsä.
Mä meinaan ainakin olla aina etänä, kun oon sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vain valtiolla ja kunnallisella alalla on ollut palkallinen. Palkaton on pääasiassa ollut kaikilla yksityisillä aloilla viimeiset yli 20 vuotta ainakin.
Ilmeisesti kansalaisista 80-90% on töissä siis valtiolla tai kunnallisella alalla joten ei mikään ihme jos valtiolla menee huonosti kun 80-90 % kansalaisten palkasta maksaa veronmaksaja.
Paskapuhettahan tuo on. Kyllä se yleisesti palkallista on jos niin tessissä lukee. Oli yksityinen yritys tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis... olen ollut viimeisen 15 vuoden aikana yksityisissä keskisuurissa osakeyhtiöissä töissä. Eli ihan tavallisissa firmoissa metalli- ja puualan tehtaissa ja jätealalla. Kyllä ainakin noissa sai palkan jo ensimmäisestä saikkuppäivästä. Myös vuokratyöntekijöillä oli samat ehdot kuin muilla, omalla porukalla. Joskus ammoin, ehkä 80- luvulla taisi eka saikkupäivä vielä olla palkaton. Mielestäni ei ole vaikuttanut mitenkään, olen yleensä ollut pikku flunssassa töissä.
Ei krapula tai lorvikatari tartu muihin kovin helposti.