Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen sairaslomapäivä on jatkossa PALKATON ja se on vain HYVÄ asia myös työntekijän kannalta. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
08.02.2024 |

Hyvä puoli nro 1: Töissä on helpompaa, koska ei tarvitse jatkuvasti hoitaa saikuttelijoiden hommia omien hommien lisäksi.

Hyvä puoli nro 2: Töitä on helpompi saada, koska työnantajien ei enää tarvitse ottaa samanlaista saikuttelijoiden aiheuttamaa riskiä rekrytoinnissa.

Hyvä puoli nro 3: Oikeasti sairaat saavat hoitoa, koska saikkulappua vinkuvat saikuttajat eivät ole tukkimassa terveydenhuoltoa.

Hyvä puoli nro 4: Yhteiskunta pyörii paremmin, kun sairaslomien aiheuttamat häiriöt vähenevät.

Hyvä puoli nro 5: Ihmiset pitävät parempaa huolta terveydestään, koska sairastaminen tulee entistä kalliimmaksi.

ELI PELKKÄÄ HYVÄÄ SAIRASLOMAN PALKATTOMUUDESSA!! Hyvä hallitus!

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole juuri ikinä saikulla, koska en ole ikinä sairaana. Mutta jatkossa, jos olen kipeä, niin sit pidän kyllä useamman päivän kerralla, enkä todellakaan mitään yhtä-kahta omavastuupäivää ja jatka sitten etätöinä niin kuin normaalisti tekisin.

Miten se maksaja vaikuttaa taudin kestoon? :D

Vaikuttaa siten, että meneekö töihin vielä vähän puolikuntoisena vaan vasta sitten, kun on kunnolla toipunut. Itse olen tuollainen puolikuntoisena töihin palaava, mutta en tee niin jatkossa. Pidän mahdolliset pitemmät sairauslomat loppuun asti enkä mene töihin ennen sen loppumista kuten olen nyt tehnyt.

eri

Eli hyvä asia tässäkin mielessä, että porukka pitää paremmin huolta terveydestään ja tulee töihin vasta sitten kun on oikeasti toipunut.

Vierailija
102/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla työpaikallani on jo muutenkin se ongelma, että porukka tulee kipeänä töihin muita tartuttamaan. Jopa koronan alkaessa pomo sai hätyytyää kipeitä ihmisiä pois työpaikalta kröhimästä. 

Saikuttelijoihin ja lusmuihin ei tuollaiset lait vaikuta yhtään mitään. Ne tekevät sitä joka tapauksessa, tai jos joutuvat työttömiksi, vähät välittävät siitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole töissä mitään joustoa ja palkattomia vapaita ei saa.

Tätä palkatonta saikkua päivää voisi nyt käyttää palkattomana vapaana.

Lisäksi olen itse niin tyhmä ja tunnollinen että teen kipeänäkin töitä (työskentelen etänä), jatkossa voi olla hyvällä omalla tunnolla poissa pienestäkin flunssasta sen yhden päivän kun harvoin olen muutenkin kipeänä. 

Vierailija
104/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ongelmat kuin saikuttelevat lusmut eivät ole kyllä ikinä osuneet omaan silmään millään alalla tai työelämässä ikinä :D ja kokemusta on siis kaupan alalta ja pelialalta.

jos työnantajalle työntekijät ovat vain ikävä kuluerä, eivätkä yrityksen voimavara niin kannattaa varmaan vähän pohtia tilannetta uudestaan.

Vierailija
105/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kumpaakaan! Mut kiitos ohjeesta pistän korvan taakse jos joskus meinaan aloittaa! 

Vierailija
106/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Jos jollain on vaikka migreenikohtaus tms. yhden päivän kestävä juttu niin se on sitten sama olla toinen tai useampikin päivä pois kerta kuitenkin meni palkka :D 

Jatkossa monet tulevat töihin flunssassa levittämään pöpöjään kun ei monilla ole varaa menettää päivän palkkaa pienen flunssan takia. Levittävät siis muihinkin. Plus että flunssassa ei varmaan työteho ole parhaimmillaan.

Mutta tietty tärkeintä on rangaista kaikkia marginaalisen ryhmän takia :D 

Vierailija
107/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole juuri ikinä saikulla, koska en ole ikinä sairaana. Mutta jatkossa, jos olen kipeä, niin sit pidän kyllä useamman päivän kerralla, enkä todellakaan mitään yhtä-kahta omavastuupäivää ja jatka sitten etätöinä niin kuin normaalisti tekisin.

Miten se maksaja vaikuttaa taudin kestoon? :D

Vaikuttaa siten, että meneekö töihin vielä vähän puolikuntoisena vaan vasta sitten, kun on kunnolla toipunut. Itse olen tuollainen puolikuntoisena töihin palaava, mutta en tee niin jatkossa. Pidän mahdolliset pitemmät sairauslomat loppuun asti enkä mene töihin ennen sen loppumista kuten olen nyt tehnyt.

eri

Eli hyvä asia tässäkin mielessä, että porukka pitää paremmin huolta terveydestään ja tulee töihin vasta sitten kun on o

Osa tulee silti töihin sairaana. Se on sallittua.

Vierailija
108/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan kroonista migreeniä. sairauspäiviä jopa puolet ajasta. Silti töistä pois vuodessa ehkä 1-3 päivää, kaikki yksittäisiä. Kiitti vaan kaikki kokoomuslaiset työn sankarit jotka pitävät lusmuna!

Vierailija
109/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin yhden hyvän puolen. Voin ottaa koska tahansa halutessani palkattoman vapaapäivän, eikä mun tartte asiasta erikseen sopia työnantajan kanssa. Ikävämpi pomo  kun avää vapaat aina ihan vaan kiusallaan, enää ei tartte siitä kärsiä. Mahtavaa. 

Kun joskus olen oikeasti kipeä niin olen aina maksimimäärän päiviä pois vaikka olisin työkykyinen jo aiemmin. Tietenkin olen. 

Vierailija
110/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo työn ihannointi kuulu kommunismiin? Juu ei mitään väliä sinällään mutta työttömyys on oleellinen osa kapitalismia jos joku ei sitä ole ymmärtänyt. Mutta juu minä voin kyllä jättää sairaslomat väliin mutta se vaikuttaa tuottavuuteeni ja samoin niiden jotka sairastuvat takiani. Että siitä vaan.

Taustallahan tässä on se että seuraavissa työehtoneuvotteluissa työnantajapuoli haluaa kiristää työntekijäpuolta sillä ettei ensimmäistä sairaslomapäivää ole mainittua laissa ja siitä syystä työnantajapuoli haluaa myönnytyksiä jostain muualta. Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole 😁

Vierailija
111/147 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onpa tosi hyvä: Sairaat tulevat sairaana töihin kun ei ole varaa saikuttaa, tartuttavat muut, ja kun tauti pahenee ja on pakko jäädä saikulle, vedetään se varman päälle niin pitkänä kuin lekurilta saikkua heltiää "samalla rahalla".

Vierailija
112/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan ensimmäiseksi sairauslomapäiväksi kun työntekijä tulee aamulla töihin ja puolenpäivän aikaan lentääkin laatta ja on mentävä kotiin? Joskus sairaus ja huono olo ilmaantuvatkin kesken päivän.

Väännetäänkö sitten työnantajan kanssa siitä että miksi se ei maksamaan toiselta sairauspäivältä palkkaa kun työntekijä on kuitenkin ensimmäisenä sairauspäivänä antanut jo puolikkaan päivän työpanoksen. Lakitekstiä vääntäessä saa olla tarkkana, ettei tule tällaista kiistaa.

Vierailija
113/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa migreeni on aina vähintään kaksipäiväinen. Siis jos hallituksen tahto menee läpi.

Vierailija
114/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaa olemaan saikulla niin pitkään kun mahdollista nopean töihin paluun sijaan. Itse ainakin otan sitten kaikki irti sairaslomasta, pitkitän niin pitkään kun mahdollista ihan vaan kettuillessani.

Vierailija
115/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas miten hölmöä porukkaa! Hyviä pointteja nuo on. Kipeänä ei mennä töihin eikä siihen parantumiseen riitä yksi päivä muutenkaan. Hyvä tapa saada turhaan saikuttajia edes hieman kuriin heidän laiskuudestaan kärsii muut. 

Vierailija
116/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on mentävä sairaana töihin. Ei ole varaa palkattomaan päivään. On pieni palkka.

Vierailija
117/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten naurattaa kun koko yritys pysähtyy sairasteluihin.

Eräs firma oli pulassa muutama vuosi sitten kun korona ilmestyi sinne. Virallisestihan hanat, ovien kahvat ynnä muut muka desinfioitiin säännöllisesti, ikinä ei kyllä nähty siivoojaa moista tekemässä. Olin minäkin kovassa flunssassa mutta koska olin vuokratyöntekijä, olisin tarvinnut maksusitoumuksen lääkärille mutta ei ollut ketään joka olisi sen voinut kirjoittaa. Oli nimenomaan korostettu että aina pitää olla lääkärintodistus, firman oma porukka saattoi pitää saikkua viisi päivää omalla ilmoituksella. Kaksi pomoa olivat myös kotona koronassa. Sitä sitten oltiin niinkuin ei mitään, ihan minimimiehityksellä ja tuotannolla mentiin. Jos me muutama flunssainen  niiskuttelija olisi jääty saikulle, firma olisi pysähtynyt. Nykyään on ihan sama, teen töitä osa- aikaisesti ja satunnaisesti, kipeänä en vaan mene töihin, kassa maksaa saikut ja vapaat.

Vierailija
118/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi?

Pitää varmaan käydä omalla lääkärillä hakemassa työpäivän jälkeen sairasloma alkamaan samasta päivästä.

Kyllä. Yleinen käytäntö meidän työpaikalla. On oma työterveysasema tehtaiden alueella. Kipeenä mennään työpaikalle ja jossain vaiheessa otille. Flunssakausina on jonoa vastaanotolle. Siitä sitten viedään saikkulappu jollekin pomolle. Ne ei yleensä kommentoi mitään, soittavat jonkun tuuraamaan jos on tarvis.

Vierailija
119/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan vähintään viikon saikkua ja teen kotona tai mökillä omia hommia. Ei mitään järkeä olla vain yhtä päivää saikulla.

Miten saikkua voi muka noin vain "ottaa"? Yleensä kyllä saikulle mennään lääkärin kirjoittaman lääkärintodistuksen perusteella. Eikä taida olla yhtäkään firmaa, joka antaisi olla omalla ilmoituksella viikkoa saikulla. Jotkut antaa kolme päivää omalla ilmoituksella, jotkut eivät päivääkään omalla ilmoituksella.

Edellisessä asiakasfirmassa sai olla omalla ilmoituksella viisi päivää saikulla, me vuokraorjat tarvittiin aina lääkärintodistus. Aika vähän siellä sairasteltiin yleensäkään paitsi se koronaepidemia. Kaikki sen varmaan läpi kävi, ei sitä varmaksi tiedä, kaikilkla se oli ketkä testattiin. itse olin viikon iltavuorossa kipeänä töissä mutta kun se ei haitannut niin ihan sama.

Vierailija
120/147 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo