Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on tärkeämpää kun kouluttautuu, ala joka kiinnostaa, vai ala joka työllistää?

Vierailija
07.02.2024 |

Ainahan nämä eivät kulje käsikädessä.

Kommentit (236)

Vierailija
101/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala, joka kiinnostaa sinua ehdottomasti. Jos olet erittäin intohimoinen alallasi, motivaatiosi antaa sinulle kilpailuetua muihin alalla oleviin nähden, koska olet innostunut koko ajan kehittämään osaamistasi ja alan huippuosaaja löytää kyllä keinon työllistyä, vaikka sitten yksityisyrittäjänä.

On kyllä esimerkkejä vuodesta toiseen työttömänä olleesta kiinnostuksensa alalle kouluttautunreesta.

Kyllä se kiinnostus tulee, jos nyt ei ihan vastenmieliselle alalle kouluttautudu.

Vierailija
102/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suorastaan idioottimaista kouluttautua alalle mikä ei kiinnosta. Se, jos mikä, aiheuttaa vain ärtymystä sekä stressiä ja sitä kautta erittäin todennäköisesti poissaoloja. Tunnolliset työntekijät ovat aina sellaisessa työssä josta he pitävät. Ei niin tunnolliset taas sellaisessa josta he eivät pidä.

No ei nuo viimeiset lauseet todellakaan pidä paikkaansa. Tunnollinen työntekijä on  tunnollinen alalla kuin alalla, näin ainakin itse olen ollut. Vaikka en jostakin työstä olisi pitänytkään. Lapsesta lähtien oli itsestään selvää, että tekee mitä työtä hyvänsä, niin tekee sen kunnolla! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman motivaatiota ihminen ei opi mitään, eikä häntä liikuta mikään.

Vierailija
104/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi olisit mieluummin: työtön humanisti vaiko työssäkäyvä lähihoitaja?

Työtön humanisti.

Tietenkin työtön humanisti. Työssäkäyvästä lähihoitajasta harvoin tulee työtöntä lähihoitajaa - aika vaikeaa se ainakin on esim. työkkärin silmissä. Loppunpalaneetkin lähihoitajat joutuvat jatkamaan yleensä (saikun jälkeen) samassa työssä, jossa ovat loppuunpalaneet. Vaikea siitä työstä on työttömäksi 'heittäytyä', eli ikuinen vankila kyseinen työ on, jos ei kouluttaudu uudelleen. 

Vierailija
105/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistävä tietysti. Ei aikuinen ihminen voi elää unelmissa.

Surullista tuommoinen elämä, että ei uskalleta tavoitella sitä mikä tekisi onnelliseksi.

Vierailija
106/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistävä mielenkiintoinen ala tietenkin, tarkoituksena on nimenomaan viihtyä työssä, opinnoissa viihtyminen on toissijaista. Sitäpaitsi jos olet asioista kiinnostunutta tyyppiä, kiinnostavia opiskelualoja ja kursseja löytyy helposti enemmän mitä ehdit 10 vuodessa suorittamaan....

Vierailija
107/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi pääsee nykyään kampaajat ja kosmetologit. Ennen piti kai olla soveltuva pohjakoulutus?

Vierailija
108/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahkeet riittää niin todellakin niin ala joka kiinnostaa. Itsekkin haaveilin nuorena alasta jossa on vaikea työllistyä enkä koskaan uskonut että tästä joskus tulisikin jotain. Ja kyllä siitä sitten tulikin. Kova työ ja elämä saattaa viivästyä parilla vuodella, mutta olen nyt onnellinen.

Vierailija
109/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on CV:ssä rivi "Mammapalstailu"

Vierailija
110/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista tuommoinen elämä, että ei uskalleta tavoitella sitä mikä tekisi onnelliseksi.

Ap sanoi aiemmin ettei häntä oikein kiinnosta mikään. Tai ei tiedä mikä kiinnostaa. Turha silloin lähteä haaveilemaan haaveilun vuoksi, vaan valitsee järkevästi. Ja onni tulee läheisistä ihmisistä ja hyvistä kokemuksista, ei työstä. 

Vierailija
111/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi aiemmin ettei häntä oikein kiinnosta mikään. Tai ei tiedä mikä kiinnostaa. Turha silloin lähteä haaveilemaan haaveilun vuoksi, vaan valitsee järkevästi. Ja onni tulee läheisistä ihmisistä ja hyvistä kokemuksista, ei työstä.

Vietät töissä valtavan osan elämästäsi, joten tottakai sillä on merkitystä onko työ miellyttävää. Töissäkäynti vie ihmiseltä yleensä enemmän aikaa kun mitä jää aikaa läheisten ihmisten kanssa yhdessäoloon.

Vierailija
112/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä surullisempaa on, että nämä ihmiset haluavat, että kukaan muukaan ei tavoittele unelmiaan.

Vierailija
113/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi olisit mieluummin: työtön humanisti vaiko työssäkäyvä lähihoitaja?

Kustakin naisikäluokasta noin joka kolmas kouluttautuu lähihoitajaksi, joten selvästikin monet pitävät työllistymistä tärkeimpänä.

Mistä repäsit ton luvun? En usko.

Vierailija
114/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tärkeämpää on työllistyä. Aloja on monia, niistä voi kyllä valita. Kiinnostavia aloja, joilla ei ole mitään mahdollisuutta tienata ja siten kustantaa omaa elämäänsä, voi sitten harrastaa vapaa-ajalla. 

Vierailija
115/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on kouluttautua työttömäksi? Kannattaa kiinnostua työllistävistä aloista. Ihminen pystyy halutessaan kiinnostumaan mistä tahansa. Monilla aloilla voi suuntautua sitten kiinnostumisensa mukaan. Asioihin pitää tutustua ennakkoluulottomasti ,mitä enemmän perehtyy ,sen helpompi on kiinnostua.

Vierailija
116/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On suorastaan idioottimaista kouluttautua alalle mikä ei kiinnosta. Se, jos mikä, aiheuttaa vain ärtymystä sekä stressiä ja sitä kautta erittäin todennäköisesti poissaoloja. Tunnolliset työntekijät ovat aina sellaisessa työssä josta he pitävät. Ei niin tunnolliset taas sellaisessa josta he eivät pidä.

No ei nuo viimeiset lauseet todellakaan pidä paikkaansa. Tunnollinen työntekijä on  tunnollinen alalla kuin alalla, näin ainakin itse olen ollut. Vaikka en jostakin työstä olisi pitänytkään. Lapsesta lähtien oli itsestään selvää, että tekee mitä työtä hyvänsä, niin tekee sen kunnolla! 

Uskon myös, että työnsä voi tehdä huolella vaikka ei olisi kiinnostunutkaan alasta, mutta jos ei ole kiinnostusta alaan niin silloin harvemmin on motivaatiota ylittää itseään ja koko ajan pyrkiä kouluttamaan ja haastamaan itseään tekemään vielä paremmin. Jos työ on intohimo niin siinä taas automaattisesti halua koko ajan kehittää itseään mikä taas auttaa työllistymään paremmin. On aivan eri asia kehittää itseään sen vuoksi, että oikeasti nauttii siitä kuin esim. pelkän ylennyksen toivossa.

Vierailija
117/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on kiinnostaako ala jos sinne ei kuitenkaan pääse töihin?

Ei ole olemassa sellaista alaa johon ei ollenkaan pääse töihin. Toisilla aloilla se töihin pääseminen on vain vaikeampaa kuin toisilla. Ne alansa parhaat työllistyvät koko ajan myös niillä vaikeammin työllistävillä aloilla.

Kaikki heikosti työllistävälle alalle koulutetut eivät voi olla "alansa parhaita". Suurin osa on ihan keskitasoa tai sitä alempaa. Joillakin aloilla ei uran alkuun saamiseen vaikuta se miten hyvä alallaan on vaan se, minkälaiset verkostot sinulla on. Joskus myös sattuma vaikuttaa, että sinulle aukeaa tilaisuus edetä urallasi.

Vierailija
118/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kouluttautua työttömäksi? Kannattaa kiinnostua työllistävistä aloista. Ihminen pystyy halutessaan kiinnostumaan mistä tahansa. Monilla aloilla voi suuntautua sitten kiinnostumisensa mukaan. Asioihin pitää tutustua ennakkoluulottomasti ,mitä enemmän perehtyy ,sen helpompi on kiinnostua.

Miksi oletus on, että kouluttautuu työttömäksi? Se, että alalla on vaikeampi saada töitä, ei tarkoita sitä, etteikö osaava ihminen pystyisi saamaan töitä. Alansa huippuosaajat eivät ole koskaan pitkään ilman töitä, olipa kyse sitten mistä alasta tahansa. Jos kouluttautuu alalle, jolla työllisyystilanne on huono, pitää vain huolen siitä, että on ahkerampi ja kouluttautuneempi kuin ne, joiden kanssa kilpailet työpaikoista. Fiksu ihminen laittaa mahdollisesti pystyyn oman yrityksen, harkitsee töitä ulkomailta jne. Jos ihmisellä on tarpeeksi motivaatiota menestyä hän kyllä tulee keksimään keinot miten menestyä.

Vierailija
119/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle merkityksellistä oli se missä tienaa hyvin. Onneksi tajusin tämän itse viimehetkellä lukiossa. Siihen asti olin opon aivopesemä ja lapsellisesti kuvittelin että sillä on jotain merkitystä kiinnostaako joku ala. Olin siinä mielessä onnellisessa asemassa ettei mikään kiinnostanut ja ymmärsin, että elämä on paljon mukavampaa jos on rahaa tarpeeksi. Opintojen ohjauksessa persaukiset opettajat eivät mitenkään nostaneet rahan tärkeyttä esiin. Olen nyt ollut 25 vuotta valmistumisen jälkeen koulutustani vastaavassa työssä erilaisissa tehtävissä ja voin rehellisesti sanoa etten ole missään työpaikassa ollut kiinnostunut töistäni. Kaiken olen kuitenkin aina hoitanut niin hyvin kuin osaan ja naureskelen matkalla pankkiin. Ainut mikä kiinnostaa on palkkalaskelma.

Vierailija
120/236 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin alalle josta en pitänyt mutta jossa oli ja on jatkuvasti töitä ja 10 vuoden jälkeen paloin loppuun. 

Nyt olen ihan poikki ja sairauslomalla. Että siitä voit miettiä omalle kohdallesi mitä haluat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä