Milloin huolestua korkeaksi nousseesta sykkeestä?
Leposyke on tavallisesti ollut max 60. Nyt reilun kuukauden ollut noin 70. Tätä huolestuttavampaa taitaa kuitenkin olla, että jalkeilla olo (esim. ruuanlaitto tai suihkussa käynti) nostaa sykkeen 110-120 välille. Myös rauhallinen kävely pitää sykkeen lähempänä 120. Tavallisesti reippaan kävelylenkin keskisyke on vain 100... Nyt en ole sellaisia uskaltanut kokeillakaan.
Pitäisikö tästä huolestua? Muutenkin olo ollut sumuinen ja väsynyt, mutta sitä on ollut jatkuvasti jo vuosia... Muistaakseni alkusyksystä otettu sydänsähkökäyrä tmv. joka oli normaali.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo eivät kuulosta kovinkaan suurilta muutoksilta tavallisiin lukemiisi nähden. Minulla itselläni vaihtelee leposyke 60-75 välillä, se on joka vuosi korkeimmillaan tammi-helmikuussa (aktiivisuusranneke seuraa sitä), matalimmillaan heinäkuussa ja kevyessä liikkeessä ollessani hyvinkin syke nousee tuonne 110 tasolle.
Mulla on normaalisti syke siis max. 60, vaihteluväli on 52-60. Tuo 70 on siis selvästi koholla jo. Tuollaista vuodenaikohin liittyvää vaihteluakaan ei ole ollut, aktiiviranneke mullakin käytössä jo ties monettako vuotta. Kevyessä liikkeessä sykkeeni ei koskaan ole ollut noin korkea.
Eilen suihkussa syke 136.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös sepelvaltimotauti. Ainoa oire on juurikin sykkeen nousu ja korkea verenpaine.
Verenpaine on ihanteellinen! Eli ei siis tätä :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Matala hemoglobiini ja/tai ferritiini nostaa sykettä.
Veikkaisin ettei johdu tästäkään, kun ferrit ollut melko hyvä ja hemoglobiini aina erinomainen, mutta ehkä nekin olisi taas hyvä tarkistaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Korkea verenpaine, lihavuus, liikunnan vähäisyys. Perukset.
Näistä mikään ei osu, muuta kuin nyt joutunut vähentämään liikuntaa tuon sykkeen takia. Aiemmin liikuin päivittäin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Korona.
Testin mukaan edelliset flunssat ei olleet koronaa, edellinen korona vuosi sitten. Tai olisiko oireettomampi? Hmm. Eihän sitä tiedä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo leposyke ole paljon mitään, minä huolestuin ja menin lääkäriin vasta kun minun leposyke oli kokoajan 150.
Ai vasta kun leposyke 150? Esim 100-120 ei riittänyt? Hyvä ettei sydän poksahtanut jessus
Mulla tulee välillä kohtauksia että leposyke nousee tuonne 150 ja olo on silloin kyllä niin karsea, että jos jatkuvasti ois sellaista niin ei pystyisi mitään tekemään. Minulla kävi kerran kävi jo ensihoito paikalla kohtauksen takia ja nyt on sydänpolille aika.
Todellakin pitää hankkiutua lääkäriin jos on sydänoireita.
Oli flunssa! Pitääkin selvittää tätä, voisi hyvinkin olla tästä. Tosin olen ollut jo ylikin tuon pari viikkoa harrastamatta liikuntaa. Mutta taidan ottaa yhteyttä lääkärii nyt joka tapauksessa.
-ap