Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettikirppari ja postitus, kuka vastaa jos posti hävittää paketin?

Vierailija
06.02.2024 |

Eli tori.fi, facekirpparit ym, jossa joku haluaa ostaa postitettuna. Ja posti sitten hukkaa paketin. Kuka vastaa, kuka maksaa? Tiedän, että lähettäjä reklamoi postille, mutta postihan ei korvaa paljoakaan, pienen summan vain. Eli jos ostaja on maksanut tavarasta satasen ja posti korvaa siitä 20 euroa, niin kenen häviöksi jää 80 euroa? Ostajan? 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tappio taitaa myyjän maksettavaksi koitua. 

Vierailija
2/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tappio taitaa myyjän maksettavaksi koitua. 

Millä perusteella? Oikeissa nettikaupoissa kyllä, mutta tässä kirppismyynnissä kuluttaja myy kuluttajalle niin samat säännöt ei päde kuin b to c -myynnissä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu toimituslausekkeesta, muutoin tosiaan myyjällä vastuu. Itse myyn rahtihinnoiteltuna, eli vastaan ketjusta asiakkaan noutopisteeseen saakka. Siksi minulla on kovemmat hinnat ja saan kuraa niskaani, mutta karkottaa renkaanpotkijoita.

Vierailija
4/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toimituslausekkeesta, muutoin tosiaan myyjällä vastuu. Itse myyn rahtihinnoiteltuna, eli vastaan ketjusta asiakkaan noutopisteeseen saakka. Siksi minulla on kovemmat hinnat ja saan kuraa niskaani, mutta karkottaa renkaanpotkijoita.

Mistä kumman toimituslausekkeesta? 

Ap

Vierailija
5/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu ja mahdollinen tappio jää kyllä myyjälle. Nettikirppiksillä voi valita antaako vaihtoehdoksi postituksen, itse en aina anna, juuri tuosta syystä.

Vierailija
6/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu ja mahdollinen tappio jää kyllä myyjälle. Nettikirppiksillä voi valita antaako vaihtoehdoksi postituksen, itse en aina anna, juuri tuosta syystä.

Siis millä perusteella vastuu olisi myyjän? Nyt tarttis jotain faktaa tästä väitteestä esittää, muuten ei ole totta. Ap

Vierailija
7/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postilla ei oletuksena tainnut olla mitkään mahdottomat arvorajat paketeilla ja jos arvo sen ylittää niin ei korvata mitään. Toki lisärahalla saa kaiken maailman vakuutuksia paketille.

Vierailija
8/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP niele tappiosi. Ensi kerralla osaat laittaa seurannalla, jolloin voit todistaa että olet paketin lähettänyt.

Vierailija
9/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs luulet, jäähän se verkkokaupoillakin kauppojen tappioksi vai ajattelitko itse asiakkaana vaan antaa rahojen olla jos ei pakettia kuulukaan.

Vierailija
10/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Incoterms tai Finnterms on niiden lausekkeiden kokoelma.

Vierailija
11/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähetä koska posti ei ainakaan vastaa.

Vierailija
12/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP niele tappiosi. Ensi kerralla osaat laittaa seurannalla, jolloin voit todistaa että olet paketin lähettänyt.

Ei minulta ole mitään paketteja kadonnut, mietin vain varmuuden vuoksi tulevaisuutta koskien, ja lähetän ja ostan aina vain seurannalla. Tämä aloitus koskee nimenomaan seurannalla olevia paketteja, jotka posti kadottanut. Ap

Vierailija
13/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko me nyt varmasti paketista vai onko sittenkin lähetetty kirjeenä? Katoamistapauksissa vakiokorvaus on 30 euroa/kg. Kannattaa aina lähettää pienetkin tavarat 5kg pakettina ja laittaa vaikka vanhoja sanomalehtiä sinne täytteeksi. Katoamistapauksessa tuosta saa 150 euroa korvausta. Jos tuote arvokkaampi, ostajan kannattaa ottaa vakuutettu lähetys. Jos siinä haluaa säätää niin se on sitten ostajan tappio.

Vierailija
14/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs luulet, jäähän se verkkokaupoillakin kauppojen tappioksi vai ajattelitko itse asiakkaana vaan antaa rahojen olla jos ei pakettia kuulukaan.

Ei kuluttaja ole verkkokauppa eikä kuluttajien välisessä kaupassa päde verkkokauppoja koskevat säännöt eikä kuluttajansuojalaki. Haen tässä faktaa kenen vastuu, en mielipiteitä. Ja olen siis itse kirppiksellä sekä ostaja että myyjä. Ap

Vierailija
15/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. 

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun.

Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Tavara katsotaan ostetuksi yksityishenkilöltä myös silloin, kun se on ostettu yrityksen ylläpitämältä kauppapaikalta, jossa selkeästi ilmenee kaupan tapahtuvan yksityishenkilöiden kesken. Tällaisia kauppapaikkoja ovat esimerkiksi itsepalvelukirpputorit, myynti-ilmoituksia tarjoavat verkkokirpputorit ja verkkohuutokaupat. Käytettyjä tavaroita yksityishenkilöiden välillä välittävä yritys on aina vastuussa välittämistään tavaroista.

Vierailija
16/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Incoterms tai Finnterms on niiden lausekkeiden kokoelma.

Ahaa. Eipä paljoa auttanut tuo. Jos myyn itse torissa jollekin Arabian kannuni satasella, niin ei minulla ole siinä kai mitään lausekkeita. Ap

Vierailija
17/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarjoan aina vaihtoehdoksi vähänkään arvokkaammille vakuutettua lähetystapaa. Ostaja päättää, maksaako lisähinnan vai ottaako riskin katoamisesta. Jos katoaa, korvaussumma menee sitten ostajalle, ja jos se ei riitä, se jää ostajan tappioksi. Miksi myyjän pitää vastata katoamisesta, jos se todistetusti on postin kuljetuksen aikana kadonnut? Eli maksat kuljetuksen vakuutettuna tai sitten noudat. Jos ei ole autoa niin tulet taksilla.

Vierailija
18/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko me nyt varmasti paketista vai onko sittenkin lähetetty kirjeenä? Katoamistapauksissa vakiokorvaus on 30 euroa/kg. Kannattaa aina lähettää pienetkin tavarat 5kg pakettina ja laittaa vaikka vanhoja sanomalehtiä sinne täytteeksi. Katoamistapauksessa tuosta saa 150 euroa korvausta. Jos tuote arvokkaampi, ostajan kannattaa ottaa vakuutettu lähetys. Jos siinä haluaa säätää niin se on sitten ostajan tappio.

Nimenomaan Postin paketeista (pikkupaketti, s-paketti, m-paketti jne). Ap

Vierailija
19/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laittanut pelkkiä tiiliskiviä ja itse tuote on jäänyt kokonaan pois. Melko riskitöntä kun posti hävittää paketin kuitenkin.

Vierailija
20/86 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. 

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun.

Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Tavara katsotaan ostetuksi yksityishenkilöltä myös silloin, kun se on ostettu yrityksen ylläpitämältä kauppapaikalta, jossa selkeästi ilmenee kaupan tapahtuvan yksityishenkilöiden kesken. Tällaisia kauppapaikkoja ovat esimerkiksi itsepalvelukirpputorit, myynti-ilmoituksia tarjoavat verkkokirpputorit ja verkkohuutokaupat. Käytettyjä tavaroita yksityish

Googlasit ja copy pastesit. Tuo ei kuitenkaan vastaa aloitukseni kysymykseen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme