Nettikirppari ja postitus, kuka vastaa jos posti hävittää paketin?
Eli tori.fi, facekirpparit ym, jossa joku haluaa ostaa postitettuna. Ja posti sitten hukkaa paketin. Kuka vastaa, kuka maksaa? Tiedän, että lähettäjä reklamoi postille, mutta postihan ei korvaa paljoakaan, pienen summan vain. Eli jos ostaja on maksanut tavarasta satasen ja posti korvaa siitä 20 euroa, niin kenen häviöksi jää 80 euroa? Ostajan?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
"Missä kohtaa siinä sanotaan että vaaranvastuu on siirtynyt ostajalle sillä että myyjä on luovuttanut tavaran rahdinkuljettajalle?"
Lainaus ei toimi, mutta 7 momentin mukaan "...luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa."
Ja kun sen yhdistää
"12
Jos vaaranvastuu tavarasta on ostajalla, hänen on maksettava kauppahinta, vaikka tavara on tuhoutunut, kadonnut, huonontunut tai vähentynyt myyjästä riippumattomasta syystä.Vaaranvastuun siirtyminen
13
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 :n mukaan tapahtuu."Eli luovutus tapahtuu 7 momentin mukaan silloin kun myyjä luovuttaa paketin postille. Ja alempana että vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin kun tavaran luovutus on tehty edellä mainitulla tavalla. Lisäksi 12 momentin mukaan vaaranvastuu tavarasta on ostajalla jos tava
*johtumattomista syistä piti sanoa. Kiitos autocorrect. Nyt lainaus taas toimii, onko muilla samanlaista?
Jos ei ole kirjattu lähetys, niin millä kukaan sitä todistaa lähetetyksi? Huijareiden juttuja. Rahat toki on helpompi saada huijarilta takaisin joko PayPalin tai poliisin avulla.
luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa.
Vierailija kirjoitti:
"Missä kohtaa siinä sanotaan että vaaranvastuu on siirtynyt ostajalle sillä että myyjä on luovuttanut tavaran rahdinkuljettajalle?"
Lainaus ei toimi, mutta 7 momentin mukaan "...luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa."
Ja kun sen yhdistää
"12
Jos vaaranvastuu tavarasta on ostajalla, hänen on maksettava kauppahinta, vaikka tavara on tuhoutunut, kadonnut, huonontunut tai vähentynyt myyjästä riippumattomasta syystä.Vaaranvastuun siirtyminen
13
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 :n mukaan tapahtuu."Eli luovutus tapahtuu 7 momentin mukaan silloin kun myyjä luovuttaa paketin postille. Ja alempana että vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin kun tavaran luovutus on tehty edellä mainitulla tavalla. Lisäksi 12 momentin mukaan vaaranvastuu tavarasta on ostajalla jos tava
Tietysti myyjä vastaa rahdin toimittamisesta perille jos sen järjestääkin, mutta jos ostaja järjestää niin silloin vastaa itse. Eikös tämä ole aika loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sen yhdistää
"12
13
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 :n mukaan tapahtuu."Eli luovutus tapahtuu 7 momentin mukaan silloin kun myyjä luovuttaa paketin postille. Ja alempana että vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin kun tavaran luovutus on tehty edellä mainitulla tavalla. Lisäksi 12 momentin m
Torin kauppapaikalla se toimituslauseke-ehto on rasti-ruutuun kohdassa Lähetys.
myyjä huolehtii siitä, että hänellä on osoittaa todisteet, että paketti on lähetetty ja annettu postin haltuun.
Monta pakettia olen lähettänyt Tori- kaupassa, eikä yksikään ole hävinnyt. Lähetän vasta, kun ostaja on maksanut ja lähetän puhelimella kuvan lähetysosoitteesta ja seurantakoodin. Sen jälkeen paketti on muitten murhe. En palauttsisi senttiäkään, kun kerran olen asiallisesti lähettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähetä koska posti ei ainakaan vastaa.
Posti ei vastaa.
Mutta , kannattaa ostaa kirppis tuotteita siten että paketti lähetetään SEURANTAKOODILLA.
Itse en postita, enkä osta keneltäkään, muuten kuin paketti täytyy lähettää aina Seurantakoodilla. Sitä lähetystä voi seurata itsekin.
Vierailija kirjoitti:
luovutus tapahtuu, kun rahdinkuljettaja, joka on sitoutunut kuljettamaan tavaran lähetyspaikkakunnalta, saa tavaran hallintaansa.
Niin. Eli kun myyjä vie paketin postiin (tulee postin seurantaan merkintä, että paketti on rekisteröity), niin myyjän vastuu loppuu siihen.
Kuinka kukaan voi luulla, että myyjä vastaisi?
Laita myynti-ilmoitukseen, että et vastaa, jos posti kadottaa paketin
Vastuu on ostajalla. Toisin sanoen, ostaja ottaa riskin.
Riski voi kuitenkin kannattaa, sillä usein yksityishenkilöt myyvät tavaraa halvemmalla.
Jos myyjä lähettää postin tai matkahuollon kautta niin siihen sovelletaan tiekuljetussopimuslakia ja sen mukaan määräytyy osapuolten vastuut.
Silloin kun käytetään muuta kuriiria niin tulee sopia myös toimituslausekkeesta että miten kuljetuksen riskit jaetaan, mutta lähettäjä ei voi sälyttää sitä rahtivastuuta ostajalle ilman että ostaja hyväksyy jos lähettäjä tekee sen rahtisopimuksen.
Nyt en ymmärrä tätä vastuu juttua.
Itse myyn sekä ostan nettikirppareilta mm.vaatteita silloin tällöin.
Ja AINA lähetän pakettina, tai XS pakettina. Ja niihinhän tulee automaattisesti SEURANTAKOODI !
SEN lähettää aina Myyjä minulle tai jos minä myyn , niin lähetän kuvan Seurantakoodista hänelle. Ja molemmat voimme /näämme seurata missä paketti menee.
Simppeli homma.
EIHÄN PAKETTEJA VOI LÄHETTÄÄ EDES ILMAN SEURANTAKOODIA
Yksikään paketti ei oo minulta/minulle hävinnyt postissa. Kiitos just sen seurantakoodin.
Posti korvasi ihan sen arvon mukaan mitä pyysin. Sitten ne pari viikkoa myöhemmin löysivät sen pakaasin ja toimittivat perille.
Mä olen käyttänyt jo vuosikausia pelkästään ärräboksia/ pussia. Menee luotettavasti, nopeasti ja edullisesti perille.
Hankaluutena toki se, jos paikkakunnalla ei ole ärrää.
Ja kun sen yhdistää
"12
Jos vaaranvastuu tavarasta on ostajalla, hänen on maksettava kauppahinta, vaikka tavara on tuhoutunut, kadonnut, huonontunut tai vähentynyt myyjästä riippumattomasta syystä.
Vaaranvastuun siirtyminen
13
Vaaranvastuu siirtyy ostajalle, kun tavaran luovutus sopimuksen taikka 6 tai 7 :n mukaan tapahtuu."
Eli luovutus tapahtuu 7 momentin mukaan silloin kun myyjä luovuttaa paketin postille. Ja alempana että vaaranvastuu siirtyy ostajalle silloin kun tavaran luovutus on tehty edellä mainitulla tavalla. Lisäksi 12 momentin mukaan vaaranvastuu tavarasta on ostajalla jos tavara on kadonnut myyjästä johtuvista syistä.